Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• busten
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-12-2023
Hoi ik heb even een algemeen vraag over Ryzen

Dit is mijn huidige setup :

AMD Ryzen 7 1700X @ Stock
be quiet! Pure Rock
D416GB 2666-16 Vengeance LPX
GIGABYTE GA-AB350-Gaming 3, socket AM4
GIGABYTE GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8G rev. 2.0
Samsung 960 EVO, 250 GB SSD
Samsung 850 EVOm 250 GB SSD
Seagate FireCuda, 2 TB Hybride harde schijf
be quiet! Pure Power CM L8 630W ATX23

Mijn vraag :

Ik hoor maar telkens mensen praten over dat ik echt DDR4 3200 moet gaan kopen omdat het beter effect heeft voor mijn Ryzen. Zoals je nu ziet draai ik op 2666.
Ga ik er echt zo een grote boost mee maken ?

Mijn cooling zit nu op en rond de 34 graden Idle te draaien. ze zeggen dat de ryzen (zeker de X versie) zo erg winst heeft van een WC
Heeft het nut dat ik er een watercooling op zet ?

Dank je wel voor de hulp

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 09:59

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je koeling is nu goed en dus geen reden om naar WC te gaan, tenzij je wilt gaan overklokken, maar dat lees ik niet terug.

Voor overklokken zou het dan ook handig zijn om je geheugen te vervangen. Of dat nu nuttig is, weet ik eerlijk gezegd niet.

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-11 11:32
busten schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:13:
Hoi ik heb even een algemeen vraag over Ryzen

Dit is mijn huidige setup :

AMD Ryzen 7 1700X @ Stock
be quiet! Pure Rock
D416GB 2666-16 Vengeance LPX
GIGABYTE GA-AB350-Gaming 3, socket AM4
GIGABYTE GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8G rev. 2.0
Samsung 960 EVO, 250 GB SSD
Samsung 850 EVOm 250 GB SSD
Seagate FireCuda, 2 TB Hybride harde schijf
be quiet! Pure Power CM L8 630W ATX23

Mijn vraag :

Ik hoor maar telkens mensen praten over dat ik echt DDR4 3200 moet gaan kopen omdat het beter effect heeft voor mijn Ryzen. Zoals je nu ziet draai ik op 2666.
Ga ik er echt zo een grote boost mee maken ?

Mijn cooling zit nu op en rond de 34 graden Idle te draaien. ze zeggen dat de ryzen (zeker de X versie) zo erg winst heeft van een WC
Heeft het nut dat ik er een watercooling op zet ?

Dank je wel voor de hulp
In een water koeler zit geen processorkracht. Als je onder load niet boven de 75/80 graden komt is er geen reden om voor water cooling te gaan. Ryzen is namelijk best zuinig en koel.

Het snellere geheugen zal je vooral in games merken in de vorm van een hogere gemiddelde en minimum fps (soms maar enkele procenten, soms meer dan 10%). Maar om daar 150-200 euro aan uit te geven t.o.v. je situatie nu (met 2666MHz) is veel geld voor weinig winst. Je zou ook altijd kunnen proberen om je geheugen op 2933Mhz te klokken. Voltage op 1,35V, timings wat losser.

Maar ben je eigenlijk ergens ontevreden over? FPS of temperaturen van je processor? Zo niet, is er ook geen reden voor een upgrade lijkt mij.

• busten
Nee ik heb eigenlijk niet te klagen neen. Kwil eigenlijk gewoon mijn systeem zo goed mogelijk benutten enja als ik veel meer winst eruit haal wil ik dit nog overwegen.
maar jou antwoord is genoeg en dan doe ik de stap gewoon niet :)

Ik zit nu ook op een LG 29UM58-P te spelen en ik draai soepel, maar ik merk wel (zeker met CODww2) dat mijne scherm redelijk wat Tears vertoont. Terwijl mijn 1070 dit zonder issues moet draaien...

Zou ik dan meer investeren in een 1080p 144Hz of naar een 1440p te gaan ?

AL heel erg bedankt voor je hulp Fleximex A+

Verwijderd

Met een GTX 1070 i.c.m. een resolutie van 2560x1080 scherm valt het op zich wel mee hoeveel voordeel je gaat halen met sneller geheugen in gaming. Het kan wel wat schelen, maar zou je op 1920x1080 gamen en/of een sterkere videokaart hebben maakt het meer verschil.

Tearing krijg je overigens als de framerate niet gelijk aan, geen deling is van of geen veelvoud is van de refresh rate van de monitor. Nu is tearing meestal wel wat minder wanneer je framerate onder de refresh rate van de monitor zit, maar helemaal oplossen doet dat het niet. Dus een 144Hz scherm is geen complete fix voor tearing. Het beste kun je dan een monitor nemen met G-Sync aan boord, waardoor je een variabele refresh rate krijgt welke zich automatisch aan past aan de framerate.

• Fleximex
Je kan natuurlijk ook V-sync aan zetten, hoewel dit de input lag verhoogt (bij sommige game heel erg merkbaar). Nvidia heeft ook nog zoiets als fast-sync. Voor fast-sync moet je wel minimaal 2x meer fps halen dan je monitor refresh rate om te voorkomen dat je game stotterig aanvoelt (met 60Hz dus 120fps).

Filmpje: YouTube: Nvidia Fast Sync Better Than G-Sync and V-Sync?

Maar het beste is natuurlijk dat je gewoon een hoge fps haalt. Ondanks dat je dat zonder een sync techniek tearing hebt is het zo minimaal dat je het (bijna) zou moeten merken.

[ Voor 33% gewijzigd door Fleximex op 07-11-2017 10:28 ]

• busten
Wederom dank ik jullie voor deze gouden info!. ik leer veel bij

Ik ben iemand die vooral graag op Ultra settings speelt enzo (wat aardig lukt met de 1070)

Als ik op jullie info wat afga en een nieuwe monitor ga kopen bv

https://www.alternate.be/...l/product/1261937?lk=8880
dit is een 1080p trekt mijne huidige setup dan nog steeds een ultra ?

of

https://www.alternate.be/...l/product/1231448?lk=8880
Dit is dan weer een 1440p. trekt mijne huidige setup dan nog steeds een ultra ?

Dank je wederom !

• Fleximex
In veel games (nog) wel. Maar in bijvoorbeeld The Witcher 3 als je alles op max zet (op Nvidia HairWorks na dan) dan zit je met een 1070 op 1440p op een gemiddelde van ongeveer 60 fps. Nu is het echter wel zo dat de schermen die je linkt G-sync hebben. Dus dan is het niet zo erg als je fps onder de 60 komt (in het geval van een g-sync 60Hz scherm)

Let wel met g-sync dat je je fps binnen de g-sync range houdt (de fps waarden waarbinnen g-sync werkt). Nu is dat bij het XB271HU scherm 30-165Hz. Dus dat moet wel lukken. Maar als je je bijvoorbeeld een 60Hz g-sync of free sync scherm zou hebben krijg je het probleem dat je boven de range (waarschijnlijk 30-60hz) komt en je dus met 70 fps alsnog screen tearing hebt. Veel mensen limiteren hun fps daarom op 59,9 bijvoorbeeld. Zodat de sync techniek altijd werkt.

Maar in het geval van het Acer scherm is het zo dat als je boven de 165Hz zou komen, en de sync techniek dus niet werkt, je fps dan al zo hoog is dat de tearing zo minimaal is dat je het niet merkt.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

busten schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:32:

1. dit is een 1080p trekt mijne huidige setup dan nog steeds een ultra ?

2. Dit is dan weer een 1440p. trekt mijne huidige setup dan nog steeds een ultra ?
1. Heb je nog geen 1080p dan? Dan zit je je 1070 niet maximaal te benutten, daarvoor houdt de 1700X je achter (hoe lager de resolutie hoe meer CPU gebonden je framerate wordt). Op 1080p Ultra is de 1070 meer dan goed genoeg, echter.

2. 1440p high lukt met alles. Voor ultra 1440p voor nu en in de toekomst zal je akkoord moeten gaan met <60fps of t.z.t. upgraden. Met een GSync scherm zal de ervaring binnen de GSync range echter prima zijn.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• busten
ik dank allen!
ik ben wijzer :)
Pagina: 1