Dat er bevoegdheden zijn die uit handen van de overheid worden genomen is een feit, in veel gevallen is dat goed... maar vaak ook niet (zie privatisering van het spoor in Groot Brittannië)
Overheden zullen weliswaar blijven bestaan en ook hier: in veel gevallen is dat goed, neem gerust Somalië als voorbeeld van een land zonder overheid.
Maar als je alludeert dat overheden "macht" hebben dan heb je je -door de overheid ontwikkelde- oogkleppen nog op.
"Macht" ligt in handen van een klein aantal rijke families die samen het land bezitten en overheden bestaan uit politici en staatshoofden die welbewust in die posities werden gezet door diegenen achter de schermen met de macht in handen.
Daarom ook dat ik niet geloof in verkiezingen want moesten die écht iets veranderen, dan waren ze al lang verboden geweest.
De enige hoop op verandering is tijd... Tijd brengt raad en met de tijd worden er meer en meer potjes geopend... Tijd zorgt ervoor dat dingen -langzaam maar zeker- veranderen, zelfs tegen de wil van de echte machthebbers omdat ook hun tijd beperkt is.
Niet verkiezingen maar tijd heeft ervoor gezorgd dat we nu meer rechten hebben dan 100 jaar geleden, beter verdienen dan 100 jaar geleden.
Tijd heeft er, alle pogingen van overheden, banken, politici, grootschalige belastingontduikers en andere belanghebbenden ten spijt, voor gezorgd dat er schandalen ontdekt werden, dat er geraamtes uit kasten vielen. Dankzij tijd (en de technologie die ze gebracht heeft) kon dit niet meer de doofpot in verdwijnen.
Het is ook dankzij 'tijd' dat wij burgers toegang hebben tot massaal veel informatie én de mogelijkheid om deze informatie met elkaar te delen, pogingen ten spijt van al diegenen die ons maar al te graag 'dom en braaf' wilden houden zoals ze dat vroeger wel konden.
Dus zullen overheden verdwijnen? Neen en liefst ook niet want we willen niet terug naar het Wilde Westen of toestanden zoals in Somalië, overheden hebben zeker nut. Maar er is nog veel tijd nodig (en honderden verkiezingen om de schone schijn hoog te houden voor de fictieve democratie en haar pionnen) er is nog niet genoeg bekend... Maar er is beterschap op komst dankzij bvb. klokkenluiders, zodat overheden niet meer anders kúnnen dan uiteindelijk ten dienste te staan van het volk,hun eigenlijke plicht, zoals ze nu slechts beweren te zijn.
mashell schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:30:
Dat is het klassiek neo-liberalistische gedachtengoed, een kleine overheid, weinig regels en een vrije markt voor bedrijven. Als we een les uit de financiele crisis kunnen trekken is het wel: dat het zo niet werkt. Regulering moet er zijn. Defensie moet er zijn. Regelgeving moet er zijn. Er moet iemand zijn die de bedrijven aan de teugels houdt. Een overheid moet dus er zijn. Anders gaan we naar dat scenario dat je in zoveel films ziet, dat er een alles dominerend bedrijf is die de samenleving kapot maakt.
Volledig akkoord, er moet idd. regulering zijn, als je ziet hoe er mét regulering toch achterpoortjes gevonden worden om aan regulering te ontsnappen (niet in het minst door grote bedrijven) dan staat die deur volledig open in een vrije-markt-wereld. Vrij naïef om te denken dat de kloof tussen de haves en de have-nots niet gigantisch zal groeien wanneer (grote) bedrijven vrij spel krijgen.
(ik beklemtoon 'grote' omdat ik hier geen proces van alle bedrijven wil maken)
Wat me echter opvalt is dat, ondanks die financiële crisis, toch alweer dezelfde fouten worden gemaakt als in het verleden... nog steeds bepaalt kapitaal macht, nog steeds worden banken de hand boven het hoofd gehouden terwijl zij rechtstreeks (mede)verantwoordelijk waren voor die crisis. De enige reden daarvoor is volgens mij alweer terug te brengen op de perversiteit van "het westers democratisch systeem": de banken zijn ook gewoon eigendom van diegenen die achter de schermen het land besturen met de overheid als poppenkast voor het volk.
[
Voor 26% gewijzigd door
PinusRigida op 10-11-2017 14:01
]