Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobStolk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-05-2021
Mijn vraag
Tijdens de laatste import-sessie bleek het aantal fotos in de bibliotheek van Lightroom enorm te zijn toegenomen. Gebleken is dat er nu ook mappen met [originals] in staan. Dat zijn de originele foto's van vóór de bewerking in Lightroom.
Die [originals] hoef ik niet te bewaren, laat staan dat ik ze in de bibliotheek wil hebben.

Weet iemand of je het aanmaken van [originals] in Lightroon kan uitzetten en hoe je die mappen weer uit de bibliotheek kunt verwijderen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows10, Lightroom CC

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zoekopdracht in Lightroom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-04-2022
Hey @RobStolk, welkom op tweakers.
We hebben hier Het grote Adobe Lightroom topic. Stel je vraag daar eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het lijkt me verstandig als je ook even een aantal extra dingen uitlegd:

- Werk je met JPG of met RAW?
- Hoe ga je te werk, importeren ... en dan?

Ik heb nog nooit iets over de [originals] map gehoord...

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobStolk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-05-2021
Ik fotografeer in RAW, importeer de foto's met Lightroom in een centrale map, bewerk ze en exporteer ze dan naar een specifieke map.

Eerder zag ik de [originals] mappen niet, maar nu wel, als sub-map van de map waarnaar ik de foto's geëxporteerd heb.

Een selectie in "alle foto's" met "Tekst"- "Bevat [origin" levert een score van 3.500 foto's op in tientallen mappen!
In ieder geval gaat het om foto's waarvan ik de uitsnede heb aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Vreemd, en je weet zeker dat je ze niet tijdens het importeren omzet naar DNG? Lightroom werkt non-destructief en zal dus nooit naar je RAW bestanden schijven. Alle bewerkingen worden opgeslagen in de catalogus en optioneel in een sidecar file (XMP).

Dus tenzij je je bestanden laat converteren is er geen reden voor LR om zo’n map aan te maken.

Het kan trouwens ook zijn dat ie bewerken van smart previews aan hebt staan. Maar ook dit zou eigenlijk naadloos moeten gaan. Zou je eens willen kijken in de instellingen van LR en je instellingen bij het import scherm?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Over welke exacte variant van Lightroom hebben we het eigenlijk? De oude CC (wat nu LR Classic CC is), of de nieuwe LR CC wat meer een lichtgewicht variant is die ook zwaar leunt op cloud storage en zo?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1