Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Chrome hangt willekeurig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet wat het is, maar sinds gisteren blijft Chrome gewoon random hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5bKPRUrQHSDAhLOOGRzl1Aye/full.jpg

Het gebeurd vooral als ik snel een nieuwe tab wil spawnen met CTRL-T, en deze echt een seconde tot 4 staat te wachten voordat er wat gebeurd. Het gebeurd ook met het openen van video's zoals Youtube, of bijv het surfen op het internet en een link in een target="_blank" openen.

Geen bijzondere plugins verder, alles al eens uitgeschakeld, 0% cpu usage globaal enz enz enz.

Hoe debug ik deze zooi? Want dit is als ontwikkelaar voor websites knap irritant. Herinstallatie van chrome met verlies van gegevens = GEEN optie.

Beste antwoord (via F_J_K op 16-11-2017 17:08)

Verwijderd

Topicstarter
Ben eruit,

Een driverupdate van RX480 gaf de oplossing. In alles waar gebruik werd gemaakt van HTML5 video gaf problemen, je zag het ook op de homepagina van netflix zodra je door de tiles heenbladerde. Enorm storend, kon op deze manier nog uitvoeren.

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

(Als herinstallatie geen optie is dan loop je gruwelijk achter qua backups :X )

Zaken die ik eigenlijk in de topicstart had verwacht: Wat is er recent veranderd, updates doorgevoerd? Welk OS & patchniveau met welke Chrome-versie?

Plug-ins of adblocker die moeilijk doen? Schakel ze allemaal tijdelijk uit. In je screenshot staan ze NL wel aan. Idem als test en offline ook malwarescanners.

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 09-11-2017 22:25 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Geen bijzondere plugins verder, alles al eens uitgeschakeld, 0% cpu usage globaal enz enz enz.
Het OS werkt gewoon wel nog. Het lijkt zich echt te richten op Chrome alleen. Knap irritant, seconde of 3 a 5 moeten wachten!

Verwijderd

Topicstarter
Heel raar dit. Uiteindelijk meerdere HDD's eraf gekoppeld omdat ik dacht dat 1 van de disks mogelijk problemen gaf. Het hele OS hing op ten duur. :X

Nu las ik dat ik een incognito venster moest openen om te kijken of het zich ook hier plaatsvond. Nee dus. Wat is het dan wel :? Alle extensies uitgezet, verwijderd, herinstalleerd, het maakt weinig uit.

Mischien dat Chrome een enorm cache bestand open heeft staan wat voor veel writes bovenop de SSD zorgt. Ik had een Chkdsk al gedaan en dat duurde vrij lang. De smart status is verder goed.

Het lijkt dus wel te werken in incognito modus maar niet in een normaal venster. Ik kan dan echt maar heel even tabben of nieuwe tabs spawnen voordat de boel hangt.

Dit is wat ik krijg zodra die hangt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4Pg1UYZ4h2fYM0WO685Ec4dz/full.jpg

CPU usage is echter ook nul. Ik heb gisteren wat rond zitten spelen met wat AMD Drivers. Zou het aan GPU acceleratie liggen dat niet geheel lekker loopt? Ik ga de drivers eens terugzetten en kijken of dat wat uitmaakt. Anders moet ik iets doen met het legen van caches en troep. Het speelt zich wel af in een normale (ingelogde) sessie.

Edit: uitgelogd, ingelogd, enkele extensies stuk voor stuk uitgezet, nu lijkt het (weer) te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2017 06:18 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Voor het geval het later toch weer gaat voorkomen:
Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:42:
Het OS werkt gewoon wel nog. Het lijkt zich echt te richten op Chrome alleen. Knap irritant, seconde of 3 a 5 moeten wachten!
Win10, laatste updates van Windows en van Chrome geïnstalleerd?

Die HDD's kan misschien toch een dingetje zijn. Maar, extenties of iets anders in Chrome zelf lijkt toch waarschijnlijker als je het zo schrijft. Heb je goed op malware gecheckt?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:00:
Voor het geval het later toch weer gaat voorkomen:

[...]

Win10, laatste updates van Windows en van Chrome geïnstalleerd?

Die HDD's kan misschien toch een dingetje zijn. Maar, extenties of iets anders in Chrome zelf lijkt toch waarschijnlijker als je het zo schrijft. Heb je goed op malware gecheckt?
W7 X64, installatie van 3+ jaar oud.
Trend micro, de meest aggresieve settings ooit (workstation, veroorzaakt NOOIT problemen)
Chrome (de laatste) met enkele extensies zoals Ghostery & Adblock

That's it. En een enorme database van opgeslagen wachtwoorden, URL's, favorieten en dergelijk. Was nooit een issue, tot een paar dagen terug.

Het is er overigens weer. Facebook lijkt te hangen, de pagina van Rabobank lijkt willekeurig te hangen, andere sites daar waar ik m'n administratie enz. bij hou. Het clearen van alle gegevens op m'n local PC dmv uitloggen werkte niet echt. Wanneer ik de boel weer syncte kwam het weer terug.

Alle schijven handmatig met een CHKDSK gechecked, geen bijzondere of vreemde processen / services, PC is verder gewoon stabiel met verschillende tests. Hardware acceleratie aan / uit in Chrome maakt niets uit.

Enige wat recent geupdate was was Sun Java.

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Wellicht een idee om de wachtwoord niet meer in Chrome op te slaan maar in een app die daar speciaal voor bedoelt is?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Doe toch nog even een malware check.

Trend is geen garantie. Ueberhaupt Java geïnstalleerd hebben is al een significant risico :X Of, zeg je nu dat je laatste update drie jaar oud is? Ik neem aan dat bedoelde dat je drie jaar geleden installeerde maar wel volkomen up-to-date bent qua OS, Chrome, en drivers.

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 22:10:
Doe toch nog even een malware check.

Trend is geen garantie. Ueberhaupt Java geïnstalleerd hebben is al een significant risico :X Of, zeg je nu dat je laatste update drie jaar oud is? Ik neem aan dat bedoelde dat je drie jaar geleden installeerde maar wel volkomen up-to-date bent qua OS, Chrome, en drivers.
Trend micro gebruik ik al sinds dat ik een PC heb ofzo. Dat heeft 1 keer een probleem gegeven, toen ik ooit terugkwam van vakantie, en het ding herhaaldelijk een BSOD gaf. Na herinstallatie was het voorbij. Het is de duurste versie overigens, omdat op m'n werkPC natuurlijk dingen staan dat niet ter voorbeeld onder ransomware mag vallen. De settings staan in het kort op maximum security en heeft nooit issues ook veroorzaakt.

Mijn PC staat soms 7 dagen achtereengesloten aan. Nooit een issue geweest.

Als ik meerdere malen reboot lost dat het probleem natuurlijk van een hangende Chrome natuurlijk ook niet op. Het probleem zit erin en wil niet weg.

Als ik debuggen kon naar waar die 4 seconden aan tijd toegaat (het wachten op iets waarschijnlijk) dan kom ik al een heel stuk verder.

De wachtwoorden zijn niet zo belangrijk om dat in een passmanager op te slaan. De belangrijkste onthou ik zelf gewoon.

Nu dat je het zegt; Java, ik heb even wat settings getweaked en herstart nu m'n browser even. Zo terug. :+ Edit: Nee. Nog steeds hetzelfde. Ik surf / klik wat rond, youtube, dumpert, nieuwe thread spawnen, pats 3 sec vast.

Edit: Ransomware protection eens uitgezet. Dit lijkt een oplossing te geven. In het kort biedt Trend micro de mogelijkheid om mappen of complete schijven te beschermen tegen ransomware. Applicaties die niet whitelisted zijn mogen dan ook geen wijzigingen aanbrengen in bepaalde mappen of folders.

Standaard stond m'n hele windows gebruiker 'beschermd' waarvan ik vermoed dat Chrome vaak hier toegang toe zocht.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2017 22:38 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dat er nooit een probleem is opgemerkt, betekent niet dat er geen besmetting is. Al helemaal als de PC achterloopt qua updates van OS, browser, Office, of virusscanner en dat is haast per definitie zo als er te weinig wordt gereboot. Er bestaat geen 100% effectieve scanner die niet de PC uitschakelt en daarna in de zon schiet ;)

En brakke malware kan een oorzaak zijn, vandaar mijn gezeur ;)

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 22:38:
Dat er nooit een probleem is opgemerkt, betekent niet dat er geen besmetting is. Al helemaal als de PC achterloopt qua updates van OS, browser, Office, of virusscanner en dat is haast per definitie zo als er te weinig wordt gereboot. Er bestaat geen 100% effectieve scanner die niet de PC uitschakelt en daarna in de zon schiet ;)

En brakke malware kan een oorzaak zijn, vandaar mijn gezeur ;)
Windows 7 X64 wordt gewoon nog ondersteund. Sprake van een OS dat achterloopt is niet van toepassing. Zodra W7 EOL raakt duik ik over op Linux icm Wine. Dat hele telemetry mogen ze daar bij MS in hun diepste steken :+

Puur het feit dat er updates gepushed kunnen worden die een BSOD of andere problemen kunnen geven blijf ik gewoon ver weg van. OS as a service staat me gewoon niet aan. Een OS moet doen hoe ik het instel of wil, niet andersom.

Buh. Het lijkt te werken. Ransomware folder protection tijdelijk uitgezet. Blijkbaar heeft Chrome een enorme database bestand ergens opgebouwd wat met regelmaat wordt benaderd. Hierdoor komt het in conflict met Trend micro en wordt iedere wijziging blijkbaar gecontroleerd wat die hang vermoedelijk veroorzaakt.

Ik download toch niks ernstigs (alles legaal, via verschillende abonnementen) maar better safe then sorry.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2017 22:50 ]

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Topicstarter
Ben eruit,

Een driverupdate van RX480 gaf de oplossing. In alles waar gebruik werd gemaakt van HTML5 video gaf problemen, je zag het ook op de homepagina van netflix zodra je door de tiles heenbladerde. Enorm storend, kon op deze manier nog uitvoeren.

Verwijderd

Topicstarter
Een driverupdate gaf dus niet de oplossing. Ik heb het hele systeem uit elkaar staan buggen, want het hangen met chrome werd namelijk veel erger. Ik had pozen van 5 seconden als ik een nieuwe tab spawnde, allerlei oplossingen geprobeerd maar niets werkte.

Toen stuitte ik op de PCI-E snelheid van 110Mhz ipv standaard 100Mhz. Deze gereset en alles is verdwenen nu. Blijkbaar veroorzaakte de te hoge bus issues met de grafische kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Nou,

weekje of 2 bijna later, lag het probleem dus toch aan Trend micro. Het probleem kwam weer terug. Ik heb uren alles staan debuggen net. Iedere keer als chrome read/writes uit staat te voeren bemoeit de antivirus zich ermee. Het scherm bleef iedere keer een seconde of 2 hangen. Ook als ik een nieuwe tab spawn met CTRL-T, een link volg of aggresief tussen tabs sta te springen (CTRL-TAB).

Gedeinstalleerd en het is volledig weg. Ik kan weer dansen met tabs. O+

Reeds mailtje naar Trend micro gestuurd.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2017 04:16 ]

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:55
Verwijderd schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 04:15:
Nou,

weekje of 2 bijna later, lag het probleem dus toch aan Trend micro. Het probleem kwam weer terug. Ik heb uren alles staan debuggen net. Iedere keer als chrome read/writes uit staat te voeren bemoeit de antivirus zich ermee. Het scherm bleef iedere keer een seconde of 2 hangen. Ook als ik een nieuwe tab spawn met CTRL-T, een link volg of aggresief tussen tabs sta te springen (CTRL-TAB).

Gedeinstalleerd en het is volledig weg. Ik kan weer dansen met tabs. O+

Reeds mailtje naar Trend micro gestuurd.
Top dat je de oorzaak gevonden hebt, en dat hier ook nog even komt melden.
Pas je je eigen "beste antwoord"-keuze ook even aan? Handig voor toekomstige trend-micro gebruikers :+
Pagina: 1