Windows resetten, cd rom+usb drive werken niet, geen wachtwo

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb een redelijk complexe vraag. Ik zal proberen zo volledig mogelijk te zijn. Mochten er nog vragen zijn om zaken duidelijker te maken, dan hoor ik dat graag.

Zo'n 10 - 15 jaar (kan langer zijn) geleden heb ik een Packard Bell EasyNote laptop gekocht (Windows Vista). Ik heb hier extra werkgeheugen in gezet en gebruikte hem voornamelijk voor het programmeren van simpele programma's (Pascal, C++) en het grafisch vormgeven.

Na een jaar of 5 intensief gebruik kocht ik een andere laptop en desktop. Ik besloot wat te rommelen met mijn oude laptop, omdat ik immers al alternatief had. Hier heb ik veel van geleerd, maar ben ook enorm op mijn plaat gegaan. Ik heb kennelijk ergens wat weg gehaald en zaken dusdanig gesloopt waardoor er dingen niet meer werkten.
De cd-rom functioneert niet meer. Dit wil zeggen, hij gaat open/dicht, lampjes branden, cd's/cd-roms draaien, maar meer niet. Programma's worden niet gestart of herkend. Dit is hetzelfde met usb.

Ik wil heel graag op deze laptop Ubuntu installeren, maar dat is lastig aangezien je een cd rom of usb voor moet gebruiken.

Ik kan niet meer vinden waar ik heb zitten rommelen en waar ik dus moet zijn om dingen te herstellen.

Vanmorgen besloot ik nogmaals een poging te wagen. Ik wilde de laptop terug zetten naar fabrieksinstellingen, maar ook dit mislukte omdat er gevraagd werd naar het administrator wachtwoord. Na al die jaren heb ik werkelijk geen idee meer wat dit was. Ook dit kun je herstellen met een cd rom of usb, maar zie boven genoemd probleem.

Ik zit dus nu met een laptop die nog prima werkt, maar gehandicapt is.

Mijn doel is: deze laptop in ere herstellen en Ubuntu erop installeren. Is dit realistisch of moet ik het opgeven? Zijn er andere mogelijkheden waarmee ik mijn doel kan bereiken?

Alvast bedankt!
Groet Tyno

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:35

P_Tingen

omdat het KAN

Moet je niet in de BIOS zijn voor de instelling dat hij moet kunnen opstarten van CDRom? Dan heb je Windows in het geheel niet nodig en kun je een bootable cd van Ubuntu erin doen en starten

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 20:00
Als er nog een OS op staat aan het internet hangen en ubuntu downloaden en installeren vanaf de schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 16:47
Werken je usb poorten en cd\dvd drive in zijn geheel niet meer of alleen binnen windows niet?

Je kan op een andere pc een usb stick maken met de ubuntu installatie er op, en dan kijken of je de laptop daarvanaf kan opstarten.

Usb stick in de laptop en dan bij het aanzetten de optie gebruiken voor je bootmenu (vaak F9 of ESC) Of als je de juiste toets niet weet even de usb stick als "First boot device" instellen in de bios.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.