Advies: NAS voor small business

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen, eerst keer ik een topic hier aanmaakt. Mijn excuus als ik iets verkeerd doet.

Ik doe een stage in een kleine opstart bedrijf en zij hebben een NAS nodig voor alle hun gegevens.
Ze programmeren ook voor hun projecten. Hun eisen zijn dat de NAS +-4 jaar meegaat met de opslagruimte. Ze hebben alle 1TB gegevens.

Graag wil ik advies wat ik moet opletten wat soort NAS en hoeveel opslagruimte ik moet kopen.

Ik dacht ook voor de NAS een andere NAS te kopen voor een back-up. De NAS zit wel op een andere locatie voor de veiligheid.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Welkom!

Tipje: https://gathering.tweaker...ind?keyword=welke+nas+mkb

Deze vragen over MKB NAS systemen zijn al veel besproken op het forum :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:13

lier

MikroTik nerd

Denk dat het, afgezien van het terechte antwoord van @ThaNetRunner goed is om te beginnen met het probleem. Een NAS is namelijk geen probleem maar een oplossing. Wat hebben ze nodig (waarschijnlijk opslagruimte). Welke criteria hanteren ze (snelheid/ruimte/backup/retentie/uptime/toegankelijkheid/beveiliging) op basis waarvan een keuze gemaakt wordt. Iedereen kan een NAS kopen (en adviseren), met bovenstaande punten kan je het voor jou ook nog interessant maken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de advies, ik zal verder denken en bespreken over de criteria's.

Bedankt voor de tip.

Wat dacht je van het idee om een back-up nemen van een NAS in andere locaties.
Dus twee NAS, één op kantoor en de tweede NAS op een andere locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afhankelijk van de hoeveelheid data die in de backup moet, kan je ook gratis/andere oplossingen bedenken

TransIP Stack
Microsoft Storage Blob
etc
etc

Maar een andere NAS is ook een oplossing; vanzelfsprekend niet aangesloten in hetzelfde pand/stroomvoorziening.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
Daarnaast, ik weet niet hoeveel ze doen met Cloud oplossingen etc, maar er is nog veel meer mogelijk.
Meer info over de ICT in het bedrijf is nooit verkeerd. Dus hoeveel medewerker, wel/geen server(s), opzet netwerk etc...

Houd ook rekening met groei van de data. Dat gaat vaak harder dan je vooraf gokt, en groeit exponentieel met de groei van gebruikers cq omzet etc....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Een leuke Synology met RAID6 over een paar disken kost bijna niets meer, daarnaast natuurlijk een offsite backup, naar een andere Synology, USB disk of de cloud, het kan allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Zoals Bierkameel al aangeeft is het verstandig om gewoon een Synology bak te kopen die RAID 6 ondersteund (Geen simpele 2 bay dus). Koop daar wat disks bij, en zorg ervoor dat er meer opslagruimte beschikbaar is dan nu benodigd is, anders kun je over een aantal maanden de schijven alweer vervangen, aangezien bedrijven steeds meer digitaal doen waardoor je steeds meer opslagruimte nodig hebt.

Persoonlijk zou ik gaan voor een Synology Rackstation (Type nader te bepalen), met een backup naar een clouddienst of naar inderdaad een andere Synology op een andere locatie. USB zou ik persoonlijk niet doen, tenzij er iemand is die de backups op die USB af en toe controleert en ervoor zorgt dat de backups ook werkelijk kloppen.

Voor backups is het ook handig om de 3-2-1 methode aan te houden. Zie daarvoor: https://www.backupvergelijker.nl/blog/3-2-1-backup-regel/
Pagina: 1