Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Microsoft System Center 2016

Pagina: 1
Acties:

• zonderbloem
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 21:56
Hi Tweaks,

Ik zoek een oplossing waarmee ik:
- Globaal de antivirus van Win10 Pro machines kan beheren/updaten en de status kan bekijken
- Een oplossing om gestructureerd en globaal applicaties te updaten zoals java

Op dit moment gebruiken we een simpele AD structuur waar alle computers lid van zijn. We gebruiken momenteel ESET.
Wat gebruiken jullie voor software in de enterprise wereld om bovenstaande oplossingen waar te maken?
Zou Microsoft System Center een oplossing zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door zonderbloem op 09-11-2017 09:48 ]

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:33
Microsoft System Center is inderdaad wat je zoekt! :)

Verwijderd

Wij gebruiken https://www.solarwindsmsp.com/products/rmm en zijn daar erg tevreden over. System Center is ook leuk spul.

Iets meer info over je infra is wel wenselijk. :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Danielson schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:51:
Microsoft System Center is inderdaad wat je zoekt! :)
SystemCenter is een productsuite wat uit meerdere producten bestaat. Als het gaat om configuratiemanagement zal het in dit geval om System Center Configuration Manager gaan.

Goed produkt met veel mogelijkheden, maar zonder meer info over je omgeving is het onmogelijk om aan te geven of dit voor jou de beste keuze is.

Ik zou ook zeker even kijken naar MS intune..

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:56
System Center kan zijn wat je zoekt, wel met de nadruk op kan. System Center als Suite is namelijk overkill voor enkel deze taken en daarbij waarschijnlijk veel te duur als je enkel deze zaken wil gaan gebruiken. Heb je echter ook baat bij de andere zaken in de suite is het wel een hele mooie suite waar je zeer veel mee kan.

Denk qua kosten aan even snel uit mijn hoofd +- €1300 voor 1 fysieke server of 2 VM's bij System Center Standaard, of +- €3500 per Virtualisatie node (alle VM's op die host zijn dan voorzien van een licentie) voor System Center Datacenter.

Heb je dus een Hyper-V of vSphere Cluster met 2 nodes ben je eigenlijk minimaal al €7000 euro kwijt, tenzij je echt weinig VM's hebt en het met standaard licenties af kan.

En daar komt dan nog bij 1 Config Manager Cal van +- 80 euro en een End Point Protection CAL van +- 40 euro per Client device of user.

En dan uiteraard nog de kosten voor de SA's op deze licenties, want je wil natuurlijk niet stilstaan qua versie nu bijv. ConfigMgr via een rollend service model komt waarbij je alleen mag upgraden qua versie als je SA hebt.

Al met al een flinke investering als je de rest van de suite niet gaan gebruiken.

Mogelijk is het dus (flink) voordeliger wanneer dit de enige 2 zaken zijn die je wil gaan doen om 2 aparte oplossingen te gebruiken, bijv. iets als PDQ Deploy en inventory voor applicaties en updates ( https://www.pdq.com/pdq-deploy/ ) +- €1000 per admin per jaar en dan een aparte managed AV oplossing (volgens mij kan Eset afhankelijk van versie ook gekoppeld worden aan een Management server.

Verwijderd

Daar ben ik toevallig onlangs mee bezig geweest. Persoonlijk, maarja wie ben ik ik, vind ik het een (understatement) veel te zware oplossing als je alleen op zoek bent naar een virusscanner. Bijna elke AV maker heeft wat je zoekt en voor software distributie zijn ook genoeg andere oplossingen te bedenken.

Tussen de regels door lees ik, dat we het niet over een heel grote omgeving hebben. Ik vraag me af of je hier een sluitende business case voor kunt maken. SSCM + SCEP is een berg configuratie. Begrijp me niet verkeerd: eenmaal ingericht kun je er heel veel mee. Zeker als je er geen ervaring mee hebt, gaat SCCM je laten duizelen als je er blanco in gaat.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-11 14:26
Dennism schreef op donderdag 9 november 2017 @ 13:14:
Mogelijk is het dus (flink) voordeliger wanneer dit de enige 2 zaken zijn die je wil gaan doen om 2 aparte oplossingen te gebruiken, bijv. iets als PDQ Deploy en inventory voor applicaties en updates ( https://www.pdq.com/pdq-deploy/ ) +- €1000 per admin per jaar en dan een aparte managed AV oplossing (volgens mij kan Eset afhankelijk van versie ook gekoppeld worden aan een Management server.
+1 voor PDQ. Enorme bang for your buck en erg toegankelijk. Beiden kun je niet van SCCM zeggen als je het voor de taken gebruikt die TS noemt.

Ik heb PDQ Deploy+Inventory ingericht voor een klant met zo'n 400 werkplekken en dit draait als een malle. De meest gangbare software wordt automatisch bijgewerkt en voor nagenoeg elk ander stukje software heb ik wel een deployable package kunnen bouwen.

Daar moet ik wel bij zeggen dat de "anti-virus" software apart beheert wordt omdat PDQ daar niet echt geschikt voor is, maar dat lijkt me ook echt geen probleem.

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11:35
Wij zelf hebben ook ongeveer 250 werkplekken, en draaien met PDQ Deploy&Inventory. Geweldige tools om zo'n beetje alles mee uit te voeren op client niveau.

Voor de antivirus gebruiken wij nu McAfee, zelf ben ik meer geënthousiasmeerd van Eset.

Voor PDQ hoef je zelf niet eens de enterprise versie te hebben, Pro bied ook een hele boel functionaliteiten alleen vereist iets meer ''handwerk''(versies klaar zetten om te updaten, Adobe reader etc)

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
SCCM is een prachtige tool om je server en clients mee te beheren. Je kan er software mee deployen, maar ook meer controle krijgen over Windows updates dan dat je hebt met WSUS. Met SCCM kan je ook images distribueren aan zowel clients als servers. Ook op dit vlak is het krachtiger en eenvoudiger in gebruik dan WDS en de gratis tools die daarbij horen.

De antivirus functionaliteit ben ik dan minder enthousiast over. SCEP is eigenlijk een best waardeloze scanner, zie het zal een zakelijke versie van Windows Defender. Iets als McAfee zou ik mijden als het kan. McAfee vreet resources en virussen vinden lukt zelden tot nooit ermee.

• TheCricketer25
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-11 11:50
In het verleden heb ik ervaring gehad met McAfee, werd gebruikt in een omgeving van plm. 500 users. Daarvoor gebruikten we Checkpoint (wat een drama was dat.....pffff als er niet een virus door heen vloog, crashte er wel een systeem waar die op geinstalleerd was). Prima AV, weinig heisa, redelijk eenvoudig beheer omgeving, en had als voordeel dat je er gratis bij de AV licentie een MDM bij kreeg.

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 12:17

mindcre8r

Tradepedia

Als het veel mag kosten o.a SQL server en je microsoft verplicht bent: SCCM
licht gewicht & makkelijk (bonus het is van Nederlandse bodem!) EasySoftwareDeployment. ik heb het draaien en ben super tevreden en die lui helpen je graag mee. kostte ons ook nog eens veel minder dan SCCM.

[ Voor 14% gewijzigd door mindcre8r op 13-11-2017 18:50 ]

Bears and Bulls

• Dennism
mindcre8r schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:49:
Als het veel mag kosten o.a SQL server en je microsoft verplicht bent: SCCM
licht gewicht & makkelijk (bonus het is van Nederlandse bodem!) EasySoftwareDeployment. ik heb het draaien en ben super tevreden en die lui helpen je graag mee. kostte ons ook nog eens veel minder dan SCCM.
SQL licentie(s) zijn inbegrepen bij de System Center Suite, daar hoef je geen extra licentie kosten voor te betalen. Enige beperking is dat je geen databases anders dan de benodigde databases voor System Center producten in deze SQL instances mag draaien.

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

feit blijft dat om SCCM "lekker: te draaien je aan een duur systeem raakt. heb het altijd als een stroperig geheel ervaren, al vanaf sms 2.0 tm 2016, daarbij moet je op een gegeven moment een query koning worden om een beetje lekker beheer uit te voeren. wij wilde graag wat makkelijkers, PDQ zag er veel belovend uit maar ESD had nog even wat meer voordelen voor ons.

Bears and Bulls

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:55
Ik heb met SCCM gewerkt, en vind het heerlijk. Als je 'alleen' maar Java te updaten hebt, dan kan je eens kijken naar Kaspersky. Die hebben naast hun virusscanner ook een update-tool. Smerig, maar goedkoper.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Dennism
mindcre8r schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 07:49:
feit blijft dat om SCCM "lekker: te draaien je aan een duur systeem raakt. heb het altijd als een stroperig geheel ervaren, al vanaf sms 2.0 tm 2016, daarbij moet je op een gegeven moment een query koning worden om een beetje lekker beheer uit te voeren. wij wilde graag wat makkelijkers, PDQ zag er veel belovend uit maar ESD had nog even wat meer voordelen voor ons.
Duur kan het zeker zijn, alleen al omdat je altijd voor de hele suite betaald. Ga je dan alleen SCCM gebruiken, en niet bijvoorbeeld SCOM en DPM ook om maar wat voorbeelden te noemen zal het altijd duur zijn. Stroperigheid vind ik over het algemeen wel meevallen, maar je moet het wel goed sizen. Het enige waar ik eigenlijk nog stroperigheid ervaar is bij het samenvoegen van meerdere Software update groups naar bijvoorbeeld een jaar SUG. Als je dan "Edit Membership" kiest wil het nog wel eens zeer traag zijn.

Query koning valt ook nog wel mee zolang de omgeving niet te complex is. Met bijv. een set als deze kom je al heel ver in kleinere omgevingen https://gallery.technet.m...Operational-SCCM-19fa8178

Zit je echter met een SCCM site die bijv. 25k clients moet services over merdere werelddelen zal je inderdaad wel wat dieper moeten gaan in de queries :P

Wat ik trouwen mis bij ESD, doen ze geen Windows updates? Dat zou voor mij toch wel een min punt zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 14-11-2017 09:21 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

DiedX schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:02:
Ik heb met SCCM gewerkt, en vind het heerlijk. Als je 'alleen' maar Java te updaten hebt, dan kan je eens kijken naar Kaspersky. Die hebben naast hun virusscanner ook een update-tool. Smerig, maar goedkoper.
Dit inderdaad :X Het kan, maar is het verre van ideaal.

Wij gebruiken hier Kaspersky maar hebben besloten het deployment gedeelde links te laten liggen. Daarvoor gebruiken we PDQ Deploy + Inventory. Is de 1000 euro per jaar meer dan waard.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Dennism schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:13:
[...]

Wat ik trouwen mis bij ESD, doen ze geen Windows updates? Dat zou voor mij toch wel een min punt zijn.
Die downloaden ze niet vanzelf inderdaad, dat doe ik met het handje (downloaden naar de distributie share) en rol ze dan unattended uit. voordeel is wel dat je het goed kan testen.

[ Voor 11% gewijzigd door mindcre8r op 14-11-2017 16:21 ]

Bears and Bulls

Pagina: 1