Western Digital Green hard disk aan het doodgaan? in UNRAID

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-12-2025
Hi,

Vrij simpele vraag waarvan ik denk het antwoord al te hebben: ja. Maar toch wil ik het hier even langs laten komen. Alvast bedankt voor het meedenken.

Van een aantal desktop schijven heb ik nu een unraid installatie gemaakt. Hier komt een 8TB parity WD RED bij, maar ik ben eerst bezig met de data op de array te pompen. Disks in de toekomst in deze unraid installatie worden allemaal WD RED (NAS) schijven.

Nadat ik de volgende schijf voor 75% vol had gezet met data crashde de unraid installatie (zie screenshot #1).

Screenshot #1
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/v8jclyypyxjdytf/1-thumb.jpg?dl=0

Na een handmatige herstart zie ik dat disk 2 gecrashed is en niet meer door de SMART check heen komt (zie screenshot #2 en #3).

Screenshot #2
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/zstrd1esk8ykh5k/2-thumb.jpg?dl=0

Screenshot #3
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/vfm10jn5zq11kf1/3-thumb.jpg?dl=0

Na een warranty check bij WD zie ik dat deze al verlopen is (geen idee meer wanneer ik de schijf heb gekocht, kan ik dat zien?) zie screenshot #4.

Screenshot #4
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/m425zopyyrabp82/4-thumb.jpg?dl=0

De disk is nu nog wel te bereiken, maar denken jullie dat een replacement nodig is?

Is het niet vreemd dat de gehele unraid installatie vastloopt bij een hdd crash (als dat al de reden is)?

Beste antwoord (via Ruvetuve op 19-02-2018 10:25)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Lijkt me vrij duidelijk dat de disk inderdaad aan het overlijden is. Voor een dubbele check kun je even downloads: CrystalDiskInfo 7.1.0 gebruiken om de SMART data van de disk uit te lezen en die hier neer te zetten of in Check je SMART. :)

Ik ben geen pro met de SMART data, maar afgaande van de screenshots is ie idd aan het overlijden en kun je beter de disk zo min mogelijk aanzetten, tot je een vervangende disk hebt, om de data over te zeten, voor je die definitief kwijt bent.
Arunia schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:53:
@Ruvetuve
Alleen als je er op klikt, niet het losse plaatje in de post.
De img-tag werkt ook niet met Dropbox-linkjes / -afbeeldingen. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 07-11-2017 17:01 ]

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14
@Ruvetuve Zet even je dropbox folder open. Je plaatjes zijn niet te zien.

• Ruvetuve
Arunia schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:35:
Shit man, ik krijg het niet voor elkaar, working on it. Sorry

• Ruvetuve
Arunia schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:35:
Nu fixed?

• Arunia
@Ruvetuve

Acties:
  • Beste antwoord

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Lijkt me vrij duidelijk dat de disk inderdaad aan het overlijden is. Voor een dubbele check kun je even downloads: CrystalDiskInfo 7.1.0 gebruiken om de SMART data van de disk uit te lezen en die hier neer te zetten of in Check je SMART. :)

Ik ben geen pro met de SMART data, maar afgaande van de screenshots is ie idd aan het overlijden en kun je beter de disk zo min mogelijk aanzetten, tot je een vervangende disk hebt, om de data over te zeten, voor je die definitief kwijt bent.
Arunia schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:53:
@Ruvetuve
De img-tag werkt ook niet met Dropbox-linkjes / -afbeeldingen. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 07-11-2017 17:01 ]

• Arunia
Wat Ch4os ook aangeeft, uitfaseren die schijf en een andere plaatsen of als het mogelijk is even zonder die. Maar iig niet meer gebruiken. Weet niet of het kan met 1 schijf minder?

• Ruvetuve
Jawel, geen data kwijt nog. Ik haal hem uit de array en vervang hem! Dank.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-12-2025
Heb je een backup van je data? Dan zou het in principe niet uitmaken als de schrijven in je array crashen, je bent dan sowieso niks kwijt. Het is natuurlijk even een werk dan om alles te vervangen, maar je zet daarna de restore gewoon aan en klaar is kees..

• Ruvetuve
Klopt, ik haal de schijf er uit en zet een back-up terug. Ik weet nu zeker dat ik hem dien te vervangen om problemen in de toekomst te voorkomen.
Pagina: 1