Dit is een sterk vereenvoudigde (en gefingeerde) lay-out van een dataexport uit ons omzetsysteem.
Ik wil handig inzichtelijk maken wat de januari-omzet was van Omzetgroep "Italiaans" door Verkoopgroep "Beverwijk".
Ik heb niet de mogelijkheid om deze kenmerken toe te voegen aan de omzetboeking, dus is het aan mij (met behulp van Tweakers
Nu los ik dat op met een nogal lange formule, waarin ik kijk naar alle argumenten.
Ik gebruik SOMMEN.ALS, waarin ik kijk naar de omzet van januari van Jan op het product Pizza. Vervolgens + dezelfde formule maar dan voor Pasta. En dan dat ook nóg eens voor Henk. Dat is dus een enorme formule die niet handig werkt.
Ik ben dus op zoek naar iets waarin ik de producten Pizza en Pasta al kan definiëren als "Italiaans" en Jan en Henk als "Beverwijk".
Mijn doel is om het uiteindelijk mogelijk maken om zonder dat ik formules aan hoef te passen een nieuwe verkoper kan toevoegen in Beverwijk of bijvoorbeeld een nieuw product aan Italiaans.
Ik heb uiteraard al gezocht op de functies die er zijn, maar heb nog niks gevonden dat goed werkt. Zo heb ik gekeken naar naamlijsten, maar als ik in SOMMEN.ALS dan naar dit naambereik verwijs, lijkt het alsof de omzet dan alleen wordt getoond als het aan al de in de lijst voorkomende voorwaarden voldoet en dat klopt natuurlijk niet. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik iets in deze functie over het hoofd zie...
Wat is een handige oplossing voor mijn "probleem"? Of wie kan me een zetje in de juiste richting geven, op welke term moet ik zoeken?
Ik hoop dat ik m'n probleemstelling een beetje duidelijk heb kunnen maken.
Trouwens, als iemand een goede suggestie heeft voor een betere topictitel hoor ik dat ook graag.