Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste forum guru's,

Mijn huidige TV gaat binnenkort vervangen worden voor een mooie OLED. Bij dat mooie beeld moet ook een redelijke geluid komen.
Op dit moment heb ik een plastic Samsung all-in one 5.1 set (koste 5 jaar terug rond de 200 euro). Op zich klinkt het qua geluid nog niet eens zo verschrikkelijk vergeleken bij de buildin speakers van de tv..
Echter gaat de blu-ray/versterker steeds meer het loodje leggen. Tijd voor een upgrade dus!
Ik ben een leek op audio gebied, waarbij al mij kennis op dit moment van Google afkomstig is. Zelfs betere speakers dan het bovengenoemde setje heb ik nog niet gehoord, tja als je niet weet wat je mist ;)

Helaas kan ik nog niet een vloerplan posten (karma...). De kamer is ongeveer breed 5,5m en 6,5m lang (ex open keuken), waar de tv hangt is de muur 4m breed, hiernaast zit namelijk de trapkast. In de hoeken hiervan komende de fronts te hangen. De TV precies in het midden. De speakers komen dan dus in een rechthoek van 5,5m bij 4, waarbij je precies in het midden zit. De lange wand achter de bank gaan we gedeeltelijk bekleden met geluidsdemping. Er zit namelijk een behoorlijke galm in de kamer, nu heb ik 2 m2 PU schuim hangen en dat helpt al enorm! We plannen 4 a 5m2 Fluffo hexagons.

Ik zoek een?
5.1 surround speaker set voor een mooie film ervaring.
Qua receiver denk ik aan een Denon X2300W of X2400H, ben ik nog niet helemaal uit. De nieuwe serie 400 serie lijkt me niet zoveel toevoegen, behalve dan Dobly vision en HGL ondersteuning.
Focus voor deze post is de speaker set.

Wat is je budget?
Ongeveer 1000 euro ex receiver.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films/series beluisteren
Er wordt weinig muziek geluisterd, behalve Disney muziek en internet streams
De installatie komt in de woonkamer en er rennen 3 jonge kinderen rond. Alles wordt dus solide aan de muur gemonteerd, helaas dus geen vloerstaanders.
De posities in de kamer zijn wel redelijk bepaald, veel schuiven van de speakers voor de akoestiek gaat niet.
Achterspeakers kunnen gewoon bedraad worden.
Sub mag los van de set zijn. Een platte sub die onder bank zou passen zou ideaal zijn! zoals:
https://www.teufelaudio.n...woofer-t-4000-p15313.html
Alleen vind ik heb te duur los...

Wat heb je zelf al gevonden?
Ben al een aantal weken aan het rond neuzen. Kandidaten:
1. ELAC Debut serie (4xB5 + C5 + S10 woofer).
https://www.elac.com/series/debut/
Deze speakers kunnen een erg goed geluid weergeven. Echter lees ik ook in de reviews dat de plaatsing van de speakers nogal verschil maakt. Waarbij ze niet erg geschikt lijken te zijn om aan een muur te plaatsen (basreflex aan de achterzijde).
Dit schijnt vooral te komen omdat deze speakers laag weergeven (48Hz). Indien je 80Hz en lager laat doen door de sub schijnt het mee te vallen... Maarja dit vindt ik dan wel een risico, heb absoluut geen zin in brommend geluid.
Ze zijn wel behoorlijk aan de maat, maar niet echt een probleem.

Wil je bovenstaande voorkomen, dan kom ik uit op gesloten speakers die ontworpen zijn voor muur montage:
Bijvoorbeeld Teufel met diverse sets:
2. System 4 THX
https://www.teufelaudio.n.../system-4-thx-p13489.html
+Smalle sub lijkt wat makkelijk in te passen.
-De speakers zelf vind ik niet echt mooi -> de center speaker is vierkant wat niet mooi gaat staan onder een tv, ook de front speakers gaan er wat raar uitzien aan de muur denk ik.
3. LT 4
https://www.teufelaudio.n...t-4-5.1-set-m-p15181.html
Dit vind ik mooie speakers, echter wil ik een set zonder de staanders... of dat kan moet ik nog met Teufel over hebben. De speakers zelf gaan niet zo laag (135Hz), maar er staat toch altijd een sub naast.
4. Verder hebben ze nog de Consono, Varion en Cubycon serie.
De consono lijkt me toch wat aan de magere kant.
De varion serie lijkt me overkill met aantal (kleine) luidsprekers...
De cubycon serie lijkt me dat je voornamelijk betaald voor de compactheid ipv geluidskwaliteit, tevens ligt deze set net boven budget.

KEF:
5. KEF T105 valt binnen budget, maar lijkt wat aan de magere kant voor de ruimte?

Klipsch:
6. RP-150 Home Theater System
Dit vind ik een mooie set, maar wel te duur op dit moment (rond 2k). Tevens heb je hier ook (mogelijk) last het probleem bij de ELAC's.

Ik wil eigenlijk beetje wegblijven van de Harman Kardon/Bose/SONOS spullen. Ik heb het idee dat je daar meer betaald voor het merk dan voor het geluid.

Zie ik nog een fantastische optie over het hoofd? Hoeft niet perse een passende set te zijn.

Welke vragen heb je hier nog over?
-Zien jullie de ELAC's zitten?
-Ervaringen met deze specifieke Teufel systemen?
-Andere suggesties?
-Starten met een 3.1 systeem ivm de kosten is een optie, maar dat moet dan overtuigend zijn.
-Tips waar te luisteren? (startplaats Dronten)

Hopelijk kunnen jullie me advies geven of jullie ervaringen delen.

Mvg,
Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:18

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zou in elk geval luisteren, zoals je zelf ook aangeeft. Zoek dan een winkel op die meerdere merken voert, zodat je daadwerkelijk kunt vergelijken. Speaker A bij winkel X en speaker B een paar dagen later bij winkel Y werkt niet. Staar je in elk geval niet blind op Ohm en Watt. Meestal zegt dit maar heel weinig en vrijwel alles past op/bij elkaar. De gevonden speakers kun je prima gebruiken als begin van je luistersessies, maar vraag zeker ook naar andere merken ter vergelijking. Ik heb overigens een jong kind en een hond rond lopen, maar mijn vloerstaanders worden door beiden met rust gelaten. :) Het uitzoeken van de receiver is op zich niet zo ingewikkeld. Sorteer in de Pricewatch op minimum aantal speakerkanalen (5.1 en hoger); minimaal aantal HDMI-ingangen (minstens 1 of 2 meer dan je er nu nodig hebt) met HDMI 2.x en HDCP 2.2; extra opties zoals Dolby True HD of Spotify en ga dan vergelijken. Als je zeker weet dat je iets wel/niet nodig hebt, vergelijkt dat al makkelijker. V.w.b. Dolby Vision, 4k of 3d passthrough, enz, is het van belang dat je nu al vast nadenkt over welke tv en bronnen je reeds hebt, of binnen afzienbare tijd mogelijk zult aanschaffen. Zonde als je receiver puur overkill is, of je juist functies enorm mist. Ik had nog nooit van Fluffy gehoord, maar het lijkt me erg leuk/mooi geluidsdempingsmateriaal.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zorg wel dat waar je beluistert de aan te schaffen Denon staat.
hier nog wat info van oa de AVR-X2300W

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 14:12
Zelf heb ik de cubycon serie geplaatst bij een bekende van mij op een Denon X1300W.

Wat mij betreft echt een super set die toch zeer compact is.
Ja, ook van deze set gaan de satellieten niet heel laag en doet de SUB soms mee, waar je dat eigenlijk niet wil. Echter heb ik mij daarentegen wel behoorlijk verbaasd over de kwaliteit van de SUB, deze gaat echt laaaaag en super strak!

Het algehele systeem is voor muziek niet helemaal geschikt, maar voor films echt wat mij betreft fantastisch voor het formaat!

Ik verwacht dat er nog wel leuke black friday acties komen bij Teufel en ik heb de Cubycon zelfs voorbij zien komen de afgelopen tijd voor 799.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geniet hier al jaren van een combi Marantz en B&W's. Maar men kan hier van alles wegtypen. Speakers is altijd een kwestie van luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat je iig over het hoofd ziet is dat moderne receivers zichzelf met een meetmicrofoon inregelen in de kamer en daarbij ook de crossoverfrequentie van de sub goed instellen. En ook die kun je aanpassen als je wilt. Dat probleem wat je bij de Elac cq Klipschen schetst, kan in principe dus gewoon zonder veel problemen opgelost worden.

Sowieso wil je bij bookshelves een deel van het laag via de sub laten lopen; ze mogen met een basreflexpoort dan misschien zef ook laag kunnen gaan, dat wil nog niet zeggen dat het ook moet. En vaak kun je die ook dichtstoppen. Meen dat B&W zelfs pluggen standaard meelevert.

Verder zou ik zeker gaan luisteren naar diverse speakers, en kijk dan ook of je ze op hoogte kunt (laten) zetten, aangezien dat jouw manier van plaatsen gaat worden.

Met rondrennende kinderen kunnen vloerstaanders oom prima trouwens. Je moet ze alleen lekker lomp pakken, dan blijven ze tenminste staan als je er tegenaan loopt :P
Mijn Klipsch F3's wegen iets van 30 kilo per stuk, die loop je evht niet zomaar overhoop ;)

Tot slot: verschil tussen de xxxW en xxxH series van Denon zit hem met name in de Heos compatibiliteit van de H serie. Kun je dus met draadloze speakers uitbreiden. En verder wat kleine verschillen zoals je zelf al aangaf.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:53
De AVR-X2300 krijgt ook ondersteuning voor Dolby Vision en HLG: https://www.homecinemamag...ion-en-hlg-ondersteuning/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Bedankt zover voor jullie reacties! Vandaag wezen kijken en luisteren naar diverse speakers in Almere bij HiFi Klubben.
Met name de Dali Zensor 1 vs Pico vs B&W 686 S2. Viel me op dat de Dali's wat scherper hoog laat horen dan de B&W's. Die laatste kon mij meer bekoren. Een ander doel was om te kijken hoe groot de speakers zijn. Hierbij viel het op dat alle speakers toch behoorlijk diep zijn, dat maakt mij niet zoveel uit, maar de WAF had toch een ander wereldbeeld... Er klonk een duidelijke nee...
Na het diepe dal van de rouwcurve, moest het dan toch maar een Teuvel Cubycon set worden, deze is nu voor 799 (400 euro eraf). Echter de ondergrens van 200hz van de speakers is toch wel wat mager...

Toch nog even naar Apollo gelopen, daar ben ik goed te woord gestaan. Na wat babbelen komt de KEF T serie voorbij. Helaas had hij die niet in de winkel, maar had wel diverse sets geïnstalleerd. Hij heeft me een goede aanbieding gedaan voor een T205 set, maar dan met een B&W ASW608 sub ipv de KEF T2. De T2 schijnt een matige sub te zijn. Door deze aanbieding past dit ook nog redelijk in het budget! De WAF is ook erg hoog voor deze speakers.

De Denon X2400H komt met een Black-Friday deal binnenkort volgens de verkoper. Goed om te weten dat de X2300W ook Dolby Vision pass-through krijgt. Eens kijken welke zometeen het gaat worden, de HEOS heb ik niet nodig.

Ik ga er nog een nachtje over slapen, maar het lijkt de KEF T205 + ASW608 sub + een Denon 2x00 te worden. Voor muziek wellicht niet de beste optie, maar de hoofdmoot ligt toch films/series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
Ben benieuwd naar de aanbieding die hij heeft gedaan. de KEFT205 zit al boven de 1500 euro. Ik ben namelijk ook wel geïnteresseerd in deze serie. Daarnaast weet ik niet wat hun black friday deal wordt voor de X2400H, maar hun prijs zit nu zo'n 130 euro boven de pricewatch hier. De X1400H en X2400H zijn de afgelopen dagen flink in prijs al gedaald.

[ Voor 51% gewijzigd door bvbal79 op 11-11-2017 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2019 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bvbal79 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:23:
Ben benieuwd naar de aanbieding die hij heeft gedaan. de KEFT205 zit al boven de 1500 euro. Ik ben namelijk ook wel geïnteresseerd in deze serie. Daarnaast weet ik niet wat hun black friday deal wordt voor de X2400H, maar hun prijs zit nu zo'n 130 euro boven de pricewatch hier. De X1400H en X2400H zijn de afgelopen dagen flink in prijs al gedaald.
De aanbieding is 1280 euro voor de set. De Denon kon hij ook voor een betere prijs aanbieden dan de 699 op de site. Hij weet ook goed dat hij nu voor 567 ergens anders te halen valt.

Ga er zo heen om te kijken of ik er een leuke totaal deal van kan maken.

Enig advies over bijpassende speaker kabels?
Zit aan deze te denken, is ook de juiste lengte:
https://www.apollo.nl/nl/...de-by-audioquest/?pos=874

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Teufel heeft ook mooie kabels met fijne draadjes koper, daar krijg je 2.5mm2 en 30 meter voor 50 euro

https://www.teufelaudio.n...rkabel-2.5mm2-p14081.html

[ Voor 41% gewijzigd door Goofy1978 op 12-11-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:25:
[...]

De aanbieding is 1280 euro voor de set. De Denon kon hij ook voor een betere prijs aanbieden dan de 699 op de site. Hij weet ook goed dat hij nu voor 567 ergens anders te halen valt.

Ga er zo heen om te kijken of ik er een leuke totaal deal van kan maken.

Enig advies over bijpassende speaker kabels?
Zit aan deze te denken, is ook de juiste lengte:
https://www.apollo.nl/nl/...de-by-audioquest/?pos=874
Nette aanbieding voor die set imho, al zou ik ze zelf alsnog eerst willen horen.
Qua kabels: gewoon standaard van de rol kopen. Kan bij hem. Kost de wereld niet en met een beetje praten lul je er zo 30 meter bij :)

@Bhagavad die outriggers zijn leuke dingen maar hab ik dankzij de bouw van mijn speakers niet nodig. Pootjes zijn tegelijk meteen spikes en outriggers, zie http://www.klipsch.com/products/f-3-floorstanding-speaker Erg handig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 124% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2019 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zondag ben ik terug geweest bij Apollo. De receiver kon ik voor 540 euro mee krijgen. Dat is niet de meest spectaculaire korting, maar gezien deze twee weken terug nog 699 was niet geheel slecht. Waarschijnlijk is eind van deze week alles binnen en komt 1 van de medewerkers zelf het spul langs brengen.

Dat wordt even zweten om alles goed weg te werken, maar ik heb er wel zin in om te doen!
Alvast bedankt iedereen voor het meedenken.

Enige wat ik nu nog mis zijn bananenstekkers voor in de receiver, in de speaker passen ze toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:22
Zou ook zeker voor de procab gaan itt audioquest. Laatstgenoemde is gewoon weggegooid geld.

Meer dan 2,5mm2 is ook zeker niet nodig, ook met 1,5mm2 zit je gewoon goed. Dunner wordt dan weer lastiger met de banaanstekkertjes (fragiel en zo).

Qua banaanstekkertjes kun je prima voor die rode en zwarte kunststof stekkertjes gaan met goudkleurig aansluitpunt. Je zet de kabel eenvoudig vast met een klein schroefje. Ik heb zelf ook stekkertjes van nakamichi met een hoek van 45 graden, deze specifieke stekkertjes zijn af te raden, 1 is er al uit elkaar gevallen. Verder heb ik ook nog stekkertjes van oehlbach. De bevestiging is wat steviger (je duwt de draad door de hals van de stekker, vouwt 1mm van de draadjes om en schroeft het stekkerdeel er vervolgens op), maar dat is dan ook het enige wat ze beter doen. Je moet zelf de keuze maken of het je de meerprijs waard is.

Oehlbach = €32,- 2x2=4 stekkers
Allekabels = €7,- 10x2=20 stekkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm alleen jammer dat de RZ25 kabel niet in wit leverbaar is. Dan moet ik alles wat over de muur loopt in een gootje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:53
Deze zijn wit en voor ongeveer dezelfde prijs: https://www.teufelaudio.n...rkabel-2.5mm2-p14081.html
edit: is ook al eerder gepost, zie ik. :)

[ Voor 15% gewijzigd door wappiewappie op 14-11-2017 21:09 ]

Verwijderd

Goofy1978 schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:56:
Teufel heeft ook mooie kabels met fijne draadjes koper, daar krijg je 2.5mm2 en 30 meter voor 50 euro

https://www.teufelaudio.n...rkabel-2.5mm2-p14081.html
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 06:04:
Deze Procab kabel is uitstekend, goedkoper en met 2.5mm2 ook nog iets dikker.
Heb hier voor de HT de dikkere 4mm2 versie, de 2.5mm2 is echter meer dan mooi genoeg.
LA-384 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:24:
Zou ook zeker voor de procab gaan itt audioquest. Laatstgenoemde is gewoon weggegooid geld.
Thanks, neem deze adviezen ook mee :) Hebben jullie ook nog tips voor een goede prijs/kwaliteit kabel om een subwoofer (SVS PB-1000) met een receiver (Denon X2300W) te verbinden? (3 of 5 meter, dat weet ik nog niet zeker).

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Teufel verkoopt ook subwoofer kabel, elke nette kabel van 15 of 20 euro is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2019 08:05 ]

• Croqy
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-08 18:13
NL_Scratch schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:21:
Zelf heb ik de cubycon serie geplaatst bij een bekende van mij op een Denon X1300W.

Wat mij betreft echt een super set die toch zeer compact is.
Ja, ook van deze set gaan de satellieten niet heel laag en doet de SUB soms mee, waar je dat eigenlijk niet wil. Echter heb ik mij daarentegen wel behoorlijk verbaasd over de kwaliteit van de SUB, deze gaat echt laaaaag en super strak!

Het algehele systeem is voor muziek niet helemaal geschikt, maar voor films echt wat mij betreft fantastisch voor het formaat!

Ik verwacht dat er nog wel leuke black friday acties komen bij Teufel en ik heb de Cubycon zelfs voorbij zien komen de afgelopen tijd voor 799.
Ik zoek naar een compacte 5.1 set en die Cubycon lijkt me wel wat, ik kan alleen niet echt prijzen onder de 1500 vinden. Heb jij een link van waar je de aanbiediing voorbij zag komen misschien?

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 14:12
Croqy schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:12:
[...]

Ik zoek naar een compacte 5.1 set en die Cubycon lijkt me wel wat, ik kan alleen niet echt prijzen onder de 1500 vinden. Heb jij een link van waar je de aanbiediing voorbij zag komen misschien?
https://www.teufelaudio.nl/home-cinema/cubycon-p15693.html
Pagina: 1