In onze bouwval moet alles nieuw. Een mooi moment om dus 'blank canvas' een duurzaam systeem te verzinnen voor elektra, water, warmte, ventilatie. Nu heb ik al een hoop zaken op een rijtje gekregen en knopen doorgehakt. Echter 1 ding blijf ik tegenaan lopen: heeft een warmtepomp in onze situatie zin en zo niet, wat zou een goed alternatief kunnen zijn en wie heeft daar ervaring mee? Ik zie door de bomen het bos niet meer, en de warmtepompboer zegt natuurlijk 'neem een warmtepomp'.
De gegevens:
- vrijstaande woning met begane grond en slaapverdieping onder schuin dak met 4 dakkapelen
- gaat geisoleerd worden met pakweg rondom een Rc waarde van 4 tot 5
- vrijwel overal HR++ glas
- beneden is de gecombineerde woon/eet/keuken ongeveer 70m2 / 180m3
- in die woon/eet/keuken komt vloerverwarming + een 8kw standalone pelletkachel
- boven en in de garage convectorradiatoren (Jaga oid)
- in de toiletten en badkamer overweeg ik infrarood panelen
- op het dak passen vermoedelijk maximaal 14 normal size zonnepanelen
Onze behoefte:
- wij verbruiken per dag maximaal 50 liter 65 graden celsius water
- ons stroomverbruik in ons vorige huis (elektrisch koken, stadsverwarming, halogeenspotjes) was zo'n 2100-2300 kwh per jaar zonder er echt op te letten.. (gaan we nu wel doen
)
- volgens mijn berekening hebben we voor de woonkamer van 180m3 zo'n 10kw aan warmtebehoefte, waarvan de pelletkachel er 8kw kan leveren en wij hebben een hekel aan teveel warmte, 20 graden is echt het maximum wat ik aankan
- boven in de slaapkamers zullen we eigenlijk niet stoken, hooguit bij gezinsuitbreiding in 1 klein kamertje.
Nu kunnen we investeren in een warmtepomp + de maximale hoeveelheid zonnepanelen. De investeringskosten zijn echter hoog en ik vermoed dus dat we hem gezien de situatie voor verwarming weinig zullen gebruiken. Hooguit voor tapwater, maar daar zijn volgens mij betere oplossingen voor - misschien toch een HR ketel als backup en een boiler voor het tapwater? Wij hebben nu 2 50liter boilers, zou dat de moeite zijn indien we ze bijv extra isoleren? Of is een warmtepompboiler misschien een idee. Ik heb ze gezien van 150-200 liter voor 300-400 netto (met subsidie van 1000 er al af).
Wie heeft hier ideeen over/ervaring mee, of wellicht zelf ook zo'n keuze moeten maken en waarvoor uiteindelijk gekozen? Of heb je ook een laag verbruik en toch profijt van een warmtepomp? Of een warmtepomp+vloerverwarming icm een pelletkachel - heb je de vloerverwarming dan ook aan of toch vrijwel niet? Heb je een andere opstelling verzonnen die werkt? Alle informatie/input is welkom, dank!
De gegevens:
- vrijstaande woning met begane grond en slaapverdieping onder schuin dak met 4 dakkapelen
- gaat geisoleerd worden met pakweg rondom een Rc waarde van 4 tot 5
- vrijwel overal HR++ glas
- beneden is de gecombineerde woon/eet/keuken ongeveer 70m2 / 180m3
- in die woon/eet/keuken komt vloerverwarming + een 8kw standalone pelletkachel
- boven en in de garage convectorradiatoren (Jaga oid)
- in de toiletten en badkamer overweeg ik infrarood panelen
- op het dak passen vermoedelijk maximaal 14 normal size zonnepanelen
Onze behoefte:
- wij verbruiken per dag maximaal 50 liter 65 graden celsius water
- ons stroomverbruik in ons vorige huis (elektrisch koken, stadsverwarming, halogeenspotjes) was zo'n 2100-2300 kwh per jaar zonder er echt op te letten.. (gaan we nu wel doen
- volgens mijn berekening hebben we voor de woonkamer van 180m3 zo'n 10kw aan warmtebehoefte, waarvan de pelletkachel er 8kw kan leveren en wij hebben een hekel aan teveel warmte, 20 graden is echt het maximum wat ik aankan
- boven in de slaapkamers zullen we eigenlijk niet stoken, hooguit bij gezinsuitbreiding in 1 klein kamertje.
Nu kunnen we investeren in een warmtepomp + de maximale hoeveelheid zonnepanelen. De investeringskosten zijn echter hoog en ik vermoed dus dat we hem gezien de situatie voor verwarming weinig zullen gebruiken. Hooguit voor tapwater, maar daar zijn volgens mij betere oplossingen voor - misschien toch een HR ketel als backup en een boiler voor het tapwater? Wij hebben nu 2 50liter boilers, zou dat de moeite zijn indien we ze bijv extra isoleren? Of is een warmtepompboiler misschien een idee. Ik heb ze gezien van 150-200 liter voor 300-400 netto (met subsidie van 1000 er al af).
Wie heeft hier ideeen over/ervaring mee, of wellicht zelf ook zo'n keuze moeten maken en waarvoor uiteindelijk gekozen? Of heb je ook een laag verbruik en toch profijt van een warmtepomp? Of een warmtepomp+vloerverwarming icm een pelletkachel - heb je de vloerverwarming dan ook aan of toch vrijwel niet? Heb je een andere opstelling verzonnen die werkt? Alle informatie/input is welkom, dank!
[ Voor 4% gewijzigd door Otherside op 08-11-2017 11:49 ]