Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-11 15:16
Naast de televisie heb ik twee ornamenten staan waar ik sinds een paar weken 2700K Led strips achter heb geplakt.

Dressoir

Deze strips worden gedimd dmv een Quinled.
Qua functionaliteit is dit prima, alleen ben ik niet tevreden over de kleur van het licht.
ook bij het dimmen van de strips veranderd de kleur niet.
2700K wordt overal verkocht als zijnde "warm wit", maar volgens mij betekend dit alleen maar dat het niet "Fel wit" is.
Ik ben dan ook op zoek naar een dimbare echt warm witte LED strip ergens in de buurt van de 1900K-2300K, maar het lijkt er op dat deze haast niet gemaakt worden.
De kleur komt het overeen met de "Filament"-lampen.

weet iemand hier waar ik zulke LED strips kan krijgen?

Alle reacties

• spank_mojoo
Echt helemaal niemand?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wellicht heb je ruimte om er een stukje oranje/gele led strip bij te plakken? Ik denk dat je op die manier beter kunt bepalen welke kleur voor jou prettig is.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:47
AliExpress al bezocht? Tal van LED strips die vast aan jou eisen voldoen.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:38

Felyrion

goodgoan!

Ik herken je verhaal wel.

Wat volgens mij het grootste probleem met dit soort stripjes is is dat het licht maar één enkele golflengte afgeeft. Hierdoor lijkt warm wit alsnog niet heel prettig.
De filament lampen die je noemt lossen dat op door indirect te verlichten met fosfor of iets dergelijks wat vervolgens een breder spectrum licht kan uitstralen.

Ik heb ook wat spotjes van philips die bij dimmen een andere kleur led bijschakelen (veel roder) zodat het wat natuurlijker voelt, maar ook dat is nog niet 100% naar mijn wens.

Ik hoor goede verhalen over de Hue ledstrips, maar ik heb ze zelf nog niet onder ogen gehad. Bij AliExpress is het erg lastig zoeken naar fatsoenlijk spul.
Ik heb zelf nog RGBWW strips in gebruik zodat ik wat rood kan bijmengen, maar ik heb toch nog wat halogeen in gebruik omdat het me anders te "kil" voorkomt.

edit:
Ik zat nog even te kijken naar de Hue lightstrip plus specificaties en dat komt wellicht in de buurt bij wat je zoekt (wel prijzig spul....)

1600 lm @ 4200K
1000 lm @ 6500K
800 lm @ 3000K
600 lm @ 2200K
>80 CRI from 2000-4000K
Functional white light
All shades of white, from warm to cold color temperatures
16 million colors

[ Voor 16% gewijzigd door Felyrion op 13-11-2017 16:20 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Felyrion schreef op maandag 13 november 2017 @ 16:13:
Wat volgens mij het grootste probleem met dit soort stripjes is is dat het licht maar één enkele golflengte afgeeft.
Dit is pertinent onmogelijk. Wit licht bestaat per definitie uit meerdere golflengtes. Als je het écht goedkoop wilt doen pak je blauw en geel licht. Voor het menselijk oog lijkt dat wit, maar als je rode of groene dingen ermee gaat belichten lijkt het nergens naar. Dit resulteert dan ook in een lage CRI (Colour Rendition Index).

Goedkope LED strips hebben vaak een lage CRI en hoge kleurtemperatuur (dus koud wit, lekker logisch idd), omdat je daarmee meer lumen per watt haalt.
Voor mooi licht zal je dus wat dieper in de buidel moeten tasten.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Er is een LED strip topic waarin onlangs nog naar een warmwitte strip werd gevraagd, en waarbij ervaringen werden gedeeld: ThinkPadd in "[LED] Strips, drivers"

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:38

Felyrion

goodgoan!

TommyboyNL schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:46:
[...]

Dit is pertinent onmogelijk. Wit licht bestaat per definitie uit meerdere golflengtes. Als je het écht goedkoop wilt doen pak je blauw en geel licht. Voor het menselijk oog lijkt dat wit, maar als je rode of groene dingen ermee gaat belichten lijkt het nergens naar. Dit resulteert dan ook in een lage CRI (Colour Rendition Index).

Goedkope LED strips hebben vaak een lage CRI en hoge kleurtemperatuur (dus koud wit, lekker logisch idd), omdat je daarmee meer lumen per watt haalt.
Voor mooi licht zal je dus wat dieper in de buidel moeten tasten.
Wellicht druk ik me niet juis uit door te zeggen dat het één golflengte is, maar wel een vaak beperkter deel van het spectrum. Van de CRI wordt letterlijk gezegd "Emitted light spectrum determines the CRI of the lamp.". Dit terwijl de resulterende kleurtemperatuur hetzelfde kan zijn.

CRI heeft helaas ook zo zijn beperking in uitdrukken, want het wordt gebaseerd op een aantal referentiekleuren en is vaak niet bijster geschikt om de kwaliteit van (met name witte) LED in uit te drukken. Vaak worden (nog steeds, ondanks dat er reeds een betere variant is voorgesteld) maar 8 referentiekleuren getest waar geel en rood niet bij zitten wat vaak hogere CRI waardes oplevert. Maar die kleuren bepalen wel in hoge mate wat wij als prettig licht ervaren.

Zie hier een voorbeeldje van een LED die een waarde van 82 zou halen, maar voor ons als vrij koud zou aanvoelen vanwege het gebrek aan rood:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7jt0NDlCSaGEFnKI1Isbixg3/full.png

Schaamteloos van de CRI wiki:
Ohno (2006) and others have criticized CRI for not always correlating well with subjective color rendering quality in practice, particularly for light sources with spiky emission spectra such as fluorescent lamps or white LEDs.
Sowieso boeiend om even door te neuzen als je wil weten hoe het ongeveer zit.
Wikipedia: Color rendering index

En deze is ook boeiend, legt ook goed de beperking uit.
http://www.olino.org/arti...eindex-cri-nader-bekeken/

Dit grafiekje bijvoorbeeld heeft een CRI van 80:
Afbeeldingslocatie: https://www.olino.org/wp-content/uploads/2009/09/greentubes_tl_powerspectrum_at_1m_distance.png

En deze is 81:
Afbeeldingslocatie: https://www.olino.org/wp-content/uploads/2008/12/lle_ar111_5l_15w_3000k_powerspectrum-400x211.png

Maar ik kan je vertellen dat dat heel anders aanvoelt voor het menselijk oog.

Ze zeggen aan het einde van dat artikel dan ook:
Voor witte LEDs geldt dat de berekende CRI waardes niet overeenkomen met de visueel ervaren kleurverschillen.
Anyway, sorry voor het lange verhaal, maar ik wou even aangeven dat het helaas een stuk complexer is dan even een lampje zoeken met een hoog CRI en een fijne kleurtemperatuur :> Er is niet één waarde die je vertelt of een LED goed gaat zijn.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-11 08:22

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ga op zoek naar een wat duurde warmwitte high CRI ledstrip. De kwaliteit wit licht daarvan is een stuk beter dan van goedkope strips. Het goedkope spul maakt vaak een groenig soort wit licht dat een unheimische DDR ambience over je huis afroept.

Voorbeeld: Yujileds heeft 2200K en 2700K strips met een CRI >95:
https://store.yujiintl.co...series-ribbon-120led-2835

• spank_mojoo
vinom schreef op maandag 13 november 2017 @ 16:02:
AliExpress al bezocht? Tal van LED strips die vast aan jou eisen voldoen.
helaas niet, alle ledstrips op alie zijn minimaal 2300K. ookal staat er "Extra warm wit" in de beschrijving.

het hele verhaal over CRI is mij nog onbekend.
ik zal me hier eerst wat op inlezen.
in ieder geval bedenkt tot zover alvast allemaal

[ Voor 18% gewijzigd door spank_mojoo op 17-11-2017 13:15 ]

Pagina: 1