Toon posts:

2 van de 4 schijven vrij???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

ik ben nog een beetje een rookie betreffende NAS-sen.
ik heb nu een nieuwe qnap ts451a met 4x 3tb schijven.

ik heb de nas nu aangezet maar ik krijg bij overzicht van de opslagruimte alleen te zien dat de eerste 2 schijven vrij zijn en schijf 3 en 4 geen schijf. de ledje op de nas branden wel allemaal groen.

klopt dit of moet ik de nas terug sturen?

mvg Henk

Verwijderd

Staat het niet in Raid?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:05

D4NG3R

kiwi

:)

Ik gok er op dat de NAS word geleverd met de schijven in RAID1.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog helemaal niks gedaan. dit viel mij gelijk op toen ik naar het overzicht keek. je kunt schijf 1 en 2 zien dat deze ook 'gezond' zijn. en schijf 3 en 4 zie je geen enkele info van.
maar aan jullie reactie te zien moet ik eerst een raid instellen en dan worden schijf 3 en 4 actief.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
(jarig!)
Je hebt stap 1 overgeslagen, RTFM.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-12-2025
Read the (vul de f zelf maar in) manual.
Blijkbaar staat je antwoord in de gebruiksaanwijzing.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:29:
ik heb nog helemaal niks gedaan. dit viel mij gelijk op toen ik naar het overzicht keek. je kunt schijf 1 en 2 zien dat deze ook 'gezond' zijn. en schijf 3 en 4 zie je geen enkele info van.
maar aan jullie reactie te zien moet ik eerst een raid instellen en dan worden schijf 3 en 4 actief.
Wat is de ruimte van beide schijven, ieders 1TB? Dan staat het waarschijnlijk in Raid 1.

Raid 1 houdt in dat de tweede schijf de eerste schijf als het ware mirrord. Alle data wordt 1 op 1 overgenomen op de andere schijf.

Je kunt het waarschijnlijk wijzigen naar Raid 0 waarbij alle schijven als 1 groot geheel wordt gebruikt (4TB), maar de keerzijde is is dat wanneer 1 schijf uitvalt je alles kwijt zult zijn.

JBOD zou ook gewoon kunnen. Dan heb je gewoon 4 schijven van ieders 1TB.

Verwijderd

Topicstarter
voordat dergelijke uitspraken worden gedaan is het misschien handig om eerst zelf op onderzoek uit te gaan want de oplossing stond niet in de handleiding.

de laatste firmware voor de TS451A was niet goed en sloot de poorten af voor schijf 3 en 4.
downgraden hielp.
RocketKoen schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:31:
[...]

Read the (vul de f zelf maar in) manual.
Blijkbaar staat je antwoord in de gebruiksaanwijzing.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:28
Lekkere firmware dan.. zal je maar gebeuren met je array in bijv. raid 5. Meteen al je data kwijt met 2 missende members.

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:24:

de laatste firmware voor de TS451A was niet goed en sloot de poorten af voor schijf 3 en 4.
downgraden hielp.
voordat hier een topic wordt voor geopend is het misschien handig om eerst zelf op onderzoek uit te gaan...

Verwijderd

Topicstarter
gelukkig had ik nu dus een nieuwe schijf maar ik zal gaan janken als onderstaande was gebeurd met de data.

betreft trouwens versie 4.3.3.0361
DukeBox schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:27:
Lekkere firmware dan.. zal je maar gebeuren met je array in bijv. raid 5. Meteen al je data kwijt met 2 missende members.

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:19
Als je een beetje had gegoogeld was je er wel uitgekomen.

Don't let perfect be the enemy of good.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:28
Onbegrijpelijk dat dat door de quality control is gekomen. Normaal is qnap best ok.

Verwijderd

Topicstarter
als je er geen verstand van hebt dan weet je ook niet waar je het moet zoeken en ga je ervan uit dat firmware goed is.
tinzarian schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:28:
[...]

voordat hier een topic wordt voor geopend is het misschien handig om eerst zelf op onderzoek uit te gaan...
Pagina: 1