Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter772
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-06-2023
Hallo,

Ik heb laatst een PC samengesteld. Nu heb ik echter dat hij in veel games freezed of soms zelfs crashed. Ik heb het volgende samengesteld:

- Ryzen 5 1600
- 8GB DDR4 3000MHz (Corsair)
- Gigabyte GA-AB350 Gaming rev1
- BeQuiet! 500W voeding
- Zotac GFX 1060 6GB mini
- Samsung EVO 850 + HDD

Het lukt me niet helemaal om erachter te komen wat nou de oorzaak is. De games freezen ook als ik er een oude GT 730 in stop. Het is volgens mij ook geen driver issue want ik heb al een clean install gedaan en ik heb hetzelfde probleem in linux ook. Ik ben een beetje ten einde raad hiermee. Ik begon zelf te denken dat er misschien iets mis is met mijn moederbord, maar kan dit verder ook niet echt onderbouwen. Als er iemand enig idee heeft, zou ik het graag willen weten.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:30

Thomg

Aww yiss

RAM XMP aangezet? Laat even op stock draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter772
Thomg schreef op woensdag 8 november 2017 @ 00:35:
RAM XMP aangezet? Laat even op stock draaien.
Als ik XMP aanzet boot mijn pc niet eens. Moet ik ook nog eens naar kijken maar heeft minder prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Voor we onderdelen af gaan schrijven, wat zijn de temperaturen van de verschillende onderdelen? Heb je al een Memtest86 gedraaid? Daarmee zou je reepje voor reepje en slot voor slot je geheugen kunnen uitsluiten. Heb je eventueel een reserve voeding liggen? Succes zover.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter772
millman schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:47:
Voor we onderdelen af gaan schrijven, wat zijn de temperaturen van de verschillende onderdelen? Heb je al een Memtest86 gedraaid? Daarmee zou je reepje voor reepje en slot voor slot je geheugen kunnen uitsluiten. Heb je eventueel een reserve voeding liggen? Succes zover.
De temperaturen zijn niet bijzonder hoog. Ik heb al een keer een memtest gedraaid over beide reepjes voor 16 uur met 0 errors. Ik heb helaas geen reserve voeding liggen, dus dat wordt lastig.

EDIT: Ik heb net nog even getest, en het freezen begint al bij een CPU temp van 29C en GPU van 35C.

[ Voor 8% gewijzigd door wouter772 op 09-11-2017 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-anche
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 18:54
Welk OS draai je?

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
hij had linux al geprobeert dus ik neem aan dat die ook windows heeft. op welk os kun je nog meer games draaien?

memtest heeft die getest en die draait op Windows, Linux, or Mac OS maar ik denk niet dat hij macos gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door Toerq op 15-03-2018 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-anche
Bedoelde eerder excact het os, win 7. win10, ubuntu, redhat, versie etc:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:16
Probeer eens simpele dingen:
- nieuwe sata kabel op je HDD. Als die niet lekker werkt kun je ook freezes krijgen (data loopt vast of kan niet meer verwerkt worden).
- Loop al je voedingskabels goed na (beetje los zitten kan al dit soort problemen opleveren).

- heb je nog een andere HDD? Zet die er eens in. linux installeren is ook in 15 min gedaan, maar is het proberen waard.

- ramtest kan rustig een paar uur duren (complete test) en soms worden dan pas de problemen zichtbaar.

ik heb het mijn ram ook gehad. alles leek goed, bij een lange test kreeg mijn ram issues en heb ik het voltage een honderste omlaag moeten zetten in mijn bios om alles als een zonnetje te laten lopen.

Als je xmp aan zet en hij crashed, dan moet je mogelijk eerst een bios update doen.

kun je ook exact je onderdelen weergeven? Dat maakt onze zoektocht naar issues ook wat makkelijker. Wat geeft je logviewer aan voor meldingen?

[ Voor 8% gewijzigd door NLMaca op 15-03-2018 23:05 . Reden: edit; logviewer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-anche
wouter772 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:09:
[...]

De temperaturen zijn niet bijzonder hoog. Ik heb al een keer een memtest gedraaid over beide reepjes voor 16 uur met 0 errors. Ik heb helaas geen reserve voeding liggen, dus dat wordt lastig.

EDIT: Ik heb net nog even getest, en het freezen begint al bij een CPU temp van 29C en GPU van 35C.
Schijnbaar al gebeurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter772
Bedankt voor jullie reacties. Had hier geen reacties meer op verwacht. Ik draai windows 10 en heb de laatste versie van fedora geprobeerd destijds. Uiteindelijk bleek het mijn RAM te zijn, ook al gaf memtest geen errors. Nu ik ze heb omgeruild doet mijn XMP het ook. De meeste games doen het nu prima, had laatst wel dat minecraft bleef crashen en geen crashlog geeft. Misschien moet ik nog even een keer een reinstall doen, want dat heb ik niet meer gedaan nadat ik allerlei oplossingen heb geprobeerd zonder succes.
Pagina: 1