Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-05 12:36
Tweakers,

Ik heb geen verstand van electronica, dus sorry als dit een vraag is die weinig uitdagend is.
In ons huis hebben we mechanische ventilatie. Toen ik laatst om ons dak stond voelde ik dat er een behoorlijke warme luchtstroom uit de luchtpijp kwam. Dit is zeker in de winter zonde imho.

Ik begrijp dat de ventilatie er niet zonder reden zit, onze badkamer heeft geen ramen en wanneer je kookt of gewoon meer wil ventileren is dat ding nuttig.

De schakelaar van de ventilatie zit in de keuken (1e verdieping) en de unit hangt op zonder. Deze schakelaar laat ons kiezen tussen 3 standen, hij kan echter niet uit.

Nou wil ik graag de eerste stand saboteren zodat de ventilatie niet werkt en standen 2 en 3 op afroep beschikbaar blijven.

Wat ik zelf dacht (daar er 2 aderparen zijn naar de ventilatie unit, is dat 1 van die draden de 0 is en de overige 3 ieder (in combinatie met die 0 lijn) een verschillend voltage geven aan de unit. Ik heb dit met een multimeter gemeten en dit blijkt helaas niet zo te werken. (als mijn aanname juist was had ik gewoon de ader voor de laagste stand doorgeknipt)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/9bc8w6.jpg

Kunnen jullie me misschien helpen met het begrijpen van deze printplaat zodat ik stand 1 kan saboteren?
Als dit niet mogelijk is, kan ik dan iets doen aan de schakelaar beneden?

Dank voor jullie tijd en suggesties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Bij de dipswitsches zit een schema daarmee kun je standen veranderen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb altijd geleerd "isolatie is ventilatie".
warme lucht bevat volgens mij veel vocht, als je de ventilatie uit gaat zetten let er dan wel op dat je alsnog genoeg ventileert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
digifun schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:57:
Bij de dipswitsches zit een schema daarmee kun je standen veranderen.
Dit dacht ik ook, echter zelfs als ik ze allemaal op de andere stand zette, gebeurde er niets. Maar wellicht is er een speciale combinatie nodig?
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/rjl9pz.jpg

Hoe moet ik dit lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 19:13
procyon schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:04:
[...]

Dit dacht ik ook, echter zelfs als ik ze allemaal op de andere stand zette, gebeurde er niets. Maar wellicht is er een speciale combinatie nodig?
[afbeelding]

Hoe moet ik dit lezen?
De handleiding van de schakelaar raadplegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Neyluzz schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:07:
De handleiding van de schakelaar raadplegen :)
Oke dank voor deze gouden tip.
Ik heb alle mogelijke settings gebrobeerd in de dipswitches maar geen enkel effect op de snelheid van de fan.

Was jouw reactie een RTFM of is het daadwerkelijk zo dat de schakelaar bededen in de keuken bepaald wat de dipswitches doen op deze printplaat? Ik wil namelijk best de schakelaar loshalen maar hoopte dat het aan deze kant van de cirkel gedaan kon worden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 19:13
procyon schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:13:
[...]

Oke dank voor deze gouden tip.
Ik heb alle mogelijke settings gebrobeerd in de dipswitches maar geen enkel effect op de snelheid van de fan.

Was jouw reactie een RTFM of is het daadwerkelijk zo dat de schakelaar bededen in de keuken bepaald wat de dipswitches doen op deze printplaat? Ik wil namelijk best de schakelaar loshalen maar hoopte dat het aan deze kant van de cirkel gedaan kon worden :)
Het was een semi (goed bedoelde!) RTFM :P Als je ons kan vertellen welk type schakelaar je hebt wil ik best voor je kijken wat die dipswitches precies doen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wlyo30B.png

Dit is een ander model aan de PCB te zien. Maar als ik de dip configuraties zie lijkt 'ie niet uit te kunnen.

My 2 cents

[ Voor 10% gewijzigd door Neyluzz op 10-11-2017 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:47
Ik denk niet dat dat gaat lukken met die dipswitches. Uit mijn hoofd hebben die alleen invloed op stand 2 en 3.
Ik zou een relais voor de voedingsspanning zetten welke bekrachtigd wordt door stand 2 en stand 3. Volgens mij worden stand 2 en 3 gewoon gestuurde met fasespanning vanuit de schakelaar correct? Een spoelspanning van 230V AC zou dan moeten voldoen. Vanuit de relaisklemmen uiteraard doorlussen naar de klemmen op de print anders blijft de ventilator in stand 2 en 3 op stand 1 snelheid draaien. (Wel besparend :P)

[ Voor 18% gewijzigd door Jim423 op 10-11-2017 12:18 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Viper® schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:59:
Ik heb altijd geleerd "isolatie is ventilatie".
warme lucht bevat volgens mij veel vocht, als je de ventilatie uit gaat zetten let er dan wel op dat je alsnog genoeg ventileert.
Ja klopt, dank voor je reactie. Maar ik denk dat zo lang er niet gedouched / gekookt wordt dat de luchtvochtigheid niet de spuigaten uitloopt. En deze ventilatie plukt de lucht weg van het plafond. Dan kan je warmte bij blijven stoken om het op ooghoogte comfortabel to houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-06 21:23
Hier staat de codering van de dip switches. De laatste stand kan idd niet lager...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Jim423 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:17:
Ik denk niet dat dat gaat lukken met die dipswitches. Uit mijn hoofd hebben die alleen invloed op stand 2 en 3.
Ik zou een relais voor de voedingsspanning zetten welke bekrachtigd wordt door stand 2 en stand 3. Volgens mij worden stand 2 en 3 gewoon gestuurde met fasespanning vanuit de schakelaar correct? Een spoelspanning van 230V AC zou dan moeten voldoen. Vanuit de relaisklemmen uiteraard doorlussen naar de klemmen op de print anders blijft de ventilator in stand 2 en 3 op stand 1 snelheid draaien. (Wel besparend :P)
:P Super bedankt voor je reactie. Maar voor mij is dit echt chinees in een vissers dialect.
Ik ga de schakelaar beneden even losmaken, kijken wat dat aan nieuwe inzichten oplevert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-06 14:58
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
euchromatic schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:21:
Hier staat de codering van de dip switches. De laatste stand kan idd niet lager...
Dank!
Tot zover de officiele mogelijkheden.
Wat betreft het hacken met soldeerbout/sloophamer/circelzaag? Is er een lijntje dit ik door kan knippen?

Ik zeg natuurlijk maar wat hier, misschien moet ik op zoek naar een stork schakelaar met een uit stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:38

Yucon

*broem*

Je realiseert je dat er een reden is dat hij niet uit kan?

Wat eventueel wel zinvol kan zijn is de openingen waarin de lucht uit de kamers gezogen wordt wat dichter te draaien. Het zou kunnen zijn dat ze te ver open staan nadat iemand ze los gehad heeft om schoon te maken.

edit: er is ook nog best een aardige besparing te halen door dat ding door een modernere variant te vervangen. Ze gebruiken vrij veel stroom.. terugverdientijd is ca. 2-3 jaar.

[ Voor 24% gewijzigd door Yucon op 10-11-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:47
Volgens mij is het zo dat die zwarte en grijze draad zorgen voor 2 en 3 met aansturing door 230V. Je kan dus nooit simpelweg L doorknippen want dan werken stand 2 en 3 ook niet meer. Het is wel mogelijk om de gehele ventilator met de schakelaar te gaan schakelen maar dan moeten we wel even het type hebben en het zal dan wel uit/aan worden. Je standen vervallen dan. Als dit in orde is dop je de bruine draad af en verbind je de vrijgekomen klem door met de klem waar de grijze draad onder zit. Let wel op eigen risico, ik kan niet zien vanaf hier of alle kleuren kloppen en welk type schakelaar je gebruikt! Wijs om hier dus nog even te verifieren met foto van de aansluiting vd schakelaar.
Yucon schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:28:
Wat eventueel wel zinvol kan zijn is de openingen waarin de lucht uit de kamers gezogen wordt wat dichter te draaien. Het zou kunnen zijn dat ze te ver open staan nadat iemand ze los gehad heeft om schoon te maken.
Krijg je dan geen aanzuiggeluiden van die ventielen? En waarschijnlijk ook geruis uit de ventielen die wel volledig openstaan. Ik zou eerder de buis naar buiten toe vanaf de box dan knijpen.

[ Voor 27% gewijzigd door Jim423 op 10-11-2017 12:30 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

wat je kan doen, ik heb zo'n box voor enkel de badkamer, is bijvoorbeeld een(kaku) schakelaar op de fase te zetten op de aanvoer naar de unit. maw je zet gewoon de stroomvoorziening uit = unit uit.

of het verstandig is ... maar het kan wel zeker

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 10-11-2017 12:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• procyon
Oke, nu 3 waarschuwingen gehad dus misschien moet ik goed advies maar ter ore nemen. Ik laat het voorlopig wel even zoals het is. Misschien is contunue ventilatie uiteindelijk wat betreft stoken en stroomverbruik uiteindelijk energiezuiniger dan niet ventileren.
Dank voor jullie tijd en moeite guys, zeer gewaardeerd

PS Yucon: ik ga denk ik idd even onderzoeken of een nieuw binnenwerk stroom genoeg bespaard.

[ Voor 4% gewijzigd door procyon op 10-11-2017 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Jim423 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:28:
Krijg je dan geen aanzuiggeluiden van die ventielen? En waarschijnlijk ook geruis uit de ventielen die wel volledig openstaan. Ik zou eerder de buis naar buiten toe vanaf de box dan knijpen.
Die dingen zijn ervoor bedoeld. Daarnaast zit er nog een heel gebied tussen mogelijk nu ver open en vrijwel dicht.

@procyon sportief dat je iets met de replies doet. De zoekterm voor je vervanging is 'gelijkstroom'

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 10-11-2017 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
Een hele nieuwe unit plaatsen is ook niet heel veel werk. Met een paar flexibele slangen en een boormachine heb je binnen een half uur een nieuwe unit hangen. Je kan zelfs units kopen die vanzelf harder gaan zuigen bij te veel vocht in de lucht en/of CO2. Je bent rond de €200~€250 euro daarvoor kwijt en dan heb je in een paar jaar terugverdiend.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-06 21:23
Die vervangende gelijkstroom-motoren zijn in verhouding best duur. Ik heb laatst bij mij de hele StorkAir box uit 1999 vervangen door een nieuw model van Zehnder. De schroefgaten zitten op dezelfde plek dus het is gewoon een kwestie van de luchtslangen weer vasttapen. Het stroomverbruik ging van 40W naar <10W (middelste stand) en hij is bijna onhoorbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
@procyon , een kennis van me heeft gewoon een klikaanklikuit unit tussen de stekker van zijn ventilatie gezet.
Kan hij met de afstandsbediening de hele unit uitschakelen wanneer gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim085
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-06 16:16
Er bestaan ook ventilatiesystemen met een warmtewisselaar, zodat je zo min mogelijk warmte weg naar buiten blaast. Dit lijkt me in jouw geval de meest aangewezen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim085
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-06 16:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

LordSinclair schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:05:
Een hele nieuwe unit plaatsen is ook niet heel veel werk. Met een paar flexibele slangen en een boormachine heb je binnen een half uur een nieuwe unit hangen. Je kan zelfs units kopen die vanzelf harden gaan zuigen bij te veel vocht in de lucht en/of CO2. Je bent rond de €200~€250 euro daarvoor kwijt en dan heb je in een paar jaar terugverdiend.
De elektrische aansluiting is soms een beetje tricky. Dat is vaak perilex.Best te doen, maar dan moet je wel een beetje weten wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:54

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

tim085 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:16:
Er bestaan ook ventilatiesystemen met een warmtewisselaar, zodat je zo min mogelijk warmte weg naar buiten blaast. Dit lijkt me in jouw geval de meest aangewezen oplossing.
Dan moet je ook een retour hebben in je huis.

@procyon
Ik weet niet hoe oud deze is, maar als het nog geen DC model is kan je daar ook flink op besparen qua energie kosten door de unit te vervangen.

De itho modellen kunnen standaard ook overweg met een extra AB

Overigens kan je ook een losse warmte wisselaar/wiel achter plaatsen en bijv. alleen een retour naar je badkamer of zolder.. deze kan je ook weer combineren met je droger.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 10-11-2017 13:26 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Yucon schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:23:
[...]

De elektrische aansluiting is soms een beetje tricky. Dat is vaak perilex.Best te doen, maar dan moet je wel een beetje weten wat je doet.
Daarom heb ik een unit gekocht die uitgerust was met een draadloze bediening :) Geen bedrading nodig meer in huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

byzonder eigenlijk alles dingt afschakelbaar te zijn maar een ventilatiesysteem kan je dus eigenlijk niet uitschakelen. of je zou deze op een separate groep moeten zijn . beetje overkill

overigens op een honeywell opentherm thermostaat kan je de ventilatieunit ook aansluiten. deze regelt dan automatisch de afzuiging gecombineerd met stookgedrag misschien is dat een optie voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

LordSinclair schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:26:
[...]

Daarom heb ik een unit gekocht die uitgerust was met een draadloze bediening :) Geen bedrading nodig meer in huis!
Nooit bij stilgestaan. Ik ga hem binnenkort vervangen, zitten die met draadloze bediening dan op een normale 220v aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Yucon schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:47:
[...]

Nooit bij stilgestaan. Ik ga hem binnenkort vervangen, zitten die met draadloze bediening dan op een normale 220v aansluiting?
Ja klopt, gewoon met een stekker in het stopcontact. En de afstandsbediening op batterij (waarvan ze claimen dat dat 6 jaar werkt).

[ Voor 11% gewijzigd door LordSinclair op 10-11-2017 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Misschien kun je als je vervangen overweegt iets met een warmtepomp(boiler) doen? Dan haal je de warmte eerst uit de weggevoerde lucht, dus zul je op het dak alleen nog al afgekoelde lucht opmerken. Helemaal uitzetten is inderdaad voor je leefklimaat geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:29

Theo

moederbord

Als je gaat voor een Itho Ecofan II dan zijn deze op Marktplaats voor relatief weinig te vinden. Ik heb er thuis twee hangen die elk onder de 50 euro waren. Deze zijn met twee potmeters ook best goed en gemakkelijk af te stellen (een potmeter voor de laag stand, een potmeter voor de hoog stand, en de mid stand zit tussen laag en hoog in)

Je kunt ook kijken naar een uitgebreider model ventilatiebox met vocht en CO2 sensor; dan gaat deze enkel aan/harder draaien indien dat ook echt nodig is. Deze zijn wel wat duurder, maar doordat je enkel ventileert wanneer dat nodig is heb je wel een heel stuk minder warmteverlies.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Theo schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:14:
Je kunt ook kijken naar een uitgebreider model ventilatiebox met vocht en CO2 sensor; dan gaat deze enkel aan/harder draaien indien dat ook echt nodig is. Deze zijn wel wat duurder, maar doordat je enkel ventileert wanneer dat nodig is heb je wel een heel stuk minder warmteverlies.
Een echte tweakert knutselt dat in elkaar met een arduino, HTU21D en iets als een MQ135 sensor. Is nog best makkelijk, heel goed idee eigenlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 10-11-2017 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Misschien vloeken in de kerk, maar (om stank, ziekte en een slecht leefklimaat te voorkomen) is het niet gewoon handiger om te investeren in een warmteterugwininstallatie? Dat verdien je ook nog eens terug en je voorkomt een hoop ellende.

Als je met je ventilatie gaat klooien in een modern geisoleerd huis ga je echt aanzienlijk meer problemen krijgen dan je verwacht.

[ Voor 21% gewijzigd door pagani op 10-11-2017 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:59
Yucon schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:40:
[...]

Een echte tweakert knutselt dat in elkaar met een arduino, HTU21D en iets als een MQ135 sensor. Is nog best makkelijk, heel goed idee eigenlijk.
MQ135 is niet echt nauwkeurig. Pak een MH-Z19 sensor, die kun je via serial uitlezen met een ESP8266.
Zo regel ik zelf ook mijn ventilatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Mijn advies, gooi die Stork stroom vreter weg en koop een energiezuinige Itho Eco fan, deze is zeer zuinig en kun je zelf makkelijk instellen voor minimale en maximale afzuiging!

Itho Daalderop CVE eco fan ventilator box

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Pagina: 1