Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertvanHorrik
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05 15:48
Ik probeer een netwerk te realiseren in de volgende setting:

[A INTERNET] => [B 4G] => [C ROUTER] => [D INTERN NETWERK]

In het interne netwerk (D) zit een video camera systeem dat ik van buitenaf wil benaderen (virtual servers / port forwarding). Momenteel heb ik een of ander Huawei 4G modem / router dat helaas geen DDNS ondersteunt, dus moet ik op zoek naar een stabielere oplossing.

Het 4G component is echter tijdelijk, dus ik dacht dat ik een aparte router kon aanschaffen die alles wat ik op netwerk nodig heb ondersteunt (ASUS RT-AC87U), en daar prik ik simpelweg een USB 4G dongle in. Dat is (op dit moment) de Huawei E8372h. Als later 4G vervangen wordt door daadwerkelijke internet kabel (vaste lijn), dan hoef ik op de router niets meer te wijzigen.

Echter heb ik de volgende problemen:

1. De 4G dongle kan niet in bridge mode. Dit betekent dat ik een DMZ moet instellen, maar dan gaat DDNS niet werken ben ik bang?
2. Soms raak ik door mijn data limiet. In dat geval moet ik een sms (via de dongle) kunnen versturen naar de provider om meer data te krijgen.

Is er uberhaubt een 4G USB dongle die in bridge mode kan opereren? In dat geval verwacht ik dat ik wel DDNS (via de router) kan gebruiken. Enige uitdaging dan is nog het versturen van sms via de router.

Ik zie graag jullie suggesties tegemoet.

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:05
Zoals ik het les probeer je dus een netwerk via 4G te verbinden met het internet. En je wil vanuit het internet connectie maken met dat netwerk.

Waarschijnlijk gaat dat niet werken. Eigenlijk alle mobiele providers geven je namelijk geen publiek IPv4 adres en is je apparatuur per definitie niet direct benaderbaar vanuit het internet. Geen enkele 4G dongle kan dit voor je fixen helaas.

IPv6 zou dit normaal gezien kunnen oplossen, maar dat bieden de mobiele providers in Nederland helaas niet. Je zou wel kunnen proberen een IPv6 tunnel op te zetten, bijvoorbeeld van Hurricane Electric. Dan moet je zelf ook wel een IPv6 geschikte aansluiting hebben (of ook een IPv6 tunnel opzetten) van waaruit je de beelden wil bekijken en moet je videosysteem IPv6 ondersteunen. Een andere oplossing zou zijn om een VPN tunnel te gebruiken die een publiek IPv4 adres bied.

Anders zul je een ander soort oplossing moeten vinden, zoals bijvoorbeeld je camera systeem zijn beelden laten uploaden naar een server op het internet.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertvanHorrik
Bedankt voor je reactie. Ik heb contact gehad met de mobiele provider (tele2). Die beweren dat dit via hun netwerk mogelijk moet zijn (dit abonnement zitten niet achter NAT, dus krijgt eigen ip-adres).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Het kan ook met behulp van een RPi, die je als VPN Server configureert. Via het internet, ongeacht hoe je verbonden bent, maak je verbinding via VPN naar je VPN server thuis. Dan kan je op een veilige manier overal bij, inclusief camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertvanHorrik
Het camera systeem moet benaderd worden via een mobile app, geen idee of dat eenvoudig te configureren is op bv. een iPhone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 09:31
GeertvanHorrik schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:36:
Bedankt voor je reactie. Ik heb contact gehad met de mobiele provider (tele2). Die beweren dat dit via hun netwerk mogelijk moet zijn (dit abonnement zitten niet achter NAT, dus krijgt eigen ip-adres).
Wat voor IP zie je dan via de dongle?

En wat zie je voor device in je device manager als je hem in een PC steekt?

Volgens mij heeft Huawei van sommige sticks meerdere modellen, waarbij de -s een 'domme' dongle is, en -h doet alsof hij een ethernet device is (en daarbij een extra NAT-laag oplevert).

Even flink Googlen, voor populaire reeksen (o.a. E3372) was er een manier om hem te reflashen.

Anders kun je het beste een VPN-client vanuit je Netwerk D naar een plek laten connecten waar je wél bijkunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertvanHorrik
Ik had inderdaad ook gelezen over die wat oudere dongles, maar wist niet zeker of dat zou kunnen gaan werken. Ik heb wel dit gevonden, wellicht dat het ook interessant kan zijn. Zet het hier neer ter referentie voor anderen in de toekomst:

http://www.dovado.com/en/features/bridge-mode
Pagina: 1