Weet wat je eet...de Herenboerderij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Vanmorgen las ik toevallig een artikeltje in de plaatselijk krant (gemeente Ede) over het oprichten van een coöperatieve boerderij, een Herenboerderij. Het blijkt een hot item te zijn maar ik las er nu voor het eerst iets over. En ik moet zeggen, het klinkt erg aantrekkelijk.

In het kort:
Met 200 huishoudens sluit je je aan bij een Herenboerderij die als corporatie is opgericht. Je koopt je in en bent dan dus ook mede-eigenaar. Je eigendomsdeel is vastgelegd in een certificaat. Met dat geld wordt de boerderij gestart. Fruitbomen, zaaigoed, dieren, hekwerken, opslag, machines en dergelijke worden hiermee bekostigd.

Daarnaast wordt een boer aangesteld die de boerderij runt. De mede-eigenaren bepalen samen wat er verbouwd en gehouden wordt op de boerderij.

Per week neem je je producten af. Geschatte uitgaven ongeveer 40/45 euro per maand voor je vlees, vleeswaren, eieren, fruit, groenten, aardappelen etc.

Ben benieuwd of er misschien hier al mensen zijn die bekend zijn met dit concept. Ik denk er serieus over me aan te melden maar misschien bekijk ik het met een roze bril en zie ik belangrijke nadelen over het hoofd. Op dit moment zie ik alleen maar voordelen, je weet wat je eet, de dieren leven een natuurlijk(er) leven en je kunt als leden ook zelf sturing geven aan wat er wordt verbouwd.

Info: http://www.herenboeren.nl/

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:09

Vos

AFCA

Lijkt me dat het opstarten een aardige duit moet kosten?

Heb snel de site doorgeklikt maar zie het zo nergens staan.

Toch gevonden ;) € 2000,- ongeveer zegt men.
Het bedrag dat hiervoor nodig is, gemiddeld € 400.000,-, wordt bijeengebracht door de leden op het moment dat ze instappen. Elk huishouden betaalt eenmalig € 2.000,-. Met dat geld kan de locatie worden ontwikkeld.

[ Voor 91% gewijzigd door Vos op 07-11-2017 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
Het opstarten van het bedrijf kost in totaal ongeveer 400.000 euro.

Een heel certificaat kost 2000 euro per huishouden. Voor alleenstaanden is dat 1000 euro. Nee, goedkoop is het niet. Als je de corporatie wilt verlaten en er is een wachtlijst dan kun je die inleg weer terugkrijgen zodra het nieuwe lid heeft betaald.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:49

ralpje

Deugpopje

En je hebt waarschijnlijk niet direct 'resultaat' van je geld. Na het inleggen gaat er (denk ik) nog best wat tijd overheen voor het bedrijf daadwerkelijk opgestart is en er ook daadwerkelijk producten klaar zijn voor consumeren.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 16-09 18:03

Barrycade

Through the...

400k voor een nieuw op te richten boerenbedrijf? en dus 10k exploitatie/omzet per maand. Is dat niet wat weinig? Of komt er ook ergens subsidie om de hoek kijken?

Op zich grappig idee. Maar maakt maar wel weer duidelijk dat duurzaamheid een rijke mensen hobby is. Want even 2 k ophoesten om je in te kopen is niet voor iedereen weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Collega van mij heeft dit in Boxtel gedaan en de kwantiteit en kwaliteit van de producten is erg goed te noemen. Het duurt inderdaad een paar maanden tot een jaar voordat alles opgestart is, maar met het startkapitaal hebben ze het wel kunnen halen.

Verder is het natuurlijk niet de bedoeling om (grote) winst te maken, maar is het puur een collectief. Alleen de boer wordt geloof ik wel betaald. Daarnaast kun je zelf ook als vrijwilliger op het bedrijf meehelpen en heb je een stem in het bedrijf.

Erg leuk initiatief als je van lekker eten houdt, maar houdt er ook rekening mee dat je waarschijnlijk een extra vriezer zult moeten aanschaffen voor de opslag van al dat lekkers :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
Lijkt me een voorbode voor problemen: je stelt een boer aan die in jullie belang moet handelen, maar wie zegt dat hij dat doet? En vanwege de ontslagbescherming is er lastig op te handhaven dat de boer dat wel doet.

En worden er van tevoren prijsafspraken gemaakt? Anders kan de boer de investeringskosten die jullie maken misbruiken door zijn prijzen omhoog te gooien (hold up probleem).

Stel nou dat er wel prijsafspraken worden gemaakt, wie zegt dan dat de boer niet alsnog (stiekem) rommel toevoegt aan zijn producten om te zorgen dat ze niet bederven/om aan de contractuele verplichtingen te kunnen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Barrycade schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:36:
400k voor een nieuw op te richten boerenbedrijf? en dus 10k exploitatie/omzet per maand. Is dat niet wat weinig? Of komt er ook ergens subsidie om de hoek kijken?

Op zich grappig idee. Maar maakt maar wel weer duidelijk dat duurzaamheid een rijke mensen hobby is. Want even 2 k ophoesten om je in te kopen is niet voor iedereen weggelegd.
Als ik het goed begrijp heeft dit bedrijf geen winstoogmerk, maar spelen ze enkel quitte (met evt. een beetje omzet om problemen tegen te kunnen gaan). Nu ben ik geen boer en zal ik dat ook never nooit worden, maar dat zal de kosten toch wel een beetje drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Leuk, ik volg dit even want woon ook in de buurt.

Ik kan alleen de risico's niet zo goed inschatten. Wordt je eigenaar (en dus ook evt verantwoordelijk voor verliezen) of is die 2k er alleen voor zodat je daar mag kopen?

Ik ga me er eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
nino_070 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:47:
Lijkt me een voorbode voor problemen: je stelt een boer aan die in jullie belang moet handelen, maar wie zegt dat hij dat doet? En vanwege de ontslagbescherming is er lastig op te handhaven dat de boer dat wel doet.

En worden er van tevoren prijsafspraken gemaakt? Anders kan de boer de investeringskosten die jullie maken misbruiken door zijn prijzen omhoog te gooien (hold up probleem).

Stel nou dat er wel prijsafspraken worden gemaakt, wie zegt dan dat de boer niet alsnog (stiekem) rommel toevoegt aan zijn producten om te zorgen dat ze niet bederven/om aan de contractuele verplichtingen te kunnen voldoen.
De betrouwbaarheid van de boer heb ik niet bij stilgestaan en of hij gehouden is aan een quotum, geen idee.

Bederfelijke waren moeten goed worden gepland en veel kan worden opgeslagen of ingemaakt of worden geruild. Ik denk ook dat de werkzaamheden van de boer worden gecontroleerd en bij niet functioneren of de boel flessen ook de boer geen ontslagbescherming zal hebben. Maar zou er nu echt voor grote bedragen gefraudeerd kunnen worden?

Er is ook een redelijk strakke begroting en er zijn afspraken hoeveel huishoudens zullen afnemen en wat ze daarvoor betalen. Nu zal er misschien iets overblijven, dat kan worden geruild met andere herenboerderijen of eventueel worden verkocht. Wat er eventueel aan winst wordt gemaakt, vloeit terug naar het collectief. Dat kan zijn in de vorm van bijvoorbeeld een verlaging van de maandelijkse bijdrage of investering in een nieuw product (bijenvolk om maar iets te noemen).

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

nino_070 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:47:

De betrouwbaarheid van de boer werknemer heb je bij elk willekeurig initiatief. Ik maak me bij dit soort zaken minder druk over de mensen op de werkvloer als wel de mensen achter de stichting en waar de grotere geldbedragen zich verplaatsen.

@Dinmi Ben je naar die bijeenkomst geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het een leuk idee, maar toen ik nog in nederland woonde (Leerdam) zat daar een biologische boerderij met winkeltje er aan - kon je dat ook allemaal halen, en vanuit de winkel was er een -Welkom- deur de stal in en je mocht ten alle tijden over de gehele boerderij rondsnuffelen.

Kon je je ook inschrijven voor bericht wanneer ze gingen slachten, vleespakket enz. Klinkt mij dan toch een stuk aantrekkelijker (en vrijblijvender) in de oren. Maar ik ben zowiezo voor alle vormen van voedselverduurzaming en het lokaler maken daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
@emnich Nee, jammer genoeg las ik er dus pas vandaag over maar ik denk dat er nog wel een bijeenkomst wordt georganiseerd.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Stoelpoot schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:52:
[...]

Als ik het goed begrijp heeft dit bedrijf geen winstoogmerk, maar spelen ze enkel quitte (met evt. een beetje omzet om problemen tegen te kunnen gaan). Nu ben ik geen boer en zal ik dat ook never nooit worden, maar dat zal de kosten toch wel een beetje drukken?
Even gesnuffelt op die website: en hoewel het er met niet zo veel woorden staat: de grond is niet van de coöperatie maar wordt gepacht (dat verklaart al het lagere start bedrag). Ook staat er: regels opzij bij een bepaald hoofdstuk. Dat bestaande regels tijdelijk in samenspraak met de overheid niet zo nauw genomen worden....

Want ik denk dan aan: aannemelijk belang / belastingdienst / hoofdelijke aansprakelijkheid als mede-eigenaar en allerlei doemscenario's die (deel) ondernemerschap met zich meeneemt.

Nogmaals leuk idee, maar als je wilt weten waar je eten vandaan komt kan je ook zoals hierboven beschreven een locale biologische boer zoeken in de buurt en daar in het winkeltje je spullen kopen.

Als ik zou willen kan ik bij de molen in het dorp verderop meel halen, appels kunnen plukken bij de boomgaard en bij de oogst-het-zelf boer hier om de hoek alles bij elkaar kunnen scharrelen. Dat scheelt weer liquiditeit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Barrycade schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:30:
[...]

Even gesnuffelt op die website: en hoewel het er met niet zo veel woorden staat: de grond is niet van de coöperatie maar wordt gepacht (dat verklaart al het lagere start bedrag). Ook staat er: regels opzij bij een bepaald hoofdstuk. Dat bestaande regels tijdelijk in samenspraak met de overheid niet zo nauw genomen worden....

Want ik denk dan aan: aannemelijk belang / belastingdienst / hoofdelijke aansprakelijkheid als mede-eigenaar en allerlei doemscenario's die (deel) ondernemerschap met zich meeneemt.

Nogmaals leuk idee, maar als je wilt weten waar je eten vandaan komt kan je ook zoals hierboven beschreven een locale biologische boer zoeken in de buurt en daar in het winkeltje je spullen kopen.

Als ik zou willen kan ik bij de molen in het dorp verderop meel halen, appels kunnen plukken bij de boomgaard en bij de oogst-het-zelf boer hier om de hoek alles bij elkaar kunnen scharrelen. Dat scheelt weer liquiditeit ;)
De cijfers lijken inderdaad niet helemaal te kloppen. Met een omzet van 100k per jaar is dit nauwelijks rendabel te krijgen (loon boer, pacht grond, afschrijvingen/investeringen, voer voor dieren, zaden, reservering voor mislukte oogst, etc). Ik ben toch bang dat aan het eind er iemand met een hele grote glimlach in een te grote wagen weg rijdt...

Ik ga wel eens kijken bij een bijeenkomst want het idee spreekt me wel aan. Ondanks dat je het inderdaad ook los bij elkaar kan scharrelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
emnich schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:21:
[...]

De betrouwbaarheid van de boer werknemer heb je bij elk willekeurig initiatief. Ik maak me bij dit soort zaken minder druk over de mensen op de werkvloer als wel de mensen achter de stichting en waar de grotere geldbedragen zich verplaatsen.
Klopt, maar in dit geval heeft hij geen collega's en heeft de werkgever weinig inhoudelijke kennis van zaken, dus dan wordt controle al moeilijker. Het is ook geen tegenargument ofzo, het is gewoon iets om rekening mee te houden. Concurrentie is in principe goed voor elke industrie, ook voor de duurzame industrie. En het is niet zo dat je het als je de boer zelf op de payroll zet ineens veel beter kan monitoren ofzo, of de duurzaamheid echt nageleefd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Volgens die website (die trouwens straalt van non informatie over het financiele deel). Heb je bijdrage verschillen in kosten voor biologisch of niet. Dus daar zal je blijkbaar een keuze in kunnen hebben.

Maar SKAL certificering of zoiets kost ook (veel) geld. Dus ik vraag me af hoe ze dit voor hun zien.
Dit druipt weer van goedbedoelde amateurisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:15

Case_C

[Team Carrack]

Barrycade schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:49:
Volgens die website (die trouwens straalt van non informatie over het financiele deel). Heb je bijdrage verschillen in kosten voor biologisch of niet. Dus daar zal je blijkbaar een keuze in kunnen hebben.

Maar SKAL certificering of zoiets kost ook (veel) geld. Dus ik vraag me af hoe ze dit voor hun zien.
Dit druipt weer van goedbedoelde amateurisme.
Het lijkt gewoon een leuke manier voor mensen die totaal geen weet hebben van de agrarische sector, zich een beetje boer te wanen. Van de foto's op die site zie je echter enkel wat veredelde moestuinen, en wat vee. Tja je eigen groente verbouwen in een moestuin lijkt me niet onoverkomelijk, en veel goedkoper. Voor ~€200,- huur je dan 250m2 p/j. Maar ja, dan worden je handen vies :+ .

De grap is natuurlijk dat het allemaal (zoals je stelde met de bio-boer/oogst het zelf) al bestaat, zonder die vaste kosten. Maar dan kan je er geen hip praatje bij houden dat je bij een 'heerenboerderij' zit.

Ook voor vlees kan je nu ook al langs de boer gaan, om je in te schrijven voor een aankomende slacht. Scheelt ook dat je dan geen zorgen hoeft te maken over alle regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:11

Chiron

Moderator Discord
Geinig, iemand die ik ken is bezig geweest met https://boerenenburen.nl/nl ook een soortgelijk idee. Maar dan zonder inleggeld van 2000 (!) euro, dat is nogal wat.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:11

Stoffel

Engineering the impossible

Is die 400k alleen voor het bedrijf of ook voor het vastgoed? Indien het eerste, wie of wat stelt er dan opstallen en land beschikbaar?

Als semi-ervaringsdeskundige (heb samen met mijn vriendin sinds mei een boerderij/paardenhouderij) lijkt het mij nogal een beperkt budget met enorm veel haken en ogen. Wie is er bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het onderhoud aan de opstallen? Er komt aardig wat op je af hebben we gemerkt. Ik verwacht dat wij voordat we helemaal operationeel zijn ongeveer het dubbele hebben betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
@Stoffel Het land wordt gepacht, ook van dat bedrag.

Het financiële aspect lijkt mij nu ook wel wat tricky. Maar het is ook niet bekend wat de boer betaalt krijgt voor zijn diensten, of hoeveel de jaarlijkse pacht zal zijn van het land.

Met de 400.000 wordt een start gemaakt, daarna betalen de leden een maandelijks bedrag. Laat dat op ongeveer 90.000 per jaar uitkomen. Daarvan moeten boer en pacht worden betaald. Als ik dit document snel scan, lijkt de pacht geen hoog bedrag per jaar.

Met het restant moeten dan de lopende zaken worden bekostigd, dus nieuw zaaigoed, eventueel nieuw vee, veevoer, onderhoud, veearts, etc. Mij lijkt dat die kosten zullen dalen, de veestapel zal zich op natuurlijke wijze verjongen, veevoeder zal zelf worden verbouwd, zaaigoed zelf vermeerderd...

Het alternatief dat @Chiron aanhaalt (boerenenburen) is ook interessant maar dat draait nog niet overal.

Een bioboerderij met winkel is ook een fijne optie maar daarvan heb ik mijn omgeving nog niet veel kunnen vinden (er is een zorgboerderij maar daar is het aanbod wat minimaal vrees ik maar een kijkje is het zeker waard).

Waar ik ook wel oren naar heb ik koopeenkoe (met aanverwante koopeenkip en koopeenvarken). Alleen zit daar een beetje met de hoeveelheden en de keuze.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@Dinmi Je hebt in Wageningen De Nieuwe Ronde:
http://www.denieuweronde.nl/index.php/welkom.html

Voor zover ik het kan zien alleen groenten/fruit en je moet het zelf oogsten.

Waarschijnlijk komt er binnenkort weer een informatiebijeenkomst. Ik zal dan eens kijken of ik meer financiële informatie kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:11

Chiron

Moderator Discord
Dinmi schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:56:
@Stoffel Het land wordt gepacht, ook van dat bedrag.

Het financiële aspect lijkt mij nu ook wel wat tricky. Maar het is ook niet bekend wat de boer betaalt krijgt voor zijn diensten, of hoeveel de jaarlijkse pacht zal zijn van het land.

Met de 400.000 wordt een start gemaakt, daarna betalen de leden een maandelijks bedrag. Laat dat op ongeveer 90.000 per jaar uitkomen. Daarvan moeten boer en pacht worden betaald. Als ik dit document snel scan, lijkt de pacht geen hoog bedrag per jaar.

Met het restant moeten dan de lopende zaken worden bekostigd, dus nieuw zaaigoed, eventueel nieuw vee, veevoer, onderhoud, veearts, etc. Mij lijkt dat die kosten zullen dalen, de veestapel zal zich op natuurlijke wijze verjongen, veevoeder zal zelf worden verbouwd, zaaigoed zelf vermeerderd...

Het alternatief dat @Chiron aanhaalt (boerenenburen) is ook interessant maar dat draait nog niet overal.

Een bioboerderij met winkel is ook een fijne optie maar daarvan heb ik mijn omgeving nog niet veel kunnen vinden (er is een zorgboerderij maar daar is het aanbod wat minimaal vrees ik maar een kijkje is het zeker waard).

Waar ik ook wel oren naar heb ik koopeenkoe (met aanverwante koopeenkip en koopeenvarken). Alleen zit daar een beetje met de hoeveelheden en de keuze.
Koopeenkoe is geniaal, crowdbutchering :) Inmiddels hebben ze ook koopeenvarken en koopeenkip. en een 'koopeenpaard.nl' als een april grap. Als je niet zo bent van de kant-en-klare vleespakketten en zelf je ding wil kiezen kan je beter bestellen bij een online slager als www.lindenhoff.nl. Volgens mij komt het vlees van koopeenkoe bij dezelfde boer vandaan als waar Lindenhoff dat regelt.

Persoonlijk vond ik het wel leuk om in een keer alle lades vol te gooien met rundvlees, en er zaten wat dingen bij die we normaliter nooit zelf zouden kopen (rollade, bepaalde worstjes etc.).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
emnich schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:11:
@Dinmi Je hebt in Wageningen De Nieuwe Ronde:
http://www.denieuweronde.nl/index.php/welkom.html

Voor zover ik het kan zien alleen groenten/fruit en je moet het zelf oogsten.
Die kende ik ook nog niet. Inderdaad wel alleen voor groente en fruit maar is zeker geen slechte optie.
emnich schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:11:
Waarschijnlijk komt er binnenkort weer een informatiebijeenkomst. Ik zal dan eens kijken of ik meer financiële informatie kan krijgen.
Op woensdag 15 november is er weer een informatieavond.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Even een kick omdat het concept snel groeiende is, maar ook omdat we onszelf inmiddels ingeschreven hebben in Utrecht. :P

Voor ons is het deels gemak (je mag meewerken, maar het hoeft niet), maar het is voor ons ook meehelpen aan een experiment om een alternatief te vinden voor de huidige vorm van landbouw. We vinden het ook leuk om te zien waar ons voedsel groeit. Een volkstuin vinden we te complex, en onze eigen tuin is te klein. Een (jaar)abonnement op groente zou een prima alternatief kunnen zijn, daar hebben we niet echt over nagedacht. Voordeel in dit geval is dat je inspraak hebt op het teeltplan.

Qua financiering vind ik het meest spannende deel nog dat er 75.000 euro overgemaakt moet worden naar de moederorgansiatie. Enerzijds logisch: zo kunnen ze het concept laten groeien en verder uitwerken, en de begeleiding kost ook tijd en geld. Maar toch: het is een stevige hap uit het budget.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Krisp schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:23:
Even een kick omdat het concept snel groeiende is, maar ook omdat we onszelf inmiddels ingeschreven hebben in Utrecht. :P

Voor ons is het deels gemak (je mag meewerken, maar het hoeft niet), maar het is voor ons ook meehelpen aan een experiment om een alternatief te vinden voor de huidige vorm van landbouw. We vinden het ook leuk om te zien waar ons voedsel groeit. Een volkstuin vinden we te complex, en onze eigen tuin is te klein. Een (jaar)abonnement op groente zou een prima alternatief kunnen zijn, daar hebben we niet echt over nagedacht. Voordeel in dit geval is dat je inspraak hebt op het teeltplan.

Qua financiering vind ik het meest spannende deel nog dat er 75.000 euro overgemaakt moet worden naar de moederorgansiatie. Enerzijds logisch: zo kunnen ze het concept laten groeien en verder uitwerken, en de begeleiding kost ook tijd en geld. Maar toch: het is een stevige hap uit het budget.
Wat is er te complex aan een volkstuin? Zeker als je begint met 100m2 of 150m2 is het prima te overzien. En dat staat sneller vol dan je denkt!

Mocht je het opkweken uit zaadjes lastig vinden dan kan je bij de intratuin ook plantjes kopen, ook al is dit relatief duur. Verder is er enorm veel informatie over het kweken te vinden op internet. Diana's Mooie Moestuin, Moestuinforum, diverse facebookgroepen etc.

Wij zijn thuis ook begonnen met 150m2 en zitten inmiddels op 600m2 met een kas, huisje voor opslag, kippenhok met 7 kippen met een buitenren etc.

En waarom zoveel? Iets met uit de hand gelopen hobby en ik ben helemaal gek van bijzondere appel- en perenrassen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

mkleinman schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:50:
[...]

Wat is er te complex aan een volkstuin? Zeker als je begint met 100m2 of 150m2 is het prima te overzien. En dat staat sneller vol dan je denkt!

[...]
Heel simpel: tijd. Ik merk nu al dat we beiden op de toppen van onze kunnen zitten. Het is leuk als het je hobby is en ik sluit absoluut niet uit dat we in de toekomst iets soortgelijks gaan doen, maar vooralsnog is dit voor ons een goede oplossing. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan binnen 60 minuten langs een aantal boeren die fruit, groenten en vlees op kleine schaal biologisch verbouwen. Ik zie niet waarom ik mij onderdeel zou maken van iets wat verder geen meerwaarde levert en ook nog 2k kost. Misschien zodat je op verjaardagen kan vertellen hoe goed en hip je bent voor de wereld?

Waarom moet het allemaal zo complex. Als je een beetje moeite doet kan iedereen goede en eerlijke producten vinden in zijn of haar buurt, misschien dat het wat langer duurt als je midden in een stad woont, maar dan nog.

Voorbeeldje van waar ik vlees haal: https://dykhoeve.nl/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-09 21:00
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:41:
Ik kan binnen 60 minuten langs een aantal boeren die fruit, groenten en vlees op kleine schaal biologisch verbouwen. Ik zie niet waarom ik mij onderdeel zou maken van iets wat verder geen meerwaarde levert en ook nog 2k kost. Misschien zodat je op verjaardagen kan vertellen hoe goed en hip je bent voor de wereld?

Waarom moet het allemaal zo complex. Als je een beetje moeite doet kan iedereen goede en eerlijke producten vinden in zijn of haar buurt, misschien dat het wat langer duurt als je midden in een stad woont, maar dan nog.

Voorbeeldje van waar ik vlees haal: https://dykhoeve.nl/
Je doet je concept nu denk ik wel wat tekort. Het levert zeker wel meerwaarde naar mijn mening. Niet in de zin van betere producten, maar dat je betrokken bent bij het proces. Dat je exact weet en invloed hebt op de manier waarop jouw eten wordt gemaakt en dat je dus ook zeggenschap hebt over hoe jouw financiële aandeel daarin besteed wordt. Je komt ook de voor de dilemma's te staan (in andere mate) dan een normale boer zou komen. Ik denk dat je het hele proces van voedselmaken zo veel meer en beter gaat begrijpen. En dat is ook wat waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je betrokken willen zijn bij zo'n proces? Laat mensen die er verstand van hebben en goed in zijn hun ding doen, en doe dat zelf ook. Zo werkt het toch in de maatschappij, ieder z'n vakgebied? Het lijkt mij strontvervelend als boer zijnde dat er een, ik noem maar wat, advocaat zich gaat bemoeien met mijn manier van werken, omdat hij 2000,- heeft ingelegd.
Sterker nog, er zijn straks 150 mensen die zich allemaal entitled voelen op iets omdat ze 2000,- hebben ingelegd, terwijl ze er waarschijnlijk de ballen verstand van hebben. Of erger, zich allemaal zichzelf de "betwetende" boer vinden.

Ik wil goede, eerlijke en gezonde producten, en daar betaal ik graag wat meer voor per product. En als ik het niet eens ben met een manier van werken, zoek ik een andere leverancier die het in mijn ogen wel goed doet.

Ik snap die bemoei/medezeggenschapsdrang gewoon niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2019 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Verwijderd schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:41:
Waarom zou je betrokken willen zijn bij zo'n proces? Laat mensen die er verstand van hebben en goed in zijn hun ding doen, en doe dat zelf ook. Zo werkt het toch in de maatschappij, ieder z'n vakgebied? Het lijkt mij strontvervelend als boer zijnde dat er een, ik noem maar wat, advocaat zich gaat bemoeien met mijn manier van werken, omdat hij 2000,- heeft ingelegd.
Sterker nog, er zijn straks 150 mensen die zich allemaal entitled voelen op iets omdat ze 2000,- hebben ingelegd, terwijl ze er waarschijnlijk de ballen verstand van hebben. Of erger, zich allemaal zichzelf de "betwetende" boer vinden.

Ik wil goede, eerlijke en gezonde producten, en daar betaal ik graag wat meer voor per product. En als ik het niet eens ben met een manier van werken, zoek ik een andere leverancier die het in mijn ogen wel goed doet.

Er wordt hier idd gesproken over de eventuele betrouwbaarheid van de boer, maar ik zou me idd meer zorgen maken over de mede inleggers dan de boer.

Heb dat al meegemaakt met iets relatief simpels als een VvE. Je hebt idd altijd een paar schreeuwers ertussen zitten die iedere keer over die 2k gaan zeuren en dat ze daardoor vooral recht hebben op veel dingen.

Heb er vorig jaar ook naar zitten kijken en die 2k vond ik prima, maar die zeggenschap deed me heel hard wegklikken, dat is gedoemd te mislukken. Is het niet het eerste jaar dan wel het derde jaar. Er gaan zich teveel mensen mee bemoeien die menen met wat google kennis de boel te kunnen besturen of meteen steigeren als er 2 dingen verbouwd worden die zij niet willen hebben.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Ik woon zelf in hartje Rotterdam en zou in de weekenden wel eens bij willen klussen. Ik eet graag gezond en verantwoord en dit lijkt me dan een goed initiatief. Kosten zijn voor mij ook het issue niet, maar ben benieuwd hoe dat zit met wederzijdse verwachtingen.

Anyway, ingeschreven voor de nieuwsbrief en de ontwikkelingen volgen.
Qua ondernemen vind ik dit ook wel leuk.

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChefvanOekel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-06 09:16
Verwijderd schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:41:
...
De opzet van Herenboeren is dat de boer een gegarandeerde afzet heeft en dus beschermd is tegen de grillen van de markt. De boer verbouwd alleen wat er wordt gevraagd en dat word afgenomen.

Ik ken ook een boer die is gevraagd mee te doen met dit concept, maar die hield af vanwege het niet duidelijk zijn van de verantwoordelijkheden en vervelende ervaringen met huurders eerder.
Ergens had ik ook gehoord dat er alternatieven opgestart worden.
Pagina: 1