Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• degorre
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-06-2021
Hallo iedereen,

Onze thermostaat ingebouwd in onze mazoutketel ( aan/uit) is defect en zou deze graag vervangen door het volledige Evohome systeem met thermostatische kranen op de radiatoren
Situatie nu is vloerverwarming beneden met 1 pomp , thermostaat en constant 1 temperatuur ( 's nachts 1.5 graden minder) , badkamer 1 pomp en thermostaat , slaapkamers 1 pomp en thermostaat
Warmwaterboiler wordt ook verwarmd door cv

Als ik nu de evohome in de woonkamer plaats waar de vloerverwarming ligt , en dan in alle kamers een draadloze thermostatische kraan , kan ik alle kamers apart regelen !
Tot hier is het allemaal duidelijk
Maar in ons huidig systeem worden de 3 pompen aangestuurd als er warmtevraag is door een van de thermostaten , is dit ook het geval met evohome of draaien de pompen daar constant en moet er een bypass worden voorzien ?
Ik dacht eventueel de zoneregelaar er bij te plaatsen maar deze stuur thermische motoren aan een geen pompen dacht ik ?
Bedankt
Sven

Alle reacties

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-11 13:12
De Honeywell HCE80 Vloerverwarming zoneregelaar heeft een pomp en ketel relais, zie:
https://products.ecc.emea...ce80-2.html?OSNO=HCE80-NL

• degorre
Ok 1 pomp uitgang maar ik heb 3 pompen? Hoe wordt de juiste pomp dan aangestuurd?

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 15:13
Wij zijn zelf ook naar het EvoHome-systeem i.v.m. de zoneverwarming aan het kijken. Onze situatie is als volgt:

Beneden:
- Volledig vloerverwarming met 1 pomp + een enkele radiator in het toilet

Boven:
- Iedere ruimte een radiator (badkamer heeft ook nog elektrische vloerverwarming, die laten we even buiten beschouwing want ik denk niet dat EvoHome hier wat mee kan).

Ik heb onze loodgieter om advies gevraagd en hij was niet per se heel bekend met EvoHome, maar zei wel dat een by-pass beneden zeker nodig was als we voor dit systeem zouden gaan, omdat EvoHome waarschijnlijk alle circuits dicht zet wanneer er geen enkele warmtebehoefte is en de CV toch moet kunnen circuleren. Hij adviseerde dan ook een bypass op het vloerverwarmingscircuit te maken, omdat dat een relatief langs circuit is waar de CV goed z'n water(druk) op kwijt kan.

We gaan echter voor de zekerheid ook nog even bij Honeywell zelf informeren als we voor dit systeem kiezen, want volgens mij kunnen zij je hierin ook prima adviseren. Heb je dat al gedaan?

There can be only fun

• basriet
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 00:03
"(badkamer heeft ook nog elektrische vloerverwarming, die laten we even buiten beschouwing want ik denk niet dat EvoHome hier wat mee kan"

Op de site van Evohome Honeywell, staat een interessante configurator:
http://sb.evohome.honeywell.com/nl/

Ik zie nog niet of daar ook elektrische verwarming wordt meegenomen, maar de mogelijkheden lijken (vrijwel) onbeperkt.

Ik ben aan het kijken naar een zonesysteem met 8 zones (woonk, keuken, badk, 5 sl.k.).
EvoHome lijkt me het meest geschikt en eenvoudig installeerbaar.
Ik heb een Intergas Kombi Kompact 32/36 ketel met OpenTherm interface en 4 studeer/slaapkamers met studenten.

Nog wel twee vraagjes:
1. is het mogelijk om met de EvoHome de pomp van de CV installatie te laten draaien, zonder dat er warmte vraag is?
2. is het mogelijk om de warmwater vraag met EvoHome apart te programmeren zodat de CV niet de hele dag het voorraadvat hoeft op te warmen?

• degorre
Heb een mail gestuurd naar Honeywell maar de persoon die er zich mee bezig houdt is met verlof
Onze loodgieter is er ook niet mee bekend daarmee dat ik zelf eerst uitzoek of het mogelijk is

Moets het mogelijk zijn om meerdere BRD 91 aan te sluiten en deze te linken aan bepaalde zones zou het probleem opgelost zijn

Bvb : zone 1, 2 of 3 (kamers) vragen warmte , BDR91-1 stuur brander en pomp 1
zone 2 ( badkamer)vraagt warmte , BRD91-2 stuur brander en pomp 2
vloerverwarming vraagt warmte , BDR91-3 stuur brander en pomp 3

Niemand lijkt hierop een antwoord te hebben
Sven

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:11
Tot voor kort had ik een Atag ketel met Atag thermostaat in de woonkamer, en gewone handmatige kranen op de radiatoren in het huis. Toen de ketel incl thermostaat toch vervangen moest worden, ook maar het Evohome systeem laten installeren.

Pluspunten: alles afzonderlijk te regelen
Domoticz kan log bijhouden van setpoints en gerealiseerde temperatuur
Programma makkelijk in te stellen op de kamerthermostaat en ook op de android app.

Minpunten:
Temperatuurregeling lijkt wat ruw te reageren. In de oude situatie werkten thermostaat en ketel beter samen om de ideale temperatuur van de radiatoren in de woonkamer te krijgen, nu worden radiatoren heter en zijn we ons bewuster van de verwarming.
Als alle ruimtes warm genoeg zijn, gaan de radiatoren dicht en de ketel uit. De ketel kan dan niet meer de "nadraaitijd" gebruiken om het net opgewarmde water het huis in te sturen. Dat kan beter.
De installateur heeft, bij het vervangen van alle vaste kranen door radiatorkranen, de grootte van de radiatoren daarop ingesteld. De ketel is een paar keer in storing gesprongen wanneer alleen de kleinste radiator warmte vroeg, maar de opening is denk ik te klein. Volgens de installateur was een bypass niet nodig, maar dat mag hij nog een keer komen uitleggen.
Tenslotte valt het me op dat de radiatoren veel meer ruisen. Of dat door de andere ketel, radiatorkranen of thermostaatregeling komt, weet ik niet.

Al met al een mooi systeem, maar de temperatuurregeling moet beter kunnen.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

• HansM478
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-11 17:49
Dag Sven,

ben je hier nog mee verder gekomen? Ik wil ook 2 BDR-91 koppelen aan een Evohome systeem, maar krijg ook geen antwoord of dit mogelijk is.

Hans

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
WVB >>> DED. Ook staan daar een heel leger aan EvoHome topics, staat daar de oplossing niet al in?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1