Ok, bij welke hoster werk jij dan? Dat zou ik wel graag willen weten, want dan kan ik in mijn achterhoofd houden dat ik nooit zaken met jullie moet gaan doen.
Dan wens ik je veel succes bij welke hosting provider dan ook en suggereer ik dat je voor jezelf begint, want geen enkele hoster is verplicht om illegale zaken te hosten of te faciliteren dat dit gehost wordt.
Ik weet niet waar je het idee vandaan haalt dat een hoster machteloos zou moeten staan als de klant zegt "nope, ik ga het niet verwijderen" want dan komt de hoster zélf in de knel met de wet. Dan is je enige optie als host om het materiaal ontoegankelijk te maken of bijvoorbeeld gewoon het hele account te suspenden.
En dat is geen contractbreuk. Lees anders de voorwaarden van zo'n beetje alle hostingpartijen eens door zou ik zeggen. Hier een voorbeeldje van een redelijk grote partij in Nederland;
https://md3.mijndomein.nl...oorwaarden_Mijndomein.pdf Zie bijvoorbeeld hoofdstuk 5.
En kijk ook eens bij LeaseWeb en TransIP.
Dus ik weet niet met wie jij wel zaken wilt doen qua hostingpartij, maar als jou eis is "mag mijn data niet ontoegankelijk maken als ik illegale content host" dan wens ik je echt heel veel succes met het vinden van een provider.
Je hebt als hoster ook nog een verplichting/overeenkomst met je klant dat je zijn spullen gaat hosten en beschikbaar gaat maken op internet, die overeenkomst kan je niet zomaar verbreken omdat je er zin in hebt.
Rare stelling. Het ging hier om illegaal materiaal dat auteursrechten schendt... Dat is dus geen "dat doen we even omdat we er zin in hebben" situatie, nee dat is een "wij zijn wettelijk verplicht hier actie op te ondernemen".
In wezen is wat jij zegt juist dat jij als hoster de verantwoordelijkheid neemt over alle content van je klanten, want jij moet het kennelijk ontoegankelijk maken, oftewel jij bepaalt rechtstreeks wat er op internet verschijnt van jouw hosting-klanten.
Dat heb ik nooit gezegd, je neemt helemaal geen verantwoordelijkheid over alle content van je klanten. Echt totaal niet zelfs. En jij bepaalt ook totaal niet rechtstreeks wat er op het internet verschijnt van jouw hosting-klanten. Dan zou je namelijk alle content moeten pre-screenen, en dat ben je op geen enkele wijze verplicht en is technisch gezien eigenlijk ook volstrekt onhaalbaar.
Als er echter melding wordt gemaakt via een Notice & Takedown, of zoals de Amerikanen graag doen: via een DMCA verzoek (ook al is de DMCA wet an sich hier niet van toepassing), dan zul je daar toch echt je medewerking aan moeten verlenen. Dat is iets heel anders dan dat jij verantwoordelijk bent voor alle content en constante invloed uitoefent op wat wel en niet beschikbaar is.
Juist om dat duidelijk te maken heb je voorwaarden etc nodig waarin je in basis zegt dat je alles host tenzij.
Ik heb dan ook nooit gezegd dat je geen voorwaarden nodig hebt, ik heb enkel gezegd dat als er niet expliciet in de voorwaarden staat vermeld dat de klant aansprakelijk is voor zijn eigen acties dat dit dan geen "get out of jail for free card" is waarmee je als klant geen verantwoordelijkheid hebt maar alles opeens de schuld is van de hosting provider.
Waarom spreek je nu weer het 1e stukje compleet tegen. Als een 3e hem gewoon maar even ontoegankelijk kan maken voor internet dan kan het niet jouw site/verantwoordelijkheid meer zijn.
Nogmaals, daarvoor heb je voorwaarden die daarvoor grenzen stellen en duidelijkheid verschaffen.
Ik spreek niets tegen, je snapt er gewoon niets van. Dat is niet mijn schuld.
Er is ook geen sprake van een derde partij... Een derde partij is iemand met wie jij als klant of als provider in eerste aanleg niets te maken hebt. De klant is de partij waarmee je zaken doet. Als de hosting provider dus illegaal materiaal verwijderd of ontoegankelijk maakt omdat zij dit wettelijk verplicht zijn, dan is dat niet een actie van een derde partij... Dus ook hier geen idee hoe je opeens bij "derde partij" komt.
En dat een hosting provider invloed uit kan oefenen op de beschikbaarheid van jou website nadat er illegaal materiaal is aangetroffen, maakt de hosting provider niet opeens verantwoordelijk voor die content... Misschien is het raadzaam om eerst even de wetten er op na te lezen? Ik heb er al 2 genoemd waar je veel informatie uit kan halen. De situatie die jij schetst bestaat niet en zo wordt het gelukkig niet gezien in Nederland. Als de hosting provider altijd verantwoordelijk is voor alle content van de klant puur omdat ze technisch gezien de mogelijkheid hebben om materiaal ontoegankelijk te maken, dan zou het niet mogelijk zijn om als hosting provider te opereren omdat je dan razendsnel failliet gaat van alle claims.
Het is namelijk ook nog zo dat stel de hosting provider is verantwoordelijk zoals jij zegt, dan krijgen zij die claim dus en niet de klant. Maar als je het dan om wat voor reden dan ook niet op de klant kan/weet te verhalen, moet je dat dus uit eigen zak betalen? Nou als grote hosting partij kan dat snel in de papieren lopen hoor als de situatie die jij schetst werkelijkheid zou zijn.
Runt TS dan een officiele hosting-dienst? Of is het een freelance opdracht geweest en heeft hij de klant gewoon een stukje webspace op zijn vps gegeven?
Daar zit namelijk voor de wet nog een heel verschil in...
Wat is een officiële hosting dienst? Is er een instantie waarbij je je moet inschrijven voordat je een officiële host bent, of hoe moet ik dat precies zien?
En welk verschil precies? Graag aanwijzen en welke wetsartikelen je bedoelt.
Als ze het meteen verwijderen is er geen probleem, want meteen betekent dat het meteen na uploaden verwijderd wordt, oftewel niemand heeft het nog kunnen downloaden.
Wat jij bedoelt is echter niet meteen verwijderen, maar pas verwijderen als het gevonden en daarna gemeld wordt, waarna er nog even wat extra tijd over heen moet gaan om de identiteit van de melder te checken (anders kunnen grappenmakers hele sites omtrekken).
Dat is simpelweg niet meteen.
Copuleren met mieren. Daar ga ik niet eens op in.
En of ik het normaal vind, ja, eigenlijk wel. T.net neemt doelbewust een risico door plaatjes direct ter download aan te bieden. Dat risico wordt genomen op basis van commerciele overwegingen.
En ja, dat risico kan ook wel eens betekenen dat je op de blaren moet zitten.
Ok, dat mag je vinden. Wel extreem risky om dan een site te beheren, maar alé. Jij bent voor keiharde auteursrechten met directe grote schadevergoedingen (ook als geen schade bewezen is); soit.
Ik niet. Dan verschillen we daar van mening.
Alleen jij trekt het hier compleet uit verband door T.net te noemen, aangezien die en True gewoon voorwaarden hebben die dit afhandelen. Waardoor het onvergelijkbaar is.
Is prima te vergelijken. En True is geen partij in het scenario dat ik schetste.
Ergens een stukje webspace neerzetten waar iemand anders content op kan zetten maakt je nog niet direct "hoster"
Mwah... Ik denk het wel eigenlijk.
Anders zou je ook kunnen stellen dat alle shared hosting resellers geen daadwerkelijke hosters zijn. Toch zijn ze dat. Dat zij op hun beurt ook weer voorwaarden hebben met een andere hosting partij doet daar niets aan af.
Het hoeft ook niet commercieel te zijn. Gratis hosting providers genieten bijvoorbeeld dezelfde bescherming als commerciële hosting providers.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)