Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thompsongast
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-06 19:24
Hey allen,

Eerste topic hier. Ik wil m'n RAM gaan upgraden naar de max op m'n Mobo, een Asus M5A99X EVO R2.0. Ik lees op de site van Asus dat 32gb DDR3 2133 (O.C.) de max is. Ik snap echter niet precies wat dit O.C. inhoudt, kan ik er reepjes van 2133 op installeren of is 1866 de max, welke ik dan zou moeten overklokken (wat ik liever -nog- niet doe) om tot die 2133 O.C. te komen - als dat überhaupt mogelijk is?

Icm:
AMD FX8320 @ 3.5 Ghz met CoolerMaster 212 Evo
MSI GTX760 2gb - Waarschijnlijk up-next om te upgraden, waarna het mobo & cpu ergens erna volgen.
PSU 750 watt

Momenteel heb ik het idee dat m'n 16gb 1333 ddr3 de bottleneck vormt wanneer ik multitasking in 3d dingen doe (modelling/texturing) - mede door de Windows melding dat 'ie RAM tekort komt om m'n 3 main programma's tegelijk open te houden wanneer ik een uurtje of 4 verderop ben.

Iemand ervaring met dit bord en z'n limieten? Welke reepjes zouden jullie aanraden?
Momenteel zit ik niet in het budget om m'n gehele Mobo/Cpu & RAM aan te pakken, mocht het echter aan te raden zijn met m'n specs om dit beter wel te doen gezien de ontwikkelingen afgelopen jaren en jullie hier goeie tips & ervaringen voor hebben hoor ik het ook graag!

Ben benieuwd naar jullie reacties, tips en tricks zijn meer dan welkom!

Beste antwoord (via thompsongast op 07-11-2017 16:25)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 09:25
Die OC betekent dat je de geheugencontroller van de CPU "overklokt" omdat die officieel maximaal 1866MHz ondersteunt. Het is wel mogelijk om de multiplier voor 2133MHz te selecteren, je kunt er dus 2133MHz reepjes op installeren als je dan zorgt dat alles ingesteld is (spanning, timings) zoals voor het geheugen gespecificeerd is (eventueel met een XMP profiel als je moederbord dat ondersteunt).

Maar dat het systeem dan ook zal werken met geheugen ingesteld op 2133MHz is afhankelijk van de geheugencontroller en het gebruikte geheugen. Het is voor een geheugencontroller bv moeilijker om te overklokken wanneer 4 latjes gebruikt dan wanneer er 2 gebruikt worden.

Als het geheugen echt te weinig is, zou ik 16GB DDR3 kopen om bij te plaatsen bij je huidige geheugen, liefst 1333MHz dan, maar als je sneller neemt, klokt dat toch terug naar het traagst geïnstalleerde geheugen.

Maar het is, vind ik toch, niet zo slim om nog veel te investeren in DDR3, het kost evenveel als DDR4 en je CPU zal waarschijnlijk toch heel gauw de volgende bottleneck zijn (dat op 3.5GHz draait, dat is gewoon stock snelheid bedoel je dan? Want doet toch turbo naar 4GHz.). Een nieuwe CPU zal alleen met DDR4 werken, als je dan nu DDR3 koopt kun je dat niet meenemen naar je nieuwe systeem. Zou je dus beter niet wachten met je geheugen upgrade tot je de CPU ook vervangt?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• MacPoedel
Die OC betekent dat je de geheugencontroller van de CPU "overklokt" omdat die officieel maximaal 1866MHz ondersteunt. Het is wel mogelijk om de multiplier voor 2133MHz te selecteren, je kunt er dus 2133MHz reepjes op installeren als je dan zorgt dat alles ingesteld is (spanning, timings) zoals voor het geheugen gespecificeerd is (eventueel met een XMP profiel als je moederbord dat ondersteunt).

Maar dat het systeem dan ook zal werken met geheugen ingesteld op 2133MHz is afhankelijk van de geheugencontroller en het gebruikte geheugen. Het is voor een geheugencontroller bv moeilijker om te overklokken wanneer 4 latjes gebruikt dan wanneer er 2 gebruikt worden.

Als het geheugen echt te weinig is, zou ik 16GB DDR3 kopen om bij te plaatsen bij je huidige geheugen, liefst 1333MHz dan, maar als je sneller neemt, klokt dat toch terug naar het traagst geïnstalleerde geheugen.

Maar het is, vind ik toch, niet zo slim om nog veel te investeren in DDR3, het kost evenveel als DDR4 en je CPU zal waarschijnlijk toch heel gauw de volgende bottleneck zijn (dat op 3.5GHz draait, dat is gewoon stock snelheid bedoel je dan? Want doet toch turbo naar 4GHz.). Een nieuwe CPU zal alleen met DDR4 werken, als je dan nu DDR3 koopt kun je dat niet meenemen naar je nieuwe systeem. Zou je dus beter niet wachten met je geheugen upgrade tot je de CPU ook vervangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thompsongast
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-06 19:24
Hey MacPoedel,

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie en adviezen. Het is inderdaad met huidige prijzen de vraag wat het waard is. Wellicht als ik wat 2e hands voor een leuke prijs kan vinden dat ik het op dit bord nog probeer. ik denk dat doorsparen en een flinke slag slaan met CPU/Mobo/RAM wellicht een verstandiger investering gaat worden.

Als ik 1333Mhz erbij haal om de 16 Gb te upgraden, dan is hetzelfde merk & model raadzaam lijkt me, zou het ook gecombineerd kunnen worden met een ander merk/model of schop je daarmee standaard de prestaties onderuit?

CPU 3.5 Ghz is stock, gaat inderdaad tegen de 4Ghz.

Thanks!

edit: spelfouten/vraag verduidelijkt

[ Voor 24% gewijzigd door thompsongast op 07-11-2017 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geheugen blijft op 1333mhz draaien,als je er ander geheugen bij doet,
Of je moet alleen dat snelle geheugen gebruiken,dan kan je de snelheid wel aanpassen.

ik zou persoonlijk hetzelfde geheugen erbij doen.om problemen te voorkomen,niet al het geheugen wil met mekaar werken.

En anders in ieder geval geheugen wat op de QVL staat van het moederbord
Deze lijst dus:

https://www.asus.com/nl/M...99X_EVO_R20/HelpDesk_QVL/

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2017 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Hetzelfde model is aan te raden, maar als dat al wat ouder is, kan het moeilijk zijn om er nog aan te geraken. Je kunt zoeken naar geheugen met zo gelijk mogelijke specificaties, of anders toch wat andere (sneller waarschijnlijk, 1600MHz komt vaak voor) en hopen dat dat samen werkt. Op zich zou alle DDR3 samen moeten werken op de JEDEC specificaties.

Je zou tweedehands kunnen kijken, heb wel gemerkt dat de aangeboden 8GB latjes vaak met ECC zijn (was zelf ook in de markt daarvoor), maar op zich kan je CPU daarmee overweg. Ik weet alleen niet of je ECC met niet ECC geheugen mag combineren.