Ventilator in open haard ombouw om warmte in huis te blazen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een huis gekocht met een vrij grote open haard. Eerste reflex was "afbreken die hap", maar dat bleek niet te kunnen (draagkolom+servicekolom) en ondertussen is het toch best wel leuk gebleken.

Naast de haard is een service kolom waar allerlei leidingen doorheen lopen. Om deze uit te breiden heb ik een gedeelte van de ombouw weggesloopt. Deze moet ik weer opbouwen.
Wat bleek nou, in de ruimte in de ombouw is de open haardbak gebouwd. Deze is niet geisoleerd OID, in tegenstelling tot bouwtekening.
Als er gestookt wordt, wordt deze haardbak heel warm.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P08xMOU.jpg

Als ik een nieuwe (hittebestendig) ombouw op ongeveer 5cm afstand van die haardwand gebruik om dit af te timmeren heb ik het idee om stille (pc?)-ventilatoren te gebruiken welke de warmte van de haard via de ombouw richting de woonkamer te leiden.
Dit met als doel: rendement haard toch ietsie verhogen en beetje koeling in de tussenruimte om mogelijke verkleuring te voorkomen.

Opmerkingen en suggesties?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-07 12:00
Ik zou even bij een haardenwinkel binnenstappen. Er bestaan ombouwsets dacht ik om hier een gesloten haard van te maken.

Hoe oud is het? Een haardkanaal met leidingkoker (buiten de schoorsteenpijp) is erg ongewoon.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:55:
Ik zou even bij een haardenwinkel binnenstappen. Er bestaan ombouwsets dacht ik om hier een gesloten haard van te maken.

Hoe oud is het? Een haardkanaal met leidingkoker (buiten de schoorsteenpijp) is erg ongewoon.
1980.
Het is niet eens 1 leidingkoker. Het zijn er 2. Aan de linkerkant zit de riolering. Aan de rechterkant leidingen.

Ombouwen zal ik niet doen. Kost 3-4 duizend euro om dat te doen. De haard zal puur voor sfeer en marshmallows tijdens de feestdagen (en om de pyromaantik te verzadigen >:) )
Voor de duurzaamheid in huis zal ik nog eens een topic openen. Dat zit wel snor.

[ Voor 21% gewijzigd door kmf op 08-11-2017 14:09 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:39

talin

ES-MA

die pc ventilatoren zullen het niet volhouden, denk dat ze na 1 test al wel zijn overleden, ze zijn niet gemaakt om met die temperaturen te kunnen werken ( lagers worden te heet, plastic zal smelten, lager smering ( die nu door een plastic plakkertje worden binnen gehouden ) zal er uit lopen etc ) er zijn daar wel betere ventilatoren voor.

en dan zit ik nog te denken waar moet die warme lucht naar toe?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
talin schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:11:
die pc ventilatoren zullen het niet volhouden, denk dat ze na 1 test al wel zijn overleden, ze zijn niet gemaakt om met die temperaturen te kunnen werken ( lagers worden te heet, plastic zal smelten, lager smering ( die nu door een plastic plakkertje worden binnen gehouden ) zal er uit lopen etc ) er zijn daar wel betere ventilatoren voor.

en dan zit ik nog te denken waar moet die warme lucht naar toe?
De ventilatoren wil ik dan ook niet direct naast de haard hebben. Er moet een 15cm buis (oid) vanuit de wand open haard naar een roostertje gaan. Achter roostertje zal dan de ventilator zitten.

zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lMEP6iT.png

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 08-11-2017 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-07 08:01
Je hebt speciale kachel ventilatoren die hittebestendig zijn en op basis van een thermostaat werken. Je krijgt dan een dergelijk set: https://ctlam.ccvshop.nl/...-voor-Barbas-inzetkachels.

Wat trouwens ook kan is gewoon een rooster maken, hierdoor raak je de warmte ook al kwijt. Had dit in me vorige huis ook gedaan.

[ Voor 25% gewijzigd door w00d op 15-11-2017 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Uiteindelijk heb ik maar de haardbak gewoon geisoleerd en afgedicht. Deze zal dan de warmte middels straling uitstralen direct de woonkamer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-07 12:00
In principe werken de meeste gesloten haarden gewoon met een rooster. De trek van de warmte doet de rest.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-07 09:07
Klopt, natuurlijke trek doet veel, maar je zou verwonderd zijn wat een klein extra ventilatortje kan doen.

Als je dat ventilatortje in de aanzuig zet, dan wordt dat ook niet warm, en moet de levensduur van een PC ventilator ook OK zijn. Die zijn gebouwd om lang te werken in soms stoffige omgeving.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mocht je ooit iets dergelijks willen, kijk eens bij http://flam.be :)

Is exact geengineerd zoals jij het wilt, maar dan met fans IN de inzethaard voor aanzuiging van koude lucht en uitstoot van warme (tot > 80 graden) lucht uit de dubbele wand.
Wordt in de haard zelf tot ca 800 (witte vlammen :9) als je hem opstookt. Intern ook spoilers voor nog betere verbranding. Meer dan 80% wordt vrbrand inclusief de rookgassen. Week lang stoken levert je een asla op van 30x30x10 cm en dan slechts 3/4 vol; de rest wordt verbrand.
Ook prima geschikt als hoofdverwarming beneden. Mijn ouders hebben er eentje, gaat in de winter regelmatig de ratiatoren beneden uit en de kachel aan :)

Moet je alleen ff in Belgie kopen en niet in NL. Stuk goedkoper :)

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 15-11-2017 09:26 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1