WP Nibe F2120: 8,12,16 of 20kw, welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 8.927 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Hallo

De Nibe F2120 warmtepomp lijkt op papier zeer interessant, volgens de fabrikant een rendement van 500%.
Leverbaar in 4 vermogens, maar zelfs de zwaarste versie is maar 20 KW, is dat voor een nieuw te bouwen huis van 500 kuub niet erg weinig? een kleine cv ketel is al 18KW.

Hoe kun je het benodigde warmtepomp vermogen voor een woonhuis eigenlijk uit rekenen?

Installatie bedrijven zullen maar al te graag een veel zwaardere WP (en een veel duurdere) aan mij willen adviseren en verkopen.

G v.d. Veen

[ Voor 0% gewijzigd door frisianstar op 09-11-2017 19:37 . Reden: foutje ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:19
zie het warmtepomp topic.. als je daar even doorheen gaat heb je al je antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
In het kort: je "rendement" (COP) van 500% is niet spannend, dit loopt zelfs op tot 800%!
Echter NIET als het koud is, en je dus het vermogen het hardste nodig hebt.
Nibe is erg duur.
500m3 is geen grote woning,
Dat vermogen heeft de CV-ketel nodig om instantaan warm-water te bereiden en snel met hoge (inefficiente) temperaturen het huis op te warmen.
Met een WP verwarm je 24/7 op lagere temperatuur en vermogen, en buffer je het sanitair warm water.
Overcapaciteit is zowel bij een cv-ketel als warmtepomp niet goed, omdat ze dan bij minder vraag niet ver genoeg kunnen terugmoduleren en dus continue aan- en afslaan.

Als je je nieuwe woning goed isoleert is de kans groot dat je met 5kW warmtepomp gewoon uit kan.
Al gaan installateurs je een zwaardere aanbevelen ivm 'reserve' en normen.
Feit is wel dat de warmteverliesberekening die gedaan gaat worden de beste indicatie (zei het aan de hoge kant) is voor het benodigde vermogen.

[ Voor 20% gewijzigd door bbbrumbrum op 09-11-2017 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Dat WP topic en andere topic zoal PV panelen, moet ik inderdaad maar 'eens' doornemen, echter op vele pagina's staat weinig informatieve info, de goede info zou eigenlijk gepind moeten worden, zodat je snel de juiste info vind, ook zou een conclusie van een topic handig zijn.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:19
frisianstar schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:57:
Dat WP topic en andere topic zoal PV panelen, moet ik inderdaad maar 'eens' doornemen, echter op vele pagina's staat weinig informatieve info, de goede info zou eigenlijk gepind moeten worden, zodat je snel de juiste info vind, ook zou een conclusie van een topic handig zijn.
Leef je uit, dan zijn allen na jou geholpen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 11:42
Hint, als je jouw gemiddeld verbruik weet kun je m.b.v. graaddagen een indicatie krijgen wat je warmteverlies ongeveer is op basis van een gemiddelde u-waarde van de gebouwschil. Als je dat weet kan je uitrekenen hoe zwaar de warmtepomp moet zijn om bij -10 graden het huis warm te houden.
Verder is van belang of je met lage temperatuur verwarming (LTV) werkt. Een warmtepomp is het zuinigst bij een zo laag mogelijke afgiftetemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25
bbbrumbrum schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:16:
In het kort: je "rendement" (COP) van 500% is niet spannend, dit loopt zelfs op tot 800%!
Echter NIET als het koud is, en je dus het vermogen het hardste nodig hebt.
Nibe is erg duur.
500m3 is geen grote woning,
Dat vermogen heeft de CV-ketel nodig om instantaan warm-water te bereiden en snel met hoge (inefficiente) temperaturen het huis op te warmen.
Met een WP verwarm je 24/7 op lagere temperatuur en vermogen, en buffer je het sanitair warm water.
Overcapaciteit is zowel bij een cv-ketel als warmtepomp niet goed, omdat ze dan bij minder vraag niet ver genoeg kunnen terugmoduleren en dus continue aan- en afslaan.

Als je je nieuwe woning goed isoleert is de kans groot dat je met 5kW warmtepomp gewoon uit kan.
Al gaan installateurs je een zwaardere aanbevelen ivm 'reserve' en normen.
Feit is wel dat de warmteverliesberekening die gedaan gaat worden de beste indicatie (zei het aan de hoge kant) is voor het benodigde vermogen.
Een WP draait niet 24/7. Dat is volledig afhankelijk van de omstandigheden en/of instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:18

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

LittleTycoon schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:34:
[...]

Een WP draait niet 24/7. Dat is volledig afhankelijk van de omstandigheden en/of instellingen
Wat hij denk ik bedoelt te zeggen is dat je met een WP op constante temperatuur verwarmt of met hooguit met een kleine temperatuurverlaging in de nacht of bij afwezigheid. Daardoor heb je niet het vermogen nodig van een cv-ketel die binnen korte tijd de helft van je huis een paar graden moet kunnen opwarmen.

De warmtepomp zelf hoeft niet continu te draaien om de tijd constant te houden (dankzij buffervat en hysterese van de doeltemperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
bbbrumbrum schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:16:
Weet iemand tot welk percentage de Nibe terug kan moduleren?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:15
frisianstar schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:36:
Hallo

De Nibe F2120 warmtepomp lijkt op papier zeer interessant, volgens de fabrikant een rendement van 500%.
Leverbaar in 4 vermogens, maar zelfs de zwaarste versie is maar 20 KW, is dat voor een nieuw te bouwen huis van 500 kuub niet erg weinig? een kleine cv ketel is al 18KW.

Hoe kun je het benodigde warmtepomp vermogen voor een woonhuis eigenlijk uit rekenen?

Installatie bedrijven zullen maar al te graag een veel zwaardere WP (en een veel duurdere) aan mij willen adviseren en verkopen.

G v.d. Veen
Ik leg het vaak zo uit: een WP is een warmhouder. Deze hoeft niet meer te doen dan de warmteverliezen van een gebouw te compenseren.

Je mag het niet vergelijken met een HR ketel.

Bij de ketel kun je de thermostaat een slinger geven en dan wordt het vrij snel warmer.

De warmtepomp is langzamer en werkt het beste als die steeds op laag vermogen pruttelt.

Uiteindelijk is het effect hetzelfde: de vloer wordt warm.

Bij een gasgestookte verwarming heb je mogelijk het neveneffect dat de vloer voelbaar afkoelt omdat de ketel uit is. De ketel heeft téveel vermogen.
Dat aan/uit hoef je met een warmtepomp niet te hebben, waardoor de warmte lekkerder is.

Bij nieuwbouw maakt het nauwelijks uit hoe groot een huis is, gemiddeld gezien ligt de grootte daarvan in dezelfde orde, tenminste als je het niet hebt over een villa.
5 kW aan vermogen is voldoende bij een uitstekend geïsoleerd nieuwbouwhuis met warmteterugwin ventilatie en tripel glas.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

frisianstar schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:57:
Misschien heb je hier wat aan.

Warmtepomp in combinatie met vloerverwarming & radiatoren

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
"Ik leg het vaak zo uit: een WP is een warmhouder. Deze hoeft niet meer te doen dan de warmteverliezen van een gebouw te compenseren"

Bedankt voor de info, het is inderdaad een warmhouder.

Intussen heb ik al heel wat gelezen over WP hier op Tweakers of via Google, ik wordt er helaas vaak niet veel wijzer van; als één persoon succes heeft met een bepaald systeem zal hij zijn systeem aanraden, een andere persoon zal zijn eigen systeem, -geheel anders- adviseren.

Ik heb zo'n idee dat vele wegen naar Rome leiden, m.a.w. een WP met LT- radiatoren zou net zo goed kunnen werken als een WP met vloerverwarming...
Of nog een voorbeeld: een WP met een één boiler voor verwarming én warm tapwater, kan net goed werken als een WP met aparte boiler én een aparte buffer vat én een aparte boiler voor warm tap water...
Er zoveel te koop dat niemand het totaal overzicht heeft wat er al zo mogelijk is.

Een WP voor verwarming voor mijn toekomstige woning is het probleem niet meer, nog wel de warm tapwater voorziening...
Door de week heb ik voor mijzelf genoeg aan een kleine voorraad warm water, echter wanneer ik een (jacuzzi) bad zou willen nemen moet er dat moment veel meer warm water in voorraad aanwezig zijn, eigenlijk zou je van te voren een vrij grote WP gestookte tapwater boiler bij moeten kunnen schakelen, die anders gewoon leeg is, het heeft weinig zin om voortdurend 200 liter water op 65 graden te houden.
Helaas over dit soort specifieke wensen lees of vind je niets via Google.

Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:27
Daarvoor bestaat ook nog de optie (kleinere) 200L SWW boiler in combinatie met een doorstroomverwarmer zoals de Clage CEX, wel een extra 3fase groep benodigd. Dan heb je onbeperkt warm water...

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-06 10:54
frisianstar schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:45:
"Ik leg het vaak zo uit: een WP is een warmhouder. Deze hoeft niet meer te doen dan de warmteverliezen van een gebouw te compenseren"

Bedankt voor de info, het is inderdaad een warmhouder.

Intussen heb ik al heel wat gelezen over WP hier op Tweakers of via Google, ik wordt er helaas vaak niet veel wijzer van; als één persoon succes heeft met een bepaald systeem zal hij zijn systeem aanraden, een andere persoon zal zijn eigen systeem, -geheel anders- adviseren.

Ik heb zo'n idee dat vele wegen naar Rome leiden, m.a.w. een WP met LT- radiatoren zou net zo goed kunnen werken als een WP met vloerverwarming...
Of nog een voorbeeld: een WP met een één boiler voor verwarming én warm tapwater, kan net goed werken als een WP met aparte boiler én een aparte buffer vat én een aparte boiler voor warm tap water...
Er zoveel te koop dat niemand het totaal overzicht heeft wat er al zo mogelijk is.

Een WP voor verwarming voor mijn toekomstige woning is het probleem niet meer, nog wel de warm tapwater voorziening...
Door de week heb ik voor mijzelf genoeg aan een kleine voorraad warm water, echter wanneer ik een (jacuzzi) bad zou willen nemen moet er dat moment veel meer warm water in voorraad aanwezig zijn, eigenlijk zou je van te voren een vrij grote WP gestookte tapwater boiler bij moeten kunnen schakelen, die anders gewoon leeg is, het heeft weinig zin om voortdurend 200 liter water op 65 graden te houden.
Helaas over dit soort specifieke wensen lees of vind je niets via Google.

Gerrit
Ik doe het hier met een w/w wp met een Hellman hygieneboiler. Zonnecollectoren op het vat en een wijas doorstromer als naverwarmer. Een bad vullen gaat met circa 10 liter per minuut en is prima te doen. Onbeperkt warm water hier dus en in jouw geval weinig verlies door de weeks met een dergelijke setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bopke_wezep
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-07-2022
vaak worden de vermogens van een warmtepomp te hoog aangehouden , men denkt hoe groter hoe beter ,maar dit is zeker niet waar in warmtepompland .
een gemiddelde nieuwbouw woning heeft vaak al genoeg aan een WP van 6 Kw , ik zie vaak dat in dergelijke (nieuwe) woningen machines van 12 KW worden geplaatst ... jammer van de centen wat niet nodig is , het vermogen is niet nodig zelfs als deze ook wordt ingezet voor warmwaterbereiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@bopke_wezep je reageert nu op een 2 jaar oud topic. Even de datum in de gaten houden.... :Y

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.