Oude games waren destijds veel leuker

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01-2025
Laatst discussie in de auto met vier personen. Waarom waren "vroeger" de games veel leuker? In de Amiga tijd bijvoorbeeld.

Sommige games waren echt verslavend. Dat komt nu bij ons nauwelijks meer voor. Ligt dat aan onze leeftijd? Zijn de huidige games te complex? Is het sentiment? Zit er geen vooruitgang meer in?

Weet nog toen ik voor het eerst een computerstem hoorde. Echt waar, fatsoenlijk geluid uit de computer. Dat is nu normaal.

Heeft iemand een verklaring voor deze stelling?

Verwijderd

het is denk ik combinatie van verschillende dingen:

1) De nieuwigheid. "Toen" was er nog bijna niks op goed niveau, en echt iedere game bracht wel iets nieuws en bijzonders met zich mee. En nu? Er wordt gecloned en gedaan, en je hebt heel veel dezelfde (soort) games.
2) De gameplay. Als de graphics niet goed zijn, waar moet je het dan van hebben? Originaliteit en gameplay. Dus extra verslavende games.
3) Het sentiment. Je zegt het zelf al, "toen ik voor het eerst een stem uit me computer hoorde". Dat soort dingen, dat zorgt voor die ultieme "feel"...

Verwijderd

Zoals je (min of meer) al aangeeft, vroeger waren er veel meer vernieuwingen ten opzichte van elkaar. Tegenwoordig is al bijna alles "uitgevonden" en hebben de spellen van deze tijd ook zoveel vervolgen.

Ook zijn de verwachtingen steeds verder omhoog gegaan met de tijd mee.

Er is dus weinig keus behalve de veranderde spellen waar er vroeger echt nieuwe spellen waren! Denk daarbij aan 1-on-1 vechtspellen, RTS, 3D shoot'em-ups etc.

Een enkele "Black and White" brengt nog wel eens wat vernieuwing met zich mee, maar voor de rest is er nog niet echt iets vernieuwends geweest sinds jaren!

Verwijderd

Ik denk vooral de leeftijd (voor mij dan), ik had toen dagen dat ik niks anders deed. Nu heb je school, uitgaan, werken, vriendin. Dat doe je niet als je 12-15 bent (tenminste niet zoveel).

Ook is er nu veel meer aanbod vooral voor PC. Ook gaat de techniek steeds sneller. Met mijn NES deed ik totdat de SNES uitkwam, die tot de PSX. Met een PC kun je steeds sneller upgraden dus steeds vettere spellen spelen. Dus speel je ook steeds meer nieuwere.

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05-2025

StratoFarmer

Anke :*

Er zijn nu nog steeds van die spellen hoor.

Ik noem:
- Alpha Centauri
- Unreal Tournament (met een leuke MOD)
- Infantry (online)

Ik kan me niet herinneren dat er vroeger echt 'meer' spellen waren die zo leuk waren.

Op de commodore64 speelde ik van de +/- 1000 spellen er maar een stuk of 5 heel vaak.
Operation Wolf! was er een van...

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

Verwijderd

ik speel nog steeds spellen uit de oude doos zullen we maar zeggen. Gewoon omdat de gameplay zo verschikkelijk goed is.
Prince of Persia is bv nooit overtroffen
al is het maar een kwartiertje spelen. Die spellen zijn gewoon gemaakt voor pure gameplay.

Verwijderd

Op dinsdag 10 juli 2001 20:47 schreef Radical1980 het volgende:
Laatst discussie in de auto met vier personen. Waarom waren "vroeger" de games veel leuker? In de Amiga tijd bijvoorbeeld.

Sommige games waren echt verslavend. Dat komt nu bij ons nauwelijks meer voor. Ligt dat aan onze leeftijd? Zijn de huidige games te complex? Is het sentiment? Zit er geen vooruitgang meer in?

Weet nog toen ik voor het eerst een computerstem hoorde. Echt waar, fatsoenlijk geluid uit de computer. Dat is nu normaal.

Heeft iemand een verklaring voor deze stelling?
misschien omdat spellen toen simpele was
je hoeft alleen maar beetje op de pijltjes te drukken en was genoeg,
nu bij quake enzo ben je hele poos bezig ( asl je voor eerdt doet ikke dan )
om al die vage toestsen zoals strafen springen bukken enz. ff te kennen

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 16:23
denk omdat ze vernieuwend waren voor die tijd, dus daarom hebben ze een indruk op je achter gelaten.
daarom ervaar je het volgens mij ook nog steeds als leuker.

ik speel helemaal geen dingen meer uit de oude doos, m'n broertje nog wel alleen maar, omdat die spellen tenminste een beetje goed draaien op zijn pc.

hij zit nu weer transport tycoon de luxe te spelen....

ik kan me ook nog herinneren, zat ik op me oude IBM 386 heel de dag CIV2 te spelen of Dune2

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:21
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb laatst Falcons op de Apple II weer gespeeld. Dat was in mijn herinnering de ultieme shoot'em up. Na ruim tien jaar speel ik hem weer, en wat zit ik te denken: "Wat een crap! Dat ik dit leuk vond!"

De les: In je herinnering zijn oude spellen fantastisch, maar als je ze weer speelt blijkt dat niet alleen de graphics tegenwoordig beter zijn, maar de gameplay ook. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar voor mij gaat dit redelijk goed op kan ik zeggen na een maandje retrogamen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

ik vind het opvallend dat sinds de komst van de vele FPS de games steeds minder leuk worden. Quake 1 en Duke Nukem 3D waren cool en UT ook...maar daarna werd het echt een zooitje...

Blood
Shadow Warrior
Vele Quakes
en dan heb ik het nog niet eens over de goedekope rip-offs...

Ook Tomb Raider 1 was zeer cool, en 2 ook! Deel 3 begon al te vervelen...daarna zijn er niet echt denderend leuke spellen uitgekomen...

Verwijderd

Op dinsdag 10 juli 2001 21:01 schreef StratoFarmer het volgende:
- Unreal Tournament (met een leuke MOD)
Ga nu voor de gein eens op één van de Skynet instagib servers spelen, 90% kans dat je er een aimbot :r tegenkomt :r.

Ik denk dat dat ook een nadeel van de spellen van nu is, ze worden verpest door cheats en er is geen animo meer om verder te spelen omdat het door de cheats te makkelijk is.

Vroeger móest je per sé langs zo'n beest ofzo komen, maar nu gebruiken mensen liever een aimbot of een wallhack of een andere (offline) cheat ipv hun hersens |:(

Btw sorry voor de negatieve reply ;)

/edit

Welke leuke mod speel je dan? Want ik ben er nog geen één tegengekomen :)

• Gamb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08-2025
Het aanbod van games is nu ook veel groter. Men heeft (denk ik) niet meer de tijd om zich met een bepaalde game heel lang bezig te houden. (zie maar naar HL: blue-shift. Het is in enkele uren uitgespeeld). Ik denk dat de games-markt zich ook toespitst op het feit dat het spel vooruit gaat en niet saai wordt (zie maar naar Phantasmagoria 2. Ongelooflijk goed spel maar als je vast zat kon je uren zitten zoeken.)
Moest dat in "deze" tijd uitkomen zouden er vele het spel saai vinden en de moeite niet om het te kopen.

Ook wordt er nu ook voor gezorgd dat er uitbereidingsmogelijkheden zijn aan een game, wat vroeger niet zo was.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Op woensdag 11 juli 2001 00:43 schreef s_roubos het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb laatst Falcons op de Apple II weer gespeeld. Dat was in mijn herinnering de ultieme shoot'em up. Na ruim tien jaar speel ik hem weer, en wat zit ik te denken: "Wat een crap! Dat ik dit leuk vond!"

De les: In je herinnering zijn oude spellen fantastisch, maar als je ze weer speelt blijkt dat niet alleen de graphics tegenwoordig beter zijn, maar de gameplay ook. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar voor mij gaat dit redelijk goed op kan ik zeggen na een maandje retrogamen.
Ja, dat heb ik ook wel eens. Dan denk ik bij Super Mario Brothers 3 op de NES "Oh, dat was zoooo leuk, dat deed ik heel de dag!". Maar nu denk ik "Wat was er nou zo leuk aan :?"

Ik weet bijna geen echt leuke spellen.
GTA's 1 uurtje
Quake gevallen 1 uurtje
Hitman 2 uurtjes

Alleen Red Alert 2 speel ik nu veeeel, maarja, voor hoelang :?

Ik speel een spel vaak een paar weekjes, dan heb ik het wel weer gehad.

• twiekert
  • Laatst online: 18:04
ik speel nog niet zo heel lang games, maar ik vond na Half-Life de verslaafdheid een stuk achteruitgaan. Half-Life is toch wel het enige spel wat ik 3 keer heb uitgespeeld. en de rest daarna 1x of helemaal niet.

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

looskuh

Dawwgg

Half Life geeft mij elke keer opnieuw weer jolijt ende vreugde, als geen ander spel dat ooit heeft gedaan..
Goed spel ist toch :).

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-02 22:16
Ik heb laatst Centurion ergens van een site geplukt. Paste op een 1,44 flop en was/is een leuk strategie spel voor de PC (vanaf 286 geloof ik). Ik vond (en vind) het een leuk spel, be benieuwd of ze het ooit nog in een nieuw jasje steken.

A propos, waar blijven hits als Duke Nukem IV, GTA 3 enzo ? Allemaal voortbordurend op win95 en DOS voorgangers.

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-01 08:55

BitByter

Prutst dit forum

ik denk ECHT dat het leeftijd is... vroeger kon ik UREN bezig zijn met een spel, ik heb bv alone in the dark 1, en c&c 1 helemaal grijs gespeeld,

dit zie ik nu terug met mijn kleine neefje van 11, die speelt ook DE HELE DAG games
zoals commandos enzo

Verwijderd

Idd mensen die nu 10 jaar zijn en beginnen met spelen doen dat bijna net zoveel als vroeger.

Als ik nu gemiddeld 3 uur per dag computer is dat veel, toen normaal en in vakanties speelde we gewoon 10 uur per dag (vaak wel meer). Ik had toen niks beters te doen als een beetje tv kijken, voetballen, Nu is het werken, school, vriendin, stappen en oa ook internetten ed.

Wat hierboven gezegd wordt geld ook voor mij, ik heb geeneen spel de laatste jaren langer dan 3 maanden fanatiek gespeeld, het verveelt snel of er is wat beters. De meeste spellen gaan na het uitproberen in de kast en zie ik niet meer terug |:( . Toen speelde we een spel ook nog na een jaar. Ook wel minder maar we bleven het spelen. Dit komt denk ik wel doordat spellen niet vernieuwen. Kijk naar FPS, RTS, RPG, race, beat'm up en shoot'm up. Wat is er nu nog vernieuwend behalve de graphics (wat vaak ook nog tegenvalt). Ik krijg zo'n "I've been there, I've done that" gevoel ervan, de jeugd heeft dat niet.

• twiekert
  • Laatst online: 18:04
het zal ook wel komen omdat er steeds meer games worden uitgebracht in een hoger tempo.

ik bedoel, je hebt nu the opera voor HL om te spelen, straks heb je Max Payne, dan komt er SoF2, en heb je Team Fortress 2 ook nog es. tussendoor ook nog ff een potje operation flashpoint. dan nog ff nazis neerknallen in castle wolfenstein. ff fraggen in unreal 2. en ga zomaar door.

we worden gewoon begraven onder de goeie spellen. tis gewoon niet leuk meer. het is wel leuk en aardig al die games, maar de meeste gamers zitten toch wel diep in het warez wereldje en hebben gewoon elke goeie game op ceedee staan.
elke gamer zal bovengenoemde titels straks wel in het cd rek hebben staan. dat zijn dan 7 spellen die kort na elkaar uitkomen, en over 5 maanden hoor je weer 4 andere goeie titels.

veel te veel keus, te weinig tijd, en soms gewoon te moeilijk (als je op die-hard mode speelt uiteraard >:) )

er zijn nog maar weinig gamers die echt zin hebben om een spel uit te spelen, want als het saai wordt dan ga je wel een ander leuk spel spelen, en gooi je die andere game maar weer de kast in...

just my 2 cents...
Pagina: 1