Schadeclaim Rijkswaterstaat na lekken olie op wegdek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennyV
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-02-2023
31 augustus 2017,

Ik rijd niets vermoedend In me Mazda 2(29k kilometers uit 2012) 3 maanden daarvoor gekocht,
met 130km/u op de A2 naar huis.
Plots hoor ik een knal met veel rook, weet ik de auto veilig aan de kant te zetten en bel ik de anwb.
Weggesleept en wel naar me eigen garage blijkt dat me drijfstang onder afgebroken te zijn en omdat ik 130 km/u reed is die door mijn motorblok geslagen met als gevolg het lekken van olie op het wegdek.
Netjes doorgegeven aan de anwb dat er olie op het wegdek ligt en 2 rijbanen werden daarop afgesloten.

Ruim 2 maanden later heeft Rijkswaterstaat een claim ingediend bij mijn verzekering, waardoor mijn verzekeringpremie en schadevrije jaren aangetast word.

Is dit terrect en moet ik het nu verder maar laten of is het zinvol om in beroep te gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Lees dit eens door, het enige nuttige dat ik er snel over kon vinden:

https://forum.flitsservic...prakelijkheid-t67844.html

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik denk dat de verzekeringsmaatschappij zelf wel kan beoordelen of die claim terecht is. Als dat niet zo zou zijn zouden ze het niet uitkeren.

Het lijkt me dat ze je wel op de hoogte moeten brengen van de claim zodat je zelf kan beslissen of je het door hun wil laten betalen (en dus hogere premie) of dat je het zelf wil ophoesten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Dit is terecht. Jouw wagen heeft gelekt, dus jij (of je verzekering dan) moet vergoeden.

Normaalste zaak van de wereld. De andere chauffeurs op de baan gaan niet betalen voor de "schade".
Ik vrees dat je niet echt in beroep zal kunnen gaan. Nuja, je kan wel maar helpt niet echt

Enige wat je eventueel zou kunnen bestuderen is, of het niet voordeliger is om de opkuiskosten zelf te betalen. Als het bijvoorbeeld een plas is van 2 op 2, kan je beter zelf vergoeden. (3-400 €euro :s), een spoor van 3km lang zou ik toch passen :D

[ Voor 3% gewijzigd door SadisticPanda op 08-11-2017 11:19 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:59

Guusjee

Omdat ik groot ben..

DennyV schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:09:
Is dit terrect en moet ik het nu verder maar laten of is het zinvol om in beroep te gaan?
Ja, het is terrecht. Nee, het is niet zinvol om in beroep te gaan.

Zou het probleem al bij de verkopende partij bekend zijn geweest, zo ja, daar verhaal halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dit is niet anders dan een lantaarnpaal, verkeerdbord of geleiderail beschadigen met je auto en daar krijg je ook een rekening voor.

Je mag blij zijn dat er geen ongeval uit je olielek is voortgekomen want dan had de (verzekerings)claim tonnen of miljoenen kunnen bedragen.

[ Voor 35% gewijzigd door Rukapul op 08-11-2017 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:28
Het is al jaren gebruikelijk dat ook de brandweer dit soort kosten gewoon doorbelast. Zie bijvoorbeeld de prijslijst van veiligheidsregio Zuid-Limburg.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

DennyV schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:09:
31 augustus 2017,

Ik rijd niets vermoedend In me Mazda 2(29k kilometers uit 2012) 3 maanden daarvoor gekocht,
met 130km/u op de A2 naar huis.
Plots hoor ik een knal met veel rook, weet ik de auto veilig aan de kant te zetten en bel ik de anwb.
Weggesleept en wel naar me eigen garage blijkt dat me drijfstang onder afgebroken te zijn en omdat ik 130 km/u reed is die door mijn motorblok geslagen met als gevolg het lekken van olie op het wegdek.
Netjes doorgegeven aan de anwb dat er olie op het wegdek ligt en 2 rijbanen werden daarop afgesloten.

Ruim 2 maanden later heeft Rijkswaterstaat een claim ingediend bij mijn verzekering, waardoor mijn verzekeringpremie en schadevrije jaren aangetast word.

Volgens mij had je beter Rijkswaterstaat op de hoogte kunnen stellen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennyV
-tom-562 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:45:
[...]

Volgens mij had je beter Rijkswaterstaat op de hoogte kunnen stellen
Ze hadden het aan Rijkswaterstaat doorgegeven want die konden meekijken via de camera's ;) vandaar gelijk die 2 rode kruisen op de weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Zoals eerder aangegeven in het topic ben jij aansprakelijk hiervoor, ook voor het opruimen. Zelfs als er gevolgschade was ontstaan was jij ook aansprakelijk geweest daarvoor: https://auto-en-vervoer.i...n-de-weg-wie-betaald.html

Wat kan je proberen in jouw situatie?
- Wanneer je garantie hebt op de auto kan je proberen dit mee te claimen bij de nieuwe motor die je dan waarschijnlijk al krijgt.
- Wanneer je kan aantonen dat de wagen is verkocht met een verborgen gebrek kan je mogelijk ook deze kosten verhalen op de verkoper. Echter vermoed ik dat dit een moeilijk verhaal wordt.
- Wanneer de kosten van de schoonmaak meevallen kan je zelf betalen.

[ Voor 49% gewijzigd door TheBrut3 op 08-11-2017 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 07:37

Elwood Blues

87167191

Inderdaad, dit is schade door jouw toedoen. Niet bewust of opzettelijk uiteraard, maar daar ben je dus voor verzekerd. Het lijkt me ook erg lastig om deze schade te verhalen op een garage, als je garantie hebt zal je auto waarschijnlijk wel gerepareerd worden maar vervolgschade door dat defect? Volgens mij heb je het dan over productaansprakelijkheid: niet de leverancier maar de producent van het product is dan mogelijk aansprakelijk.

Zie ook bijvoorbeeld dit artikel: https://www.judex.nl/rech...ductaansprakelijkheid.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Afhankelijk van de hoogte van de rekening kan het inderdaad interessant zijn om te kijken in hoeverre de producent van de auto hiervoor aansprakelijk gehouden kan worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:15

Mad-Matt

TheDoctor#2181

jup terecht, ik heb met m'n motor een lantaarnpaal gesloopt, die kon ik ook aftikken (via verzekering)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-04 11:29
Aangezien de auto maar 29k gelopen had, lijkt me dit toch een gevalletje fabrieksfout. Het lijkt me dat Mazda hier netjes haar verantwoordelijkheid voor zal nemen. Als zij hun schuld erkennen, zal dit ook op hen te verhalen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennyV
hjkv schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:50:
Aangezien de auto maar 29k gelopen had, lijkt me dit toch een gevalletje fabrieksfout. Het lijkt me dat Mazda hier netjes haar verantwoordelijkheid voor zal nemen. Als zij hun schuld erkennen, zal dit ook op hen te verhalen zijn.
Mazda heeft dus gezegd dat het gevalletje pech is (eens in de honderdduizend keer).
De garage waar ik de auto vandaan heb en die netjes een gereviseerde motor er in heeft gezet heeft al geprobeerd om bij Mazda de kosten te claimen maar tevergeefs erkennen ze het niet als hun fout.
Pagina: 1