Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Voor een onderzoek ben ik mij aan het verdiepen in blockchain en al de mogelijkheden die hierbij komen kijken. Nu begrijp ik hoe blockchain financiële transacties op een hoop aspecten kan verbeteren, maar vind ik het nog lastig om het logisch te benaderen. Zo wordt er ook veel gesproken over hoe het de aan- en verkoop van fysieke goederen moet kunnen optimaliseren. Het zou door middel van smart contracts veiliger moeten zijn en allemaal sneller moeten gaan.

In een voorlichting heb ik bijvoorbeeld gehoord dat een platform zoals Ebay veel veiliger en sneller zou kunnen zijn als het gebruik zou maken van blockchain. Ik begrijp dat hier waarschijnlijk meer bij komt kijken dan zomaar gebruik maken van blockchain. Maar zou iemand mij kunnen uitleggen in welk opzicht hier de mogelijkheden liggen en hoe het handelen van fysieke goederen met behulp van blockchain dan ongeveer te werk gaat?

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Onderzoek? Klinkt als school en/of werk.

Dus het zou handiger zijn als je gerichte vragen stelt, mogelijk met stukken erbij van wat je wel al had getypt.

Daarbij zijn er voldoende instellingen in NL die werken met geld, cryptocurrency en blockchains en mogelijk best even een korte uitleg over hun business hadden willen geven, als je ze even had gemaild/gebeld.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:09
Paar zoektermen voor je als je meer wil weten over hoe P2P decentrale marktplaatsen kunnen opereren: MAD Escrow/Double deposit escrow. Dit maakt het mogelijk om smart contracts te combineren met de 'echte' wereld door beide partijen geen belang te geven om oneerlijk te zijn, ze winnen er namelijk niets mee. Platformen zoals Particl, maar ook BitHalo/Blackhalo maken hier gebruik van.

Basis werking: Persoon A wil iets van persoon B kopen. Dit item is 2 bitcoins waard. Beide partijen maken een 'smartcontract' aan en storten daar beide 2 bitcoin in, en het contract 'burned' (Naar een bitcoin adres verstuurd waaruit ze nooit meer verzonden kunnen worden) deze 4 bitcoins binnen bijvoorbeeld 7 dagen (kan ook langer/korter, van tevoren overeengekomen door beide partijen) als beide partijen GEEN akkoord geven. Dit akkoord geven ze wel als het pakketje netjes is aangekomen. Als ze beide akkoord gaan krijgt de verzender 4 bitcoins betaald, namelijk 2 uit de escrow en 2 voor ze verkochte item. Als de verzender zijn pakketje niet verstuurd verliest hij dus 2 bitcoins omdat de klant dit nooit zal accepteren waardoor zijn 2 bitcoins samen met die van de klant worden geburned. Daarintegen zal de verzender de verkoper niet proberen te scammen door te liegen over een niet aangekomen pakketje omdat dan verkoper niet akkoord gaat.

Dit forceert beide partijen om altijd met elkaar proberen te werken om tot een oplossing te komen omdat ze er beide niks aan winnen om elkaar op te lichten. Dit is de veiligheid kant van het verhaal. Efficiëntie kan je waarschijnlijk genoeg over vinden door de eigenschappen van blockchain om te zoeken. (minder/geen tussenpersonen die een fee inpikken etcetc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoewel dat kan werken, zie ik niet zo snel een reden waarom bijvoorbeeld Paypal, of je eigen bank, niet hetzelfde zou kunnen implementeren.
Qua efficientie weet ik niet wat de Ethereum kosten zijn, maar de BTC kosten zijn hoger dan de standaard tussenpersonen (Paypal, Ideal, etc) kosten ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:09
Sissors schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:20:
Hoewel dat kan werken, zie ik niet zo snel een reden waarom bijvoorbeeld Paypal, of je eigen bank, niet hetzelfde zou kunnen implementeren.
Qua efficientie weet ik niet wat de Ethereum kosten zijn, maar de BTC kosten zijn hoger dan de standaard tussenpersonen (Paypal, Ideal, etc) kosten ;).
Dit kunnen ze ook. Dit is echter niet nodig aangezien we nu decentralized concensus hebben. En ja, op dit moment zijn die kosten inderdaad hoger. Maar er zijn zat currencies die dit ook kunnen die geen uitgebreide scripttaal hebben zoals Ethereum. Denk aan Blackcoin die in 2014 al een P2P decentrale marktplaats had met dit concept genaamd Blackhalo. Daar kost een transactie slechts een cent/enkele centen Dat is toch echt wel goedkoper dan een 3.4%over het bedrag + €0,35 die Paypal vraagt aan zakelijke gebruikers.

Transaction fees gaan naar mijn idee steeds minder belangrijk worden hoe volwassener blockchain wordt, Waves weet bijvoorbeeld al vandaag met een stresstest 800 transacties per seconde af te handelen, en WavesNG belooft honderdduizenden per minuut. Wanneer dit soort oplossingen worden geïmplementeerd bij andere zal vanzelf de fee omlaag gaan door meer aanbod, maar meanwhile is de bitcoin tx fee absurd hoog ja en niet geschikt voor dit.

Let op, verder is dit zeker niet ideaal. Voor gebruikers is dit namelijk een totaal nieuw concept die niet praktisch is als je dure spullen koopt. Daarnaast zijn er nog andere situaties te bedenken waar het rijke mensen minder pijn doet dan mensen met minder te besteden. Echter, dit is slechts een van de concepten waar nu over nagedacht wordt. OpenBazaar gebruikt bijvoorbeeld een andere met moderators. Het is zeker niet klaar voor de massa, maar ik hoop dat het wel een beeld geeft waar het in de toekomst heen gaat. Just give it some time.

[ Voor 4% gewijzigd door Penait1 op 08-11-2017 20:40 ]