Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378245

Topicstarter
Het hele gesteggel is weer begonnen en het is te lang geleden voor mij om te herinneren wat ik had ingevuld.

Loonheffingskorting toepassen: ja of nee? Wat zijn de consequenties van een ja of een nee? Wanneer heb ik geen recht op een loonheffingskorting?

Allemaal vragen die ik heb en Google maakt me niet heel veel wijzer.

Kan een Tweaker dit even vertellen zodat ik zeker weet dat ik de juiste beslissing neem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Anoniem: 378245 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:55:
Het hele gesteggel is weer begonnen en het is te lang geleden voor mij om te herinneren wat ik had ingevuld.

Loonheffingskorting toepassen: ja of nee? Wat zijn de consequenties van een ja of een nee? Wanneer heb ik geen recht op een loonheffingskorting?

Allemaal vragen die ik heb en Google maakt me niet heel veel wijzer.

Kan een Tweaker dit even vertellen zodat ik zeker weet dat ik de juiste beslissing neem?
Volgens mij: 1e / enige baan: Ja, anders nee.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Taro schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:57:
[...]

Volgens mij: 1e / enige baan: Ja, anders nee.
Hoe bedoel je? Ik ben nu, tot de volgende maand nog in dienst bij mijn huidige werkgever. Daarna zal ik werken voor een ander bedrijf.

Dus doordat dit mijn tweede baan is, moet ik nu NEE invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:50

Reptile209

- gers -

Volgens mij is het enige dat je aangeeft, dat je werkgever de normale loonheffing inhoudt op je loon. Het enige geval waarbij je dat niet wil, is als je meer dan 1 werkgever tegelijkertijd hebt. Dan lopen dingen scheef als ze dat beiden verrekenen.
Wat je ook kiest, een eventueel verschil (+ of -) wordt sowieso verrekend bij je aangifte inkomstenbelasting.

Vuistregel: 1 baan, formulier invullen. 2 banen tegelijk: bel de belastingtelefoon of informeren bij HR.

Edit: staat trouwens als het goed is ook in de toelichting van het formulier ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Reptile209 op 07-11-2017 23:01 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Als jij tot 31 december salaris ontvangt van werkgever A en bij werkgever B pas vanaf 1 januari, dan is het gewoon 'Ja'.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Maximaal 1 heffingskorting tegelijk. Jij mag aangeven welke. Gok dat het zelfs bij beide ja ingevuld kan worden alleen mag je dan bij je IB terugbetalen. Vul je ja in blijde andere toko laten stopzetten. Ga er gemakshalve van uit dAt de IB dat niet zelf doet.

Zowieso is nee invullen verstandig en achteraf terugkrijgen. Altijd leuk achteraf extra geld :). Maar my 2 cents.

https://www.belastingdien...geren/loonheffingskorting
Of de belastingtelefoon.

[ Voor 20% gewijzigd door Scorpei op 07-11-2017 23:02 ]

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Anoniem: 378245 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:58:
[...]

Hoe bedoel je? Ik ben nu, tot de volgende maand nog in dienst bij mijn huidige werkgever. Daarna zal ik werken voor een ander bedrijf.

Nee, op het moment dat dit in werking treedt, is dat je enige baan, je vorige is dan immers al beëindigd. Het moment waarop je het formulier invult is niet relevant. Volgens mij dus een JA, mits ze niet overlappen, anders moet je dit na de overlapping corrigeren naar JA.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-06 11:10
Anoniem: 378245 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:55:
Consequentie van ja (dus wel loonheffingskorting): Er wordt minder loonbelasting ingehouden, waardoor je per maand iets meer salaris ontvangt.
Consequentie van nee (dus geen loonheffingskorting): Er wordt per maand iets meer loonbelasting ingehouden, waardoor je per maand iets minder salaris ontvangt.
Maar: loonbelasting wordt over een geheel kalenderjaar berekend! Je betaalt uiteindelijk evenveel belasting. Het voordeel van loonheffingskorting is dat je waarschijnlijk (afhankelijk van de hoogte van je inkomen) per maand ietsje meer geld ontvangt; maar dan geldt wel dat, na het doen van belastingaangifte, je niet een grote smak geld krijgt.

Iedereen die werkt heeft recht op loonbelasting. Je kunt het toepassen bij een (1) werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:29
Zelfs al is er een klein beetje overlap ivm vakantiedagen zie ik niet in waarom je dan maar nee zou moeten invullen.

Je krijgt korting van de belasting bij 1 werkgever tot een bepaalde grens (inkomsten). Regel is dat dat bij 1 werkgever tegelijkertijd mag tot een bepaald bedrag. Dat tot een bepaald bedrag regelt de BD / werkgever.

Het is mij een raadsel hoe Google geen uitkomst bood. Ik twijfel dan ook of je überhaupt gezocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:16
Anoniem: 378245 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:58:
[...]

Google/duckduckgo - vul in "loonheffingskorting" en voila - alle info die je nodig hebt op de pagina's van de belastingdienst.

Maar gewoon JA invullen. Pas als je meerdere jobs hebt bij verschillende werkgevers tegelijkertijd moet je even nadenken en uitrekenen wat t handigste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
alcx schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 23:03:
[...]

Consequentie van ja (dus wel loonheffingskorting): Er wordt minder loonbelasting ingehouden, waardoor je per maand iets meer salaris ontvangt.
Consequentie van nee (dus geen loonheffingskorting): Er wordt per maand iets meer loonbelasting ingehouden, waardoor je per maand iets minder salaris ontvangt.
Maar: loonbelasting wordt over een geheel kalenderjaar berekend! Je betaalt uiteindelijk evenveel belasting. Het voordeel van loonheffingskorting is dat je waarschijnlijk (afhankelijk van de hoogte van je inkomen) per maand ietsje meer geld ontvangt; maar dan geldt wel dat, na het doen van belastingaangifte, je niet een grote smak geld krijgt.

Iedereen die werkt heeft recht op loonbelasting. Je kunt het toepassen bij een (1) werkgever.
Dank je wel, alcx. Dit is ook wat ik eruit haalde, maar ik kan vooral de consequentie bij de aangifte inkomstenbelasting niet echt inschatten. Ik wil niet opeens een torenhoge rekening krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-06 11:10
Anoniem: 378245 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 23:05:
[...]Dank je wel, alcx. Dit is ook wat ik eruit haalde, maar ik kan vooral de consequentie bij de aangifte inkomstenbelasting niet echt inschatten. Ik wil niet opeens een torenhoge rekening krijgen.
Je krijgt niet opeens een torenhoge rekening. Wanneer je in een bepaalde maand veel verdient (vraag me niet precies naar de grens), houdt de belastingdienst alsnog loonbelasting in - ook wanneer je heffingskorting hebt toegepast. Als je er recht op hebt, kun je dat achteraf alsnog terugvragen. En anders voorkomt de belastingdienst op die manier een torenhoge rekening bij je aangifte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Duidelijk! Dank voor de snelle reacties. Dat wordt dan een JA invullen. Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je een torenhoge rekening krijgt, heb je ook torenhoog teveel nu uitbetaald gekregen. Zelf zou ik als het een beperkte overlap is niet moeilijk doen en gewoon de korting aanvragen, en dan het beetje dat je teveel hebt gekregen terug betalen bij je aangifte.
Pagina: 1