Internetten op PC via hotspot van mobiele telefoon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:46
Ik wil testen hoe het is om te internetten op mijn PC via de hotspot functie van mijn mobiele telefoon. Ik ben een zeer zuinige databundelgebruiker (gebruik geen YouTube of NPO o.i.d. op mijn mobiel) en zou op de PC ook mijn surfgedrag (het downloaden van films, muziek e.d. doe ik niet) aan kunnen passen zodat hij deze niet snel leeg trekt.

Is het naïef om te denken dat ik met deze hotspot functie op mijn PC geen vast internet abonnement meer nodig heb? Het is mijn doel om te onderzoeken of dit de moeite waard is. Hoofdzakelijk vanwege financiële overwegingen. Ik begrijp dat als ik over mijn databundel heen zit dat de kosten dan flink op kunnen lopen.

Wat zijn de nadelen hiervan?

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hoe groot is je data bundel?

Houdt er rekening mee dat als je bv mail met bijlages gaat openen via de hotspot je bundel wel snel opgebruikt gaat worden. Ook zal er op de achtergrond van alles gedownload worden (bv een eventuele virusscanner).

Ik snap dat je wilt kijken om te internetten via je smartphone, maar als hoofd internet zou ik het niet gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:41

P_Tingen

omdat het KAN

En niet alleen bijlages, maar ook bv de Creators Fall Update van een paar GB. Succes met je databundel. Uiteraard een beetje afhankelijk van de omvang van je bundel, maar ik ben bang dat het snel uit de hand kan lopen.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@StopEcocide het alleen maar gebruik maken van een mobiele netwerkbundel kan ik niet aanraden, tenzij je onbeperkt hebt. Het downloaden van updates van verschillende programma's is al een paar GB per maand, dus tenzij je met je laptop nog ergens anders bent waar wel wifi is. School / Werk, kan ik het niet aanraden.

Aangezien dit verder niet zo heel veel met Android-Smartphones van doen heeft, geef ik het topic een schopje richting TPL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:46
Bedankt voor de antwoorden mensen!

Ik heb een databundel van 500mb. Ik ga eens onderzoeken hoe het is om gebruik te maken van de gratis WiFi in de bibliotheek.

Grote updates van besturingssystemen (Ubuntu) op mijn pc thuis zal ik op andere manieren binnen moeten zien krijgen. Denk dat dat geen probleem zal zijn.

En als het allemaal écht super inconvinient blijkt te zijn op de lange termijn sluit ik gewoon weer een abonnement af.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
500mb is wel heel erg weinig hoor, ik denk dat je daar snel door bent.

Je kan overwegen een groter mobiel abbo af te sluiten of zelfs voor een onbeperkte te gaan via bijvoorbeeld Tele2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prepaidsmurf
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-09-2020
StopEcocide schreef op woensdag 8 november 2017 @ 17:01:
Ik wil testen hoe het is om te internetten op mijn PC via de hotspot functie van mijn mobiele telefoon. Ik ben een zeer zuinige databundelgebruiker (gebruik geen YouTube of NPO o.i.d. op mijn mobiel) en zou op de PC ook mijn surfgedrag (het downloaden van films, muziek e.d. doe ik niet) aan kunnen passen zodat hij deze niet snel leeg trekt.

Is het naïef om te denken dat ik met deze hotspot functie op mijn PC geen vast internet abonnement meer nodig heb? Het is mijn doel om te onderzoeken of dit de moeite waard is. Hoofdzakelijk vanwege financiële overwegingen. Ik begrijp dat als ik over mijn databundel heen zit dat de kosten dan flink op kunnen lopen.

Wat zijn de nadelen hiervan?
Ik heb met succes in het verleden de volgende setup gebruikt: 2e hands HP thin client (256 MB RAM), tinycorelinux met QtWeb (onder de 100 MB), Huawei USB modem (30 euro destijds), prepaid data.

Waarom een thin client? Geen herrie aan mijn hoofd.

Waarom tinycorelinux? Past op de flash van de 12 euro HP.

Waarom QtWeb? Ditto. Buttons om plaatjes en javascript per tab aan of uit te zetten, of user agent te wijzigen.

Waarom prepaid? Geen onaangename verrassingen achteraf, OPSEC, vrijheid. In het begin bleef ik ook onder de 500 MB maar nog steeds lukt het me minder te betalen dan bij een abonnement.

O ja, nadelen. Een thin client is traag, maar niet onwerkbaar traag. De Internet snelheid bij de prepaid prijsvechters is laag, zo'n 1 tot 2 MB/s, maar niet onwerkbaar laag.

YMMV.

[ Voor 8% gewijzigd door prepaidsmurf op 09-11-2017 20:43 ]

Potemkin-kabinet Rutte = 3 x Waternoodsramp + 1 x razzia Putten. Geen dijkbewaking, mondkapjes, economie. Prins "Intelligent Carnaval" Rutte III behoort zijn biezen te pakken. Competentie boven partijbelang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

@StopEcocide 500MB voor één maand is echt heel erg weinig. Hou er ook rekening mee dat desktop websites een stuk groter zijn dan mobiele websites.

Daarnaast gaat 500MB er ook hard doorheen is mijn ervaring. Open eens een aantal (full)size foto's, lees wat nieuwsartikelen op Tweakers en je zit er zo doorheen.

Overigens kun je eens kijken wat je een gemiddelde dag verbruikt op je desktop door het installeren van een datateller. Dan heb je ook beter het idee hoeveel data iets verbruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 10-11-2017 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prepaidsmurf
rens-br schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:07:
@StopEcocide 500MB voor één maand is echt heel erg weinig. Hou er ook rekening mee dat desktop websites een stuk groter zijn dan mobiele websites.

Daarnaast gaat 500MB er ook hard doorheen is mijn ervaring. Open eens een aantal (full)size foto's, lees wat nieuwsartikelen op Tweakers en je zit er zo doorheen.

Overigens kun je eens kijken wat je een gemiddelde dag verbruikt op je desktop door het installeren van een datateller. Dan heb je ook beter het idee hoeveel data iets verbruikt.
Max. 500 MB is echt geen probleem.

Ik zit dit jaar gemiddeld boven de 2 GB per maand louter en alleen omdat er nog steeds aanbiedingen zijn (die vorig jaar na juni stopten). In een "droge" periode kan ik zonder al te veel problemen mijn verbruik terugschroeven (naar 300 tot 500 MB, nu nog via Lycamobile Saver Plan maar in de toekomst via Lebara One), hoewel Lebara's nieuwe 5 euro Chat en App bundel met 3 GB ook het overwegen waard is, ondanks de beroerde snelheid.

Dat is met het bezoeken van dood normale websites, maar ik ga natuurlijk geen portfolio van een fotograaf bekijken (althans zonder eerst met een klik het domme laden van alle plaatjes uit te zetten) en OP maakt ook geen indruk dat te gaan doen.

Het enige waar je op moet letten, maar dat lijkt me vanzelfsprekend, is dat als je een bundel koopt er geen tegoed overblijft. Als je dan per ongeluk alle data verbruikt (mensen met een super snelle verbinding zullen daar meer last van hebben) loop je geen enkel risico dat je je blauw betaalt aan het super dure buiten-bundel datatarief.

Het nadeel daarvan is dat je elke maand een stuk of vier sites moet bezoeken om de beste aanbieding er tussen uit te vlooien. Kommer en kwel, maar niet echt.

Potemkin-kabinet Rutte = 3 x Waternoodsramp + 1 x razzia Putten. Geen dijkbewaking, mondkapjes, economie. Prins "Intelligent Carnaval" Rutte III behoort zijn biezen te pakken. Competentie boven partijbelang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

prepaidsmurf schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 21:42:
[...]
Max. 500 MB is echt geen probleem.
Je weet dat het topic gaat over een vaste internet aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prepaidsmurf
rens-br schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 21:59:
[...]

Je weet dat het topic gaat over een vaste internet aansluiting?
Begrijp jij wel dat ik uit jarenlange ervaring spreek over het vervangen van een vaste internet aansluiting door 3G/4G? Het enige verschil is dat OP nog een smartphone en wifi op de PC gebruikt terwijl ik de SIM in een 4G modem stop die ik in een USB ingang van mijn PC prik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dan moet je er wel een hele strakke discipline op na houden. Hier waait er in de nachtelijke uren al 100MB naar binnen. Als ik streaming video negeer blijft er per dag nog zo'n 2GB over aan tekst en plaatjes van random websites. 1x Adobe flash die zichzelf besluit te updaten en je bent 25MB verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Gewoon proberen en kijken of het lukt. Helemaal mooi zijn dan abonnementen waarbij de internetsnelheid wordt verlaagd als je bundel op is, in het ergste geval moet je wat te drinken halen terwijl je een site opent. Ik neem aan dat je geen hoge eisen aan de verbinding stelt dus ik zeg doen d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door MensionXL op 12-11-2017 19:29 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 10:07
Je kunt in Windows je netwerk als 'metered' instellen waardoor er minder achtergrond data wordt verstookt. Ik zet het altijd aan als ik in de trein op m'n laptop werk. Zoals al eerder gezegdt, browsen kost gewoon veel data, en je zult vast nog wel meer op je computer willen doen dan alleen nieuws en email. Ik gebruik op m'n telefoon alleen al 500MB per dag over wifi (YouTube, Twitter etc), op de PC zal het zo 2GB per dag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik vind het gedurfd, 500MB voor een maand? Ik zit met een 20GB bundel al op 10-15GB per maand.
-Internetten/Discord/Spotify/YouTube en dan not Android (app) updates etc.

Ga ik daarbij mijn telefoon ook als hotspot gebruiken gaat het heel hard.

Als ik alleen al thuis kijk, uptime van 10 dagen - Up 669GB/Down 336GB (Per dag 66.9GB up/33.6GB down)
Heb mijn eigen cloud service draaien waar ik flink gebruik van maak.

Met een databundel van 20GB kun je 'max' 600MB/dag gebruiken en dan moet je alsnog opletten.
Denk dat je geen Windows moet gebruiken of 'metered' aanzetten om het in de gaten te houden.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:40
StopEcocide schreef op woensdag 8 november 2017 @ 17:01:
Ik ben een zeer zuinige databundelgebruiker (gebruik geen YouTube of NPO o.i.d. op mijn mobiel) en zou op de PC ook mijn surfgedrag (het downloaden van films, muziek e.d. doe ik niet) aan kunnen passen zodat hij deze niet snel leeg trekt.
Mobiel en desktop zijn best wel anders qua gebruik, op desktop hoef je maar een Windows-update te hebben, een topic vol met zware gifjes te bekijken of een video te checken op Facebook/Twitter/YouTube en je bent al honderden MB's verder.

500MB is voor vast internet op een computer of laptop bijzonder weinig. Maar je zou kunnen overwegen om een grotere databundel te nemen. Voor zo'n 15 euro per maand heb je een mobiel abonnement met 5GB en voor tegen de 20 euro per maand heb je 10GB. Je betaalt nu waarschijnlijk ook al zo'n 10 euro per maand voor je abonnement?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

prepaidsmurf schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 23:08:
Begrijp jij wel dat ik uit jarenlange ervaring spreek over het vervangen van een vaste internet aansluiting door 3G/4G? Het enige verschil is dat OP nog een smartphone en wifi op de PC gebruikt terwijl ik de SIM in een 4G modem stop die ik in een USB ingang van mijn PC prik.
Je hebt er ervaring mee, dat was mij niet helemaal duidelijk. Maar ik vind het erg knap / netjes dat je het met 500MB per maand redt. (Zou mij echt niet lukken)
Pagina: 1