Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik heb al een historie met de werkgever.

in het kort: contract 3 dagen voor aflopen: nieuw contract (1 dag te gaan) voor ingang, oneens ermee
resultaat ik ben nog in dienst maar voel me niet meer happy, ik ben op zoek naar nieuwe werkgever.

Echter tot die tijd wil ik niet het huidige schip verbranden, alleen je raad het al . gezeur en gezever. zoals.
onduidelijke opdrachten .. drogredenatie enzv.

Storing: overuren gemaakt omdat de refub hw van 10+ jaar oud omviel . tja backup duurt toch geen 12 uur het is maar 1 uur werk .. hmm yeah right.
Discussie van alles duurt langer . tja je wil alles gedocumenteerd en procedureel hebben betekend dat je gewoon in het begin meer werk hebt. & oude troep in de lucht houden.

Overmaat van ramp reiskosten ingeleverd ..tja je rijd geen 25km per dag maar 21.5 (nergens beschreven) maar blijkbaar is het opeens kortste afstand.. (langer is sneller) en economischer. maar goed ipv 1200 euro nog maar 1000 euro (5 maanden) .. alleen uitbetalen duurt nu al 1 maand. en wachtend op inmiddels nu vorige maand ingeleverd.

Mijn vrouw zegt .. oke eis nu de aanzegvergoeding (maandsalaris) + reiskosten officieel op .. en ze heeft wel gelijk maar dit gaat natuurlijk geen + punten scoren voor de huidige verstandhouding ..

ik ben niet bang voor de discussie, die aanzeg vergoeding is bedoeld omdat ze tijdig moeten invormeren, en dat is niet mondeling "je hoeft je geen zorgen te maken" of 3 dagen van te voren met een wurg contract .. en op het laatste moment toch maar het oude contract..

Maar ja leuk is anders om deze "strijd' te ontketenen.. rechten hebben en krijgen zijn vaak toch 2 aparte zaken

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 14:00
Aanzegvergoeding is afaik alleen van toepassing als je ren werknemer niet verlengt (en verzuimt om dat tijdig te melden). Jij bent wel verlengd, dus n.v.t.

Wat is je opzegtermijn / looptijd? Het wordt namelijk tijd om te vertrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:54

orf

t_captain schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:43:
Aanzegvergoeding is afaik alleen van toepassing als je ren werknemer niet verlengt (en verzuimt om dat tijdig te melden). Jij bent wel verlengd, dus n.v.t.

Wat is je opzegtermijn / looptijd? Het wordt namelijk tijd om te vertrekken.
Nee hoor, van toepassing bij verlenging en beëindiging. Het is natuurlijk niet goed voor de relatie, maar die lijkt toch al niet heel goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:48

Barrycade

Through the...

Het zit je duidelijk hoog. Maar door de manier van je verhaal spuien is er geen touw aan vast te binden.

Reiskosten;
Belastingdienst kan een pain in the ass zijn over deze vergoedingen bij de werkgever. Als je niet met Postcode -> Postcode werkt dan komt er een flinke naheffing aan.

Bij ons bedrijf is er laatst ook een herijking gedaan. Ik kwam er beter uit. Maar aantal collega's vielen net aan de verkeerde kant van de tabel.

Dat de daadwerkelijk gereden km's langer zijn doet daar niets aan af.

Qua communicatie; als je in deze modus naar je baas stapt maakt je boodschap niets meer uit en zal de vorm de toon van de muziek worden.

Dus laat het even zakken. En probeer je punten samen met iemand te groeperen. Want zo weet je zeker dat er een conflict komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Het zit me inderdaad hoog, ik heb lang getwijfeld om er uberhaupt over te beginnen.

Het probleem voor mij is dat ze veel beloven, problemen afschuiven .. en kastje/muur politiek creeeren.
concreet voorbeeld: manager A zegt --> uren x moet pietje accorderen .. dus netjes ingevuld. pietje komt met het verhaal dat alleen Manager A mag approven. "zucht".

Ook is het niet tof als je een incident/change pas kan uitvoeren als je gecontroleerd hebt of je de uren kan schrijven .. (lees manangement ..bepaald of de klant nog "klant" is .. maar je moet er zelf maar achterkomen hoe de wind die dag staat..

Collega speelt "systeembeheerder" als het hem uitkomt zodat het voor mij onmogelijk is om een running systeem te houden.

Het is tevens zwaar irritant om obsoleet apparatuur werkend te houden, ben meer bezig met alles eromheen werkend te houden dan een "nieuw systeem" te bouwen.

Als je dan door management als "probleem" word bestempeld .. lees minder zeuren en meer doen tja dan breekt mijn klomp ..ik ben er klaar mee ..

Ik zie weinig reden om te "cashen" voordat het explodeert .. (lees met burnout klachten thuis ga zitten)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ozeboos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-07-2022
Barrycade schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 23:25:
Reiskosten;
Belastingdienst kan een pain in the ass zijn over deze vergoedingen bij de werkgever. Als je niet met Postcode -> Postcode werkt dan komt er een flinke naheffing aan.

Bij ons bedrijf is er laatst ook een herijking gedaan. Ik kwam er beter uit. Maar aantal collega's vielen net aan de verkeerde kant van de tabel.

Dat de daadwerkelijk gereden km's langer zijn doet daar niets aan af.
Het wel of niet belastingvrij kunnen vergoeden is ene kwestie tussen de belastiingdienst en de werkgever = fiscaal. Dat die netto vergoeding is overeengekomen is een civielrechtelijke aangelegenheid en die kan je van de werkgever onder omstandigheden opvorderen. Zoals het er nu is geschreven lijkt het een eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst en daarmee hoeft een werknemer niet in te stemmen.

Ik zou op zoek gaan naar een andere job want 40 uur per week rondlopen bij een k wetgever is ook niet een mooie invulling van je levensjaren. Ondertussen goed documenteren wat er aan de hand is en aan de hand van feiten teruggeven op papier wat niet juist is.

[ Voor 12% gewijzigd door ozeboos op 08-11-2017 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De manier waarop de kilometers worden berekend is onderdeel van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst. Dit soort detail staat doorgaans niet in de overeenkomst zelf. Allebei de menieren (standaard route / kortste route) zijn verdedigbaar, geen van beide manieren kun je als onwettig, vreemd of onredelijk bestempelen. Ik zie hier binnen de ruimte van het contract beleidsvrijheid voor de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dezelfde vraag als de vorige keer: wat staat er concreet op papier? Kan je wel zomaar weg als je wat nieuws hebt?

Als je een tijdelijk contract hebt zonder mogelijkheid voor tussentijds opzeggen, dan zie ik geen reden waarom de werkgever jou een vergoeding zou moeten geven als jij weg wilt. Je hebt immers getekend (?) een jaar te blijven. En als ik het zo lees dan gaan ze niet uit zichzelf meewerken.
t_captain schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:37:
De manier waarop de kilometers worden berekend is onderdeel van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst. Dit soort detail staat doorgaans niet in de overeenkomst zelf. Allebei de menieren (standaard route / kortste route) zijn verdedigbaar, geen van beide manieren kun je als onwettig, vreemd of onredelijk bestempelen. Ik zie hier binnen de ruimte van het contract beleidsvrijheid voor de werkgever.
Yup. Hooguit moeten werkgever en werknemer belasting gaan betalen bij 'te hoge' vergoedingen. En dat wil de werkgever niet, dan betaalt die zeg drie euro voor iedere euro die de werknemer in het handje krijgt :+

--

Los daarvan: ga naar de huisarts als je op weg bent naar een burn out. Serieus. Al was het maar voor 'dossiervorming' bij tzt stoppen. Maar ga in dat kader NIET liegen of overdrijven tegen de arts.

Edit: dat staat los van de aanzegvergoeding. Hoewel je een nieuw contract hebt, was ook dan eerdere reactie nodig. Zo te horen is de relatie al verstoord... Ik zou een maandje wachten, je moet binnen twee maanden een verzoekschrift indienen bij de rechter, dan heb je dus nog even. Ga ondertussen naar je rechtsbijstandverzekering als je die hebt voor dit soort gevallen, en anders iets als www.juridischloket.nl (als ik het zo inschat, ga je niet zelf een advocaat uurtjefactuurtje willen betalen).

[ Voor 19% gewijzigd door F_J_K op 08-11-2017 09:59 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
F_J_K schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:52:

[...]

Yup. Hooguit moeten werkgever en werknemer belasting gaan betalen bij 'te hoge' vergoedingen. En dat wil de werkgever niet, dan betaalt die zeg drie euro voor iedere euro die de werknemer in het handje krijgt :+
Bepalend voor de belastingdienst is "hun" routeplanner. Welke dat ook moge zijn. Als zij tot 12 kilometer komen en werkgever vergoedt er 15, dan is er sprake van een "bovenmatige vergoeding": de werkgever betaalt immers 15 x 19 cent waar de belastingdienst 12 km rekent. De netto vergoeding komt dan op 23.75 cent/km, 4.75 boven het belastingvrije plafond.

De werkgever kan dit eventueel verrekenen met de vrije ruimte in WKR. Als die ruimte is uitgeput, moet hij over de bovenmatige vergoeding eindheffing betalen.

In ieder geval: werknemer staat hierbuiten. Eindheffingsloon komt niet terug in de aangifte IB (vandaar de term "eindheffing").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

F_J_K schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:52:
Los daarvan: ga naar de huisarts als je op weg bent naar een burn out. Serieus. Al was het maar voor 'dossiervorming' bij tzt stoppen. Maar ga in dat kader NIET liegen of overdrijven tegen de arts.
Erg belangrijk dit. Straks zit je zonder werk en zonder zicht op een nieuwe baan door een burnout. Je zou de eerste niet zijn.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pater91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 01:08
Ik heb een soortgelijke situatie gehad, en ik kan je bij voorbaat slechts 1 tip geven: burn the ship, en ga op zoek naar iets nieuws ( beters ).

Om even in kort detail te gaan:
Werkgever in Rotterdam nam me aan als laatste redmiddel omdat het erg slecht ging met het bedrijf, er was behoefte aan een nieuweling die zaken vanuit een andere hoek bekeek.
Na een aantal dagen was het eigenlijk al duidelijk dat de werknemers steevast minder uren kregen voor een opdracht dan dat er nodig waren, sterker nog, er werden ~ 10 uren gefactureerd waarbij wij er dan 8 voor mochten inzetten bijvoorbeeld. Oftewel, dagelijks 1 a 2 uur overwerk. Ik moest een flink eind reizen en dit zorgde ervoor dat ik dagelijks tussen 8 en 11 thuis was, om de volgende ochtend weer om half 6 op te staan.
Ook bij mij waren de reiskosten ( ~ 400 p/m ) op een gegeven moment teveel voor de werkgever, en deze wilde hier dan ook vanaf. Gelukkig niet doorgegaan omdat ik er uiteraard niet mee akkoord ging, en hij kon dit niet eenzijdig wijzigen.

Ook het puntje oude hardware klinkt pijnlijk bekend. Wij hadden een dev server op kantoor, met een rotte ups, en een aantal vps bakken in het datacenter die niet degelijk geconfigureerd waren. Elk van de gebruikte schijven stamde uit ~ 2002, destijds dus al 14 jaar oud.
Op een gegeven moment klapte er dus ( uiteraard ) op vrijdagmiddag een schijf uit. Alles kwijt, want een backupsysteem was te duur. Ik en een collega moesten dit fixen, maar aangezien alles op de server draaide ( firewall / dns / dhcp / webserver / sql server / samba ) kon niemand verder werken. Deze uren werden weer op ons verhaald, omdat het bedrijf niet de ruimte had om deze klap op te vangen. Prima, dan maar weer overwerken.

Na de zoveelste wordpress hack, die letterlijk de gehele server heeft overgenomen dmv een shell, ben ik enorm boos geworden en heb ik de baas erbij geroepen. Toen meteen op eigen houtje, zonder toestemming, een backup systeem gebouwd wat tot de dag van vandaag nog draait. Achteraf was hij er blij mee, maar in eerste instantie vond hij het te duur dus mocht het niet. Maargoed, hij hoefde natuurlijk ook niet de hostingklanten steeds uit te leggen dat alle wijzigingen van de afgelopen maand weg zijn, omdat we geen vaste backup hadden. Sinds het backupsysteem erin zat hadden we eigenlijk geen noemenswaardige problemen meer, omdat dat als er iets gebeurde, we het gewoon konden herstellen. Het verder beveiligingen van de webserver was niet mogelijk omdat er een oud systeem uit 1998 ( geen grap ) de hostingpakketten regelde, en die kon niet overweg met een bepaalde update.

Maargoed, TLDR:
Mijn werkgever had op een gegeven moment niet eens meer de financiën om ons te betalen. Oftewel; op een gegeven moment hadden we al 4 maanden (!) geen salaris + reiskosten ontvangen. Kwam in mijn geval neer op 1600 euro reiskosten, en bijna 8000 euro aan salaris. Ik was hier op een gegeven moment klaar mee, en toen we zijn het erover eens geworden dat we het contract niet meer zouden voortzetten.
Het bedrag hebben ze in termijnen van 500 en 1000 euro per maand overgemaakt, samen met de nodige stiltes waarbij ik enkele maanden niets kreeg. Steeds weer bellen, mailen, en ruzie over en weer omdat ik simpelweg mijn salaris wilde voordat ze echt koppie onder gingen. Op een bedrag van 500 euro na heb ik nu alles ontvangen ( na 3 jaar ). Dit alles heeft me wel immens veel energie gekost om te bewerkstelligen, en ik kan het je echt aanraden om hier niet aan te beginnen. Vergeet die aanzegvergoeding en neem afscheid, je kan dan met een schone lei aan de slag om een nieuwe job te vinden. Een geschil met je (oud) werkgever is het per definitie NIET waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeZwarteLijst
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-12-2021
Hey, Ik zit een beetje in de zelfde schuit als jij sinds een aantal jaren.

Je moet nu in eerste instantie echt aan jezelf gaan denken. Je twijfelt vaak dat "het misschien toch aan mij ligt", of "Heb ik nu niet iets verkeerd gedaan?" of "heb ik dit nu niet in de hand gewerkt"?

Maar daar moet je voorbij.

Gemiddeld zit de werkende middenklasse 8 uur per dag op kantoor.
Als je dat moet doen in een omgeving die zo giftig is dat dit je eigen gezondheid en gemoedstoestand er onderdoor gaan is het tijd om afscheid te nemen.

Ik verzeker je met het hand op het hart je dat je anders met een psychologische problematiek te kampen krijgt die heel moeilijk terug te draaien valt.

Het beste wat je kan doen is aan je werkgever aangeven dat je mentaliteit misschien niet meer helemaal strookt met die van het bedrijf. Dat je andere dingen wil gaan leren en doen, misschien zelfs in een totaal andere sector.

Je hoeft helemaal niet na te trappen of bruggen te verbranden, daar win jij noch je werkgever iets bij.

Aangezien elke Euro blijkbaar omgedraaid wordt bij jullie, zou ik daarop inspelen.
In de zin van dat je je werk niet meer correct kan uitvoeren omdat je niet meer gelukkig bent.

Mensen durven dat vaak niet zeggen, je weet wel, emoties enzo.
Maar er is geen enkel tegenargument dat men kan bieden tegen eerlijkheid.
En als je wordt afgerekend op eerlijkheid, dan weet je tenminste dat je de juiste keuze hebt gemaakt van op te stappen :-)

In hoofdzaak?
Bewaar je kalmte.
Onthoud dat "Everything you say can and will be used against you".
Wees rustig, respectvol en beleefd, maar vertel wel assertief waar het op staat zonder rond de pot te lopen lullen. Als niemand weet wat je precies wil kunnen ze je het ook niet geven.

Edit: Ik zou inderdaad ook naar de dokter gaan, en attest vragen voor burnout. Je kan dit aan de werkgever geven, en als blijk van goodwill aantonen dat je toch komt werken (zolang je dat nog kan uiteraard).

Volgens Europese normen is je werkgever volgens mij verplicht om voor preventie voor psychologische problemen te zorgen.
Zo is het alleszins in België.

[ Voor 9% gewijzigd door DeZwarteLijst op 08-11-2017 13:31 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
vso schreef op woensdag 8 november 2017 @ 01:00:
Het zit me inderdaad hoog, ik heb lang getwijfeld om er uberhaupt over te beginnen.
...
Ik zie weinig reden om te "cashen" voordat het explodeert .. (lees met burnout klachten thuis ga zitten)
Ik denk dat het van belang is om tussen alle emoties door een moment te nemen om de punten die je niet bevallen op een rij te zetten. Dan kan je een afspraak met je leidinggevende maken, om de punten te bespreken. Maar ik kan de situatie niet helemaal beoordelen, misschien is de sfeer te slecht o.i.d.

Als je wel in gesprek wilt, dan zou het misschien helpen de volgende vragen per punt te beantwoorden. Wat zag ik? Wat voelde ik? Wat wil ik? Dus bijvoorbeeld:
Wat zag ik? Er was een situatie waarin er een probleem optrad met oude hardware. Een backup maken kostte 12 uur. Persoon x beweerde later dat het maar 1 uur werk zou zijn.
Wat voelde ik? Ik was hier boos over, want het is echt onmogelijk dit in 1 uur te doen.
Wat wil ik? Ik zou graag zien dat persoon x meer vertrouwen in mijn beoordelingsvermogen zou hebben. Of ik zou graag zien dat persoon x mij zou helpen om/uitleggen hoe de klus de volgende keer in 1 uur af te ronden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Pater91 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:15:

Om even in kort detail te gaan:
Werkgever in Rotterdam nam me aan als laatste redmiddel omdat het erg slecht ging met het bedrijf, er was behoefte aan een nieuweling die zaken vanuit een andere hoek bekeek.
Beetje naïef niet? Gaan werken bij een bedrijf waarvan je weet dat het daar slecht mee gaat is gewoon dom.

Als het slecht gaat met een bedrijf dan heeft dat, kort door de bocht, twee mogelijke redenen: De economie of het management. En als andere bedrijven in dezelfde sector wel goed draaien dan ligt het dus aan management. Werknemers hebben daar geen invloed op. Zelfs de beste medewerkers kunnen niet goed maken wat een slechte manager verprutst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik heb geen 3 maanden meer om "na te denken" over de vergoeding. 3 dagen eerder. (maand misrekend)

De eigenaar is heel wantrouwend naar personeel, alles moet via hem .
Elke euro word door hem gefiateerd normaal heeft financiele administratie een fiat voor x aantal duizend euro om salarissen en andere bedragen te betalen .. Maar zelfs een pen moet door hem gefiateerd worden. en het is geen "tijdige" betaler.. (hoewel salaris enzv nog altijd op tijd is geweest)

Het probleem voor de rest is dat je als werknemer aan het zigzaggen bent, en murm geslagen word.
Dat personeel niet lang in dienst is zoas 1.5 jaar is wel maximum te noemen.

De eigenaar is erg gevoelig (duh) voor zaken die zijn portomonee raken en voor de rest krijg je kastje-muur verhaal. en daar word je juist moe van. En hier en daar in de gesprekken met hem weet hij heel goed zijn rechten / plichten .. hoewel hij daarbij graag overdrijft van zijn rechten.. (vaak genoeg betrapt op BS)
Ik heb me tot op heden redelijk ingehouden, en niet meegegaan in vergelijkingen, maar het mijne gedacht.

Als systeembeheer jezelf kunnen dragen in projecten :? lees je moet 50% facturabel bezig zijn lukt alleen als je de taken krijgt die erbij horen. (we hosten minimaal, en ik word niet gedetacheerd) dat lukt niet
Oude hw vind ik persoonlijk niet zo erg, als ik een goeie stoel, bureau en monitors heb, helaas zit dat er niet in. En als de omgeving presteerd zoals verwacht kan ik er ook wel mee leven. (leuk is anders)

Ik vind het erg schandalig als je als eigenaar langs een kapotte stoel van een medewerker loopt .. (enige trouwe medewerker van lange dienstjaren) en hard lacht en na 4 maanden nog niet eens een nieuwe verzorgt.

De aanzeg vergoeding zoals ik het zie is bedoelt als stok achter de deur om als werkgever eigenlijk een morele verplichting na te komen. Zoals velen al zeggen en ik reeds mee bezig ben is nieuwe werkgever aan het zoeken. Ik heb weinig behoefte om met ruzie weg te gaan .. echter ik hoor nog geen reden om er niet om te vragen. Wat ik er misschien mee bereik is dat collega's straks wat netter behandeld worden..

Ik zou zelf het leuk vinden als hij/men wakker word en in gesprek treed over verbeteringen kwa werkomstandigheden .. maar dat is tot op heden niet gelukt door vorig personeel .. enige wat ik kan zeggen is denk ik "waarom lopen mensen kwaad weg ? die veel inzet getoont hebben, ik ben niet de eerste maar kan de laatste zijn":

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Wat betreft die stoel zou ik eens (anoniem) bellen naar de arbo.

Verder veranderd volgens mij niemand iets die er vandoor gaat. Houd de eer aan jezelf of spreek op voordat je ontslag neemt.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
LankHoar schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:57:
Wat betreft die stoel zou ik eens (anoniem) bellen naar de arbo.

Verder veranderd volgens mij niemand iets die er vandoor gaat. Houd de eer aan jezelf of spreek op voordat je ontslag neemt.
Tja anoniem ... dan ben ik ook een bastard en bel naast de manager er naar toe

Ik heb na aantal maanden zeuren om een nieuwe monitor gewoon de monitor van de manager gepakt en mijne op zijn plek .. toen hij zijn beklag wou doen .. en waarom mag ik er dan wel maanden naar kijken ??? toen brabbelde hij nog wat na maar ben gewoon weg gelopen mijn punt was in iedergeval wel helder. dit heb ik tijdens mijn contract bespreking bij de eigenaar ook nog ff aangehaald .. dat dit arbo technisch niet hun meeste wijze zet was..

Tja vanalles

Pagina: 1