Aansluiten van ouder 1440p scherm op HDMI 2.0

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:53
Goedendag,

Ik kamp met een probleem omtrent het aansluiten van een ouder 1440p scherm (Dell U2711) op een modernere computer.

Mijn nieuwe build bestaat uit een Gigabyte Z270N-Wifi met een 7700k.
Omdat ik vrijwel alleen CPU intensieve taken doe, maak ik alleen gebruik van de integrated graphics.

Op de achterkant is deze PC voorzien van:
- 1 DVI-D poort (Max ondersteunde resolutie op deze poort is 1080p, getest & vermeld in gebruikershandleiding)
- 2 x HDMI 2.0 poort met een resolutie van maximaal 4k
- 1x USB-C (zit geen video op, heb ik getest)

Het scherm is voorzien van:
- Displayport (Ondersteund 1440p, altijd gebruikt op oude pc)
- DVI dual link (Ondersteund ook de volledige resolutie)
- HDMI 1.2 (max 1080p)

Nu heb ik een Displayport naar USB-C kabel geprobeerd, maar uiteraard kwam er geen beeld.

Displayport is geen mogelijkheid, de PC heeft het niet.

Op dit moment maak ik gebruik van HDMI, en zit ik dus op de maximale resolutie van HDMI 1.2 namelijk 1080p. Via DVI heb ik hetzelfde resultaat.

Ik heb een HDMI naar DVI kabel, maar ook die blijft steken op 1080p. Het lijkt erop dat de HDMI 2.0 poorten dus geen Dual-Link DVI kunnen uitspugen. Is dit überhaupt mogelijk? Kan dit aan de kabel liggen?

Mijn vraag is, wat is er nog mogelijk?
Ik kwam deze actieve omzetter tegen, maar ik ben bang dat de framerate of beeldkwaliteit wat tegen gaat vallen:
https://www.allekabels.nl...dmi-naar-displayport.html

Heeft iemand een goed advies?

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:03
topaj schreef op woensdag 8 november 2017 @ 19:22:
Ik heb een HDMI naar DVI kabel, maar ook die blijft steken op 1080p. Het lijkt erop dat de HDMI 2.0 poorten dus geen Dual-Link DVI kunnen uitspugen. Is dit überhaupt mogelijk?
Nee. Dat kan niet. Ga na hoe HDMI resp. DVI fysiek werkt. DVI-D verdubbelt het aantal dataparen.

Nieuwere versies van HDMI hebben gewoon een snellere pixelclock om hogere resoluties te halen.
Ik kwam deze actieve omzetter tegen, maar ik ben bang dat de framerate of beeldkwaliteit wat tegen gaat vallen:
Alleen bang, of heb je dat ook uitgezocht? Met de conversie van digitale signalen kost het meestal juist extra moeite om zaken als kwaliteit (????) of refresh rate aan te passen.
Ja, koop die. In een Chinese winkel (of eBay) is vast goedkoper.

Volgens mij heb je namelijk geen andere opties dan HDMI -> DP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-10 15:36
Zon HDMI -> DP converter kan natuurlijk altijd.

Wat ook kan is een goedkope videokaart uit vraag/aanbod met Dual-Link DVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:34

MsG

Forumzwerver

Werkt dat hdmi->DP wel twee kanten op? Ik gebruik het precies andersom namelijk, een Displayport aansluiting naar een actieve converter die het weer omzet naar DVI voor de monitor.

Denk er in ieder geval om dat je een actieve adapter koopt en geen passieve, anders is het gewoon een dvi-signaal.

Ik had op AliExpress een actieve adapter voor ~ 10 euro.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:16
Probeer het eens met een custom resolutie-profiel: http://en.community.dell....pherals/f/3529/t/19337853

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:53
Bedankt voor de adviezen! Ik heb zon kabel via ebay besteld, en ga kijken of dit een succes gaat worden. Mocht dit niet zo zijn, dan ga ik het scherm vervangen.

Groeten

Pagina: 1