PC speakers: monitors of 2.1?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-10 08:39
Helaas is recent mijn hercules xps 2.0 80 set kapot gegaan: als ik hem inschakel zonder geluidsbron erin bromt en kraakt hij heel erg, en zodra ik de behuizing aanraak knalt het oorverdovend (tips over wat het probleem is, zijn welkom!). Ik heb nog een koptelefoon (ook hercules) maar ben dus met gepaste spoed op zoek naar een nieuwe set voor bij de PC.

Ik zoek een?
Een 2.0 of 2.1 set voor mijn desktop.

Wat is je budget?
100-200 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
in principe komt alleen de PC er op te staan. Ze hoeven niet luid maar wil het lage bassbereik ook horen. het speelt voornamelijk muziek en games.

Wat heb je zelf al gevonden?
De hercules boxen bevielen eigenlijk best goed: het geluid was redelijk neutraal en alles goed te horen. Ik zou ze bijna weer kopen ware het niet dat bij deze boxen kennelijk snel elektrische problemen voorkomen.
Verder mogen de nieuwe speakers ietsje kleiner zijn (nog steeds 4 inch met iets minder bulky behuizing bijv. ). Met de XPS had ik last van wat ruis, komend van de interne geluidskaart van de pc en van de speaker zelf. Coilwhine van de videokaart was te horen als ruis bij bijv. openen in-game menu. Daarom zat ik zelf te denken aan een set met optische input, hopelijk werkt dat. Ik twijfel nog tussen een 2.0 of 2.1 set, een subwoofer los of later toevoegen is ook een optie.
De speakers van Edifier kwamen al snel uit de pricewatch gerold:
Edifier R1280DB Black
Edifier C3X
Behringer MS40 (ieuw, behringer?)
Mackie cr4
Logitech Z537 (geen idee of logitech in de buurt komt)

Welke vragen heb je hier nog over?
Tips zijn altijd welkom! Ik heb zelf echt 0 ervaring met 2.1 systemen dus voor en nadelen daarover zijn welkom. Ook het hele ruis gedeelte probeer ik nog wat meer info over te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Als je harde bassen wilt, dan is een 2.1 set het overwegen waard. Wil je goede bassen, dan kan ik het je afraden (bij dit budget).

Over de subwoofer wordt doorgaans het simpelste gedacht (gewoon een grote box die je ergens in een hoek wegstopt en knallen maar), maar zo werkt het in de praktijk niet. Lage frequenties gedragen zich heel anders in een ruimte dan de hogere frequenties. Door reflecties en diens effecten op de uiteindelijke weergave, maken dat subwoofers erg kritisch zijn in hun plaatsing (20cm naar voren of opzij geeft vaak een heel ander geluid). Daar komt bij dat ergens rond de 120hz het omschakelpunt zit waar we de bron van het geluid nog kunnen localiseren. Onder de 120hz is dat niet meer mogelijk, daarboven wel.

2.1 sets worden veelal gecombineerd met minuscule stereo speakertjes (feitelijk tweeters), waarbij de (sub)woofer de lage en midden frequenties moet weergeven. Je kunt het al raden, de overgangsfrequentie waar de sub het van de speakers overneemt, ligt in dit geval (ver) boven de 120hz. Met als gevolg dat die mooie explosies ergens onder de tafel vandaan komen (want je kunt de locatie bepalen). Vervolgens zet je de sub ongeveer in het midden, zodat het wat minder storend is, maar dat is dan weer niet de beste plek voor de kwaliteit van het geluid. Je blijft steggelen, maar krijgt het nooit acceptabel/goed.

Daarnaast is de kwaliteit van dergelijke subs meestal dusdanig laag, dat je er na 30 minuten wel genoeg van hebt. De term "bonkdozen" is toepasselijker bij dit soort subwoofers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackadder91
Bedankt voor de reactie, heb er samen met je subwoofer topic al veel aan gehad! Als ik zo ga rondkijken komt het er inderdaad op neer dat vrijwel elke 2.1 set geen getrouwe geluidsweergave gaat geven, die C3X kwam er nog een beetje in de buurt met in ieder geval 2 mid-woofer en tweeter in de satellieten. Maar ik ga denk ik echt een optical input nodig hebben vanwege de ruis die uit mijn pc lijkt te komen: zowel met headphones als een speakertje op accu verbonden met 3.5 jack hoor ik het bewegen van de muis terug in het geluid. Kan iemand bevestigen of optical dit gaat oplossen? Ter verduidelijking, ik heb geen aarde op mijn stopcontact...
Probleem is wel dat er weinig keuze is in optical in, tot nu toe is de Edifier R1280DB nog steeds mijn favoriet en ook gelijk de enige 2.0 set met optical in naast de Behringer. Een andere mogelijkheid is een optical naar RCA converter, maarja, gaat van zo'n goedkoop Köning kastje minder ruis afkomen?
Tevens wil ik nu al nadenken over het later er bij plaatsen van een subwoofer. Maar dan is er helemaal geen mogelijkheid meer om via optical aan te sluiten: geen speakers met optical in en pre sub uit, of subs met optical in en speakers out.
Dus ik zat te denken dat werken met een (goedkope 2dehands) receiver misschien een goed idee is naar flexibiliteit toe? Dan heb ik ook meer keuze in passieve boekenplank speakers.

Overigens weet ik nog niet of ik mijn oude speakers nog gemaakt krijg. Enige optie is RMA naar bax-shop waarna het bij een of andere reparatietoko komt, die 50 euro onderzoekskosten rekenen... aangezien er (zo lijkt het) stroom op de behuizing staat denk ik dat het daarna nog een dure reparatie gaat worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-10 15:44
Is deze set iets? pricewatch: Edifier C2XD
Zelf maak ik er al 2,5 jaar gebruik van en de kwaliteit is nog steeds super, ook heeft hij een optische aansluiting en zijn de speakers van een mooi klein formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik kan je geen verder advies geven over de speakers, maar ik kan je wel aanraden een stopcontact met aarde te gebruiken. Ik heb mijn metalen pckast ook eens op een niet geaard stopcontact gehad. Toen ik m'n knie er wat tegenaan had, voelde ik een rare prikkeling. Ineens drong het tot me door dat de kast gewoon onder spanning stond. Ik kan me niet voorstellen dat dat goed is.

• blackadder91
Even een update! Ik had nog een radio-stereo setje staan van JVC in de woonkamer die ik ooit heb gekregen van een oom. Blijkt het de JVC RX-EXA10 te zijn, die toentertijd werd verkocht voor 1000 euro, met een optische input! Nu krijg ik de optical echter niet werkend, en er is in de documentatie totaal niets over te vinden. Er staat wel PCM boven, mogelijk een ouder protocol dan de sp/dif en niet compatible met PC?
Als ik deze set aansluit met RCA krijg ik enkel op het hoogste volume wat muisbewegingen te horen en ook minder brom dan gewend ben. Nu dus toch aan het overwegen om een simpele actieve 2.0 monitor setup te gebruiken zoals die Mackie CR4. Sommigen van deze monitors hebben ook een Sub out, zodat ik later altijd nog een goede sub kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Even ter info, spdif En PCM zijn 2 totaal verschillende dingen. Spdif zegt iets over de manier van aansluiten, in jouw geval dus dat ie gebuik maalt van een optosche kabel (kan ook via coaxiaal) PCM zegt iets over de geluidsstroom zelf die door de kabel gaat. Je kan bijvoorbeeld ook prima DTS of DD 5.1 over spdif sturen. Normaal gesproken bij het afspelen van stereo gebruikt je PC PCM.

Wat je moet doen om spdif werkend te krijgen is checken of je pc/geluidskaart wel spdif als uitgaande signaal gebruikt (rechtermuisknop op luidsprekertje in de taakbalk en optical spdif selecteren als standaard afspeelapparaat) en je versterker instellen zodat deze de optische poort als ingangssignaal ziet.
Pagina: 1