Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Development en data science research laptop voor 2500

Pagina: 1
Acties:

• Xylon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 01:28
Wat ga je met je laptop doen?
Deze laptop is bedoelt voor data science research en development. Development is meer het standaard gebeuren, Python, Java, Scala, wat er op dat moment toevallig nodig is. Aan de daadwerkelijke data science kant kunnen de hele grote taken natuurlijk uitgevoerd worden op daartoe ingerichte servers, maar het zou handig zijn om het voor een groot deel lokaal te kunnen houden. Denk bij dit werk dan aan het lokaal analyseren van gigabytes aan data en het trainen van modellen (zowel met de CPU als met de GPU).

Persoonlijk zou ik het fijn vinden om met dualboot zowel Windows 10 als Ubuntu 16.04 te hebben. Zo krijg je ze waarschijnlijk niet geleverd, dus dat zou ik dan zelf nog even in moeten richten.

Wat is je budget?
Via m'n werk heb ik een budget van € 2500. Indien het er een beetje boven zit zal ik zelf wat bij moeten schieten en als het minder is dan 2500 dan is het altijd mooi meegenomen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal dagelijks van en naar het werk meegenomen worden. Tijdens het werken zal ie altijd aangesloten zijn op een extern scherm en aan de voeding hangen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Het merk maakt me niet zo veel uit, zo lang het maar goed werkt. Verder eigenlijk de volgende voorkeuren:

OnderdeelVoorkeur
SchermOngeveer 15,6", liefst mat
CPUI7, waarschijnlijk kom je hier dan snel uit op 'n 7700HQ
GPUMinimaal een GTX 1060 vanwege taken als deep learning
RamMinimaal 16GB, het liefst 32GB
OpslagruimteTwee schijven, een SSD van minimaal 500GB en een HDD van minstens 1TB
OverigEen numeriek deel bij het toetsenbord. Een optische drive is niet nodig.

Enkele mensen daar hebben al pricewatch: MSI GS63VR 7RF-216NL (Stealth Pro), een mooi ding, echter is de 256GB SSD een beetje krap voor dualboot, pricewatch: MSI GS63VR 7RG-43NL (Stealth Pro) lijkt hier de upgrade van te zijn (Tweakers geeft een 256GB SSD aan, maar zowel Coolblue als Bol zeggen 512GB). Verder kwam ik op de pricewatch ook pricewatch: Asus ROG GL502VS-FI407T tegen. Helaas is de HDD 1TB kleiner, maar zijn zowel de SSD als het geheugen dubbel zo groot.

Bij BTO zag ik hier ook nog een interessante laptop. Standaard zit deze op ongeveer 1300, maar met de goede configuratie heb je een GTX 1070 (wel de Max-Q versie), een 1TB SSD, een 2TB HDD en 32GB RAM voor 2345 euro (excl Windows).

De behuizing van de BTO ziet er op het eerste gezicht wel wat gammeler uit dan die van MSI, maar van wat ik heb gehoord is BTO over het algemeen wel degelijk (hoewel er al een poos geen reacties meer lijken te zijn in het ervaringentopic).

Anyway, al met al is het best wat gevraagd. Nu vroeg ik me dus wat voor suggesties andere mensen nog hebben, misschien dat een bepaald merk het over het algemeen beter doet in dit segment dan andere merken, of dat er nog laptops zijn die ik helemaal over het hoofd heb gezien omdat ze of niet in de pricewatch staan, of omdat je ze nog op de website van de verkoper aan kunt passen (zoals je bij BTO en Dell kunt doen).

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Ik dacht eigenlijk dat MSI ook barebones van Clevo gebruikt, dus dan zou er niet echt een significant verschil in bouwkwaliteit moeten zijn. Er zijn natuurlijk wel goeder en minder goede laptops, maar daar zit dan ook wel een prijsverschil tussen.

Ik zou in ieder geval met stip op nummer 1 de meest grote en snelle SSD kiezen die je kan vinden. Dat is (denk ik) het meest merkbaar, aangezien je waarschijnlijk vaak je data opnieuw zal verwerken om dingen te testen, etc. Wij werken helemaal niet met HDD's. De SSD's gaan wel vrij snel stuk, maar goed, dan kopen we weer een nieuwe :)

Qua GPU processing heb ik niet zo veel ervaring, maar zou je niet liever een Quadro willen? We gebruiken zelf eigenlijk alleen maar Dell Precisions, maar dat wordt wel wat krap met 2500 euro (vooral als je een dikke Quadro wil).

Overigens ga je toch niet zo'n bakbeest elke dag mee naar huis nemen? Dit zijn niet bepaald de meest mobiele laptops. Alleen die adapters zijn al belachelijk zwaar... :)

Je zou ook zoiets kunnen proberen (zelfde als BTO): https://laptopparts4less....-game-laptop-samenstellen. Het voordeel daarvan is dat je desktop CPU's (i7-8700K) kan gebruiken die toch wel een stuk sneller zijn dan een "simpele" 7700HQ.

[ Voor 14% gewijzigd door Greencap op 08-11-2017 17:17 ]

• Xylon
Greencap schreef op woensdag 8 november 2017 @ 17:01:
Ik dacht eigenlijk dat MSI ook barebones van Clevo gebruikt, dus dan zou er niet echt een significant verschil in bouwkwaliteit moeten zijn. Er zijn natuurlijk wel goeder en minder goede laptops, maar daar zit dan ook wel een prijsverschil tussen.
Grappig, kwam de naam Clevo vanmiddag voor het eerst tegen toen ik dat BTO topic door aan het kijken was. Die komen dus 'n stuk meer voor dan ik had verwacht.
Qua GPU processing heb ik niet zo veel ervaring, maar zou je niet liever een Quadro willen? We gebruiken zelf eigenlijk alleen maar Dell Precisions, maar dat wordt wel wat krap met 2500 euro (vooral als je een dikke Quadro wil).
Goed punt, Quadro had ik zelf niet aan gedacht. Net ff aan het zoeken geweest, maar van wat ik zo zie lijkt Quadro vooral gericht te zijn op dingen als CAD, en niet direct scientific computation a la deep learning. Wat dat betreft ben je beter af met GeForce of Tesla [1, 2, 3].
Overigens ga je toch niet zo'n bakbeest elke dag mee naar huis nemen? Dit zijn niet bepaald de meest mobiele laptops. Alleen die adapters zijn al belachelijk zwaar... :)
Daar heb ik helaas niks over te zeggen, dat wordt verwacht. Maar het is op de begane grond, raampje intikken en je bent binnen, dus ik begrijp het wel. Plus, ik heb geluk gehad want het is maar vijf minuten fietsen voor me, dus maakt niet zo veel uit al weegt het 'n beetje.
Je zou ook zoiets kunnen proberen (zelfde als BTO): https://laptopparts4less....-game-laptop-samenstellen. Het voordeel daarvan is dat je desktop CPU's (i7-8700K) kan gebruiken die toch wel een stuk sneller zijn dan een "simpele" 7700HQ.
Bedankt voor de tip! Daar hebben ze nogal wat keuze zeg, eens even goed rond gaan neuzen. De naam van de website klinkt wel 'n beetje twijfelachtig, dus zo eerst ook nog even goed rondkijken hoe het daar zit met ondersteuning en garantie als er iets mis gaat, en of mensen daar goede ervaringen mee hebben.

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:35
Hoe zit het met garantie? Je wil niet 6 weken je laptop kwijt zijn lijkt mij?

• Xylon
hellfighter87 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 19:10:
Hoe zit het met garantie? Je wil niet 6 weken je laptop kwijt zijn lijkt mij?
Heel goed punt, nog niet bij stilgestaan. Dat zal ik op m'n werk ook even na moeten vragen hoe ze daar gewoonlijk mee omgaan.