Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-07 15:08
Is het binnen Excel mogelijk om de waarde van een cel op te hogen met een variabele x waarde welke afhankelijk is van de waarde van een andere cel?

Ik wil een soort eenvoudige job matching maken waarbij gebruikers ja/nee vragen beantwoorden. Op basis van het antwoord wil ik een x waarde toevoegen bij een job.

Dus eigenlijk zoiets als:
if A2 = 1, add x ; if A2 = 2, add x ; if B2 = 1, add x ; if B2 = 2, add x ; if C2 = 1, add x ; if C2 = 2, add x ; if D2 = 1, add x ; if D2 = 2, add x ; if E2 = 1, add x ; if E2 = 2, add x

Dit zou dan de totale waarde zijn van 1 job match op basis van vijf vragen (cellen A2 t/, E2).

Ik hoop dat ik mijn vraag een beetje goed geformuleerd heb. Ben absoluut geen held met Excel, alle hulp is welkom.

Beste antwoord (via MrAelon op 13-11-2017 22:15)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

In plaats van losse als() statements is som.als() korter en overzichtelijker.

Bijvoorbeeld:
In de cellen B1:H1 staan de antwoorden ja of nee. De scores staan ergens anders in het sheet bv op het blad scores in de cellen B1:H1 voor de ja antwoorden en in B2:H2 voor de nee antwoorden.

Het totaal is dan:
code:
1
=SOM.ALS(B1:H1;"ja";scores!$B$1:$H$1)+SOM.ALS(B1:H1;"nee";scores!$B$2:$H$2)

Het kan ook door de scores rechtstreeks in de formule te tikken met behulp van somproduct:

code:
1
=SOMPRODUCT(N(B1:H1="ja");{3\1\1\2\2\4\1})+SOMPRODUCT(N(B1:H1="nee");{2\4\4\3\3\1\4})

of korter als matrixfomule
code:
1
{=SOM(((B1:H1)="ja")*{3\1\1\2\2\4\1};((B1:H1)="nee")*{2\4\4\3\3\1\4})}

Als de score voor ieder ja/nee antwoord hetzelfde is dan wordt het nog simpeler met X*aantal.als()+Y*aantal.als().

[ Voor 23% gewijzigd door Lustucru op 10-11-2017 23:06 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 03:36
Eigenlijk zegt het woordje 'if' in je omschrijving al een hele hoop..

Met een simpele =als() functie kom je in dit geval all een heel eind. Makkelijke tutorial: https://support.office.co...8a-4755-a9bc-aa8bbff73be2

[ Voor 28% gewijzigd door Nat-Water op 09-11-2017 08:56 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
Nat-Water schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:54:
Eigenlijk zegt het woordje 'if' in je omschrijving al een hele hoop..

Met een simpele =als() functie kom je in dit geval all een heel eind. Makkelijke tutorial: https://support.office.co...8a-4755-a9bc-aa8bbff73be2
Is meer uitgeschreven zoals ik het in mijn hoofd had, nog niet echt een attempt tot een daadwerkelijke Excel formule. Maar je hebt gelijk hoor, echt weinig verstand van.

Ik ga de tut kijken, dankjewel!

Edit:
Nat-Water schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:01:
[...]

Je zit dichterbij dan je denkt ;)
Het 1e voorbeeld dat gegeven wordt slaat al bijna precies op wat je wilt hebben.
Die ALS functie is goed inderdaad, daar wil ik dan eigenlijk een soort som functie in opnemen (denk ik?!). Dus dan de waarden optellen en de som als output geven i.p.v. if x = ja, y = 2.

[ Voor 27% gewijzigd door MrAelon op 09-11-2017 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
MrAelon schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:59:
[...]

Is meer uitgeschreven zoals ik het in mijn hoofd had, nog niet echt een attempt tot een daadwerkelijke Excel formule. Maar je hebt gelijk hoor, echt weinig verstand van.

Ik ga de tut kijken, dankjewel!
Je zit dichterbij dan je denkt ;)
Het 1e voorbeeld dat gegeven wordt slaat al bijna precies op wat je wilt hebben.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:51
Ik denk dat een combinatie van ALS() (en wellicht OF() of EN() :+ ) hier het antwoord is :)
Voor het gemak zou ik de waarden van de output van de ALS-en even wegschrijven naar een hulpkolom, en vervolgens die kolom sommeren.

[ Voor 46% gewijzigd door breew op 09-11-2017 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
breew schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:06:
Ik denk dat een combinatie van ALS() (en wellicht OF() of EN() :+ ) hier het antwoord is :)
Voor het gemak zou ik de waarden van de output van de ALS-en even wegschrijven naar een hulpkolom, en vervolgens die kolom sommeren.
Bedoel je dat ik de afzonderlijke waarde behorend bij x vraag voor x functie laat invullen met een ALS formule en dan al die cellen als som als totale waarde bij de job match plaats? Denk dat ik snap wat je bedoelt en dat lijkt mij een goed idee. Ik had in mijn hoofd dat het allemaal wel binnen 1 formule zou passen (wat misschien nog steeds wel kan), maar dit is misschien wel een stuk overzichtelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:51
MrAelon schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:12:
[...]

Bedoel je dat ik de afzonderlijke waarde behorend bij x vraag voor x functie laat invullen met een ALS formule en dan al die cellen als som als totale waarde bij de job match plaats? Denk dat ik snap wat je bedoelt en dat lijkt mij een goed idee. Ik had in mijn hoofd dat het allemaal wel binnen 1 formule zou passen (wat misschien nog steeds wel kan), maar dit is misschien wel een stuk overzichtelijker.
Yup. precies dat... het gebruik van een hulpkolom maakt dat je (zeker als beginner) veel eenvoudiger kan traceren hoe je eindresultaat tot stand komt. Je kunt fouten dan veel sneller spotten, en oplossen.
Bovendien is het veel overzichtelijker dan zo'n afstotelijke, lange, geneste ALS-functie O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
breew schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:14:
[...]

Yup. precies dat... het gebruik van een hulpkolom maakt dat je (zeker als beginner) veel eenvoudiger kan traceren hoe je eindresultaat tot stand komt. Je kunt fouten dan veel sneller spotten, en oplossen.
Bovendien is het veel overzichtelijker dan zo'n afstotelijke, lange, geneste ALS-functie O-) .
Eens! Ik ga vanmiddag weer even aan de knutsel, zal hier plaatsen of en hoe het gelukt is. Bedankt voor alle hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Je kan het zo gek maken als dat je zelf wilt, natuurlijk. En vooral zo lastig als dat je zelf wilt.

Ik heb dit snel inelkaar gezet:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h5tthAc.png

lekker overzichtelijk, en moet je ook kunnen na bovenstaande link.
Je kan Cel E9 in mijn voorbeeld ook 'direct' uitrekenen, en kolom E bypassen. Dat kan weer met andere formules (verticaal zoeken, bijvoorbeeld..), of met een genestelde als() functie. Maar hou het in het begin simpel, ook voor jezelf. Om in mijn voorbeeld De E kolom weg te laten en alleen de totaalscore te weergeven, zit je bij een genestelde als functie al op een draak van een formule (en dan ben ik nog ontzettend kort door de bocht ook..):

code:
1
=(ALS(D2="ja",1,2)+ALS(D3="ja",1,2)+ALS(D4="ja",1,2)+ALS(D5="ja",1,2)+ALS(D6="ja",1,2)+ALS(D7="ja",1,2))

Succes met troubleshooten.
En dat is pas met maar 6 vragen en maar 2 mogelijke antwoorden ;).
Je hebt cellen zat in je spreadsheet - maak er gebruik van en laat elk tussenstapje (voor nu) zien.

[ Voor 15% gewijzigd door Nat-Water op 09-11-2017 09:29 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Bijvoorbeeld:
In de cellen B1:H1 staan de antwoorden ja of nee. De scores staan ergens anders in het sheet bv op het blad scores in de cellen B1:H1 voor de ja antwoorden en in B2:H2 voor de nee antwoorden.

Het totaal is dan:
code:
1

Het kan ook door de scores rechtstreeks in de formule te tikken met behulp van somproduct:

code:
1
=SOMPRODUCT(N(B1:H1="ja");{3\1\1\2\2\4\1})+SOMPRODUCT(N(B1:H1="nee");{2\4\4\3\3\1\4})

code:
1

Als de score voor ieder ja/nee antwoord hetzelfde is dan wordt het nog simpeler met X*aantal.als()+Y*aantal.als().

[ Voor 23% gewijzigd door Lustucru op 10-11-2017 23:06 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
Lustucru schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 01:34:

Bijvoorbeeld:

Het totaal is dan:
code:
1

code:
1

code:
1

Voor nu heb ik het voor een groot gedeelte alle waarden onder gebracht in verschillende kolommen, dat is voornamelijk meer voor mijn eigen overzicht. Ik heb nu een situatie waar ik per antwoord per sector verschillende waarden toe kan kennen zodat ik per sector een eigen totaalscore heb op basis van dezelfde vragen. :)

De gevorderde Excel gebruikers zullen het vast peanuts vinden maar ik ben er blij mee. Dank allen.

EDIT:

Toch nog een vraag. Ik heb nu dus per sector een totaalwaarde op basis van de antwoorden. Nu wil ik, indien mogelijk, automatisch een aantal velden laten vullen met de betreffende sector en de bijbehorende waarde van hoog naar laag. Zo kan ik direct zien op welke sector de kandidaat het beste matcht. Is dit mogelijk? Kan een formule de uitkomst verdelen over meerdere cellen? Mocht de uitleg wat vaag zijn hoor ik het graag :)

[ Voor 13% gewijzigd door MrAelon op 13-11-2017 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
Om bovenstaande iets te verduidelijken, onderstaande heb ik nu zo ver dat de gegevens per sector met de totalen weergegeven worden met daarachter de rangschikking. Nu wil ik graag die rangschikking automatisch van 1 naar 4 hebben en dat de totalen en sectoren daarin mee ordenen, echter wanneer ik sorteer veranderen de waarden. Ik heb het idee dat dat komt omdat er verwijzingen naar andere cellen en formules in staan maar kom hier totaal niet uit nu..

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/e16t6u_th.png

[ Voor 5% gewijzigd door MrAelon op 13-11-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Voor dit soort samenvattingen en top x lijstjes zijn draaitabellen meestal de way to go. Maar als je je formules goed opbouwt moet sorteren ook geen probleem zijn. Wat heb je nu als formules in je samenvattingstabel?

Pagina: 1