Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• highcontrast
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 24-11-2017
Mijn vraag
Hallo lezers! Sinds kort merkte ik dat de snelheid van mijn downloads en streams enorm achteruit gegaan was.
Via speedtest heb ik dan ook de test gedaan. Wat blijkt nu:

** Speedtest op laptop:
- Wifi: 11Mbps (dit was vroeger zeker ook rond de 50 Mbps)
- kabel: 49 Mbps
- netwerk max: 50 Mbps

** Speedtest iPhone:
- Wifi: 49 Mbps (dus met de wifi zelf is niets mis)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Lenovo Ideapad Z580. Toestel is wel al 5 jaar oud, maar werkt(e) eigenlijk nog perfect. Mede door het installeren van een SSD, ben ik er nog steeds tevreden van.
Toestel draait op Windows 10

Harware: i7, 8GB RAM, 256 SSD Samsung

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Speedtest Wifi en kabel.
Router herstart
Laptop herstart

Ik zou graag willen weten hoe dit op te lossen valt. Ik heb een vermoeden dat dit aan de Wifi kaart kan liggen of kan dit nog aan iets anders liggen?
Is dit makkelijk te vervangen in een laptop en waar moet ik allemaal op letten om een keuze te maken in het ganse aanbod?
Ik heb ook al wat gelezen over een externe wifi adapter. Zou dit een betere keuze kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp en inzicht!
Tom

highcontrast wijzigde deze reactie 07-11-2017 09:45 (3%)

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het kan aan van alles en nogwat liggen. Begin met de situatie duidelijk te schetsen. Je geeft aan welk model laptop je hebt, maar verder niets specifieks...

- Lenovo stopt vaak verschillende NICs in hun laptops. Exact welke draadloze adapter zit er nu in?
- Met welk AP (/router/modem) verbindt de laptop? Geef merk+type (ook als het van je provider is!)
- Met exact welke iPhone meet je?

Als het even kan ook in je laptop opzoeken:
- wat de RSSI is van je verbinding (signaalsterkte, in dBm)
- met welke link rate je verbindt
Deze twee vind je als je in de command prompt het volgende invult:
code:
1
netsh wlan show interfaces

RSSI wordt wat cryptisch als percentage bij "Signal" weergegeven
Link rates zijn de Receive rate en Transmit rate.

Dezelfde info uit je iPhone zou helemaal handig zijn, dan is gelijk duidelijk waar het verschil ligt.

Soittakaa Paranoid!

• highcontrast
Alvast bedankt voor de informatie Dion_b. Ik meet het deze avond allemaal uit.

• highcontrast
Hieronder wat meer informatie:

- Netwerkkaart in laptop: Intel(R) Centrino(R) Wireless-N 2200
- Router modem: Telenet modem (CBN CH6643E). Verder is er ook een Powerline adapter van Telenet: Het modelnummer vind ik niet terug, maar dit werkt perfect samen met de modem.
- Ik doe de andere meting (van op dezelfde plek) met een iPhone SE.

**WIFI op laptop
- ping: 16 ms
- 6 Mbps download - 5 Mbps upload (op 2 meter van modem)
- Via Acrylic Wifi kom ik uit op een RSSI van - 61 tem -66 met een max speed van 144 mbps. Echter is via Telenet mijn limiet 50 Mbps.

Screenshot met uitkomst Commanprompt: https://imgur.com/a/YIyVz

**Ethernet kabel op laptop
- ping: 12 ms
- 48 Mbps download - 5 Mbps upload
Hoe kan ik hier de RSSI informatie bekomen?

** Wifi via iphone
- ping: 19 ms
- 47 Mbps download - 5 Mbps upload (op 2 meter van de modem)
RSSI via app: - 49 tem -59

Hopelijk geeft dit jullie meer info?

Mvg
Tom

highcontrast wijzigde deze reactie 07-11-2017 21:42 (20%)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
highcontrast schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:22:
Hieronder wat meer informatie:

- Netwerkkaart in laptop: Intel(R) Centrino(R) Wireless-N 2200
Ugh, Lenovo's "2010 belt en wil z'n verouderede WiFi terug" optie :(

Heb het zelf ook gehad in m'n X220 - anno 2011 was het al low-end...

Het ondersteunt alleen 2.4GHz. Dat verklaart eigenlijk bijna alles, zie hieronder.
quote:
- Router modem: Telenet modem (CBN CH6643E).
Licht verouderd maar competent model. Dualband WiFi-n
quote:
Verder is er ook een Powerline adapter van Telenet: Het modelnummer vind ik niet terug, maar dit werkt perfect samen met de modem.
- Ik doe de andere meting (van op dezelfde plek) met een iPhone SE.
Bingo. Dualband dus. De SE kan WiFi-ac aan, wat icm die CH6643E helaas niet mogelijk is, maar ook in WiFi-n is 5GHz een duidelijke pre.
quote:
**WIFI op laptop
- ping: 16 ms
- 6 Mbps download - 5 Mbps upload (op 2 meter van modem)
- Via Acrylic Wifi kom ik uit op een RSSI van - 61 tem -66 met een max speed van 144 mbps. Echter is via Telenet mijn limiet 50 Mbps.
Appels en peren ;)

Die 144Mbps is de maximale link rate van een 2x2 MiMo 2.4GHz netwerk met 20MHz kanaalbreedte, oftewel het maximum wat je met de 2200 kunt halen. Maar link rate != netto throughput. Als je volledig schone, ongedeelde verbinding hebt, kun je max ongeveer twee derde daarvan halen, zeg 100Mbps netto.

Nu, -66dBm is prima signaalsterkte. Dat is alvast je probleem niet. Verstoring is het probleem ook niet, anders was je link rate ingezakt onder die 144Mbps. Dus blijft er n oorzaak over: drukte in je kanaal.

WiFi is een gedeeld medium, als meerdere devices en/of netwerken op zelfde kanaal aanwezig zijn wordt de zendtijd gedeeld: alle apparaten (in alle netwerken in dat kanaal) wachten netjes op elkaar voordat ze gaan zenden. Als dus je netto throughput instort terwijl signaalsterkte en -kwaliteit prima is, is de conclusie dat er veel meer verkeer in dat kanaal aanwezig is. Dat kan verkeer zijn binnen jouw eigen netwerk, of verkeer op netwerken van buren op hetzelfde kanaal.
quote:
Screenshot met uitkomst Commanprompt: https://imgur.com/a/YIyVz
Waarom screenshot? Dit is platte text. Je kunt het voor jou veel makkelijker en voor ons veel overzichtelijker gewoon hier als text copy-pasten :o

Opvallend dat dit wat je hierboven uit Acrylic WiFi haalt tegenspreekt, de link rate is slechts 65Mbps. Dat verandert niet veel aan het verhaal, want met een vrij kanaal zou je daar prima 40Mbps en dus niet 6Mbps moeten kunnen halen, dus het blijft primar drukte, maar nu ook met wat verstoring (signaalsterkte 99% zou ~-51dBm zijn, dus om die lagere link rate te verklaren moet er ook meer ruis zijn), wat het waarschijnlijker maakt dat het probleem van buiten komt (op eigen netwerk zou het verkeer geen ruis mogen zijn).
quote:
**Ethernet kabel op laptop
- ping: 12 ms
- 48 Mbps download - 5 Mbps upload
Hoe kan ik hier de RSSI informatie bekomen?
Niet, want RSSI is een maat voor radiosignaalsterkte en Ethernet gebruikt geen radio's ;)

Dit bevestigt in ieder geval dat er niets mis is met de internetverbinding.
quote:
** Wifi via iphone
- ping: 19 ms
- 47 Mbps download - 5 Mbps upload (op 2 meter van de modem)
RSSI via app: - 49 tem -59
...en dit geeft aan dat het in de 5GHz heerlijk rustig is, waardoor de iPhone SE met gemak z'n snelheden kan halen.

TLDR: 2.4GHz zit vol, daarom is het traag geworden. 5GHz nog heerlijk leeg.

Wat doe je eraan?

1) Simpelste is kijken of een ander kanaal in de 2.4GHz beter werkt. Ben alleen bang dat dat weinig zoden aan de dijk zet. De auto channel select algoritmes van Telenet's apparaten zijn zeer goed (geschreven door de eerste CWNE-gecertificeerde engineer in Belgie), dus kans is groot dat je nu al op de beste kanaal zit. Toch proberen? In theorie wil je alleen kanalen 1, 6 of 11 gebruiken, maar als dat niet optimaal werkt kun je ze alle 13 een voor een aflopen en zien wat het resultaat is.

2) Biedt dat geen soelaas. Dan zul je toch naar 5GHz moeten. Een 5GHz-capable adapter kopen voor de Z580 lijkt eenvoudig (de Intel AC7260 is makkelijk en betaalbaar verkrijgbaar en past precies), maar er schuilt een adder onder het gras: Lenovo laptops hebben een BIOS whitelist. Alleen goedgekeurde mPCIe apparaten mogen erin en de AC7260 is niet goedgekeurd voor dergelijke oude apparaten. In het verleden (o.a. met mijn X220) was het nog mogelijk om een generieke gemodde BIOS te flashen, maar Lenovo heeft het ergens rond de tijd dat de Z580 uitkwam net iets moeilijker gemaakt. Iedere laptop heeft een unieke BIOSfile, dus je moet je eigen BIOS (laten) modden om de whitelist te verwijderen :(

Dit is dus ingewikkeld, en BIOS fout flashen kan je laptop volledig bricken. Wil je hier meer in verdiepen, lees dan hier:
https://www.bios-mods.com...ist-removal-Bios-5FCN95WW

3) Durf je BIOS modden niet aan, dan kun je kijken naar een USB-adapter ervoor. Ik ben daar pertinent geen voorstander van, want uitstekende onderdelen raken al te snel fysiek beschadigd en kunnen zelfs als je pech hebt je USB-poort of moederbord daarbij beschadigen. Uiteraard is er veel keus. Ik zou aanraden gelijk te gaan voor iets goeds, bijvoorbeeld de TP-Link Archer T9UH. Een kleine, onopvallende, weinig uitstekende adapter heeft helaas per definitie waardeloze antennes, dus daar schiet je weinig mee op.

4) Dat ook niet wenselijk? Dan is de keuze ofwel eraan wennen, danwel op zoek te gaan naar een nieuwe laptop... (waarbij je wel 5GHz-support moet hebben- als het WiFi-ac ondersteunt zit dat goed, ondersteunt het anno 2017 geen WiFi-ac dan is het vrijwel zeker een 2.4GHz-only onding).

Soittakaa Paranoid!

• highcontrast
Beste Dion_b

Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg en inzichten.
Ik heb nog eens via Acrylic gekeken en zit nu op kanaal 6 ipv 1.

Hier ook een overzicht van de wifi drukte en de kanalen:
https://imgur.com/a/dVOjl

Zoals gezegd, zat ik daarnet op kanaal 1 en nu op 6 zonder zelf iets te veranderen. Dus lijkt het erop dat Telenet deze inderdaad vanzelf wisselt. Nu is mijn wifi snelheid echter maar 2 Mbps terwijl het signaal duidelijk beter is met RSSI van - 47.

Zou u nog kunnen meegeven hoe je handmatig van kanaal wisselt? Dan kan ik ze desnoods allemaal even uitproberen, alvorens naar een volgende oplossing te kijken. Het is dus niet mogelijk om met deze laptop setup naar de lege 5Ghz kanalen te schakelen als ik het goed en wel begrijp?

Ik ken te weinig van BIOS om voor oplossing 2 te kiezen, dus als oplossing 1 niet werkt, zal ik eens uitkijken naar een externe adapter of een nieuwe laptop, al is dat laatste wel zonde, want voor de rest werkt deze echt prima en een stuk sneller dan vele nieuwe laptops :D

Nog even een overzicht van de drukte:

2.4Ghz en 5 Ghz
https://imgur.com/a/8QIX1

PS: Hoe zet je ook weer een afbeelding direct in een post. Dit maakt het voor jullie ook overzichtelijker :)

highcontrast wijzigde deze reactie 07-11-2017 23:21 (8%)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
highcontrast schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 23:05:
Beste Dion_b

Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg en inzichten.
Ik heb nog eens via Acrylic gekeken en zit nu op kanaal 6 ipv 1.

Hier ook een overzicht van de wifi drukte en de kanalen:
https://imgur.com/a/dVOjl
De bovenste is waarschijnlijk grootste boosdoener. Ondanks de "telenet"-SSID is uit het MAC-adres op te maken dat dat een TP-Link apparaat is, met 2.4GHz radio op 40MHz (kanaal 1+5). Dat is voor hemzelf maar ook voor de buurt contraproductief, des te meer omdat hij zelf ook een tweede AP (zelfde modem als jij hebt als ik het zo zie) met zelfde SSID heeft staan op kanaal 1 die hij zelf stoort met z'n TP-Link 8)7

Als hij z'n TP-Link-geval op 20MHz zou zetten en dan naar kanaal 6 zou gaan, zou het voor iedereen (hemzelf voorop!) beter worden :o

Vraag is of je hem kunt vinden en daarvan overtuigen...
quote:
Zoals gezegd, zat ik daarnet op kanaal 1 en nu op 6 zonder zelf iets te veranderen. Dus lijkt het erop dat Telenet deze inderdaad vanzelf wisselt. Nu is mijn wifi snelheid echter maar 2 Mbps terwijl het signaal duidelijk beter is met RSSI van - 47.
Opvallend is dat kanaal 11 zowat vrij lijkt te zijn. Kan zijn dat je modem die ten onrechte mijdt, maar het kan ook zijn dat er non-WiFi interferentie is. Het proberen waard iig op basis van deze scan.
quote:
Zou u nog kunnen meegeven hoe je handmatig van kanaal wisselt? Dan kan ik ze desnoods allemaal even uitproberen, alvorens naar een volgende oplossing te kijken.
Als ik het goed begrijp wordt de modem bij Telenet vanuit MijnTelenet beheerd, bij "modeminstellingen".
quote:
Het is dus niet mogelijk om met deze laptop setup naar de lege 5Ghz kanalen te schakelen als ik het goed en wel begrijp?
Neen, Lenovo heeft een high-end laptop van een (zelf toen het nieuw was) verouderde low-end WiFi-oplossing voorzien die enkel in 2.4GHz kan werken.
quote:
Ik ken te weinig van BIOS om voor oplossing 2 te kiezen, dus als oplossing 1 niet werkt, zal ik eens uitkijken naar een externe adapter of een nieuwe laptop, al is dat laatste wel zonde, want voor de rest werkt deze echt prima en een stuk sneller dan vele nieuwe laptops :D
Inderdaad doodzonde, maar eentje die nog steeds begaan wordt - ook nu nog worden dure, snelle, verder goed afgewerkte laptops verkocht met nagenoeg dezelfde WiFi adapter als jij nu hebt :(

De gemiddelde koper kijkt totaal niet naar WiFi, dus wordt daar een paar Euro bespaard.
quote:
Nog even een overzicht van de drukte:

2.4Ghz en 5 Ghz
https://imgur.com/a/8QIX1
5GHz is leeg omdat de laptop zoals gezegd geen 5GHz ondersteunt. Het zal vast rustiger zijn dan de 2.4GHz, maar dat kun je op basis hiervan niet concluderen. Daarvoor moet je een scan doen met een device dat wel 5GHz ondersteunt.
quote:
PS: Hoe zet je ook weer een afbeelding direct in een post. Dit maakt het voor jullie ook overzichtelijker :)

code:
1
[img]URL_van_afbeelding[/]

Soittakaa Paranoid!

• highcontrast
Nogmaals bedankt :)

Ik weet ondertussen dat dat TP-Link apparaat van mijn onderburen is, waar ik enorm goed mee overeenkom.
Hoe zet je dit apparaat op 20 Mhz dan? Gaat dit dan niet vanzelf een ander kanaal kiezen of moeten ze dit ook via de modeminstellingen in Mijn Telenet gaan zoeken?

Aangezien ik mijn laptop vooral op 2-4m van de bron gebruik, is een kleinere dongle dan te gebruiken? Of is dit echt niet aan te raden?
Zo lees ik bv goede commentaren over de: Glam Hobby 600Mbps AC600

highcontrast wijzigde deze reactie 08-11-2017 10:24 (26%)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
highcontrast schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:42:
Nogmaals bedankt :)

Ik weet ondertussen dat dat TP-Link apparaat van mijn onderburen is, waar ik enorm goed mee overeenkom.
Dat biedt mogelijkheden :)
quote:
Hoe zet je dit apparaat op 20 Mhz dan? Gaat dit dan niet vanzelf een ander kanaal kiezen of moeten ze dit ook via de modeminstellingen in Mijn Telenet gaan zoeken?
Nee, enkel Telenet's eigen apparaten kunnen via Mijn Telenet beheerd worden. Exact hoe dit apparaat in te stellen kan ik niet zeggen, maar als het goed is zouden de onderburen dat moeten weten, want zij hebben al hun Telenet SSID erin geconfigureerd. De default instellingen staan op een sticker onderop.

Eenmaal ingelogd erin zal de instelling doorgaans bij "Wireless" staan. Daar zal een optie zijn als "Channel Width" of "Bandwidth". Nu zal daar "40MHz" of "20/40MHz" of "auto" staan. Dat moet in "20MHz" veranderd worden. Op dezelfde scherm is het kanaal ook in te stellen. Dat kan dan op 6 of 11 gezet worden.
quote:
Aangezien ik mijn laptop vooral op 2-4m van de bron gebruik, is een kleinere dongle dan te gebruiken? Of is dit echt niet aan te raden?
Zo lees ik bv goede commentaren over de: Glam Hobby 600Mbps AC600
Ik zou de commentaar van iemand die dat een goed apparaat vindt met een flinke korrel zout nemen :')

- volstrekt onbekende vendor. Hoeft niet slecht te zijn, maar geeft weinig vertrouwen mbt driver support en build quality.
- slechts een antenne, dus geen MIMO. Dat betekent slechts halve throughput tov 2x2 MiMo (en slechts 1/3 van het apparaat wat ik hierboven aanraadde). Maar veel relevanter (want je hebt geen 1200Mbps througput nodig) is dat je per extra antenne ongeveer 3dB aan signaal wint. Dat maakt het verschil tussen geen verbinding, een marginale verbinding en een stabiele verbinding in de meeste situaties.
- die ene antenne is ook nog eens miniscuul, en zit dicht tegen de behuizing van je laptop aan (metaal daarin vervormt signalen).

Mogelijk voldoet het voor jouw situatie, maar goed is het allerminst. Als je per se zo'n minimale adapter overweegt, neem er dan tenminste eentje van een mainstream vendor (ik denk dan aan TP-Link, Netgear etc, nadrukkelijk niet Sweex of Sitecom).

Soittakaa Paranoid!

• highcontrast
Ok, Ik weet dus wat doen vanavond:

1) kanaal 11 proberen
2) eens vriendelijk vragen aan de onderburen of ze tijd hebben om deze instellingen te veranderen. Ik heb alleen schrik dat dat hun eigen verbinding hier nadelen van gaat ondervinden, maar dan kunnen ze het altijd terug aanpassen natuurlijk.
Moeten ze dan ook hun powerline adapter opnieuw koppelen, of heeft die er eigenlijk niets mee te maken? Wil ze ook niet opzadelen met enkele uren wifi testen :)
3) Anders ga ik op zoek naar een TP-Link of Netgear adapter (al dan niet met extra antenne).

Nogmaals bedankt voor de uitgebreide reacties. Als u ooit in Mortsel bent, spring dan maar eens binnen voor een fris pintje :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
highcontrast schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:51:
Ok, Ik weet dus wat doen vanavond:

1) kanaal 11 proberen
2) eens vriendelijk vragen aan de onderburen of ze tijd hebben om deze instellingen te veranderen. Ik heb alleen schrik dat dat hun eigen verbinding hier nadelen van gaat ondervinden, maar dan kunnen ze het altijd terug aanpassen natuurlijk.
Momenteel storen hun twee WiFi AP's (de Telenet modem en het TP-Link apparaat) elkaar. Dat verhelpen is zonder meer in hun eigen voordeel. Dus jouw angst is ongegrond. Nog los van het voordeel wat jij hieruit kunt halen gaan ze er zelf ook op vooruit.

Met meerdere AP's in huis is het sowieso verstandig kanalen vast in te stellen. Ik zou bij hen aanraden om de ene (modem bijv) vast op kanaal 1 te zetten, het TP-Link-apparaat op kanaal 6.
quote:
Moeten ze dan ook hun powerline adapter opnieuw koppelen, of heeft die er eigenlijk niets mee te maken? Wil ze ook niet opzadelen met enkele uren wifi testen :)
Heeft er niets mee te maken (tenzij het TP-Link apparaat hun "powerline adapter" is. In ieder geval is evt powerline-functionaliteit niet relevant, het gaat enkel om de WiFi-AP functie.
quote:
3) Anders ga ik op zoek naar een TP-Link of Netgear adapter (al dan niet met extra antenne).

Nogmaals bedankt voor de uitgebreide reacties. Als u ooit in Mortsel bent, spring dan maar eens binnen voor een fris pintje :)
Tot kort woonde een vriendin van me in Borgerhout, maar zij is ondertussen bij haar lief in Nijmegen ingetrokken, dus ik kom nauwelijks nog in de buurt van Antwerpen. Het zal daarom maar bij een virtuele "proost"! moeten blijven :)

Soittakaa Paranoid!

• highcontrast
Super, dan geef ik die uitleg ook door aan mijn buren.

I'll keep you posted! Proost :)

• highcontrast
Beste dion_B

1) ik ben net even langs mijn buren geweest en ze hebben hun TP-Link uitgetrokken. Dit toestel hebben ze al 3 jaar en staat op hun kamer om het signaal heruit te zenden. Model: TP-LINK_Extender_CCB3B4

Dit is het resultaat:
https://imgur.com/a/T5z3n

Mijn wifi-snelheid is lichtjes veranderd: van 0.5 Mbps naar 6-7 Mbps, maar nog ruimschoots onder de 50 MBps die ik haal via de iPhone.Bij de buren haalt hun laptop 88 Mbps via de gewone Telenet modem, terwijl de TP-Link uit het stopcontact was getrokken.

2) Ik heb kanaal 1 - 6 -11 getest, maar op alle kanalen is de snelheid even laag. De kanalen ertussen wil hij niet aannemen.

Zijn er nog mogelijke oplossingen die u kan bedenken? Anders zal ik wel een nieuwe wifi 5 Ghz adapter gaan halen.

highcontrast wijzigde deze reactie 08-11-2017 21:11 (10%)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laatste controle: schroef laptop open en controleer of beide u.fl connectoren van de antennekabels op de NIC nog goed vast zitten.

Soittakaa Paranoid!

• highcontrast
Ik heb de laptop nog niets durven openvijzen, maar nu blijkt wel dat ik via mijn Powerline ongeveer de volledige snelheid ter beschikking heb (46 Mbps). Wat wel opvalt is dat mijn buren op andere kanalen zitten:

https://imgur.com/a/FjiFH

Heeft dit dan toch enkel met hun AP's te maken?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
highcontrast schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:34:
Ik heb de laptop nog niets durven openvijzen, maar nu blijkt wel dat ik via mijn Powerline ongeveer de volledige snelheid ter beschikking heb (46 Mbps). Wat wel opvalt is dat mijn buren op andere kanalen zitten:

[afbeelding]

Heeft dit dan toch enkel met hun AP's te maken?
Kun je verduidelijken wat je exact met "mijn Powerline" bedoelt? Sluit je je laptop met een draad aan op een powerline-adapter, of zit er een draadloze AP erin? In dat laatste geval: welk van de AP's in je plaatje komt overeen met de powerline-adapter in kwestie.

Je buren zijn overigens in een ander kanaal gaan zitten met hun lompe 40MHz netwerk, ze hebben het dus nadrukkelijk niet netjes op 20MHz gezet. Allicht weer gesprekje waard...

Soittakaa Paranoid!

• highcontrast
Mijn powerline = het AP in mijn slaapkamer (C9F59) via Wifi, niet via de kabel.

Mijn buren hebben inderdaad nog niets met hun TP-Link gedaan, daar de snelheid bij mij niet veranderde, toen die uitgetrokken was.
Blijkbaar zijn de mannen van Telenet 2 weken langs geweest en hebben zij vanalles aan de instellingen veranderd. Echter hebben ze geen idee wat ze juist veranderd hebben, maar ze krijgen nu wel beter en sneller internet dan vroeger. Bent u er zeker van dat naar 20 MHz geen hinder gaat geven?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zij interfereren nog altijd volop met hub eigen netwerk - ene op 11, andere op 11+7. Door dat TP-Link apparaat op 20MHz te zetten en op 6 of 1 te zetten gaan zij op beide apparaten erop vooruit,

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True