Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• bigdaddy1993
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-07-2019
Ik sta ingeschreven bij een particulier sportschool waarbij ik de eigenaar redelijk goed ken.
Elke keer als ik te laat was met betalen kreeg ik een week erna heel snel een betalingsherinnering wat ik keurig netjes heb betaald.
Nu is mijn sportschool naar een andere locatie en daarvoor had ik persoonlijk aangegeven dat mochten ze verhuizen ik mijn lidmaatschap stop wil laten zien. Hij zei dat het goed was en verder ging ik er vanuit dat ik geen lid meer was van de sportschool.

Na 3/4 maanden niks gehoord te hebben krijg ik een factuur van 3/4 maanden plus 2-3x een boete van 5 euro gekregen terwijl ik dacht dat mijn lidmaatschap stop werd gezet.

Wat op het contract staat is dat ik mijn lidmaatschap via de mail (schriftelijk) op moet zeggen. Dus het is deels mijn fout geweest, ik heb aangeboden om voor 1 maand te betalen omdat ze mij ook op de hoogte moesten brengen dat ik nog een openstaande bedrag had. Dit hebben ze maanden lang niet gedaan plus zonder mij op de hoogte ervan te brengen een boete erop gelegd.

Nu heb ik ze drie keer een mail verstuurd en de eigenaar via whatsapp een bericht gestuurd en we zijn bijna 2/3 weken later en alsnog niks gehoord van ze. Wat kan ik hier het beste aan doen? Hij heeft mijn berichten overigens wel gelezen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je vraagt of je het op kunt zeggen bij verhuizen. De eigenaar zegt dat dat kan, maar jij hebt het niet opgezegd ?

tenminste zo lees ik het in je bericht

Schrijf een brief met je opzegging en evt. je voorstel van afbetaling en geef het in peroon af aan de eigenaar.
Dit stuur je ook per e-mail en bewaart het bewijs van verzenden en alle communicatie.

Zo zou ik het trachten op te lossen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Je kent de eigenaar redelijk goed, zo goed dat hij niet reageert op je mails / whatsapps.

Je moet formeel gewoon opzeggen, het kan nu zelfs zijn dat het na de wettelijke termijn is en dat je alsnog je contract uit moet zitten. Door niet gelijk op te zeggen na de verhuizing bedoel ik dan.

Opzeggen door informeel te zeggen ‘Hoi ik zeg op, doei’ is vaak geen goede manier.

[ Voor 25% gewijzigd door RedHat op 07-11-2017 23:09 ]

• bigdaddy1993
Hackus schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 23:07:
Je vraagt of je het op kunt zeggen bij verhuizen. De eigenaar zegt dat dat kan, maar jij hebt het niet opgezegd ?

tenminste zo lees ik het in je bericht

Schrijf een brief met je opzegging en evt. je voorstel van afbetaling en geef het in peroon af aan de eigenaar.
Dit stuur je ook per e-mail en bewaart het bewijs van verzenden en alle communicatie.

Zo zou ik het trachten op te lossen.
Ik heb mondeling tegen hem gezegd dat ze me moeten uitschrijven bij de verhuizing. Hierop zei hij dat het goed is. Later kreeg ik van zijn administratie te horen dat ik nog lid ben en mezelf schriftelijk moet uitschrijven.
Maar moet ik niet gelijk een bericht krijgen van een betalingsachterstand? Bij de gym kan je elk moment uitschrijven en zit je niet langer vast. Als ze mij gelijk in augustus een mail hadden gestuurd over een achterstand van een maand dan had ik dat betaald en mezelf via de mail gelijk uitgeschreven. Ze hebben me 3-4 maanden later op de hoogte gebracht + 3x een boete gegeven zonder dat ik hierover op de hoogte was.

Hierop heb ik aangegeven dat ik alleen voor de maand augustus wil betalen omdat ze mij niet eerder op de hoogte hebben gebracht. Daarnaast ook aangegeven dat ik mezelf nu per direct wil uitschrijven. Nu zijn we 2 weken later en heb nog niks gehoord. Heb daarna de eigenaar een bericht gestuurd op whatsapp en hij heeft mijn bericht gelezen maar niks teruggezegd..

Mogen ze zoiets wel doen? Ik wil wel persoonlijk langs gaan maar ze zijn nu te ver weg.
RedHat schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 23:08:
Je kent de eigenaar redelijk goed, zo goed dat hij niet reageert op je mails / whatsapps.

Je moet formeel gewoon opzeggen, het kan nu zelfs zijn dat het na de wettelijke termijn is en dat je alsnog je contract uit moet zitten. Door niet gelijk op te zeggen na de verhuizing bedoel ik dan.

Opzeggen door informeel te zeggen ‘Hoi ik zeg op, doei’ is vaak geen goede manier.
Klopt, ik moest me via de mail uitschrijven. Dat is mijn fout, maar moeten ze mij niet gelijk op de hoogte houden van een achterstand of dat ik een boete krijg?

@bigdaddy1993 Pas ajb je laatste bericht aan ipv twee posts achter elkaar te doen. Dat kun je doen door op de "wijzig"-knop te klikken. Deze keer heb ik de posts voor je samengevoegd.

[ Voor 21% gewijzigd door naitsoezn op 08-11-2017 09:03 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Schrijf je in ieder geval nu uit, dan is de schade beperkt. moet bijna overal schriftelijk opzeggen (ook beter voor jezelf want dan heb je later ook wat om aan te tonen, en let er voortaan ook op dat je ook een schriftelijke bevestiging krijgt).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:03

Croga

The Unreasonable Man

bigdaddy1993 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 02:28:
Mogen ze zoiets wel doen? Ik wil wel persoonlijk langs gaan maar ze zijn nu te ver weg.
Nee, ze mogen dat niet. Je mondelinge uitschrijving is genoeg; je moet je uit kunnen schrijven op dezelfde manier als dat je je hebt aangemeld (en dat heb je niet schriftelijk gedaan).

echter.... Heb jij bewijs dat die afspraak er was? Zo nee, dan mogen ze de rest zonder meer doen. Ze hoeven niet te herinneren en ze mogen redelijke kosten in rekening brengen.

In feite heb je geen poot om op te staan. Het enige wat je, wettelijk gezien, kunt is nu langs gaan en uitschrijven en de openstaande rekening gewoon betalen.

Is dit redelijk? Nee.
Mag het? Ja.

Blijkbaar ken je de eigenaar niet zo goed als dat je dacht.

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Nu is mijn sportschool naar een andere locatie en daarvoor had ik persoonlijk aangegeven dat mochten ze verhuizen ik mijn lidmaatschap stop wil laten zien. Hij zei dat het goed was en verder ging ik er vanuit dat ik geen lid meer was van de sportschool.
Als dit echt zo gelopen is, is het een beetje vreemde manier van opzeggen. Je zegt namelijk niet echt op, alleen als aan een bepaalde voorwaarde voldaan wordt. Dit komt op mij over als "Als het sneeuwt op eerste kerstdag zeg mijn lidmaatschap op.". Hoe lang kan een dergelijke voorwaarde voor opzegging geldig zijn?
Ik zou gewoon via mail/brief opzeggen en aangeven dat je dit gesteld hebt en er op hopen dat ze met je meegaan. Verder is het niet netjes dat ze je niet op een betalingsachterstand wijzen want dat had wel gemoeten.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:34
bigdaddy1993 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 23:01:

Elke keer als ik te laat was met betalen
Als jij je zooi gewoon op orde hebt gebeuren dit soort dingen je niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Bobmeister op 08-11-2017 07:13 ]

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Boete mag niet zomaar (je hebt betalingsverplichting maar zij moeten netjes herinneren, aanmanen / sommeren) al is de vraag nog even of hier een van dammetje geldt. Lees je contract na, twijfel hoe hoog je het wil spelen en zeg nu schriftelijk op (al dan niet aangetekend). Bedenk dan of je voor de maanden inschrijving wil procederen...

Owner of http://scorpei.com/

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Dets schreef op woensdag 8 november 2017 @ 07:08:
[...]

Als dit echt zo gelopen is, is het een beetje vreemde manier van opzeggen. Je zegt namelijk niet echt op, alleen als aan een bepaalde voorwaarde voldaan wordt. Dit komt op mij over als "Als het sneeuwt op eerste kerstdag zeg mijn lidmaatschap op.". Hoe lang kan een dergelijke voorwaarde voor opzegging geldig zijn?
Het is dan aan de eigenaar om daarop te zeggen dat hij die opzegging niet accepteert. In dit geval is de eigenaar akkoord gegaan met de uitschrijving en is het bindend.

Het enige probleem is dat het moeilijk te bewijzen is. Toch zou ik voet bij stuk houden en het vooral regelen met de eigenaar (dus langs gaan) en niet met de administratie.

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:04 . Reden: Leeg ivm privacy ]

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:54

LankHoar

Langharig tuig

Boete is sowieso niet op zijn plaats zonder betaalherinnering. Die zou ik dus niet betalen. Afhankelijk van de duur van je abonnement etc. zou de wet van Dam kunnen gelden. If so, dan hoef je dus slechts 1 maand te betalen. Indien die niet geldig is, zul je alle maanden + opzegtermijn schuldig zijn.

Mondeling opzeggen is verder gewoon geldig, echter in de praktijk lastig te bewijzen. Daarnaast betwijfel ik het ten zeerste dat een opmerking "indien jullie gaan verhuizen wil ik opzeggen" gezien word als daadwerkelijke opzegging. Het is gewoon te onduidelijk.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:52
Scorpei schreef op woensdag 8 november 2017 @ 07:15:
al is de vraag nog even of hier een van dammetje geldt
2 wetten die relevant kunnen zijn:

1: wet Van Dam: gaat over opzeggingen, en zegt onder andere dat ze je niet zomaar eindeloos of met onredelijke perioden mogen verlengen. Als je een maandcontract hebt mag je vanaf moment van opzeggen nog max 1 maand abo rekenen. Zeg je nu op (8-11) loopt je abo tot max 8-12. (En als dat niet exact een extra periode is maar een halve omdat je halverwege de maand opzegt mogen ze je ook niet zomaar een hele periode rekenen)

https://www.iusmentis.com...jgend-opzeggen-verlengen/

2: WIK (wet incassokosten). Als ze je incassokosten rekenen (de naam daarvan maakt niet uit: boete, administratiekosten/whatever) moeten ze je eerst op de hoogte brengen van het openstaande bedrag, én ze moeten je vertellen welke extra kosten ze gaan rekenen, en je moet minimaal 2 weken de tijd krijgen vóórdat die extra kosten ingaan om je openstaande bedrag (deels) te betalen om die kosten te kunnen voorkomen.

http://www.nvio.nl/wet-incasso-kosten-wik

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-11 11:08
Als je akkoord gaat met 1 maand vergoeding te betalen, doe dat dan nu al.
Betaal die maand met als mededeling "tegemoetkoming verbreking" of zoiets.
Zo toon jij je goede wil. Stuur ook nog een brief waarin je opzegt op de dag van verhuis en zeg dat je als verbrekingsvergoeding 1 maand betaalt.
Is het allemaal wettelijk? Geen idee, maar zo beperk je alvast de schade en toon je aan dat je constructief wil meewerken.

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-10 23:18
Een mondelinge overeenkomst is niet geldig in dit geval. In de voorwaarden staat duidelijk dat je schriftelijk moet opzeggen. Dat heb je niet gedaan en dus ben je al die tijd lid geweest. De sportschool stuurt na 3/4 maanden een betalingsherinnering vermeerderd met kosten. Dit is niet toegestaan, ze hadden je een eerste herinnering moeten geven. Ze hebben dit altijd gedaan en in dit geval dus niet, daar zitten ze fout. De aanmaningskosten hoef je niet te betalen. Formeel zou je de maanden lidmaatschap moeten betalen zonder extra kosten. Als de sportschool akkoord gaat met 1 maand dan is dat wel coulance vind ik, ook al heeft de eigenaar mondeling toegezegd dat hij jouw lidmaatschap zou stop zetten. Het zou de eigenaar wel sieren, zeker gezien de goede contacten die je altijd hebt gehad, hij akkoord gaat met die ene maand.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
gron74 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:16:
Een mondelinge overeenkomst is niet geldig in dit geval. In de voorwaarden staat duidelijk dat je schriftelijk moet opzeggen. Dat heb je niet gedaan en dus ben je al die tijd lid geweest. De sportschool stuurt na 3/4 maanden een betalingsherinnering vermeerderd met kosten. Dit is niet toegestaan, ze hadden je een eerste herinnering moeten geven. Ze hebben dit altijd gedaan en in dit geval dus niet, daar zitten ze fout. De aanmaningskosten hoef je niet te betalen. Formeel zou je de maanden lidmaatschap moeten betalen zonder extra kosten. Als de sportschool akkoord gaat met 1 maand dan is dat wel coulance vind ik, ook al heeft de eigenaar mondeling toegezegd dat hij jouw lidmaatschap zou stop zetten. Het zou de eigenaar wel sieren, zeker gezien de goede contacten die je altijd hebt gehad, hij akkoord gaat met die ene maand.
Mooie samenvatting. Kleine voetnoot: Ook al hadden ze vroeger nooit die betalingsherinneringen gestuurd (nooit betalingsachterstand) hadden ze dat nu sowieso nog wel moeten doen; zie rechtsartikelen hierboven.

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

gron74 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:16:
Een mondelinge overeenkomst is niet geldig in dit geval. In de voorwaarden staat duidelijk dat je schriftelijk moet opzeggen. Dat heb je niet gedaan en dus ben je al die tijd lid geweest.
Dat het in de voorwaarden staat maakt het nog niet rechtsgeldig. Je mag op dezelfde manier opzeggen als dat je lid bent geworden.

Daarbij is een mondelinge overeenkomst wel gewoon geldig, zelfs als dat tegen de voorwaarden in gaat. Probleem blijft het bewijs maar dat is iets anders.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 09:54
Ik denk dat ie wel een inschrijfformulier heeft gehad, dus hij heeft zich ook schriftelijk aangemeld.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2017 @ 12:24:
Ik denk dat ie wel een inschrijfformulier heeft gehad, dus hij heeft zich ook schriftelijk aangemeld.
Ik denk dat hij geen inschrijfformulier heeft gehad, en dus heeft hij zich ook niet schriftelijk aangemeld.

Maar wat wij DENKEN doet er niet toe, dus TS: heb je je mondeling opgegeven of schriftelijk?

• PDZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-11 22:17

PDZ

📍Damwâld

Als je de eigenaar echt zo goed kent als je zegt, zal het een gevalletje van miscommunicatie zijn. Ik zou zeggen: ga eens bij hem langs en leg het verhaal uit. Dan zal 't vast in orde komen.

Zo niet, heb je pech. Ken je 'm toch niet zo goed als je dacht.

De tiid hâldt gjin skoft.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:03

Croga

The Unreasonable Man

Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2017 @ 12:24:
Dat zegt niet zo heel veel. Een inschrijfformulier is nog geen schriftelijke aanmelding.

Het gaat er om dat je geen oneigenlijke drempel op mag werpen om op te zeggen. Het aanmelden is waarschijnlijk "in person" gebeurt. Of dat nu met een formulier is of niet. Om dan te eisen dat je een brief gaat sturen is een oneigenlijke drempel en dus niet toegestaan.

• President
  • Laatst online: 12:17
PDZ schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:02:
Als je de eigenaar echt zo goed kent als je zegt, zal het een gevalletje van miscommunicatie zijn. Ik zou zeggen: ga eens bij hem langs en leg het verhaal uit. Dan zal 't vast in orde komen.

Zo niet, heb je pech. Ken je 'm toch niet zo goed als je dacht.
Het is de sportschool... Kom op, je weet hoe dat werkt. De eigenaar wil geld verdienen en de meeste klanten denken dat ze goede vrienden zijn van de eigenaar... Ondertussen niet realiseren dat deze 'vriendschap' puur op inkomsten is gebaseerd... Zo kunnen die kleinere sportscholen opboksen tegen de grotere spelers

• PDZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-11 22:17

PDZ

📍Damwâld

President schreef op woensdag 8 november 2017 @ 19:16:
[...]

Het is de sportschool... Kom op, je weet hoe dat werkt. De eigenaar wil geld verdienen en de meeste klanten denken dat ze goede vrienden zijn van de eigenaar... Ondertussen niet realiseren dat deze 'vriendschap' puur op inkomsten is gebaseerd... Zo kunnen die kleinere sportscholen opboksen tegen de grotere spelers
Vandaar m'n laatste zin ook.

De tiid hâldt gjin skoft.

• bigdaddy1993
Ik heb een formulier daar ingevuld.
Maar jongens daar gaat het niet om, als het mondeling niet geldig is dan is het mijn fout geweest.

Wat ik mij aan erger nu is dat ik vroeger altijd betalingsherinneringen kreeg. Nadat ik mondeling heb aangegeven dat ik mijn lidmaatschap wil stoppen heb ik daarna niks meer gekregen. Alsof ze expres dit hebben gedaan om nog maanden lidmaatschap te kunnen innen. Normaal gesproken hoor ik gelijk na de 1e maand al een herinnering te krijgen. Dan had ik dat betaald en gelijk mijn lidmaatschap wel schriftelijk stop gezet (bij de gym kan je je lidmaatschap stopzetten zonder een opzegtermijn).

Nu negeren ze mijn berichten (3x mail), 1x whatsapp met de baas). Ze hebben geen telefoon op hun website staan en het is te ver reizen om face to face dit af te lossen. Overigens heeft hij mijn bericht gewoon gelezen en loopt hij me te negeren. Ik wil niet na 6 maanden niet nog een factuur ontvangen dat ik 10 maanden achterstand hebben terwijl hun mijn mails zitten te negeren..

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Heb je nu al een mail gestuurd dat je opzegt (per direct met inachtneming van opzegtermijn)? Anders blijven de rekeningen komen!
En je hoeft echt niet daar in persoon naartoe hoor, gewoon betalen en zie dat dan maar als leergeld.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• bigdaddy1993
yodeluxe schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:09:
Heb je nu al een mail gestuurd dat je opzegt (per direct met inachtneming van opzegtermijn)? Anders blijven de rekeningen komen!
En je hoeft echt niet daar in persoon naartoe hoor, gewoon betalen en zie dat dan maar als leergeld.
Jah heb ik gedaan, maar sorry hoor ik ga ze niet zomaar betalen als ze me niet op de hoogte houden.
Jij betaald toch geen boete betalen terwijl jij er niks vanaf wist?

Verwijderd

Waar is de tijd dat mensen elkaar gewoon durfden bellen als ze ergens een probleem hadden.
Pagina: 1