Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:41
Mijn vraag:

We hebben ons nieuwbouwhuis betrokken, en na het vele klussen is nu eindelijk het netwerk aan de beurt. Alle kamers boven hebben we al voorzien van een CAT6 netwerkkabel. Deze komen uit in de meterkast op een patchpanel en een Zyxel switch.

Nu is het zo dat we boven het WiFi bereik slecht vinden. Wat ook wel weer logisch is met een bewapende gestorte vloer. Het Wifi bereik willen we dus boven gaan verbeteren voor met name telefoons/tablets. En hierbij is dus een hele hoge snelheid niet zo zeer van belang, maar dekking wel.

Het huis heeft een oppervlakte van 160m2. De dekking beneden is met WiFi uitstekend, de Netgear kan dat prima aan en ondervind daar geen problemen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

- Router: Netgear R7000
- Modem: Ziggo UBEE (bridge mode)
- Zyxel GS1900-8HP (8 poorts, waarvan 4 PoE+)
- Digitus Desktop Patchpanel cat6 8 poorts

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Qua opties heb ik een aantal punten op mijn lijstje wat zou kunnen:
- WiFi repeater, xiaomi heeft er 1 die relatief goedkoop is en zover ik recensies kan zien zijn werk prima doet.
+ Goedkoop
+ Doet WiFi extenden
+ Geen netwerkkabel aansluiting nodig
- Mogelijk niet sterk genoeg
- Chinees, dus extra EU stekker nodig.

- Devolo Powerplug 1200 kit
+ Over stroomnetwerk wat in ons nieuwe huis goed zou moeten werken (test nog te doen)
+ Geen netwerkkabel aansluiting nodig
- Wat duurder
- Grote blokken die een stekker benodigd hebben

- Ubiquiti AC (Pro) (Pro echt nodig?)
+ Bereik? verhalen zijn positief
+ PoE+ gevoed wat de GS1900-8HP zou kunnen doen.
- Netwerkkabel aansluiting nodig
- Qua locatie mogelijk niet de meest ideale aangezien netwerkaansluitingen in het huis niet centraal zijn, maar in hoeken.
- Prijzig

Als ik puur future proof kijk, en eventueel netwerkaansluitingen minder gaan worden en WiFi belangrijker zou eventueel de Ubiquiti de logischere keus zijn.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:41
Iemand hier wat advies in, of ervaringen?

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Wicked-Game Volgens mij krijg je geen reactie meer omdat deze vraag zo ongeveer iedere dag gesteld wordt en Tweakers volstaat met antwoorden. Zoek even terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:21
Bij deze dan nog even:
Als je kabels heb liggen, blijf weg van Powerline opties. Het zelfde geldt voor repeaters, je hebt al kabels liggen, gebruik die dan ook.

Een AC-PRO is vaak overkill, tenzij je devices hebt die 3x3 MiMo doen. Een AC-Lite voldoet voor gewoon internet gebruik ruim voldoende. Verder kun je eventueel overwegen om een AC-in-wall te plaatsen (of als het bereik niet volstaat meerdere) deze zijn ontworpen voor gebruik in de muur en laten zich daar ook lekker 'weg-werken'.

Ubiquiti is geen heilige graal, maar ze hebben mooie producten met een (vind ik persoonlijk) goede prijs/kwaliteit verhouding. Het voordeel vind ik vooral als je meerdere apparaten van Ubiquiti hebt je deze centraal kan managen vanuit 1 omgeving.
Het extra Wifi-punt van KPN (voor 50e uit m'n hoofd) kan wellicht ook een interessant optie zijn.

Verder zou ik inderdaad zeggen scroll eens een beetje rond hier, er zijn (veel) andere topics waar dit probleem meer dan uitvoerig besproken is.

[ Voor 8% gewijzigd door gastje01 op 10-11-2017 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplyTheBest.
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-10-2020
Ik heb een wifibooster via het stopcontact van Ziggo, werkt echt ongekend goed. Niet verwacht van Ziggo maar zeker het geld waard.

[ Voor 8% gewijzigd door SimplyTheBest. op 10-11-2017 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
+1 Voor de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack). Ik heb er zelf 2, prima bereik.

Nieuwe AP AC Lite's ondersteunen 802.3af, beetje spijtig dat je switch 802.3at doet. Je zou dan met de meegeleverde 24V injectors moeten werken, mooi is dat wel niet. In dit geval is de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) dan toch te overwegen. Ik weet ook niet wat de kans is dat je nog een oudere Lite zou krijgen die alleen 24V van Ubiquiti zelf ondersteunt.

Ik weet wel niet hoe goed de overgang tussen de Netgear router en de Ubiquiti AP's zal gaan. In het ideale geval zette je beneden ook een AP (of 2) en had je een router zonder WiFi, maar dan lopen de kosten op en benut je een goede router maar deels. Misschien zal Netgear materiaal beter kunnen samenwerken? pricewatch: Netgear WAC510

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
SimplyTheBest. schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:28:
Ik heb een wifibooster via het stopcontact van Ziggo, werkt echt ongekend goed. Niet verwacht van Ziggo maar zeker het geld waard.
Dat is dus het soort spul wat of wel redelijk werkt of niet/met veel storing... Als allerlaatste optie een laatste redmiddel als je onmogelijk een kabel kan leggen...

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1