Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thallyos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06 22:27
Hallo,

Deze zomer voor een (relatief) prikje een paar speakers van Monitor Audio op de kop kunnen tikken: de Silver 8 reeks (deze dus). Ze vormen nu de fronts van mijn 5.0 surroundset, aangedreven door een Onkyo TX-NR636. Dat gaat wel (de versterker kan ook officieel 4Ohm speakers aan), maar ik hoef ze ook niet te luid te willen zetten. De versterker is dus wat op het randje voor de set.

Nu heb ik recentelijk ook een LG OLED C7 kunnen kopen. En tot mijn grote teleurstelling kan mijn huidige versterker geen HDR doorgeven, waardoor ik mijn voordeel van één centrale hub in mijn systeem weer verlies.

Wat zoek ik dus?
Een vervanger van de huidige versterker die mijn set vlot kan aansturen, en minstens 5 HDMI ingangen heeft. De rest van de set zijn makkelijk aan te sturen 8Ohms speakers (rest van een set JBL SCS 178).

Wat is je budget?
Als het even kan wil ik onder de 1.000 euro blijven.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik kwam nu altijd terug op de Sony STR-DN1080, maar die is niet officieel geschikt voor 4Ohm. Marantz heeft de NR1608, maar die hebben dan maar 60W per kanaal. De speaker zou volgens Monitor Audio minstens 80W moeten krijgen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Of het niet beter zou zijn om een goedkope versterker te kopen die alles qua ingangen verzamelt, maar met een pre out en dan voor de fronts nieuw of tweedehands een eindversterker te zoeken. Al komen die combinaties al snel rond de 1.500 euro uit zag ik.

Alvast bedankt voor tips!

Beste antwoord (via Thallyos op 09-11-2017 22:26)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:14
Je hebt geluk, je kunt alle aannames over boord gooien en gewoon een receiver kiezen die het aantal benodigde hdmi ingangen heeft en HDR ondersteund.

Vermogen en impedantie, beiden zijn geen vaste waardes en variëren per frequentie en volume. Daarom zijn het geen waardes die horen te matchen. Alles past op alles, alles werkt op alles. Enkel als je de grenzen gaat opzoeken, gaan die waardes een rol spelen.

Het is niet zo dat een speaker altijd een impedantie heeft van 4ohm. Die waarde is een nominale waarde, wat volgens mij betekent dat de speaker in gebruik het grootste deel van de tijd ongeveer deze impedantie heeft, maar in de praktijk kan dat goed tussen 2 en 32 variëren naargelang de frequentie die wordt weergegeven.

Het vermogen wat wordt genoemd is geen minimum, maar vaak een maximum vermogen. Hierboven zal de speaker zeer waarschijnlijk gaan vervormen en uiteindelijk beschadigen. Wellicht dat er in sommige gevallen wel een bepaalde marge wordt genoemd (bijvoorbeeld 40-120w). In dat geval kan het zijn dat de speaker binnen die vermogens het best tot zijn recht komt, maar dat betekent niet dat ie dat op elk volume ook daadwerkelijk vraagt van de receiver. In tegendeel, de meeste speakers vragen op normaal luisterniveau niet meer dan 0,1 tot 2 watt. Op vrij luid luisterniveau is dat zelden meer dan 10w. Je moet em dus al erg luid zetten om em 40w te laten vragen.

Daar komt overigens bij dat vermogen en diens invloed op volume niet evenreding verlopen. Een verdubbeling van vermogen is verre van een verdubbeling van volume. Volume noemt met een logaritmisch verloop. Een verdubbeling in vermogen betekent dan een volume toename van 3db, wat net hoorbaar is. Wil je een duidelijke volume toename, dan heb je al snel 10x zoveel vermogen nodig. De verschillen van enkele tientallen watts tussen receivers is dus te verwaarlozen, dáár ga je eventuele geluidsverschillen niet door horen.

Overigens kun je ook bijna niets aan van de door fabrikanten genoemde vermogens. Je moet echt in de handleiding kijken om te zien of de genoemde vermogens wel onder de juiste omstandigheden zijn verkregen. Daarom zie je vaak de goedkope merken schermen met vermogens van 100-en zoniet 1000-en watts die ze ook nog vetgedrukt op de doos schrijven (veelal het geval bij alles-in-1-setjes), waar de dure merken vaak niet verder komen dan 80w. Die laatste komt dichter bij de realiteit en zal een stuk degelijker zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 09-11-2017 19:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:14
Je hebt geluk, je kunt alle aannames over boord gooien en gewoon een receiver kiezen die het aantal benodigde hdmi ingangen heeft en HDR ondersteund.

Vermogen en impedantie, beiden zijn geen vaste waardes en variëren per frequentie en volume. Daarom zijn het geen waardes die horen te matchen. Alles past op alles, alles werkt op alles. Enkel als je de grenzen gaat opzoeken, gaan die waardes een rol spelen.

Het is niet zo dat een speaker altijd een impedantie heeft van 4ohm. Die waarde is een nominale waarde, wat volgens mij betekent dat de speaker in gebruik het grootste deel van de tijd ongeveer deze impedantie heeft, maar in de praktijk kan dat goed tussen 2 en 32 variëren naargelang de frequentie die wordt weergegeven.

Het vermogen wat wordt genoemd is geen minimum, maar vaak een maximum vermogen. Hierboven zal de speaker zeer waarschijnlijk gaan vervormen en uiteindelijk beschadigen. Wellicht dat er in sommige gevallen wel een bepaalde marge wordt genoemd (bijvoorbeeld 40-120w). In dat geval kan het zijn dat de speaker binnen die vermogens het best tot zijn recht komt, maar dat betekent niet dat ie dat op elk volume ook daadwerkelijk vraagt van de receiver. In tegendeel, de meeste speakers vragen op normaal luisterniveau niet meer dan 0,1 tot 2 watt. Op vrij luid luisterniveau is dat zelden meer dan 10w. Je moet em dus al erg luid zetten om em 40w te laten vragen.

Daar komt overigens bij dat vermogen en diens invloed op volume niet evenreding verlopen. Een verdubbeling van vermogen is verre van een verdubbeling van volume. Volume noemt met een logaritmisch verloop. Een verdubbeling in vermogen betekent dan een volume toename van 3db, wat net hoorbaar is. Wil je een duidelijke volume toename, dan heb je al snel 10x zoveel vermogen nodig. De verschillen van enkele tientallen watts tussen receivers is dus te verwaarlozen, dáár ga je eventuele geluidsverschillen niet door horen.

Overigens kun je ook bijna niets aan van de door fabrikanten genoemde vermogens. Je moet echt in de handleiding kijken om te zien of de genoemde vermogens wel onder de juiste omstandigheden zijn verkregen. Daarom zie je vaak de goedkope merken schermen met vermogens van 100-en zoniet 1000-en watts die ze ook nog vetgedrukt op de doos schrijven (veelal het geval bij alles-in-1-setjes), waar de dure merken vaak niet verder komen dan 80w. Die laatste komt dichter bij de realiteit en zal een stuk degelijker zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 09-11-2017 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thallyos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06 22:27
Aha, fijn om horen. Dan kijk ik toch uit of er geen Black Friday deals komen voor de de Sony 1080.

Bij de speakers wordt overigens een wel het volgende meegegeven: Recommended Amplifier Requirements 80 - 200W. Vandaar dat ik vreesde dat die kleine Marantzbakjes toch niet genoeg power gingen kunnen geven. Zal mij toch eens moeten verdiepen in de ganse wetenschap achter vermogen en volume, klinkt interessant allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Als je goed kijkt bij de specs van de speakers zie je daar ook een gevoeligheid staan van 90dB/W.
Dit zal niet gelden voor alle frequenties, maar het geeft wel een idee hoeveel vermogen je daadwerkelijk nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

492828

Het blijft een lastig onderwerp, vermogen van speakers en versterkers en het Ohmgetal.

De speaker vormt een continu variabele weerstand voor de uitgang van de versterker. Die weerstand kan (nominaal, dus variërend binnen een bepaalde marge) gemiddeld ongeveer tussen de 4 en de 8 Ohm zijn, afhankelijk van de speaker. Zie het als een versmalling in een rivier, dat verandert de snelheid waarmee het water tussen de oevers beweegt. Hoe lager de weerstand, des te harder er aan de versterker wordt "getrokken". Maar, zoals al aangegeven, het is een nominale weerstand die dus lang niet altijd precies op die waarde ligt.
Over het algemeen zal een goede speakerfabrikant er voor zorgen dat het Ohmgetal zo stabiel mogelijk is en zich binnen bepaalde waardes beweegt, omdat de veranderende belastingen de klank kunnen veranderen/aantasten. Daarnaast kan een (te) laag Ohmgetal ook voor de versterker nadelige en soms schadelijke gevolgen hebben, zoals clippen. Je herkent de betere speakers dus ook aan een voorspelbaar gedrag onder belasting. Bij de betere speakers zie je meestal nominale (dus gemiddelde) Ohmwaardes van rond de 6 tot 8 Ohm en veel minder uitschieters naar extreme waardes.
Maar datzelfde geldt ook voor de betere versterkers, ook die mogen door een verkeerde belasting niet te onstabiel worden. Toch heb ik uitstekende versterkers gehoord die door slechte speakers behoorlijk in de problemen kwamen. Als een versterker zwaar belast wordt door speakers die heel laag in het Ohmgetal duiken, kan deze meer gaan vervormen. Dat vervormde signaal zorgt bij mindere speakers weer voor een nog slechter gedrag onder belasting enz. Dat kan er voor zorgen dat de versterker gaat clippen, een ongewenst verschijnsel waarbij de versterker delen van het signaal (de dynamische pieken) gaat afkappen, omdat hij niet voldoende vermogen meer kan leveren. Dat levert een vreemd krakend geluid (met een hele sterke vervorming) op en kan er toe leiden dat speakers en soms ook de versterker worden beschadigd. De meeste versterkers zijn beveiligd tegen clippen, maar die beveiliging is nooit 100%, bovendien kan zo'n beveiliging weer nadelen hebben voor de klank.
Ik lees iets over de Sony str dn 1080. Sony geeft aan dat er alleen speakers vanaf 6 Ohm en hoger op mogen worden aangesloten. De reden daarvoor is simpel: Sony kan en wil niet garanderen dat de versterker niet in de problemen komt door speakers met een lager Ohmgetal. Het zal best mogelijk zijn om 4 Ohm speakers er op aan te sluiten, maar daar zitten wel risico's aan vast. Ik zou in ieder geval het geluidsvolume goed in de gaten houden. Maar heel eerlijk: waarom zou je die 4 Ohmspeakers op de Sony gebruiken?