Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goededag,

Ik ben op zoek naar een goede en betrouwbare 50mm 1.4 lens voor mijn Canon 5D Mark ii. Nu kwam ik uit op 2 lenzen, namelijk de:

- Sigma 50mm 1.4 Art
- Canon 50mm 1.4

Nu schelen deze 2 lenzen qua prijs enorm. Mijn vraag is, of het echt de moeite waar is om voor de ART versie te gaan. Is deze in bepaalde opzichte echt beter dan zijn goedkopere broertje van de Canon?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
Deze site test lenzen van gebruikers, dus niet mogelijk gehandpickte samples. Het is een Duitse site, met Europese beoordelingen.

http://www.photozone.de/all-tests

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:50:
Goededag,

Ik ben op zoek naar een goede en betrouwbare 50mm 1.4 lens voor mijn Canon 5D Mark ii. Nu kwam ik uit op 2 lenzen, namelijk de:

- Sigma 50mm 1.4 Art
- Canon 50mm 1.4

Nu schelen deze 2 lenzen qua prijs enorm. Mijn vraag is, of het echt de moeite waar is om voor de ART versie te gaan. Is deze in bepaalde opzichte echt beter dan zijn goedkopere broertje van de Canon?

Alvast bedankt!
Moet het een AF objectief zijn?

De Art is optisch de meerdere van de canon. Toch levert de Canon erg fijne foto's dus daarvoor hoef je niet perse naar de sigma.
De Sigma heeft als nadeel dat hij gigantisch is. Het hele doel van een standaard prime wordt wat mij betreft daarmee gemist. De canon is hier duidelijk in het voordeel. Lekker compact en een mooie combi met de 5D body.

Grootste nadeel van de canon is de betrouwbaarheid. Ik heb er al meerdere gebruikt waar de AF motor het begeven had en welke alleen nog maar manueel gebruikt konden worden. Hoeft niet zo te zijn dat dit ook bij jou gebeurt maar het komt wel voor. Reden om hem wat mij betreft nieuw te kopen ivm garantie.

Als alternatief heb je nog de Zeiss Milvus 50/1.4. Prachtig optisch en bouw is stap verder dan de sigma en canon. Wel manuele focus en in formaat flink. Niet zo groot als de sigma maar toch al fors.

Ander altenatief is de Zeiss ZE 50/1.4 voor canon. Net als de milvus alleen manuele focus maar wel een stuk compacter.
Door sommige hier minder gewaardeerd maar optisch wat mij betreft erg sterk. Is zo ontworpen dat hij wide open wat softer is en prima geschikt voor portretten. Afgeknepen wordt die flink scherper wat hem weer voor andere doelen geschikt maakt.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 22:16
Wil je de beter beeldkwaliteit, ten koste van grootte en prijs? Dan de Sigma
Moet t compact en goedkoper, dan de Canon. Want dit is ongeveer waar je aan moet denken (Canon 1.4 helemaal links, Sigma tweede vanaf rechts):
Afbeeldingslocatie: https://media.the-digital-picture.com/Images/Other/Sigma-50mm-f-1.4-DG-HSM-Art-Lens/50mm-Lens-Comparison.jpg
En als je m vergelijkt met een 24-70 2.8 zie je dat het echt een grote jongen is die Sigma:
Afbeeldingslocatie: https://static1.squarespace.com/static/52f9494fe4b072f830abe2d3/t/5514ae4de4b0c6d76a90e2ab/1427418702655/image.jpg
Daarnaast: De sigma weegt 815 gram, de Canon 290 gram (volgens de PW).

Hier nog 2 mooie grafiekjes waaraan je kan zien wat het verschil is (vooral in de buurt van wide-open).
Sigma
Canon
Daarnaast heb je ook nog de hierboven genoemde onbetrouwbaarheid van de Canon.

Dus kijk welke factoren voor jou van belang zijn en baseer je daar op.

[ Voor 11% gewijzigd door Micktator op 07-11-2017 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 23:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:50:
Goededag,

- Sigma 50mm 1.4 Art
- Canon 50mm 1.4

Alvast bedankt!
De Sigma is van een heel ander (beter) niveau dan de Canon. Bovendien staat de 50 1.4 van Canon er om bekend dat de focus motor er al na een jaar mee op kan houden. Ik heb hem ook een tijd gehad maar zou hem nooit adviseren. Sterker nog, ik zou eerder de 50 1.8 STM van Canon adviseren :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Is de Sigma 50 EX dan geen optie? Volgens sommigen zelfs mooier vanwege de zachte bokeh (subjectief uiteraard).

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In eerste instantie maakt mij de grootte niet enorm veel uit. In eerste instantie zal hij het meest gebruikt worden om vissen (incl. persoon) op de foto te zetten, dus man/visfoto. Dus AF is hierbij wel van groot belang i.v.m. foto’s via timer/afstandsbediening.

Ik denk dat de Canon 50mm 1.4 sowieso af valt, omdat men dan ook terug kan grijpen naar de Canon 50mm 1.8 STM. Nu rest nog de vraag of het enorme bedrag het verschil maakt en ook noodzakelijk is.

Nu rest mij trouwens nog een vraag.. Man/visfotografie in het donker (’s nachts). Welke flitser is hier geschikt voor? Het hoeft dus in eerste instantie niet een enorm prijzige flitser te zijn, maar een flitser die voldoet om het onderwerp in beeld te stellen. Misschien een statief met hoofdlamp er naast ook voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:41

the mod man

iets van beeldmaker

Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:04:
In eerste instantie maakt mij de grootte niet enorm veel uit. In eerste instantie zal hij het meest gebruikt worden om vissen (incl. persoon) op de foto te zetten, dus man/visfoto. Dus AF is hierbij wel van groot belang i.v.m. foto’s via timer/afstandsbediening.

Ik denk dat de Canon 50mm 1.4 sowieso af valt, omdat men dan ook terug kan grijpen naar de Canon 50mm 1.8 STM. Nu rest nog de vraag of het enorme bedrag het verschil maakt en ook noodzakelijk is.

Nu rest mij trouwens nog een vraag.. Man/visfotografie in het donker (’s nachts). Welke flitser is hier geschikt voor? Het hoeft dus in eerste instantie niet een enorm prijzige flitser te zijn, maar een flitser die voldoet om het onderwerp in beeld te stellen. Misschien een statief met hoofdlamp er naast ook voldoende?
Als je gaat flitsen is een 50 1.4 weer een beetje overbodig. Dan kan je net zo goed met een kitlens de foto's maken. (afhankelijk van je flitstechniek)

Wat gebruik je nu om dit soort foto's te maken?

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voornamelijk man/visfoto's overdag. S nachts is laat maar zeggen 10% ;-)!'Als het echt moet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-10 21:15
Geen enkele reden om daar de 1.4 voor te nemen. Neem de 50mm 1.8 STM, mooi compact, lekker goedkoop en optisch prima. Lichtsterker heb je echt niet nodig voor dit doel. En 's nachts moet je toch flitsen en maakt het verschil 1.4 -> 1.8 ook niet veel uit.

Flitser: Ik ga er vanuit dat je bij het vissen geen halve fotostudio meeneemt. Pak bijv. een tweedehands 430 EX II. Dan heb je een prima flitser. De prijzen die gevraagd worden voor nieuwe Canon flitsers staan mijnsinziens in geen verhouding hiermee. Voor rond de 100 euro heb je er wel 1 op marktplaats.

[ Voor 37% gewijzigd door RaymondD op 08-11-2017 14:14 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat wil je? Als je voor kwaliteit gaat is de Sigma de enige keuze. De Canon is vooral kleiner en lichter. De 1.4 of 1.8 maakt niet zoveel uit, beiden zijn niet erg goed te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-10 08:50

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:35:
Wat wil je? Als je voor kwaliteit gaat is de Sigma de enige keuze. De Canon is vooral kleiner en lichter. De 1.4 of 1.8 maakt niet zoveel uit, beiden zijn niet erg goed te noemen.
Ik snap wat je probeert te zeggen, maar als je de rest van dit topic (nog een keer?) leest dan snap je denk ik zelf ook wel dat je reactie totaal z'n doel voorbij gaat. Als je "gewoon" een goeie foto wilt maken bij weinig licht dan is de 50mm 1.8 echt een prima lens. Ja, de sigma is beter, maar je moet wel serieus geld verdienen met het fotograferen met zo'n lens om het de investering waard te maken, of gewoon heel erg in de hobby zitten/geld (er voor) over hebben. Volgens mij is beide niet direct het geval.

Ergo; roepen welke lens de beste is, is niet zo moeilijk. Roepen welke lens het best geschikt is, is vaak wat lastiger.

[ Voor 8% gewijzigd door DominoNL op 09-11-2017 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:35:
Beiden zijn niet erg goed te noemen? De 50mm 1.8 STM vind ik anders best wel goed te noemen voor zijn geld en is ook de lens die ik aan zou raden aan TS. Hij is goedkoop, beter dan de oude 50mm 1.8 en voor zijn doel meer dan goed genoeg.

Ik heb de 50 Art, die jij adviseert..goede lens hoor, voor mij ideaal, maar ook 800 euro en bijna een kilo zwaar....dat maakt het een lomp duur ding..die optisch wel goed presteert. Maar niet 8x zo goed als de STM versie.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties heren.

Het wordt een Canon 50mm 1.8. Is die STM versie trouwens een stuk beter dan de oudere 50mm 1.8 versies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DominoNL schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:02:
[...]

Ik snap wat je probeert te zeggen, maar als je de rest van dit topic (nog een keer?) leest dan snap je denk ik zelf ook wel dat je reactie totaal z'n doel voorbij gaat. Als je "gewoon" een goeie foto wilt maken bij weinig licht dan is de 50mm 1.8 echt een prima lens. Ja, de sigma is beter, maar je moet wel serieus geld verdienen met het fotograferen met zo'n lens om het de investering waard te maken, of gewoon heel erg in de hobby zitten/geld (er voor) over hebben. Volgens mij is beide niet direct het geval.

Ergo; roepen welke lens de beste is, is niet zo moeilijk. Roepen welke lens het best geschikt is, is vaak wat lastiger.
Nomad schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:16:
[...]

Beiden zijn niet erg goed te noemen? De 50mm 1.8 STM vind ik anders best wel goed te noemen voor zijn geld en is ook de lens die ik aan zou raden aan TS. Hij is goedkoop, beter dan de oude 50mm 1.8 en voor zijn doel meer dan goed genoeg.

Ik heb de 50 Art, die jij adviseert..goede lens hoor, voor mij ideaal, maar ook 800 euro en bijna een kilo zwaar....dat maakt het een lomp duur ding..die optisch wel goed presteert. Maar niet 8x zo goed als de STM versie.
Ik zeg letterlijk dat hij moet kiezen wat hij belangrijker vindt: gewicht of kwaliteit. Daarbij ben ik zo vrij om aan te nemen dat hij zijn eigen use case redelijk kan inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:00:
[...]

[...]

Ik zeg letterlijk dat hij moet kiezen wat hij belangrijker vindt: gewicht of kwaliteit. Daarbij ben ik zo vrij om aan te nemen dat hij zijn eigen use case redelijk kan inschatten.
Precies om wat je zegt reageer ik: "beiden zijn niet erg goed te noemen."...en daar ben ik het dus 100% niet mee eens, de 50 1.8 STM presteert prima en al helemaal voor zijn geld. Dus wat jij zegt, gewicht of kwaliteit, daar ben ik het niet mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:02:
[...]

Precies om wat je zegt reageer ik: "beiden zijn niet erg goed te noemen."...en daar ben ik het dus 100% niet mee eens, de 50 1.8 STM presteert prima en al helemaal voor zijn geld. Dus wat jij zegt, gewicht of kwaliteit, daar ben ik het niet mee eens :)
Ze zijn optisch voldoende te noemen. Het label goed reserveer ik voor lenzen zoals bijvoorbeeld de Sigma Art, Zeiss en Sony 50-55mms. Dat de prijs-kwaliteit verhouding van de 50 1.8 STM goed is, spreek ik niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:20:
[...]

Ze zijn optisch voldoende te noemen. Het label goed reserveer ik voor lenzen zoals bijvoorbeeld de Sigma Art, Zeiss en Sony 50-55mms. Dat de prijs-kwaliteit verhouding van de 50 1.8 STM goed is, spreek ik niet tegen.
En dus voegt je reactie niks toe... we kunnen allemaal googelen en vergelijken maar advies geven en daarbij rekening houden met prijs/kwaliteit en de use case is waar je hier doorgaans voor komt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tip bij de 50/1.8 STAM: stop hem een klein beetje af, wijd open is hij wat soft. Geldt overigens voor alle opties behalve de Sigma. Niet erg, maar wel zonde als je het niet weet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:18

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bij twijfel kijken of je de objectieven zelf eens dag kunt testen. Je kunt je blind staren op MTF grafieken, reviews, ander mans meningen, etc. Persoonlijk ben ik hier maar mee gestopt en probeer ik objectieven zelf te lenen om op basis van eigen ervaringen een keuze te maken.

Persoonlijk zou ik ook proberen de hand te legen op de 1.8. Kijk of deze je brengt wat je zoekt.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De 1.8 is handig als het schemer is en je daardoor nog net zonder flits kan fotograferen, verder moet je de lens lekker op 2.8 gebruiken, dan is die ragscherp, heb je iets meer marge voor je autofocus systeem en heb je een heerlijk objectief voor heel weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Bovendien heb je wat budget "over" ten opzichte van de Sigma wat je kan gebruiken voor een flitser :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
canon 50mm 1.8 is altijd toch al een insta-buy voor dat geld? De grootste qualiteitsstap per euro die er is zo'n beetje. De rest is margewerk ;)

Ik heb hier ook een 50 1.4 permanent te leen en daar ben ik ook niet speciaal onder de indruk van, nu met de STM veriant zal dat verschil nog wel kleiner zijn, het is leuk dat Canon USM op de 1.4 zet maar dat zegt niet zo veel..

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 09-11-2017 13:11 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ventieldopje schreef op donderdag 9 november 2017 @ 13:06:
Bovendien heb je wat budget "over" ten opzichte van de Sigma wat je kan gebruiken voor een flitser :)
Dat is dan wel een beste flitsset die je kunt halen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties heren. Ik ga eerst de 50mm 1.8 STM aanschaffen. Eens zien of die aan mij verwachting voldoet.

Bedankt voor de goede tip om op 2.8 te schieten. Normaal zal ik alleen 1.8 schieten. Puur om de achtergrond te vervagen.

Flitser ben ik mij nog aan het orienteren. Normaal was een interne flitser ook voldoende. Zal eens kijken voor een 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zit er trouwens nog veel verschil tussen de Canon 430ex en 430ii?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 16:34:
Zit er trouwens nog veel verschil tussen de Canon 430ex en 430ii?
Tja wat is veel? De exacte lijst heb ik niet paraat maar de nieuwe was wat sneller en stiller geloof ik.
Heb zelf de 430 II en die bevalt gewoon prima als hobbyist.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1