Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HTPC, met of zonder BD en ervaringen van anderen.

Pagina: 1
Acties:

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:09
Het is begonnen omdat ik op dit moment een Dune HD TV303D heb, maar er komen toch wel bestanden welke deze niet kan afspelen, daarnaast wil ik over op Plex hier in huis en is het ook wel fijn om de Steam Link te vervangen, de media speler en uiteraard dan de BD-speler als dit mogelijk is. UHD BD is fijn om te kunnen spelen. Dit komt langzaamaan op en we kopen nog steeds BD's. Deze worden veelal in hoge kwaliteit geript en op de server gezet om zo af te spelen.

Aanschaf zal pas richting eind dit jaar zijn, maar zoveel zal er wellicht niet veranderen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gebruiken als HTPC. Op zijn minst om de Steam Link en de media speler te vervangen. De HTPC moet iig Plex client gaan draaien voor video's en muziek. Dit speelt af via het netwerk vanaf mijn server (dit is nu een Atom, maar wordt een i5 variant). Uiteindelijk is het de bedoeling om tot UHD af te gaan spelen.
Als extra twijfel ik erover om ook de BD-speler te vervangen. Nu zijn er 1 a 2 UHD BD-spelers voor in de pc en kun je middels Cyberlink powerdvd v14 en hoger UHD BD's af spelen. Echter, de BD-spelers Pioneer BDR-S11J-BK en S11J-X zijn iig buiten Japan nog niet beschikbaar. Nu kan ik tijdelijk een gewone BD-speler plaatsen in de behuizing om vooruit te kunnen (die van mijn eigen pc bijvoorbeeld).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tja, zit nu al rond de 8 a 900 euro. Maar de grafische kaart kan bijvoorbeeld ook wel een ander moment. Het liefst wil ik op de toekomst voorbereid zijn en als ik hier jaren mee kan doen, dan ben ik iig al erg blij.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hooguit mijn huidige BD-brander. Voor de rest alles nieuw.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Pc incl. UHD BD:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 188,51€ 188,51
1ASRock Z370M Pro4€ 115,35€ 115,35
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC Low Profile 4G€ 166,-€ 166,-
1Silverstone Milo ML04€ 84,88€ 84,88
1Noctua NH-L12S€ 49,50€ 49,50
1Crucial CT8G4DFS824A€ 78,46€ 78,46
1Cooler Master MasterWatt 450€ 53,95€ 53,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 125,25€ 125,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 861,90

Pc zonder BD:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i5BNK€ 336,-€ 336,-
1Kingston HyperX Impact HX421S13IBK2/8€ 90,30€ 90,30
1Samsung 960 EVO 250GB€ 123,94€ 123,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 550,24

Waarom een NUC? Omdat wanneer de BD-speler moet blijven, dan zal ik ook een kleinere kast moeten hebben. Aan de andere kant, begint de NUC omdat deze nog niet de nieuwe CPU's heeft, steeds minder mijn voorkeur te krijgen. Maar dan moet de BD-speler wel in de nieuwe pc hangen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, wegens wellicht ongegronde reden. Alhoewel de nieuwe generatie mooi 6 core is. En warmte ontwikkeling is volgens mij nog steeds lager dan bij AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil, 40cm breed en 10cm max hoog ongeveer, diepte is ongeveer 40. voor de met BD versie.
Bovenkant behuizing liefst geen roosters omdat de Ziggo Horizon box er op komt te staan.
Vergeet helemaal een infrarood oogje daar deze bestuurd gaat worden met een Logitech Harmony.
pricewatch: Flirc Media Center Companion < zou die werken?
En zwart. Alles is in het meubel zwart.

Ga je overklokken?
Nope. Zelfs mijn eigen pc met K cpu nog steeds niet overclockt. Dus zal dat dan nooit gaan doen.

Wat verwacht je van ons?
Is bovenstaande een zinvolle aanschaf? Is het zinvol en zijn er mensen met ervaring met een HTPC met BD-speler/UHD en werkt dat een beetje lekker? Is dit voor de toekomst blijvend interessant?
Qua stil moet ik wellicht nog een andere koeler op de CPU hebben. Ben zelf fan van Noctua, maar bedenk het me nu net en zal daar nog even in duiken wat een goede lage koeler is.
Windows 10 komt goed, kan ik via mijn werk goedkoop krijgen. (Slim/surfspot)
Ben zelf fan van i5 cpu's voor dit soort taken. Zowel Server als HTPC.
Als de server UHD niet goed kan transcoden naar de HTPC, dan moet de HTPC krachtiger zijn. Zal dit met een i3 of i5 voldoende zijn?
Daarnaast zullen er wellicht buiten spellen streamen ook spellen op gespeeld gaan worden. Vandaar de losse GPU. Als het de NUC zou worden, dan blijft het bij alleen streamen.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

@Arunia
Dat van die warmte ontwikkeling kan je wel vergeten, die 6 core intels zijn echte straalkachels in vergelijking tot de AMD tegenhangers. Verbruiken ook meer stroom dan AMDs 8 core Ryzens op stock snelheden.

Overigens, een 6 core in een HTPC? Mijn HTPC heeft nog een Q6600 die ooit over was, en dat is eigenlijk al overkill omdat de GPU 99% van het decoderen doet. Nu kan ik me voorstellen dat je dan 4k in x256 wil doen maar zelfs dat trekt die Q6600 al zonder HW decoding van de GPU.

Je kunt nog beter een dikke CPU in je server stoppen dan want die zal sowieso bij PLEX al het transcode werk gaan doen lijkt mij.

Maar goed een GTX1030 kan dus ook x256 decoderen op 4k en zal de load op je CPU zo erg verlagen dat zelfs een Ryzen 3 of Pentium G4560 etc al meer dan voldoende zal zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door DarkBlaze op 07-11-2017 13:02 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Arunia
Ander dingetje in de TS was ook wat spelletjes doen zowel icm Steam in home streaming als lokaal op de HTPC middels steam. Nu heb ik wel een krachtige pc boven staan, maar dan is het de vraag nog wat ik beneden wil gaan spelen. Hooguit controller/point and click spellen waarschijnlijk (Monkey Island en wat er nog meer is in dat genre vroeger en nu). Dus dat zal allemaal wel niet zo zwaar zijn.
Iig alles qua optie wat niet een shooter is en voor mij met muis en tobo gespeeld moet worden.
Nu zullen die ook niet perse op 4K gespeeld gaan worden. Dat lijkt me ook niet echt haalbaar in een HTPC.

Mijn gedachte is eigenlijk vaak: beter meteen goed doen, dan achteraf van alles moeten aanpassen of ergeren omdat het toch niet kan wat je wilt.

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
ik heb een HTPC met een Celeron en een GT1030 in de kast staan. Daarmee speel ik alle video prima af in 4K.

Gaming met een X-box controller doe ik via steam in-home streaming. Witcher 3 draait ook op 4K op de TV. Games staan verder niet op de HTPC zelf.

Mocht je simpele spellen wel op de HTPC willen spelen zou je kunnen kijken naar een pentium of i3 van de vorige generatie (i3-7XXX)

• Arunia
@hanvandijk Zou een i3-8xxx versie dan niet beter zijn? Bijna dezelfde prijs en een stuk sneller. Daarbij zal de warmte ontwikkeling nog wel mee kunnen vallen met een goede cpu koeler erop.

Het enige wat nog vervelend is, is dat er nog geen UHD BD speler beschikbaar is hier en degene die er wel is, is import en ontzettend duur (over de 1000 euro). Beetje zonde.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

@Arunia
Je hebt het alleen over de Steam Link gehad dus ik ben er van uit gegaan dan je wil streamen.
Vandaar dus de opmerking over de CPU.
Een i3-8xxx zou dan al veel logischer zijn ja, aangezien die 8400 echt uit zijn neus gaat zitten vreten tijdens het streamen van media/games.

Wat betreft de mediaserver, zou een Ryzen 1600 niet interessanter zijn in verband met SMT (dus meer threads 6 vs 12) Nu begrijp ik wel dat je geen feeling met AMD hebt maar het zou wel een logische keuze zijn in dit geval.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Arunia
@DarkBlaze
Allerlaatste zinnetje. ;)

Ik ga eens kijken naar een build met de i3-8xxx, De GTX1050 low profile is denk ik ook wel aardig voor spelletjes onderandere.

De server is nog even aankijken wat ik precies wil. Ik heb niets tegen AMD, vroeger namelijk veel gehad, maar op dit moment heb ik me er te weinig mee bezig gehouden om precies te zien waar ze nu eigenlijk staan. Ander ding is warmte, maar dat is tzt onderzoek doen lijkt me. Zeker als ik kijk naar de minimum eisen voor UHD transcoding, dan zoude die extra threads zeker interessant kunnen zijn.
Daarbij ben ik wel aan het kijken om ESXi te gaan gebruiken ivm meerdere programma's welke ik draai en welke wellicht makkelijker te managen zijn als ze op hun eigen OS draaien, daarom ook voor wellicht een ander topic. ;)

De behuizing van de HTPC heb ik totaal geen ervaring mee qua warmte afvoer e.d. Maar ben bang ook met de plek waar hij staat (open gat voor en groot gat voor kabels achter) kan het er toch wel warm worden lijkt me.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 113,-€ 113,-
1ASRock Z370M Pro4€ 115,35€ 115,35
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC Low Profile 4G€ 166,-€ 166,-
1Silverstone Milo ML04€ 84,88€ 84,88
1Flirc Media Center Companion€ 28,95€ 28,95
1Noctua NH-L12S€ 49,50€ 49,50
1Crucial CT8G4DFS824A€ 78,46€ 78,46
1Cooler Master MasterWatt 450€ 53,95€ 53,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 125,25€ 125,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 815,34

Het zou om 75 euro verschil gaan en wellicht de temperatuur van het spul. Die 75 euro is eigenlijk totaal niet interessant qua bedrag eigenlijk.

[ Voor 73% gewijzigd door Arunia op 07-11-2017 17:08 ]

• hanvandijk
het grote probleem met de nieuwe (Coffee lake) generatie is het gebrek aan moederborden. Op dit moment zijn er alleen dure moederborden met een Z370 chipset verkrijgbaar. Pas in Q1 van 2018 worden er goedkopere chipsets verwacht.
Omdat je aangeeft dat je niet gaat overklocken is een Z370 chipset een beetje overbodig.

• Arunia
Dat is idd ook een punt. Als er aankondigingen zijn tegen die tijd kan ik daar altijd nog op wachten. Scheelt weer aardig wat geld. Goede tip.

Denk dat ik er wel uit ben dat de NUC hem niet gaat worden en heb gevonden dat overschakelen naar bd software eigenlijk gewoon een instelling van Windows is. Bij invoeren film, start bd software.

Dan is het idd bedenken of ik toch voor een I5 wil gaan of een I3 uiteindelijk. Mijn gevoel zegt toch stiekem de I5 ivm het kleine verschil. Als het niet gebruikt wordt, wordt het niet warm. Onderklokken kan ik altijd nog doen als het nodig is.

• hanvandijk
Volgens de Pricewatch is het prijsverschil op dit moment ~70 euro.
de i5 levert daarvoor 2 extra cores en een hogere snelheid als niet alle cores gebruikt worden.
Dat is zeker een meerwaarde ten opzichte van de i3 maar of het in jouw situatie de €70 meerwaarde waard is...

Natuurlijk kan er tussen nu en Q1 2018 nog een boel gebeuren met de prijs.

• Arunia
Voor mij is het die meerprijs wel waard. Qua warmte moet ik het nog afwegen, maar verwacht met die noctua en voldoende noctua casefans, dat de warmte en het geluid ook wel tot een minimum gedrukt kan worden. Daarnaast de GPU nog, maar als het geluid maakt allemaal tijdens een spel, dan is dat niet zo boeiend verder.

Ik wacht nog even af, aanschaf zal toch eind december of wat later zijn en nog even precies opmeten van de behuizing. Kan altijd nog een extra gat in de kast erbij maken en hier een ventilator op monteren welke op het moederbord aangesloten is zodat warmte de kast uitgetrokken wordt. Wellicht überhaupt wel een idee daar. ;)

Wellicht dat ik dit topic tegen die tijd nog ga gebruiken als soort verslag als het mag van de modjes, maar die vraag kan ik dan nog stellen. Of, ik link naar een nieuw topic vanuit dit topic. Er zullen vast meer mensen zijn die er al ervaring mee hebben met BD afspelen of tegen die tijd UHD en UHD-BD. Dan kan er wellicht over gediscussieerd worden.

De grafische kaart is volgens mij ook prima om een aardige game te spelen op UHD of op zijn minst FHD. de HTPC krachtig genoeg om jaren later nog een upgrade grafisch te krijgen.

• hanvandijk
met een GTX1050ti kun je meeste moderne titels prima draaien op full HD (1080p). Oudere titels zullen vast wel op UHD gedraaid kunnen worden maar in hoeverre dat goed gaat weet ik niet precies.

Bij het kijken naar een andere videokaart moet je natuurlijk wel rekening houden dat je case alleen low-profile kaarten aan kan. op dit moment is de GTX1050ti de krachtigste kaart die in low-profile verkrijgbaar is. Het ziet er niet naar uit dat de krachtigere kaarten dit ook gaan krijgen.
Misschien dat dit bij de volgende generatie van Nvidia wel zo is, maar daar heb ik mijn twijfels over

• Arunia
Dat is verder dan ook niet van belang de komende jaren. De spellen die het het meeste nodig hebben, zijn toch FPSen en dat wordt hem zeker niet zo vanaf de bank (Overwatch gaat redelijk, maar dat is zo slecht voor de houding dan).

Die 1050ti 4GB versie hou ik er dan zeker in. Desnoods om later aan te schaffen als het budget het niet toe laat.

• hanvandijk
Wat betreft de warmte,

Ik heb in de achterkant van mijn tv-kast een gat van 120mm geboord en daar een losse Fan via wat verlangkabels gemonteerd. De fan wordt aangestuurd door het moederbord aan de hand van de temperatuur van de CPU.
Ik merkte na de overstap naar 4K dat de toegevoegde GPU toch voor behoorlijk wat meer warmte zorgde. ik merkte in de zomer op een warme dag dat de temperatuur in de kast opliep naar 45 graden. :S

nu is de temperatuur in de kamer zo'n 18 graden en in de kast ~22. (alleen tijdens het afspelen/streamen van 4K)

Verwijderd

Mooie woordspeling. :)

Ehhh, dat Z370 bord is wel overkill ja. Mooi dat je de NUC niet doet, hiermee ben je flexibeler. Maar beter effe wachten. Dit is best prijzig bij elkaar allemaal. Hier staat een Pentium J3455 volledig passief met 8GB/256GB SSD en standaard HDMI 2.0, dat was nog geen 280 euro bij elkaar, en speelt ook alles goed af. Over 3 jaar kijk ik wel weer verder. :) Maar goed, hier heb je niet zoveel aan want jij gaat voor krachtiger. Ik zou dan wel nog effe wachten totdat de normale moederborden beschikbaar zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2017 10:31 ]

• Arunia
@Verwijderd haha, dat had ik zelf nog niet door idd.

Ik ga zeker nog even wachten. Mochten er tegen januari februari goedkopere borden komen, dan ga ik daar zeker voor.
Goedkoper is wel beter daar ik idd het Z bord niet nodig heb.

Grote kans dat voor mijn doeleinde het teveel is, maar kan er dan lekker lang mee door.

Geluid wordt niet door de geluidskaart gedaan als ik het via hdmi aansluit toch? Ik hoor dat vaak, maar kan dat nog niet helemaal bevatten. Ga dat nog verder onderzoeken.

De gpu ondersteund hdmi 2.0b en DP 1.4 dus 4k@60hz output is geen probleem iig.

[ Voor 57% gewijzigd door Arunia op 08-11-2017 20:26 ]

• hanvandijk
Geluid kan via de HDMI in de GPU. Maar je kunt natuurlijk ook een audio set direct op het moederbord aansluiten.
Je zou zelfs kunnen kijken naar een mobo met een SPDIF aansluiting.

• Arunia
@hanvandijk ligt er uiteraard aan wat beter geluid geeft en de beste geluidsopties in Dolby HD, dts HD en weet ik wat er allemaal is. ;)
Daarbij (gaat lekker) wil ik tzt toch dolby atmos met speaker(s) boven de zitplek gaan ophangen.
Weer iets om even in te duiken. Zou zonde zijn als dat niet gaat lukken.

Nvm, processing gebeurd in de versterker zelf. Optisch of via hdmi is voldoende.

[ Voor 12% gewijzigd door Arunia op 09-11-2017 08:11 ]

Verwijderd

Arunia schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:15:
@Verwijderd haha, dat had ik zelf nog niet door idd.
Geluid wordt niet door de geluidskaart gedaan als ik het via hdmi aansluit toch? Ik hoor dat vaak, maar kan dat nog niet helemaal bevatten. Ga dat nog verder onderzoeken.
Jawel, standaard wordt het door de HDMI gestuurd. Ik moet dat juist altijd (eenmalig) uitzetten hier, omdat ik het door de koptelefoonuitgang wil hebben naar 2 speakers. Zie rechtermuis op het luidspreker icoontje (oftewel Sound) en dan Playback Devices (tabje Playback) en dan zie je alle (High Definition) audio devices die je kan enablen of disablen.

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Heb zelf een vergelijkbaar systeem gebouwd....Ik zat eerst ook te twijfelen of ik een blu-ray speler zou plaatsen.. maar heb hier toch op bespaard. Heb er geen spijt van. Eigenlijk heb ik alleen ISO's op mijn nas staan en dit werkt perfect in combinatie met bijvoorbeeld PowerDVD of WinDVD. Aanklikken en afspelen, daarnaast ondersteunen ze ook 3d bluray iso, perfect voor in de woonkamer.

Hier een link naar mijn systeem https://nl.hardware.info/usersystemen/27296/htpc-a-gaming

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
btw ik ben zelf voor een Silverstone Fortress gegaan...dan heb je iets meer hoogte voor een CPU koeler. Heb alle fans vervangen voor die van een Noctua. Als CPU koeler heb ik gekozen voor een Noctua NH-L12. Kon alleen de bovenste fan niet laten zitten vanwege de hoogte. De Noctua NF-A12x15 PWM 120m paste gelukkig wel aan de binnenkant van de case en dient tevens als intake fan. De bovenste fan kon ik elders in de kast hergebruiken.

• Arunia
@martijn_van_eck Het is zo, dat op het moment dat ik geen BD in zou bouwen, dat de stand alone BD-speler moet blijven, ofwel een kleinere kast. Als ik het dus kan combineren en naast dat ik veel van onze spullen rip, hebben we ook erg veel gewone BD's en ondertussen ook al een aantal UHD BD's, dan ben ik beter uit met alles in één. Als ik dan toch al een grotere kast moet hebben, dan past daar uiteraard ook een losse GPU in. ;)

Ben zelf ook fan van Noctua, dus dat komt goed. Die gaan er zeker komen. Verwacht wel dat ik extra koeling in het tv-meubel moet regelen. :P

Ga zeker even kijken naar je systeem. Alhoewel ik op een BD-XL speler of echt UHD-BD speler nog onderzoek moet doen verder.
Pagina: 1