[DELL E6540 HD8790] geen switch naar dedicated GPU?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Iglo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:33
Beste iedereen,

Een tijdje geleden heb ik een tweedehands Dell E6540 gekocht, deze laptop beschikt over een AMD HD8790 GPU. Windows 10 pro 64-bit is geïnstalleerd. De laptop is gekocht met het oog op het spelen van wat oudere games, zoals Battlefield 3 en Command & Conquer 3. Voordat ik de laptop kocht, heb ik eerst research gedaan naar deze videokaart. Beide games zouden prima moeten kunnen draaien op deze laptop op 1920x1080 op hogere instellingen zonder AA/AF etc.

Nu is het zo dat ik Battlefield 3 zelfs niet speelbaar krijg op lagere resoluties als 1280x720 en lage instellingen zonder AA en AF; de framerate komt niet boven de 15 uit.

Command & Conquer 3 loopt iets vloeiender, maar komt op 1080p en instellingen op high zonder AA/AF ook niet boven de 20 FPS.

Nu heb ik het vermoeden dat de GPU niet de switch maakt van de Intel HD 4600 naar de HD 8790M. Dit vermoeden is versterkt toen ik de HD 8790M uitgeschakeld heb in apparaatbeheer, en dat de framerates hierdoor niet verslechterden. Hierdoor denk ik dat er alleen gebruik gemaakt wordt van de geïntegreerde HD 4600 GPU, en ik weet niet hoe ik dit op kan lossen.

Ik heb de volgende dingen geprobeerd:

- BIOS update
- Driver update, verschillende van zowel de site van DELL als van AMD inclusief oudere drivers
- Verschillende instellingen bij 'Radeon instellingen' gewijzigd, onder andere instellingen op 'hoge prestaties' bij deze games.

Specificaties:

DELL E6540
I5-4200M
Intel HD 4600 / AMD HD8790M 2GB GDDR5
8GB DDR3
128GB SSD
Windows 10 pro 64-bt

Wanneer ik met Google zoek naar dit probleem, valt het me op dat er meer mensen zijn die hier tegenaan lopen. Echter heb ik voor mij nog geen oplossing kunnen vinden.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Cpt.Iglo op 09-11-2017 20:48)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:08

Nemesizz

Untouchable

Heb je de netadapter aangesloten? (sommige laptops werken niet op volle snelheid op de accu)

Wat zijn de temperaturen van het ding? (laptops worden over het algemeen heet, maar als ze boven de 100ºC komen is er mogelijk toch wat mis qua koeling)

Engergiebeheer van Windows zelf al eens op hoge prestaties gezet?

Kijk ook eventueel eens met GPU-z wat de clockspeeds van je kaart doen tijdens gamen, gaan ze naar de juiste snelheid of blijven ze ergens op 'medium' of 'idle' snelheden steken (wil soms gebeuren als je een programma op de achtergrond hebt draaien met hardwareversnelling, een browser of mediaplayer bijvoorbeeld).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:46

nelizmastr

Goed wies kapot

En als je de HD4600 uitzet?
Instellingen in de AMD Catalyst/Crimson driver bekeken?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Iglo
Zojuist de HD4600 uitgeschakeld en even getest met C&C. Met dezelfde instellingen nu 2 FPS...

Alle instellingen in de drivers ben ik bij langs geweest en heb ik wat mee gespeeld, helaas zonder resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:08

Nemesizz

Untouchable

Heb je de netadapter aangesloten? (sommige laptops werken niet op volle snelheid op de accu)

Wat zijn de temperaturen van het ding? (laptops worden over het algemeen heet, maar als ze boven de 100ºC komen is er mogelijk toch wat mis qua koeling)

Engergiebeheer van Windows zelf al eens op hoge prestaties gezet?

Kijk ook eventueel eens met GPU-z wat de clockspeeds van je kaart doen tijdens gamen, gaan ze naar de juiste snelheid of blijven ze ergens op 'medium' of 'idle' snelheden steken (wil soms gebeuren als je een programma op de achtergrond hebt draaien met hardwareversnelling, een browser of mediaplayer bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Iglo
Adapter is aangesloten, en energie instellingen inderdaad op hoge prestaties.

Heb GPU-Z gevonden en geïnstalleerd en een log gedraaid voor +/- 10 minuten tijdens het spelen. De GPU wordt door het programma herkend, dus dat is goed. De temperatuur is niet hoger geweest dan 45 graden en de maximum snelheden waren 300 MHz op 'core clock' en 150 MHz op 'memory clock'. Naar mijn weten moet deze op 850MHz en geheugen op 4500MHz (gedeeld door 5 dus 900MHz ivm GDDR5?) draaien. Er gaat dus duidelijk iets niet goed.

Voor wat betreft de temperatuur is 10 minuten spelen natuurlijk veel te kort, maar het feit dat de snelheid van de core en het geheugen niet hoger liggen vind ik wel opvallend!

/Edit: ik heb zojuist de adapter erbij gepakt en ik zie dat deze 65 watt (19,5 V en 3,3 ampère) levert. Ik heb de handleiding van de laptop opgezocht op de site van DELL en zie daar tot mijn schrik staan dat de standaard meegeleverde adapter 130 watt (19,5 V en 6,7 ampère) moet leveren. Zou het kunnen dat er een verkeerde adapter meegeleverd is, en dat dit de problemen veroorzaakt? Erg warm wordt de adapter overigens niet en de batterij 'loopt' niet leeg tijdens het laden.

[ Voor 27% gewijzigd door Cpt.Iglo op 07-11-2017 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Cpt.Iglo schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:22:

/Edit: ik heb zojuist de adapter erbij gepakt en ik zie dat deze 65 watt (19,5 V en 3,3 ampère) levert. Ik heb de handleiding van de laptop opgezocht op de site van DELL en zie daar tot mijn schrik staan dat de standaard meegeleverde adapter 130 watt (19,5 V en 6,7 ampère) moet leveren. Zou het kunnen dat er een verkeerde adapter meegeleverd is, en dat dit de problemen veroorzaakt? Erg warm wordt de adapter overigens niet en de batterij 'loopt' niet leeg tijdens het laden.
Jep, dat zal het zijn. De GPU gaat niet aan het werk als hij niet genoeg stroom krijgt. De 65W zal wel de standaard zijn voor het model zonder GPU.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Iglo
Zojuist een adapter van mijn werk meegenomen welke 90 watt levert. Met deze lader helaas nog geen verschil gezien, de snelheden blijven steken op 300MHz en 150MHz. Ik ga morgen achter een lader met 130 watt aan, het resultaat laat ik nog weten. Hopelijk is het inderdaad zo simpel en is daarmee het probleem opgelost. :)

Bedankt voor het meedenken zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-10 10:55
Ik heb bijna(i7 ipv i5) exact dezelfde laptop thuis en haal met BF3 ongeveer 40/60FPS op medium settings dus ergens gaat het inderdaad niet goed. ;)

In Catalyst Control Center kan je per applicatie aangeven of de HD8790M als co-processor aan de bak moet of niet. Nu is bij deze laptop zo dat de HD4600 altijd verbonden zal zijn met het scherm en je deze niet moet disablen.

Ik heb wel een 130W power supply eraan hangen dus dat kan wellicht de oplossing zijn voor je. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Iglo
Het probleem is opgelost! Het lag inderdaad aan de adapter, de verkoper had per ongeluk de verkeerde geleverd. Vandaag de juiste ontvangen en hij werkt nu zoals het hoort!

Het kan zo simpel zijn soms.. :)

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken, door de tip over het aansluiten van de lader ben ik er dus achter gekomen dat hier het probleem lag. Zojuist een dik uur gegamed, de waardes stijgen nu naar 900Mhz en 1000Mhz. Temperatuur komt niet hoger dan 84 graden, best heet maar niet overdreven dacht ik.
Pagina: 1