Oplader werkt niet meer (20v)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb hier een oplader van een Xiaomi Mi stofzuiger welke er mee opgehouden is.

Volgens mij is het een heel simpel stukje electronica wat er voor zorgt dat de 230 omgezet wordt naar 20v.
Ik zelf ben totaal niet thuis in electra, maar vroeg mij af of het wellicht voor de kenner (eenvoudig?) te zien is waar het probleem zou kunnen liggen.

De 230v komt keurig op het printplaatje te staan, alleen waar het via de 2 kabeltjes naar het volgende printplaatje moet gaan (om het om te zetten naar 20v?) is het al gedaan met de pret, er is geen spanning meetbaar verder in het circuit.

Ik dacht misschien heel simpel dat er een capacitor geploft was maar op t zicht is dat niet te zien.

Is dit een beetje zelf te repareren of denk ik daar te makkelijk over?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jDuDRCh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cMil1Io.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a875Ggk.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Imperium op 08-11-2017 12:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Hier heb ik het net nog in een ander draadje over gehad, voor het gemak citeer ik mezelf even:
Flake schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:02:
Verder is mijn opvatting dat je als knutselaar vrij weinig aan een voeding kan repareren, dat blijft eigenlijk beperkt tot bolle elco's en tin/draad/connectorbreukjes. Als het iets anders is, dan is vervangen de enige oplossing die over blijft, want een voeding testen komt veel meer bij kijken dan stekker erin steken en kijken of ie het doet. Thermische inspectie valt er ook onder en zoals je hebt gemerkt is een foutje daarin niet zonder risico. Tenzij je een professional bent in vermogenselectronica met een flink testlab tot je beschikking moet je een reparatie aan een voeding niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-10 17:33
Ik zie een zekering zitten rechts onder op de foto ( T2A..... ) Is die nog wel heel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Die was nog heel. (nu niet meer ;) ) een vervanging is al onderweg, maar ik was even nieuwsgierig. Kreeg nog wel een mooie schok terwijl hij niet was aangesloten. Ik ga hem weggooien. Bedankt voor de tips in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Met uitzondering van de brakke samxon condensator(s) ziet het er niet heel slecht uit ofzo, maar met dit soort zaken moet je al snel gaan meten, kijken wat er uit komt etc. Kan bijvoorbeeld ook zijn dat een of andere switching cap/coil niet meer lekker gaat en er te veel rommel op de uitgang aanwezig is waardoor de controller niet op kan starten.

Dat je een schok kreeg maakt het in elk geval wel duidelijk dat die grote reservoir cap het nog deed :p

Wat wel even handig is, is bij de nieuwe kijken of die langer mee gaat of niet, als ze allemaal na X uur gebruik dood gaan kan het best een ontwerpfout zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik heb nog wel een paar HP 19.5v laptop voedingen liggen, in een meest simpele geval leg je zoiets erin.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
memphis schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:59:
Ik heb nog wel een paar HP 19.5v laptop voedingen liggen, in een meest simpele geval leg je zoiets erin.
universeel hoor die laptop voedingen :)

hoe vaak ik die al niet "misbruikt" heb :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40

SA007

Moderator Tweaking
@Flake, Ben het grotendeels eens met je mening dat er aan een voeding weinig te repareren valt.

Een ding kan je wel doen, de voeding op zijn kop ergens geisoleerd vastzetten, spanning erop en meten of de primaire condensator (de hele grote samxon 450V) oplaad tot ruwweg 325V DC.

Het is niet vaak dat er een netfilter of gelijkrichter ofzo stuk is, maar het zijn prima door een hobbyist vervangbare onderdelen (zolang je er heel goed rekening mee houdt dat er netspanning op staat, ook nadat de stekker uit het stopcontact is, altijd die grote cap nameten of die onder de 24V DC is voordat je
'iets' gaat doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
SA007 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:02:
@Flake, Ben het grotendeels eens met je mening dat er aan een voeding weinig te repareren valt.

Een ding kan je wel doen, de voeding op zijn kop ergens geisoleerd vastzetten, spanning erop en meten of de primaire condensator (de hele grote samxon 450V) oplaad tot ruwweg 325V DC.

Het is niet vaak dat er een netfilter of gelijkrichter ofzo stuk is, maar het zijn prima door een hobbyist vervangbare onderdelen (zolang je er heel goed rekening mee houdt dat er netspanning op staat, ook nadat de stekker uit het stopcontact is, altijd die grote cap nameten of die onder de 24V DC is voordat je
'iets' gaat doen).
Wel goed uitkijken bij het meten!! >120V DC wordt het beetje link :P }:O

gelijkrichter kan je in veel gevallen ook gewoon meten met diode tester op een multimeter :). stuk veiliger

Meow, meow I'm a cow

Pagina: 1