Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi in de schuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Azanil
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-11 12:17
Beste tweakers

Sinds kort heb ik een Tacx trainer voor de racefiets gekocht. Hiervoor moet ik de laptop gebruiken, maar nu zit ik met een probleem met de Wifi. De verbinding is in de schuur erg slecht. De snelheid is traag en de verbinding is niet stabiel.

hieronder een tekening van de situatie.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M8u0RL7.png

Het is 6m van de meterkast tot de eerste buitenmuur. Dan is het 5m van de buitenmuur naar de muur tussen de hal en de schuur. Hier hangt een wifi extender. Dit is de TP-Link TL-WA850RE-300 Mbps Universele Wi-Fi Range Extender.
Hierna is het nog 7m tot de laptop en de tacx.

Laptop: Dell inspiron 7520 Base,
met Wireless : Intel 2230 WLAN Card (802.11n + BT 4.0)

Mijn vraag
Wat kan ik doen om mijn internetverbinding te verbeteren?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Drivers geupdate van de laptop
Wifi extender verplaatst.

Alle reacties

• marcelmaria
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:54
Wat voor router gebruik je ?

• Azanil
Kpn experiabox v9

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 13:34
utp-kabeltje trekken met accesspoint. wifi repeater is niet echt wat. Of wifi op je router uit en centraal een goed accesspoint ophangen.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:30
wifi repeaters zijn niet ideaal idd.
Voordat je geld uitgeeft:
Wat nog wel eens wil helpen is de repeater dichterbij het modem te plaatsen, zo krijgt de repeater een beter signaal en kan dus een beter signaal doorsturen.
met en wifi analyzer op je telefoon kan je een betere positie voor je repeater opzoeken,

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:47

JdM

Humbled

Powerline een optie?

• Azanil
Thx, ik ga de repeater even op een andere plek hangen en anders powerline proberen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Kabel trekken en een AP bijplaatsen.

Powerline is gewoon een gok: Kan werken, kan ook (zomaar) niet werken of ineens stoppen.

Bespaar je de investering van powerline en neem de moeite voor een kabel. Kost wat meer moeite, maar is (muv tijd) een stuk goedkoper en stabieler.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
DJSmiley schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:41:
Kabel trekken en een AP bijplaatsen.

Powerline is gewoon een gok: Kan werken, kan ook (zomaar) niet werken of ineens stoppen.

Bespaar je de investering van powerline en neem de moeite voor een kabel. Kost wat meer moeite, maar is (muv tijd) een stuk goedkoper en stabieler.
Dat dus!

• Azanil
powerline heb ik nog liggen. Gebruik het momenteel voor de tv, maar kan hem er wel ff uittrekken.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:43
Heeft die wel WiFi aan boord dan? Anders heb je er nog vrij weinig aan. Overigens is powerline best een goede optie tegenwoordig, mits je een goede set hebt met MIMO te herkennen aan de geaarde stekker en geaarde stopcontacten hebt. Ben eigenlijk nog geen situatie tegengekomen waar deze niet werkten. Natuurlijk is een AP aan een kabel altijd beter maar zo'n set op proef scheelt enorm veel gedoe als er geen loze leiding ligt. Als het niet werkt kan je het altijd terugsturen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:47

JdM

Humbled

Azanil schreef op woensdag 8 november 2017 @ 18:31:
powerline heb ik nog liggen. Gebruik het momenteel voor de tv, maar kan hem er wel ff uittrekken.
Weet je meteen of het een beetje stabiel te krijgen is op die plek.

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

Azanil schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:10:
Beste tweakers

Sinds kort heb ik een Tacx trainer voor de racefiets gekocht. Hiervoor moet ik de laptop gebruiken, maar nu zit ik met een probleem met de Wifi. De verbinding is in de schuur erg slecht. De snelheid is traag en de verbinding is niet stabiel.

hieronder een tekening van de situatie.
[afbeelding]

Het is 6m van de meterkast tot de eerste buitenmuur. Dan is het 5m van de buitenmuur naar de muur tussen de hal en de schuur. Hier hangt een wifi extender. Dit is de TP-Link TL-WA850RE-300 Mbps Universele Wi-Fi Range Extender.
Hierna is het nog 7m tot de laptop en de tacx.

Laptop: Dell inspiron 7520 Base,
met Wireless : Intel 2230 WLAN Card (802.11n + BT 4.0)

Mijn vraag
Wat kan ik doen om mijn internetverbinding te verbeteren?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Drivers geupdate van de laptop
Wifi extender verplaatst.
Het lijkt er op dat de TP-Link extender niet bepaald op een gunstige locatie staat.

Er zitten aardig wat muren tussen die veel signaal kunnen tegenhouden.

Voor deze Topologie zijn er andere alternatieven:

Optie 1:
Je kan gaan werken met powerline adapters alleen is het de vraag hoe goed dit gaat werken in je huis.
Dit is per huishouden namelijk verschillend hoe goed de werking is.
Indien je over meerdere stroomgroepen gaat werken kan het zijn dat randapparaten een invloed kunnen hebben op de powerline adapters waardoor je snelheid verliest of zelfs helemaal geen internet meer krijgt vanuit de powerline adapter. Dit is een kwestie van uittesten

Optie 2:

Een internet kabel leggen vanuit de router richting de schuur, dan kun je daar een Access point op aansluiten. Indien je deze mogelijkheid hebt zou ik zeggen : DOEN d:)b
Deze oplossing is heel stabiel.

Mvg Carmen van TP-Link :)

• Azanil
Helaas heb de powerline oplossing geprobeerd maar de verbinding is verre van stabiel.
Ook de range extender op meerdere locaties opgehangen, maar dit helpt ook niet.

Dus nu opzoek naar een access point. Ik zag dat er een groot prijsverschil tussen zit.

Ubiquiti
Is er in meerdere uitvoeringen. Grootste verschil wat ik zie is de snelheid. Nu hebben we een 100mb internet abbonement, dus vraag me af of die hoge snelheden nodig zijn.

Of kan bijvoorbeeld de TP link ook?

Verder zie ik 5ghz en 2,4 ghz. Wat is hier het verschil in?

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Azanil Ik neem aan dat je dat AP bedraad aan gaat sluiten in de schuur? Ofwel, een ethernet kabel gaat trekken? Let je er dan wèl even op dat je daarvoor speciale kabel gebruikt én die in een buis legt die je in graaft? (Of je moet 'm langs de schutting hangen, dat kan volgens mij ook nog wel al is dat wel lelijk.)

Hoe dan ook, zorg voor buiten of grondkabel die goed afgeschermd is. S-FTP of beter dus.
Wikipedia: Twisted pair

Qua Ubiquiti, ja, TP-Link kan ook maar je gaat niet veel beter spul voor het geld vinden dan die Ubiquiti spullen. Je gebruikt dat spul de komende 5-10 jaar, minimaal. Ik zou de investering doen.

Wil je alleen WiFi in de schuur, of wil je er ook nog andere apparaten aansluiten?

Hoe dan ook: Trek 2 kabels (ben je in 1x klaar), hang een PoE injector of een PoE switch in je meterkast (of waar je dan ook vandaan vertrekt) en hang het AP er aan. Wil je later nog meer apparaten in je schuur aansluiten, hang daar ook weer een switch (al dan niet PoE) en hang daar je apparaten en je AP aan. Wil je het nog mooier doen, koop 2 stuks L2 managed switches, bouw een etherchannel over die 2 kabels en je hebt 2x1GBit met loadbalancing/failover tot je beschikking.

Qua kabel: CAT6A of CAT7. CAT7 is niet zo duur meer tegenwoordig en meteen S-FTP. Of deze kabel geschikt is voor buiten heb ik zelf nog niet bekeken:

https://www.kabelshop.nl/...7-stugge-kabel-p5033.html

Let trouwens op dat je voor installatiekabel zgn. stugge kabel gebruikt, geen soepele kabel. Soepele kabel gebruik je als patchkabel. Voor dit soort dingen wil je stug.

Laatste ding: Monteer het af op eenvoudige patchpanalen. Zet d'r geen stekkers direct aan. Stekkers gaan kapot en da's gedoe. Juist met een patchpaneel hou je je installatie heel. (Met stekkers moet je trouwens specifiek stekkers kopen voor stugge kabel als je stugge kabel gebruikt en stekkers voor soepele (stranded) kabel als je soepele kabel gebruikt.)

Leuk handig patchpaneel:
https://www.kabelshop.nl/...37652-1-i7330-t16979.html
https://www.kabelshop.nl/...652SW-5-i7328-t16979.html

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:18
Voor outdoor is speciale kabel voor, daar is deze Cat7 kabel die jij linkt @unezra "officieel" niet voor geschikt.

Maar als je alles volledig netjes in buis legt en de buizen goed verlijmt, kan er in principe geen vocht oid in dringen en zou ik dergelijke kabel gewoon leggen persoonlijk :)
Let wel dat je voor buiten geschikte buizen haalt ;)
Of in 1x een mantelbuis haalt, iets als dit hier: https://www.groepenkastbestellen.nl/mantelbuis
Kan je later ook nog makkelijk er iets anders bij door trekken ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Azanil
Alleen wifi in de schuur is genoeg. Ga er verder geen apparaten aan hangen.
Kan via de kruipruimte de schuur in komen. Die staat gewoon droog dus denk niet dat ik buizen moet gaan gebruiken.

Wat is het verschil tussen een stugge en normale utp kabel?

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Als je niet door de grond hoeft te gaan is een CAT6 kabel al prima genoeg. (voor de zekerheid), ik heb hier overal CAT5 liggen en zelfs dat werkt probleemloos over >> 20 meter (tot 100 m zeggen ze ;) ).
Zoals al vaker gezegd, kabel tot in de schuur en dan daar wifi.
Als je de kabel tot in de schuur komt heb je aan een oud maar goede router of modem in acces mode ook goed. Ik gebruik ze hier ook zo, niks mis mee.
Pas nog een Asus RT AC68U op MP gekocht voor dat gebruik. Onder de 70 euro heb je er vast een. Met geluk 5 tientjes. De andere access punten zijn oude routers van mezelf.

PS: als je aan een oude router een goede externe antenne kunt hangen, die je naar buiten kunt leiden, kom je wrs daar met een router/wifi als AP binnen ook nog weg. Heb het zelf een keer getest, hoog op het dak, vast getaped aan de ventilatie buis. Kwam meer dan 300 m ver en nog steeds 20 Mbit/s. Verder lukte niet moest ik een viaduct over, "vrij zicht" kwijt.... Ik had er een echte dipool voor.

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 12-11-2017 20:01 ]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

De reden dat ik hier specifiek aan CAT7 SFTP denk, is voor de verandering een keer niet vanwege de snelheid. :) Het is extreem stugge kabel. (Die kabel die ik linkte dus.) Dat is voor zo'n kruipruimte tracé erg fijn.

Qua AP, het kan allemaal maar ik denk dat je het beter goed dan niet kunt doen en dan is zo'n Ubiquiti AP van tussen de 80 en 120 € beter dan een willekeurig TP-Link of Asus AP. (In fact, ik vind de Ubiquiti AP's beter dan mijn Asus N66U en AC66U.) Maar je hebt daar dan wel weer een cloud key voor nodig, of een server met de controller software als vm. Als dat te lastig is, is TP-Link of een AC66U ook prima.

Het verschil tussen stugge en soepele kabel is precies dat @Azanil, het ene is stug, het andere soepel. :) Stug (solid) bestaat uit een massief koperen kern en is bedoeld als installatiekabel, soepel (stranded) bestaat uit meerdere dunne koperen vezels per ader is bedoelt als patchkabel. Wat jij nodig hebt is solid, die je dan op gegeven patchpaneel afmonteerd en daar prik je dan een soepele patckabel in.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

Azanil schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:57:
Helaas heb de powerline oplossing geprobeerd maar de verbinding is verre van stabiel.
Ook de range extender op meerdere locaties opgehangen, maar dit helpt ook niet.

Dus nu opzoek naar een access point. Ik zag dat er een groot prijsverschil tussen zit.

Ubiquiti
Is er in meerdere uitvoeringen. Grootste verschil wat ik zie is de snelheid. Nu hebben we een 100mb internet abbonement, dus vraag me af of die hoge snelheden nodig zijn.

Of kan bijvoorbeeld de TP link ook?

Verder zie ik 5ghz en 2,4 ghz. Wat is hier het verschil in?
Kwaliteitsgericht is de TP-Link en de Ubiquiti gelijk aan elkaar, echter zijn wij als TP-Link vaker goedkoper ;)

Wij adviseren je even wat reviews te lezen van beide partijen en vanuit daar je keuze te maken

Hieronder vind je een review van een EAP225
productreview: TP-Link EAP225 Access Point AC1200 review door Foritain

Mvg Carmen van TP-Link :)
Pagina: 1