Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

200 mbit internet op halve snelheid na reset modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sahri
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-02 14:25
Ik had enkele dagen last van een hoge ping wat zich ondermeer vertaalde in problemen met voicechatten en in de spelletjes op de iPad had ik last van 'lag' (In Hempire duurde het soms belachelijk lang voordat de Global Market en Dispensary laadden wat eerder nooit een probleem was). Had eerst m'n router gereset om te kijken of dat t probleem was maar dat was niet zo. Ik had bij de speedtest een ping van 61 en een snelheid van ongeveer 198mbit en dat was dus VOORDAT ik de modem resette. Heb daarna de modem gereset en toen opnieuw de snelheid gemeten. De ping was toen wel goed (~10ms) maar de snelheid was toen nog maar 98Mbit! Rara hoe kan dit? M'n modem is de Ubee EVW3200 en heb er een router aan hangen, te weten de Netgear WNDR3700v4 die op OpenWRT versie 4.1.5 (Chaos Calmer r46693 / LuCI Branch (git-15.231.29322-8597b86)) draait. Heb de Ubee in bridge mode laten zetten zodat ik zonder problemen een router aan kon hangen want de wifi van de Ubee is op z'n zachtst gezegd kut.

Heb al wel contact gehad met Ziggo en die gaan me een nieuwe modem sturen (hopelijk niet de Compal Connect Box want die gaat direct retour!) maar ik wil van jullie weten of het eigenlijk wel aan het modem ligt.

Alle reacties

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:47

sjaool

Every life should have 9 cats

Hoe vaak heb je dit gemeten? En heb je het modem een tijdje van de stroom gehad en weer aangezet? Snelheidstest is een momentopname die natuurlijk van meerdere zaken afhankelijk is. Ik heb een keer een flinke snelheidsdrop gehad doordat de massa/aarde voor en na het modem contact met elkaar maakten. Toen ik die ongedaan maakte was de snelheid weer goed.

"When you grow up your heart dies"

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:51
Meet je via wifi of via draad? Als je via wifi meet meet dan eens met draad en kijk of je de geadverteerde snelheid van je verbinding haalt.

[ Voor 64% gewijzigd door EricJH op 08-11-2017 16:57 ]

• Sahri
sjaool schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:38:
Hoe vaak heb je dit gemeten? En heb je het modem een tijdje van de stroom gehad en weer aangezet? Snelheidstest is een momentopname die natuurlijk van meerdere zaken afhankelijk is. Ik heb een keer een flinke snelheidsdrop gehad doordat de massa/aarde voor en na het modem contact met elkaar maakten. Toen ik die ongedaan maakte was de snelheid weer goed.
Heb een power cycle reset gedaan (stekker eruit, 30 seconden wachten en dan stekker er weer in). Heb dat in totaal twee keer gedaan omdat ik hoopte dat het misschien na een 2e power cycle wel goed zou zijn maar dat was dus niet zo.
EricJH schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:56:
Meet je via wifi of via draad? Als je via wifi meet meet dan eens met draad en kijk of je de geadverteerde snelheid van je verbinding haalt.
Draad want dat laat tenminste de correcte snelheid zien ;-) Met wifi heb je altijd lagere snelheden.

• EricJH
Kijk eens met welke snelheid je ethernetconnector met je modem verbindt. 100 Mb/s of 1 Gb/s?

• Sahri
EricJH schreef op woensdag 8 november 2017 @ 17:48:
Kijk eens met welke snelheid je ethernetconnector met je modem verbindt. 100 Mb/s of 1 Gb/s?
Denk niet dat dat het probleem is. Voor de modem reset was de snelheid wel goed al was de ping wat aan de hoge kant (61ms).

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:15

TommieW

Numa numa.

Speedtests moet je niet doen over WiFi. Daarbij zijn er teveel variabelen. Als de buurvrouw de magnetron aanzet, kan dat aanzienlijke gevolgen hebben op de snelheid van de WiFi.

Pas als je een speedtest doet over ethernet, kunnen we wat meer zeggen over waar het probleem zit.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Sahri schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:34:
...

Heb al wel contact gehad met Ziggo en die gaan me een nieuwe modem sturen (hopelijk niet de Compal Connect Box want die gaat direct retour!) maar ik wil van jullie weten of het eigenlijk wel aan het modem ligt.
zou ik niet doen. je oude modem deactiveerd automagisch in c.a. 2 weken

Iperf

• EricJH
Sahri schreef op woensdag 8 november 2017 @ 17:54:
[...]

Denk niet dat dat het probleem is. Voor de modem reset was de snelheid wel goed al was de ping wat aan de hoge kant (61ms).
Als de meting van 61 ms met draad was dan was er al iets mis voordat je de modem resette.

Welke linksnelheid heeft je ehternetadapter? 98 Mb/s is namelijk verdacht dicht bij 100 Mb/s.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:43
Het kan ook nog het kabeltje zijn tussen de router en het modem. Dan is je linkspeed wel 1Gb/s maar haal je niet meer dan 100Mb/s.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Sahri
EricJH schreef op woensdag 8 november 2017 @ 18:25:
[...]
Als de meting van 61 ms met draad was dan was er al iets mis voordat je de modem resette.

Welke linksnelheid heeft je ehternetadapter? 98 Mb/s is namelijk verdacht dicht bij 100 Mb/s.
Heb een Gbit LAN chip van Realtek op mn mobo die nog maar een jaar oud is. Mn mobo is de MSI Z170A KRAIT GAMING.
Jim423 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 19:02:
Het kan ook nog het kabeltje zijn tussen de router en het modem. Dan is je linkspeed wel 1Gb/s maar haal je niet meer dan 100Mb/s.
De snelheid was nog goed ondanks de hoge ping voordat ik de modem resette dmv powercycle dus bekabeling e.d. kan t niet zijn want er is niks veranderd in de opstelling. Als dat wel t geval was dan had ik voor de reset al een lagere snelheid moeten hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Sahri op 08-11-2017 19:24 ]

• EricJH
Sahri schreef op woensdag 8 november 2017 @ 19:22:
[...]

Heb een Gbit LAN chip van Realtek op mn mobo die nog maar een jaar oud is. Mn mobo is de MSI Z170A KRAIT GAMING.

[...]

De snelheid was nog goed ondanks de hoge ping voordat ik de modem resette dmv powercycle dus bekabeling e.d. kan t niet zijn want er is niks veranderd in de opstelling. Als dat wel t geval was dan had ik voor de reset al een lagere snelheid moeten hebben.
Bekijk voor alle zekerheid de linkspeed van je ethernetverbinding. Met aannames komen we niets verder: meten is weten.

We kunnen niet uitsluiten dat er iets kapot aan het gaan is; het zal niet de eerste keer zijn dat een onboard NIC voortijdig overlijdt.
Pagina: 1