Waterdichte M/V 4p kabel stekker voor daisy chain RS485

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 14:39

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Ben op zoek naar een goedkope waterdichte mannetje vrouwtje kabel stekkers om een stel grond vochtigheidssensoren via RS485 Modbus te kunnen daisy chainen.

Ben van plan om er eerst 3 te kopen, maar wil er later een stuk of 30 bij kopen, nu zoek ik een betaalbare waterdichte stekker om de sensoren wat meer modulair te maken in gebruik, de losse stekkers die ik kan vinden zijn alle maal in de +€15 range, of te grof of niet bruikbaar aan wat ik heb kunnen vinden.

Want om nog eens €500 uit te geven aan stekkers boven de €500 van de sensoren gaat me net wat te ver.

De enige betaalbare stekker die ik heb kunnen vinden is deze, maar denk niet dat dat die nu echt geschikt is voor een RS485 signaal over iets van 50M aan kabel.

De sensor: Modbus RS485 soil moisture sensor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NorsRdOhzWtSEZ0LFULfEf8C/thumb.jpg

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:18
Denk dat het wel een goede oplossing is, hetzelfde systeem (met o-ring) gebruiken ze ook bij kerstverlichting. Eventueel heb je nog automotive connectors (Weatherpack clones), maar die moet je zelf nog monteren op een kabel en ze zijn vrij groot.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Wat betekent waterdicht voor jou? IP67 genoeg, of is minder ook al voldoende?
En wil je losse connectoren, of kan en klare kabels met aangegoten connectoren?

Buiten de goedkope meuk uit azie (zoals je zelf als gevonden hebt) is jouw probleem uiteraard niet uniek. Dit wordt meestal opgelost met M12 of M8 connectoren. Zakelijk zijn die verkrijgbaar voor rond de 4 euro. Er zijn ongelofelijk veel fabrikanten van dit soort connectoren.

Goedkoper wordt erg lastig. Je kan nog uitwijken naar automotive achtige oplossingen. Zeg maar de "molex" achtige connectoren met extra rubbers om deze redelijk droog te houden. Deze zijn echter ook niet heel goedkoop, en gewoon echt minder goed.

M12 is the way to go. Eventueel kan M8 of M5 natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Eerste wat in mij opkomt is inderdaad ook automotive, als het goedkoop en waterbestendig moet. De TE Superseal is een connector die ik wel eens tegenkom in outdoor toepassingen, bijvb verlichting. De Deutsch DT is zo ongeveer de meest gebruikte automotive connector die je tegenkomt, maar ik ben geen fan van dat ding. Die seal zit los in de behuizing en kan dus verplaatsen, en de achterkant is *niet* waterdicht zonder backshell, en dan wordt het ineens een aardig bouwpakket op die manier. De Molex variant van dat ding ML-XT is in mijn optiek een flink stuk beter. M12 is dan weer een echte industrieconnector, wel mooi compact en misschien een goede keus in deze casus. Maar die zijn niet goedkoop.

Overigens wil ik je erop wijzen dat het duurste onderdeel in de keus van een connector vrijwel altijd de krimptang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10 16:37

StapelPanda

PB0MV

Naast de stekker zou ik ook naar de kabel gaan kijken, RS485 is een differentieel signaal en verwacht dus twisted pair.
UTP met wat waterdichte connectoren zou dus kunnen, RJ45 is er ook met een wartel eromheen is dit waterdicht te krijgen. Je zult alleen niet zo snel een t-stuk vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
StapelPanda schreef op woensdag 8 november 2017 @ 18:37:
Naast de stekker zou ik ook naar de kabel gaan kijken, RS485 is een differentieel signaal en verwacht dus twisted pair.
UTP met wat waterdichte connectoren zou dus kunnen, RJ45 is er ook met een wartel eromheen is dit waterdicht te krijgen. Je zult alleen niet zo snel een t-stuk vinden.
Tja... technisch gezien moet het ook nog kabel zijn met een 120 ohm impedantie (als ik mij niet vergis) maar op 50m komt dat allemaal niet zo nauw hoor.

Waterdichte RJ45 connectoren bestaan niet. Wel RJ45 connectoren met een extra behuizing er omheen maar die zijn duurder dan dan bijvoorbeeld een M12, en onhandig groot.

M12 is the way to go hier... Voor een consument misschien wat aan de prijs als je deze via Conrad moet kopen van een gerenommeerd merk als Phoenix of Binder. Op RS zie ik ze al van TE vanaf een euro of 4.

Voor de grap eens op aliexpress gekeken, en vond daar onderstaande voor 2,- per stuk. Geen idee van de kwaliteit natuurlijk, maar voor een consumenten toepassing best de moeite waard om te proberen

https://www.aliexpress.co...nd-4P-5P/32818415330.html

Edit: Of deze kabeltjes (de eerste de beste gepakt, niet echt gezocht). Nog geen 5 euro voor male-female met 2m kabel. https://www.aliexpress.co...ale-head/32818749082.html

Voor M12 zijn ook veel chassisdeeltjes te krijgen of T splitters. Of je knipt de kabel doormidden, soldeerd deze aan de print, en giet de boel in. Kan allemaal met sensor actor kabels. Zijn ze een beetje voor gemaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door SuperKris op 08-11-2017 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 14:39

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
SuperKris schreef op woensdag 8 november 2017 @ 19:48:
Voor de grap eens op aliexpress gekeken, en vond daar onderstaande voor 2,- per stuk. Geen idee van de kwaliteit natuurlijk, maar voor een consumenten toepassing best de moeite waard om te proberen
Yep dat is wat ik zocht, die gegoten zullen wel niet geschikt zijn (misschien geen twisted pair, iig niet te zien in de spec, maar bestel er wel een om te kijken), maar zal morgen of van het weekend nog eens veder zoeken, maar weet nu iig het naampje van het beestje waar ik op moet zoeken.

En die losse stekkers zijn ook goed betaalbaar, hoewel gegoten met kabel mijn voorkeuren heeft, en zal ff veder kijken of de juiste er ook te vinden zijn.

SuperKris en de andere, iig bedankt voor de hulp. :) :)

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 08-11-2017 23:55 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Pagina: 1