Linux op vmware vsphere: hoe partitie indeling.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-09 16:48
Mijn vraag
Hoe delen jullie de schijven in op een virtuele linux.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ubuntu 16.04

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik dacht het als volgt aan te pakken.
Elk mountpoint (/boot, /root, /swap op een aparte vdisk) net zoals ik het bij een windows machine doe.

Maar als ik google over hoe een partitie uit te breiden zie ik steeds 1 vdisk en lvm.
Is er dan een voordeel van slechts 1 disk te gebruiken of is mijn voorstel beter / handiger?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit is zo ongeveer hetzelfde als bij een fysieke installatie. Ga je voor elke map in / een aparte partitie maken? Welk voordeel heb je om 10 virtuele schijven te hebben?

Dus, naast je Google zoektocht, wat denk jij zelf wat het nut zou zijn?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Ik zou 1 vdisk + lvm doen, kan je makkelijker schuiven als nodig is. En dan logical volumes maken voor / /tmp /usr /var /home, etc....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De vraag is wat wil je bereiken? Waarom doe je meerdere disks?

Bij zowel Windows als Linux is het even valide om alles op C of sda te gooien of om dingen netjes te verdelen over meerdere disks. Uiteindelijk is het een architectuur keuze hoe een server eruit komt te zien.

Je kan zaken op meerdere disks zetten bijvoorbeeld voor I/O redenen. Met database servers zet ik de data en logs altijd op aparte schijven. Back-ups worden ook naar een aparte schijf geschreven. Bij virtuele machines is het I/O argument dan minder relevant omdat de boel virtueel is, maar alle beetjes helpen.

Zelf zet ik zaken als logs of andere bestanden die kunnen groeien graag op aparte disks, dit om te voorkomen dat de OS schijf helemaal volloopt. Als die disk vol zit kan je server ophouden met werken. Als een extra disk vol zit kan het meevallen. (Uiteraard kan een applicatie ermee stoppen als deze zijn data nergens meer kwijt kan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het wordt nog interessanter als je de correcte licenties voor ESX hebt; kan je met resource groups en mogelijk tiering datastores je VM bepaalde voorrang geven op andere VM's en daardoor de performance "hoger" houden dan anderen.

Uiteindelij, maar dat is mijn mening; je bent beperkt aan je aantal IOPS per datastore. Het maakt, wat mij betreft, dan niet uit of je op die ene datastore 1 vDisk maakt en dan virtueel daar je "roots" in partitioneert of dat je 9 vDisks maakt voor elke "root" 1, zeg maar.

Zoals anderen ook aangeven; gebruik LVM tegen 1 vDisk. En als je dat niet handig vindt, of bepaalde processen weet te installeren die "wazig kunnen groeien in diskspace", zet je daar een extra vDisk voor in die je makkelijker kan resizen later.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof