Ubuntu Budgie -AMD A10 5800k (apu) welke video drivers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-09 19:25
Ik wil graag de betere drivers hebben voor mijn Ubuntu Budgie versie.Wat raden jullie mij aan?
Ik wil graag af en toe simpel spel erbij spelen en denk dat ik elke performance winst kan gebruiken

Ik heb een APU de AMD A10 5800k (Radeon HD 7660D). Ik gebruik hiernaast dus geen losse gpu.
Ubuntu 17.10 is de versie waar ik nu op zit.

Op AMD kom ik op deze uit: AMD Catalyst™ 15.9 Proprietary Ubuntu Graphics Driver

Met googlen wordt ik er niet echt wijzer op. Er is volgensmij veel veranderd wat betreft de amd drivers op dit gebied afgelopen tijd. Crimson drivers gaan ook niet werken met mijn cpu als ik het goed begrepen heb. Althans dit is op WIndows het geval als ik juist ben.

Beste antwoord (via Nazlive op 09-11-2017 18:40)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Radeon driver is van xf86, of ook wel X of X.org. Die vind je bij Ubuntu onder de package naam xserver-xorg-video-radeon. De amdgpu driver vind je daar ook, maar dan amdgpu ipv radeon. Zitten beide gewoon in de standaard repo en hoef je eigenlijk niets voor te doen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt radeon (open source) en amdgpu (nieuwe driver). Catalyst/fglrx is oud en werkt niet eens meer op huidige Ubuntu releases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
Hero of Time schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:09:
Je hebt radeon (open source) en amdgpu (nieuwe driver). Catalyst/fglrx is oud en werkt niet eens meer op huidige Ubuntu releases.
Bedankt voor je snelle reactie. Amd gpu lijkt me dan niet van toepassing voor mij? Gebruik je radeon drivers dus automatisch in linux? Als ik naar software en updates ga, en dan naar additional drivers, gebruik ik nu niks als ik het goed zie. Of in iedergeval de amd properiaty drivers gebruik ik niet.

Update:

Ik heb het duidelijk kunnen vinden nu :) hartelijk dank.

[ Voor 11% gewijzigd door Nazlive op 08-11-2017 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huuskes
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Huuskes

Gentoo BTW

Als je verder niks aan drivers gedaan hebt dan gebruik je normaal gezien de mesa drivers. Ik zou zo niet weten welke versie Ubuntu 17.10 gebruikt al lijkt me 17.2 aannemelijk. Nieuwste versie daarvan is 17.2.4

Als je de officiële drivers van AMD gaat gebruiken [van de website] zou ik eerst even goed kijken of de kernel-versie die je draait wel ondersteund wordt. Ze zijn in benchmarks ook niet altijd beter en over het algemeen alleen aan te raden als je specifieke functies daarvan nodig hebt.

Gentoo BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Huuskes, Mesa bevat geen drivers, het bevat libraries voor 3D acceleratie. Je kan niet door Mesa te installeren je nVidia of AMD videokaart laten werken. Het staat zelfs op de site die je linkt:
The Mesa project began as an open-source implementation of the OpenGL specification - a system for rendering interactive 3D graphics.

Over the years the project has grown to implement more graphics APIs, including OpenGL ES (versions 1, 2, 3), OpenCL, OpenMAX, VDPAU, VA API, XvMC and Vulkan.

A variety of device drivers allows the Mesa libraries to be used in many different environments ranging from software emulation to complete hardware acceleration for modern GPUs.
Het is hetzelfde als zeggen dat DirectX je videokaart aanstuurt in Windows. Dat doet het niet, het verzorgt 3D acceleratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huuskes
  • Niet online

Huuskes

Gentoo BTW

Het ging mij meer over de vermeende performance-winst dat OP wilde. Grotendeels gebeurt dat door je mesa versie te updaten.

Toegegeven, ik had wat duidelijker moeten zijn. :+

Gentoo BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ook dat is geen enkele garantie. Sterker nog, je kan juist een hele berg aan shit over je heen krijgen als je zomaar Mesa gaat updaten naar een nieuwere versie dan die in je distro zit. Ga versie 17 maar eens op Ubuntu 14.04 installeren. Of ook leuk, je wilt meer performance voor je 3D acceleratie krijgen in een VM. Gaat Mesa ook niet echt bij helpen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
Ik heb flink zitten speuren, maar via de amd website krijg ik alleen catalyst drivers voor mijn apu. Radeon opensource zie ik nergens helaas.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Radeon driver is van xf86, of ook wel X of X.org. Die vind je bij Ubuntu onder de package naam xserver-xorg-video-radeon. De amdgpu driver vind je daar ook, maar dan amdgpu ipv radeon. Zitten beide gewoon in de standaard repo en hoef je eigenlijk niets voor te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huuskes
  • Niet online

Huuskes

Gentoo BTW

@Hero of Time

Als je mesa zelf gaat compilen en die dan gaat gebruiken heb je daar vaak genoeg gezeik mee ja. Maar Ubuntu heeft een PPA beschikbaar voor mensen die de laatste mesa willen met enigszins ondersteuning. (Al dan niet 100% officieel) Toen ik nog Ubuntu gebruikte had ik hier eigenlijk nooit problemen mee. Wordt ook aangeraden door Feral, en die port aardig wat games naar Linux.

https://launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/ubuntu/updates

Je hebt ook Padoka's PPA maar die is wel erg bleeding edge. En natuurlijk van een gebruiker die niks met Canonical te maken heeft dus enigszins onbetrouwbaar.

@Nazlive

Ik game zelf ook veel onder Linux (Hitman, Mad Max, Paradox spellen, Total War serie) en het is aan te raden om bij "radeon" te blijven. Je zou even moeten zoeken welke versie van mesa Ubuntu 17.10 gebruikt (wss 17.2) en zou je een nieuwere versie willen raad ik persoonlijk aan de x-swat PPA te gebruiken. Maar wederom, je zal waarschijnlijk al 17.2 hebben en sindsdien zijn er alleen bug fixes uitgekomen. Zelf zit ik op 17.3 maar bleeding edge is ook niet altijd lol 8)7

Wil je overschakelen naar amdgpu dan zou je "radeon" moeten blacklisten. Niet aan te raden want verschillende benchmarks op Phoronix tonen aan dat amdgpu niet sneller is.

Gentoo BTW

Pagina: 1