Vorige week werd ik op mijn vingers getikt voor het mismodereren van een aantal posts. Ik heb me even een tijdje ingehouden met modereren om eea te laten bezinken, vervolgens de FAQ gelezen en met een hernieuwd oog mijn moderaties nog eens bekeken. Over het algemeen was ik het wel eens met de kritiek op mijn moderaties, maar de meeste van mijn mismoderaties zaten in één thread, nml die in het stuk over de Pixel 2 snelladers. Hier werd een reactie gemaakt die een erg grappige woordspeling was, waarop meerdere tweakers losgingen, waaronder ikzelf. Hieronder een greep uit de reacties:

Laat ik direct duidelijk zijn: dit is kant en klare mismoderatie, een +3 is duidelijk overdreven voor deze posts. Alleen ontbreekt het in de FAQ aan richtlijnen hoe dan wel om te gaan met grappige comments. Het beste wat ik er op kan passen is een +2 waar deze omschrijving bij staat in de FAQ:
Alle reacties kwamen uiteindelijk op +1 uit, ik vermoed doordat er +2 reacties door powermods zijn verwijderd om de scores te normaliseren.
Let wel, dit geen aanklacht tegen de powermods en het gaat me ook niet eens zozeer om deze thread zelf, maar ik denk dat er behoefte is aan een betere manier om grappige reacties te waarderen.

Laat ik direct duidelijk zijn: dit is kant en klare mismoderatie, een +3 is duidelijk overdreven voor deze posts. Alleen ontbreekt het in de FAQ aan richtlijnen hoe dan wel om te gaan met grappige comments. Het beste wat ik er op kan passen is een +2 waar deze omschrijving bij staat in de FAQ:
De FM MiniFaq noemt grappige reacties wel, maar geeft niet veel houvast:Het niveau +2 is bedoeld voor informatieve en interessante reacties die op een positieve wijze boven het maaiveld uitsteken en waarvan de inhoud een nuttige toevoeging is op de discussie in een on-topic thread of de informatie in het artikel.
Een +2 vind ik persoonlijk wel terecht omdat het zeker interessante reacties zijn die op een positieve manier eruit springen. Of dit ook de insteek was bij het inrichten van het moderatiesysteem is een tweede. De op één na onderste reactie ('Toch schokkend hoeveel +3 op deze moderaties komen') is wel de spijker op zijn kop want als je de individuele scores van de reacties bekijkt dan is het inderdaad schokkend (pun intented) hoeveel +3 scores er kennelijk zijn uitgedeeld. Hieronder de reacties uit de thread met de scores erachter.Grappige reacties zijn gewoonlijk wat lastiger om objectief te beoordelen, want de beoordeling wordt gewoonlijk gevormd door originaliteit en in hoeverre de grap geslaagd is. Een goede grap of een grap die een interessant punt aansnijdt mogen best een hogere beoordeling ontvangen, maar er moet wel gekeken worden naar wat andere factoren. Als bijvoorbeeld de grap al vaak herhaald is of wanneer de grap een flame bevat dan zal de beoordeling een stuk lager zijn
+3 | +2 | +1 | 0 | -1 | |
Kijk dat is nog eens wat! | 24 | 0 | 21 | 36 | 21 |
watt* | 20 | 0 | 32 | 37 | 28 |
Gezien jullie moderatiescore levert dit wel wat weerstand op | 23 | 0 | 16 | 24 | 6 |
mjah, dit dekt de lading wel zullen we maar zeggen | 13 | 0 | 12 | 20 | 4 |
Ik voel wel spanning in deze draad, | 14 | 0 | 11 | 20 | 4 |
Ik doe het lichtnet aan. | 2 | 0 | 3 | 2 | 0 |
Het vermogen om je aan te passen is duidelijk hoog in deze comentaren | 19 | 0 | 9 | 24 | 6 |
We zitten qua reacties nu duidelijk op een piekmoment. | 18 | 0 | 9 | 24 | 2 |
Tijd om de schakelaar om te gooien | 14 | 6 | 9 | 20 | 2 |
Zeker. Ik verwacht zo meteen kortsluiting bij de moderators | 9 | 0 | 5 | 18 | 11 |
Laat Ohm agent er maar geen einde aan maken ... | 12 | 0 | 11 | 18 | 4 |
Jullie genereren meteen ook de leukste thread van de week | 2 | 0 | 7 | 24 | 2 |
Ohmy god, we zitten in een +3 fasig momentum | 2 | 0 | 5 | 26 | 2 |
Onze piek amplitude lijkt nu moderatief over de hele sinus golf met -2 | 0 | 0 | 1 | 16 | 2 |
Het stroomt hier volt met die oneliners! | 7 | 2 | 3 | 8 | 2 |
Alle reacties kwamen uiteindelijk op +1 uit, ik vermoed doordat er +2 reacties door powermods zijn verwijderd om de scores te normaliseren.
Let wel, dit geen aanklacht tegen de powermods en het gaat me ook niet eens zozeer om deze thread zelf, maar ik denk dat er behoefte is aan een betere manier om grappige reacties te waarderen.
... en gaat over tot de orde van de dag