Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:23

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Sinds kort heb ik een Pentium 3 computer (600EB CPU) met 640MB RAM en een heuse TNT2 videokaart.

De processorkoeling en de voeding maken een "gezonde" herrie door op vol vermogen te tetteren.
Maar de TNT2 heeft zo'n lullig klein ventilatortje dat constant overuren draait en dat breekt 'm nu dus op. Een en al geratel en het toerental hoor ik fluctueren.

De koeler op de TNT2 wil ik dus vervangen door iets dat zijn werk in stilte stiller doet, maar toch nog enige airflow genereert.

Mijn opties zijn:
- een willekeurig kleiner koelblok uit de PW pakken, een willekeurige kleinere ventilator en met de dremel aan de slag
- een koeler vinden die direct op de gpu past.

Het eerst ben ik niet vies van, maar ik ben graag lui en houd van oob oplossingen.

Omdat ik uit de PW niet direct kan opmaken of er blokjes zijn die direct passen, kan iemand me hiervoor een handvat geven? Of ontkom ik ècht niet aan de dremel?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 16:49
Had zelf in die tijd er gewoon een simpel CPU blok op de TNT2 geplakt i.c.m casefans en dat ging toen prima. Weet het niet helemaal zeker maar volgens mij was het een koeler van een AMD Thunderbird. Voor de geheugen chips kan je die losse blokjes bestellen. Dat alles samen kon je rustig 180 mhz op de core en 200+ mhz op het geheugen krijgen bij een OC :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-10 00:06

Bob

Als je lui bent: underclock die TNT2 en haal de ventilator er af. Ik ga er vanuit dat die TNT2 er toch niet voor zijn performance in zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10 19:23

Nemesizz

Untouchable

TNT2 kan passief gekoeld worden (de meeste TNT2's die ik heb zijn allemaal passief).

Heb er zelfs eentje gehad waar de koeling een keer vanaf was gevallen (heatsink zit vastgeplakt, niet met clips of iets dergelijks en was dus losgeraakt), kwamen er pas achter bij een RAM upgrade, heeft het al die tijd gewoon gedaan zonder kapot te gaan (kaart werkt nog steeds zelfs vandaag de dag nog).

Dus zelfs een passief koelblok moet al ruim voldoende zijn om zo'n ding koel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Bob schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:33:
Als je lui bent: underclock die TNT2 en haal de ventilator er af. Ik ga er vanuit dat die TNT2 er toch niet voor zijn performance in zit :)
Voor de performance: zeker niet. Dan zijn er voor dit soort systemen mooiere kaartjes te vinden, deze zat er gewoon bij. Oude Packerd Bell, berucht en beroemd :)
De ventilator er af is een optie, maar ben toch wat voorzichtig met temperaturen. Misschien onterecht.
Nemesizz schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:44:
TNT2 kan passief gekoeld worden (de meeste TNT2's die ik heb zijn allemaal passief).
(...)
Dus zelfs een passief koelblok moet al ruim voldoende zijn om zo'n ding koel te houden.
Dan ga ik toch eens kijken om er een klein koelblokje op te zetten met wat boor en slijpwerk. Misschien inderdaad zonder ventilator.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beesje schreef op donderdag 9 november 2017 @ 17:49:
[...]

Voor de performance: zeker niet. Dan zijn er voor dit soort systemen mooiere kaartjes te vinden, deze zat er gewoon bij. Oude Packerd Bell, berucht en beroemd :)
PB P3 die het nog doet (geen exploderende condensatoren :o ) - ben ik (licht offtopic) benieuwd welk moederbord erin zit. Moet haast een Intel SE440BX of MSI MS-6119 zijn...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:05:
[...]

PB P3 die het nog doet (geen exploderende condensatoren :o ) - ben ik (licht offtopic) benieuwd welk moederbord erin zit. Moet haast een Intel SE440BX of MSI MS-6119 zijn...
Hier nog een, de PB machines stonden niet echt bekend om de betrouwbaarheid. Als ik het goed had gezien was het inderdaad een MSI moederplankje, een MS-6199VA. FSB van 133MHz zelfs!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beesje schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:11:
[...]

Hier nog een, de PB machines stonden niet echt bekend om de betrouwbaarheid.
Die reputatie was slechts ten dele verdiend. Excentrieke configuratie en beperkte uitbreidbaarheid, jazeker, maar muv een paar echte rampexemplaren (in de onderste low-end: je kreeg waarvoor je betaalde) waren het betrouwbare werkpaarden, vaak met componenten van Intel zelf. Totdat ze op exact verkeerde moment een deal deden met MSI en bord na bord uitviel door gare condensatoren. Niet dat dat uniek was voor PB of MSI. Iedereen van IBM en HP tot PC-Chips en idd PB had er met zeldzame uitzonderingen in die tijd last van.
Als ik het goed had gezien was het inderdaad een MSI moederplankje, een MS-6199VA. FSB van 133MHz zelfs!
Daar sta ik flink van te kijken, dat is de Slot-1 tegenhanger van de notoire MS-6309, die vaak al binnen paar weken uitviel erdoor. Dat zo'n ding het na 17 jaar nog doet verbaast me enorm :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Toch al even terug, maar ik heb de koeler vervangen. Meer omdat het kan dan omdat het moet. Hiervoor gewoon de koedkope spulletjes uit China besteld, méér dan prima hiervoor.

De oude koeler zat vast met pushpinnetjes, dus deze was goed te demonteren. De nieuwe koeler is ook weer met pushpinnetjes vastgemaakt, zodat deze het "originele karakter" krijgt. Plakband is ook zo wat... en moest ik ook aanschaffen. De pinnetjes had ik al.

De oude koeler ligt op de foto naast de kaart, de nieuwe ligt er achter klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eHV7Xz3ITIQ0R4JJ5LIQgurV/full.jpg

De oude koeler had twee montagepunten en werden afgetekend op het nieuwe koelblok.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xgtbdQIrUmsIbBIvk1xVabgU/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hGoMz2kdUHNhYuz39E9Ux76r/full.jpg

En de gaatjes geboord. In aluminium boren vraagt extra koeling van de boor en langzaam draaien zodat de boor (gecontroleerd) kan happen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i4yOmY2iYWFWmU1Ez55pHWg7/full.jpg

Aan de bovenkant nog een paar koelribben er af gehaald voor de pushpinnetjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PRghfQ9pXWmivlqIfxz1Y13O/full.jpg

En nieuwe pinnetjes er doorheen gestoken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gdNTMVIIJEIj5W57h1cJNNO0/full.jpg

Tot slot: alle oppervlakten nog eens met alcohol schoongemaakt, beetje koelpasta aangebreachten de boel vastgemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1VysP9dLtR382ew6jJKNnZcX/full.jpg

Moeilijkheidsgraad: minimaal (als je met gereedschap om kunt gaan).
Met dit koelblok was waarschijnlijk de fan overbodig. Maar het kan, dus waarom niet?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi stukje huisvlijt. Ben wel beetje bezorgd over hoe dicht bij de pins de heatsink komt. Past dat nog wel in de slot?

Trouwens, je hebt echt geluk gehad met die MS-6199VA. Ik ben een paar maanden terug eentje tegengekomen en jawel: 17 (!) bolle, lekkende condensatoren. Uurtje huisvlijt met nieuwe condensatoren en... nog steeds dood. Blijkbaar hebben de bad caps meer in hun overlijden meegetrokken of heb ik de reparatie verprutst :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:20:
Mooi stukje huisvlijt. Ben wel beetje bezorgd over hoe dicht bij de pins de heatsink komt. Past dat nog wel in de slot?
Komt inderdaad heul dichtbij: het past nèt. Toen ik hem er op schroefde had ik ook zo iets dat ik misschien weer moest demonteren om er een stukje extra af te zagen. Maar het werkt, ik heb beeld en alles lijkt prima koel te blijven :) (en het slot wordt ook niet warm, geen sluiting dus)
Trouwens, je hebt echt geluk gehad met die MS-6199VA. Ik ben een paar maanden terug eentje tegengekomen en jawel: 17 (!) bolle, lekkende condensatoren. Uurtje huisvlijt met nieuwe condensatoren en... nog steeds dood. Blijkbaar hebben de bad caps meer in hun overlijden meegetrokken of heb ik de reparatie verprutst :'(
Bijzonder, deze zal dan misschien weinig gedraaid hebben in de tijd?
Of misschien bij een vorige eigenaar een keer nieuwe condensatoren hebben gekregen?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1