Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king-martijn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-04-2021
Ik las op tweakers(hier dus :P ) dat de AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler en de MSI B350 PC Mate Samen nog wel eens voor problemen zorgen.

Ik quote van een tweaker:

Ik kan mijn geheugen niet op de 3000Mhz krijgen, deze blijft helaas steken op 2133Mhz, en het opstarten duurt wat langer dan ik ben gewend. Hopelijk wordt dit opgelost dmv BIOS update's

September 2017 nog geen oplossing of Bios update volgens deze Tweaker.
Je hoort vaker zulke verhalen, quote hierboven komt uit ( https://tweakers.net/prod...0-pc-mate.html#r_10748025 )

Ik wil deze pc kopen ( https://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/1475033 ) maar misschien, als dit klopt, een ander moederbord of een andere processor kopen. Wat denken jullie hiervan? Onzin verhaal of de waarheid en eventueel pc wensen aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:30
Ik heb dit moederbord zelf ook icm met een Ryzen 5 1600 (8 cores ipv 6 cores). Ik heb mijn geheugen op 2800Mhz draaien aangezien 3000Mhz lagere performance (cinebench) geeft dan 2800 met lage timings. Geheugen draait trouwens niet helemaal stabiel als ik het op 3000Mhz zet, af en toe een bluescreen, op 2800Mhz heb ik hier geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-09 20:08
Onlangs heb ik voor een vriend een PC gebouwd met dezelfde MSI B350 PC Mate en een Ryzen 5 1400 (4-core/8-thread) en 2x 4 GB DDR4-3000 van Corsair. Met deze configuratie kon ik na een BIOS update gewoon A-XMP aanzetten in de BIOS setup en toen draaide het geheugen automatisch stabiel op 2933 MHz.

Dit zijn de volledige specs van de machine:

https://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/1432273

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king-martijn
Deze gast had ook hetzelfde probleem, puur gericht nu op de AMD Ryzen 5 1600 : productreview: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler review door paco2013

[ Voor 8% gewijzigd door king-martijn op 07-11-2017 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijnb
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-08 18:23
Is volgensmij een algemeen ryzen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king-martijn
Ik twijfel serieus om hem te vervangen door een intel.

[ Voor 69% gewijzigd door king-martijn op 07-11-2017 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je hoort twee man zeggen dat het bij hun geen probleem is en concludeert nog steeds dat je beter voor een (momenteel duurdere) Intel kan gaan?

For what it's worth: ik heb sinds vorige week ook precies die CPU- en moederbordcombinatie en ook ik heb geen problemen. Ik heb mijn geheugen wel op 2400MHz draaien, maar da's sowieso hoger dan die 2133MHz uit je topicstart.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king-martijn
Boudewijnb schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 18:13:
Is volgensmij een algemeen ryzen probleem.
Dus ik kan beter het moederbord MSI B350 PC Mate laten zinnen en de processor AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler vervangen door een intel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king-martijn
NMe schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 18:30:
Je hoort twee man zeggen dat het bij hun geen probleem is en concludeert nog steeds dat je beter voor een (momenteel duurdere) Intel kan gaan?

For what it's worth: ik heb sinds vorige week ook precies die CPU- en moederbordcombinatie en ook ik heb geen problemen. Ik heb mijn geheugen wel op 2400MHz draaien, maar da's sowieso hoger dan die 2133MHz uit je topicstart.
Waarom heb je gekozen voor 2400MHz ipv het maximum ( 3600MHz dacht ik )?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:00

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat is nu het "probleem" ?

Dat je een OC op het geheugen icm. met een Ryzen CPU niet haalt ? Is dat een probleem voor je en vind je dat vervelend/irritant/ onacceptabel/vul wat in/ect. dan haal je een Intel. Zo niet dan euhm....is er geen probleem ?

@NMe Draait gewoon stock 2400Mhz, alles daarboven is een OC en geen garantie. 3200 is geen max alleen een bepaalde sweetspot voor Ryzen volgens vele/ benchmarks.

[ Voor 24% gewijzigd door sapphire op 07-11-2017 19:24 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king-martijn
sapphire schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 19:21:
Wat is nu het "probleem" ?

Dat je een OC op het geheugen icm. met een Ryzen CPU niet haalt ? Is dat een probleem voor je en vind je dat vervelend/irritant/ onacceptabel/vul wat in/ect. dan haal je een Intel. Zo niet dan euhm....is er geen probleem ?

@NMe Draait gewoon stock 2400Mhz, alles daarboven is een OC en geen garantie. 3200 is geen max alleen een bepaalde sweetspot voor Ryzen volgens vele/ benchmarks.
Niet mijn expertise vandaar dat ik het vraag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

OK nu met twee handen vrij én achter een toetsenbord even wat uitgebreider reageren ;)

Het "probleem" wat je aankaart in reacties en reviews is dat de Ryzen IMC (geheugencontroller in de chip) nogal kieskeurig is qua geheugen. In het begin was dit gewoon echt drama maar nu is dit al een stuk beter door microcode- (Agesa) en biosupdates door respectievelijk AMD en moederbord fabrikanten.

In het begin haalde veel mensen stock snelheden die de CPU icm geheugen aan zou moeten kunnen niet maar dat is eigenlijk al zga. opgelost.
Wat je nog wel leest is dat mensen 3200Mhz geheugen kopen en dat op die snelheid icm. een Ryzen CPU willen laten lopen, en daar zit dus dat "probleem" want dat lukt niet altijd/ vaak niet [Doorhalen wat je van toepassing vind aangezien we geen harde cijfers hebben]. Dat komt doordat die geheugencontroller nog steeds erg kieskeurig is, zo werken reepjes met bepaalde Samsung chips ( de befaamde B-die chips) vaker op 3200Mhz en reepjes met Hynix en vooral Micron minder vaak.

Is dat dan zo'n ramp, op zich niet zij het dat we afgelopen jaren erg verwend zijn met de geheugencontroller bij Intel die erg makkelijk is (want al veeeeeeel langer in ontwikkeling is) en omdat Ryzen gewoonweg meer baat heeft bij hogere geheugensnelheden dan een Intel chip dat heeft.

Korte uitleg uit deze review van T.net zelf waarom dat zo is:
Het is sinds de introductie van de eerste Ryzen-chips langzaamaan bekend geworden dat de processors veel baat hebben bij hogere geheugensnelheden. Dat zou komen doordat de Infinity Fabric, de interconnect tussen de core complexes, op dezelfde snelheid draait als het geheugen. Om een optimale communicatie tussen de verschillende cores mogelijk te maken, is rap geheugen dus een voordeel. Zo is er ook verschil te zien als twee threads van een applicatie op twee cores binnen één ccx draaien of over twee ccx'en zijn verdeeld; de latency die de Infinity Fabric introduceert, leidt tot prestatieverlies.
Waar komt dan die 3200Mhz vandaan, eigenlijk omdat dat zo'n beetje de sweetspot is qua prijs/prestatie. Al hoeft dat niet want zo kan 2933Mhz cas 14 sneller zijn dan 3200Mhz cas 16 of 18.
Hoeveel die winst is tov stock en of bandbreedte (Mhz) of latency (CL of cas) belangrijker is is weer game/applicatie afhankelijk. Daarnaast is de vuistregel bij games ook dat bij fHD en lager de impact groter is en bij hogere resoluties weer minder want dan is de GPU sneller een bottleneck.

Of dit van jou van belang is moet je echt zelf even googlen op bv. "Ryzen memory scaling" en kritisch kijken want veel sites pakken bv. Geekbench of andere synthetische benchmarkt waar de verschillen 'enorm' lijken zo dat het lekker dramatisch oogt. Guru3d vond ik wel een net artikel hebben.

Nog even een overzicht van de door AMD ondersteunde stock snelheden voor geheugen:
Afbeeldingslocatie: https://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2017/03/ddr4-memory-support-645x364.jpg

De set in jouw build is iig dual channel (2 reepjes) en vaak is 2x8GB ook single rank dus 2400/2667Mhz kom je dan op uit.

zo * sapphire had er zin in :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king-martijn
sapphire schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:49:
OK nu met twee handen vrij én achter een toetsenbord even wat uitgebreider reageren ;)

Het "probleem" wat je aankaart in reacties en reviews is dat de Ryzen IMC (geheugencontroller in de chip) nogal kieskeurig is qua geheugen. In het begin was dit gewoon echt drama maar nu is dit al een stuk beter door microcode- (Agesa) en biosupdates door respectievelijk AMD en moederbord fabrikanten.

In het begin haalde veel mensen stock snelheden die de CPU icm geheugen aan zou moeten kunnen niet maar dat is eigenlijk al zga. opgelost.
Wat je nog wel leest is dat mensen 3200Mhz geheugen kopen en dat op die snelheid icm. een Ryzen CPU willen laten lopen, en daar zit dus dat "probleem" want dat lukt niet altijd/ vaak niet [Doorhalen wat je van toepassing vind aangezien we geen harde cijfers hebben]. Dat komt doordat die geheugencontroller nog steeds erg kieskeurig is, zo werken reepjes met bepaalde Samsung chips ( de befaamde B-die chips) vaker op 3200Mhz en reepjes met Hynix en vooral Micron minder vaak.

Is dat dan zo'n ramp, op zich niet zij het dat we afgelopen jaren erg verwend zijn met de geheugencontroller bij Intel die erg makkelijk is (want al veeeeeeel langer in ontwikkeling is) en omdat Ryzen gewoonweg meer baat heeft bij hogere geheugensnelheden dan een Intel chip dat heeft.

Korte uitleg uit deze review van T.net zelf waarom dat zo is:

[...]

Waar komt dan die 3200Mhz vandaan, eigenlijk omdat dat zo'n beetje de sweetspot is qua prijs/prestatie. Al hoeft dat niet want zo kan 2933Mhz cas 14 sneller zijn dan 3200Mhz cas 16 of 18.
Hoeveel die winst is tov stock en of bandbreedte (Mhz) of latency (CL of cas) belangrijker is is weer game/applicatie afhankelijk. Daarnaast is de vuistregel bij games ook dat bij fHD en lager de impact groter is en bij hogere resoluties weer minder want dan is de GPU sneller een bottleneck.

Of dit van jou van belang is moet je echt zelf even googlen op bv. "Ryzen memory scaling" en kritisch kijken want veel sites pakken bv. Geekbench of andere synthetische benchmarkt waar de verschillen 'enorm' lijken zo dat het lekker dramatisch oogt. Guru3d vond ik wel een net artikel hebben.

Nog even een overzicht van de door AMD ondersteunde stock snelheden voor geheugen:
[afbeelding]

De set in jouw build is iig dual channel (2 reepjes) en vaak is 2x8GB ook single rank dus 2400/2667Mhz kom je dan op uit.

zo * sapphire had er zin in :)
Super bedankt voor de informatie, ga er morgen nog rustig naar kijken :)

Nog een vraagje(nu ik er toch ben :P ) voor jou of iemand anders die er verstand van heeft:

Stel je voor dat ik toch voor een Intel ga, welke van deze processors kan ik dan het beste kiezen en wat is de één na beste (game pc https://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/1475033 ).

Intel Core i5-4460, 3.2Ghz, 6MB, S1150
Intel Core i5-7400, 3Ghz, 6MB, S1151 36
Intel Core i5-4440, 3.10GHz, 6MB, S1150
Intel Core i5-4430, 3.00GHz, 6MB, S1150
Intel Core i5-6400, 2.7Ghz, S1151
Intel Core i5-4590, 3.3Ghz, 6MB, S1150
Intel Core i5-7400T (3.00GHz)
Intel Core i5-4440S, 3.3Ghz, 6MB, S1150
7Intel Core I5-6402P, 2.8Ghz, 6MB, S1151
Intel Core i5-6500, 3.2Ghz, S1151
Intel Core i5-4570, 3.20GHz, 6MB, S1150
5Intel Core i5-7500, 3.4Ghz, 6MB, S1151
Intel Core i5-4590S, 3Ghz, 6MB, S1150
Intel Core i5-7500T (3.30GHz)
Intel Core i5-6600, 3.3Ghz, S1151
Intel Core i5-4670, 3.40GHz, 6MB, S1150
Intel Core i5-7600T ( 3.70GHz )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Waarom de één na beste :?

Simpel, je hebt de 4xxx, 6xxx'en 7xxx serie hierboven, hoe nieuwer hoe sneller.

4 serie is oud, 6 iets minder oud, 7 de vorige en 8 (niet genoemd de huidige). Snelste is dus de 7 serie en met 3,7Ghz de 7600T de snelste (of de 7500 weet niet hoe het zit qua Turbo's).

Beetje zelf google'n mag best ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:14
@king-martijn waarom specifiek dat lijstje met Intel CPUs? Die zijn namelijk allemaal niet interessant. De enige interessante als alternatief voor een 1600 zijn wat mij betreft de 8400 en 8600K. Voor een 8xxx CPU heb je sowieso een Z370 moederbord nodig omdat andere chipsets deze CPUs niet ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king-martijn
sapphire schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 23:12:
Waarom de één na beste :?

Simpel, je hebt de 4xxx, 6xxx'en 7xxx serie hierboven, hoe nieuwer hoe sneller.

4 serie is oud, 6 iets minder oud, 7 de vorige en 8 (niet genoemd de huidige). Snelste is dus de 7 serie en met 3,7Ghz de 7600T de snelste (of de 7500 weet niet hoe het zit qua Turbo's).

Beetje zelf google'n mag best ;)
Ben ik ook druk mee bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king-martijn
Wekko306 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:14:
@king-martijn waarom specifiek dat lijstje met Intel CPUs? Die zijn namelijk allemaal niet interessant. De enige interessante als alternatief voor een 1600 zijn wat mij betreft de 8400 en 8600K. Voor een 8xxx CPU heb je sowieso een Z370 moederbord nodig omdat andere chipsets deze CPUs niet ondersteunen.
KReeg net te horen dat wanneer ik een (sneller/betere) intel processor wil. Ik een ander moederbord nodig hebt omdat die MSI B350 PC Mate maar maximaal 2400MHZ aankan.

Dus ik moet mij nog even verdiepen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Nee omdat Intel een andere socket heeft ;)

En niemand zegt dat die B350 Mate max 2400Mhz aankan toch?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king-martijn
sapphire schreef op woensdag 8 november 2017 @ 12:35:
Nee omdat Intel een andere socket heeft ;)

En niemand zegt dat die B350 Mate max 2400Mhz aankan toch?
Dat hoorde ik via iemand die pc bouwt, kennelijk geen expert :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:14
king-martijn schreef op woensdag 8 november 2017 @ 12:29:
[...]

KReeg net te horen dat wanneer ik een (sneller/betere) intel processor wil. Ik een ander moederbord nodig hebt omdat die MSI B350 PC Mate maar maximaal 2400MHZ aankan.

Dus ik moet mij nog even verdiepen :)
Als iemand zegt dat je met een Intel processor geen B350 PC Mate moet hebben omdat die maximaal 2400Mhz RAM ondersteunt zou ik daar vooral geen PC laten bouwen.

B350 moederborden zijn voor Ryzen CPUs. Doorgaans is er per moederbord een QVL beschikbaar, waarin de fabrikant heeft staan welke RAM kits werken en op welke snelheid. Ook een B350 PC Mate kan best sneller dan 2400Mhz draaien als je op de QVL kijkt.
Als je een 8ste generatie Intel processor hebt moet je momenteel een Z370 moederbord hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king-martijn
Wekko306 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:00:
[...]

Als iemand zegt dat je met een Intel processor geen B350 PC Mate moet hebben omdat die maximaal 2400Mhz RAM ondersteunt zou ik daar vooral geen PC laten bouwen.

B350 moederborden zijn voor Ryzen CPUs. Doorgaans is er per moederbord een QVL beschikbaar, waarin de fabrikant heeft staan welke RAM kits werken en op welke snelheid. Ook een B350 PC Mate kan best sneller dan 2400Mhz draaien als je op de QVL kijkt.
Als je een 8ste generatie Intel processor hebt moet je momenteel een Z370 moederbord hebben.
Bedankt voor het antwoord :)
Pagina: 1