Hardware eisen voor dedicated modded Minecraft server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker29789
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-08 17:09
Mijn vraag is dus wat ik aan minimale hardware eisen kan verwachten voor een pc die een modded minecraft server gaat draaien. Ik heb het dan over uitgebreide modpacks voor 1.7.10 (als voorbeeld Resonant Rise 3) en later. Dit is voor ongeveer 7 personen bedoeld.

Ik weet dat met elke versie van minecraft de systeem eisen voor het draaien van modpacks hoger zijn geworden, maar mbt servers kan ik hier weinig specifieke informatie over vinden. Voor de laatste modpacks heb ik een server gehuurd, maar dat was nog op 1.6.4 gebaseerd. De laatste server die ik thuis runde was nog een Tekkit variant op 1.2.5, wat nog gewoon met 1Gb aan toegewezen geheugen kon :) Inmiddels zitten modpacks vaak al op 1.10, dus ik verwacht een stuk hogere systeem eisen. Vooral omdat de mods zwaarder zijn geworden.

Mijn doel is best bang for the buck in een kleine mini itx uitvoering. Het liefst ook een zo laag mogelijk stroom verbruik. Mijn vraag is vooral welke processor genoeg is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:27

DukeBox

loves wheat smoothies

7 personen moet ook op een RPi wel lukken.. met een vlotte SD kaart zijn de start tijden rond de 4 min op een Pi3.

Met een m2 ssd expansion en en swap drive die groot genoeg is er helemaal niet veel verschil meer met een zwaardere PC. 10 users is wel zo'n beetje de max.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanthome
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-09 11:58
Ik weet niet welke processor er nu in je huidige pc zit, ook weet ik niet wat de eisen zijn voor veel mods. Maar ik denk dat als je de server is probeert op je eigen computer te draaien, kan je een beetje spelen met de instellingen en bijhouden wat de server zo nu en dan gebruikt. Ik denk dat je op basis hiervan wel een goede server kan opstellen.

Ik weet niet of je een heel snel veel landscaping doet (nukes), maar mocht je dat doen is een snelle schijf wel van belang, anders kan de server er tijdelijk uit liggen. Dit was van toepassing op de oude Tekkit en weet niet of dit nog steeds geldt.

AMD R7 7800X3D - ASUS TUF 3080 - 64GB 6000Mhz CL30 - Samsung Odyssey G9 - Samsung S23 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pray2win
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-07 16:21

pray2win

Hallo? staat dit ding aan?

Mods zijn van zichzelf niet heel server vriendelijk.
Tijd breekt alle servers.
Advies is een skyworld of eens in de week ongebruikte chunks verwijderen.
Wanneer 7 mensen bij elkaar in de buurt bouwen kan je veel mensen kwijt op een simpele pc.
Heb je 7 explorers dan word het snel zwaar.
Je kan uiteraard ook een chunk border opzetten zodat je een mooi playfield heb.
advies voor 7-12 mensen is 512 mb ram vrij hebben. mods verdubbelen dit vaak.
plus nog je system ram.

Ik heb het bidden opgegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker29789
DukeBox schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:07:
7 personen moet ook op een RPi wel lukken.. met een vlotte SD kaart zijn de start tijden rond de 4 min op een Pi3.

Met een m2 ssd expansion en en swap drive die groot genoeg is er helemaal niet veel verschil meer met een zwaardere PC. 10 users is wel zo'n beetje de max.
Na wat gegoogle, ben ik erachter gekomen dat je waarschijnlijk een Raspberry Pi bedoelt. Hiermee is vanilla minecraft server voor een paar personen wel mogelijk, maar niet een groot mod pack. Dit zou wel leuk zijn geweest.
vanthome schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:15:
Ik weet niet of je een heel snel veel landscaping doet (nukes), maar mocht je dat doen is een snelle schijf wel van belang, anders kan de server er tijdelijk uit liggen. Dit was van toepassing op de oude Tekkit en weet niet of dit nog steeds geldt.
Ik heb een Tekkit server ooit zelf gedraaid (zoals in de op staat), maar die ouwe modpacks zijn een stuk lichter. Voor een tekkit server had je niet veel nodig en met zo weinig mensen max 1Gb aan java toegewezen. De huidige modpacks zijn een stuk zwaarder in systeem eisen met mods die veel meer van de CPU eisen.
pray2win schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:23:
Mods zijn van zichzelf niet heel server vriendelijk.
Tijd breekt alle servers.
Advies is een skyworld of eens in de week ongebruikte chunks verwijderen.
Wanneer 7 mensen bij elkaar in de buurt bouwen kan je veel mensen kwijt op een simpele pc.
Heb je 7 explorers dan word het snel zwaar.
Je kan uiteraard ook een chunk border opzetten zodat je een mooi playfield heb.
advies voor 7-12 mensen is 512 mb ram vrij hebben. mods verdubbelen dit vaak.
plus nog je system ram.
Ik vraag naar de minimale processorkracht, niet de hoeveelheid dedicated geheugen. Ik ga ook niet een skyworld testen als ik een normale map van plan ben om te draaien (die uiteindelijk meer zal eisen). En als iemand de server down krijgt met nukes of gewoon 10.000 koeien, dan kan ik dat wel fixen :)

EDIT :
Na wat meer gegoogled te hebben :

Ik denk dat een snelle Pentium al goed genoeg is voor modded minecraft server, aangezien minecraft nog steeds maar 1 core kan gebruiken (maar wel twee threads) en daardoor vooral gebaat is bij hoge kloksnelheid. Alleen kan ik door het bos de bomen niet zien met die Intel processoren. Zoveel nietzeggende modelnummers, dus daar moet ik nog ff induiken.

Bedankt voor jullie meedenken iig!

[ Voor 23% gewijzigd door tweaker29789 op 10-11-2017 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgler45
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-04 07:46
Geen idee of het is toegelaten om hier eventjes mee op in te pikken maar ik ben ook aan het kijken om een modded minecraft server op te zetten.
Ik heb echter geen ervaring hiermee en ben voornamelijk aan het kijken naar een hosting service aangezien ik thuis niet de middelen heb om dit op te zetten.
Net zoals de OP heb ik echter wel wat problemen met het uitzoeken wat er nu net nodig is om de server te draaien.
Over vanilla servers heb ik al veel gevonden maar deze zijn niet te vergelijken met een modded minecraft aangezien de mods de boel nogal opdrijven en zeker als er veel automatisatiemogelijkheden zijn waardoor opties zoals een pi wegvallen.
Qua eisen moeten er niet veel personen op de server kunnen maximum 6 personen. De gebruikte modpacks zijn wel iets of wat zwaardere exemplaren.
Het gaat hier dan om een direwolf 20 en all the mods modpack voor minecraft 1.12.
Nu gebruiken deze in single player +-4gb ram om vlotjes te spelen.
Wil dit zeggen dat ik als ik een server zoek ook naar dit getal moet richten of gaat dit meer / minder zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker29789
Dat is een goeie vraag aangezien met elke minecraft versie de performance eisen van de grote modpacks omhoog schieten.
Ik durf op dit moment niet te beweren of shared hosting nog kan met die nieuwe grote modpacks. Hier is ook lastig informatie over te vinden. De hostingproviders zullen je niet nl. vertellen dat die nieuwe lag mogelijk wordt veroorzaakt omdat ze nog even wat extra accounts erbij hebben gepropt. Dus je zult dan twijfelen of het weer een mod is of dat de server niet snel genoeg is.

Wat je zou kunnen doen is een maandje huren en dan in creative mode complexe automatisering opzetten en kijken of dat een beetje werkt zonder lag. De meeste hostingproviders laten je heel makkelijk weer opzeggen.

[ Voor 17% gewijzigd door tweaker29789 op 02-01-2018 17:37 ]

Pagina: 1