[Win 7] Bestanden verborgen na "hulp op afstand"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs74
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-08 22:43
Na een sessie met "hulp op afstand" en een geïnstalleerde mod voor minecraft, nu het volgende probleem:

Bijna alle bestanden hebben het kenmerk "verborgen" gekregen.
Een aantal persoonlijke mappen hebben een "slotje" gekregen.

Nu denk ik dat windows door "hulp op afstand" in een soort beveiliging is gegaan. De persoon die "hulp op afstand" uitvoerde vertelde dat de pc goed beveiligd is. Hij kon niet veel doen.

Is iemand hier bekent mee?

Een andere mogelijkheid is een hack of zo door de mod van minecraft. Toch denk ik in eerste instantie aan een verkeerd afgesloten "hulp op afstand" sessie.

Hoe kan ik dit weer goed krijgen? Horen persoonlijke mappen een slotje te hebben? Hoe zit het met rechten?

De pc heeft windows 7 professional.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCricketer25
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:28
Bij hulp op afstand gebeurd er in principe niks met je bestanden.
Heb je meegekeken toen die hulp op afstand bezig was? Wat gebeurd er als je een map met slotje probeert te openen? Krijg je een venster met de vraag voor en username en password of wat gebeurd er?
Het beste wat je kan doen is je computer terug zetten naar een moment voordat de hulp/mod gedaan is.

[ Voor 16% gewijzigd door TheCricketer25 op 06-11-2017 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs74
Nee, ik heb niet meegekeken.
Als ik op een map met slotje klik komt deze melding:

Locatie is niet beschikbaar

C:\Documents and Settings is niet toegankelijk.

Toegang geweigerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dat is prima. Niets om je zorgen over te maken. Die "verborgen map" Documents & Settings is slechts een verwijzing voor het OS naar de mapstructuur zoals die in oudere Windows versies was en die is slechts zichtbaar voor SYSTEM account.

Binnen Windows XP en Windows 2000 was het nog Documents & Settings, nu staat dergelijke data verdeeld over "C:\Users\" , C:\Users\Public" en C:\ProgramData
Die verwijzing dient dan slechts om calls naar die mappen door slecht geschreven of onderhouden software en scriptt waar hardcoded verwijzingen naar die mappen in staan toch te laten werken.
Erfenis uit het verleden, vooral laten staan, niet aankomen dus het hoort zo.

Enkel "Verborgen mappen en bestanden niet weergeven" weer inschakelen en ook vinkje zetten bij "Beveiligde systeembestanden verbergen (aanbevolen)" in de weergave opties van Windows Verkenner.

Als laatste: leer momentje, niet zomaar onbewaakt anderen via hulp op afstand op je PC laten rommelen

[ Voor 22% gewijzigd door akimosan op 07-11-2017 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Was wel een bekende die je geholpen heeft mag ik hopen? Nooit een wildvreemde aan je PC laten sleutelen zonder zelf in te kunnen grijpen. Desnoods laat je alleen meekijken en doe je in het vervolg zelf de handelingen op aanwijzing.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs74
Het eerste probleem was dat Firefox niet meer wilde opstarten. Daarna ontdekte ik dat alle bestanden in mappen als "mijn documenten" en "mijn afbeeldingen" weg waren. Toen kwam ik erachter dat ze niet weg zijn, maar het kenmerk "verborgen" hadden gekregen.

Ik heb al systeemherstel gedaan, dit lost het niet op.

Klopt het dat de mappen: All Users; Default User en "naam account" ook een slotje hebben? Ik kan wel in deze mappen.

Misschien moet ik alle bestanden in de map "Gebruikers" het kenmerk verborgen geven en hopen dat ik daarna het kenmerk weer ongedaan kan maken?

Misschien moet dit topic dan toch naar Beveiliging & Virussen?

Diegene die hulp bood is wel een bekende. De pc is echter niet van mij, ik probeer het nu op te lossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Misschien is het een idee om die bekende even te bellen en te vragen wat hij heeft gedaan.
Lijkt me sneller schakelen dan dat wij hier, op basis van jouw info, gaan zitten gissen wat er exact gebeurd kan zijn en hoe dat op te lossen.

Dat gezegd hebbende, sluit ik me aan bij nelizmastr... Nooit zonder toezicht anderen aan je PC laten zitten.

Verder heb ik wat moeite om een goeie tijdlijn te krijgen. Je hebt een "goed beveiligde pc", waar je een bekende via hulp op afstand een Minecraft-mod op laat installeren. Die persoon geeft aan "niet veel te kunnen doen" (Waarom? Hij hoeft alleen die mod te installeren).
Na enige tijd waarbij deze bekende (zonder toezicht op de pc van een derde) iets heeft zitten doen, zijn er blijkbaar allerlei wijzigingen aangebracht die (mijn inziens) niets met Minecraft te maken hebben.

Nogmaals... stap 1 lijkt me om remote bekende te vragen wat hij voor grappen heeft uitgehaald.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
En omdat je al niet weet hoe de standaard rechten, mapstructuren en beveiliging van de mappen in Windows (waaronder de map C:\Users (C:\Gebruikers) eruitziet zou ik daar ook niet aan rommelen.

Als je nog wel bij de eigen bestanden en mappen kunt komen: backup maken van die bestanden en PC opnieuw (laten) installeren zou nu mijn advies zijn. Daarna iets instellen met automatische backup.

Mensen moeten eens gaan leren dat de computer in huis steeds meer "hun digitale leven" bevat en gaan waken dat zaken veilig gesteld en dan eventueel hersteld kunnen worden. Het is niet meer die PC van papa met "niets belangrijks erop, hooguit wat oude belastingaangiftes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs74
Inmiddels opgelost. Ik heb de map "Gebruikers", met alle onderliggende mappen en bestanden verborgen gemaakt en daarna het vinkje weer weggehaald. Bij een andere Windows 7 installatie gekeken welke mappen wel verborgen horen te zijn. En gekeken naar de rechten van mappen en het slotje. Dit was nog zoals het hoorde. De problemen kwamen dus alleen doordat bestanden verborgen waren geraakt.

Ik had gehoopt dat iemand dit herkende. Vandaar mijn vraag hier. Iedereen die heeft gereageerd: bedankt!

Overigens was het voor mij lastig om e.e.a. na te vragen. De pc is van iemand anders en ik moest van diegene horen wat die andere gedaan zou hebben...

Hulp op afstand zou ik zelf niet gauw laten doen. Ik zal het anderen ook niet adviseren.

Blijft raar wat er nu precies gebeurd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Raar verhaal, het installeren van een mod in Minecraft is meestal niks meer dan de mod (een .jar bestand) en eventuele dependencies in de mod folder gooien en Minecraft starten, tenzij je nog Forge moet installeren, dan moet je Forge downloaden en op install klikken, beide niet al te lastig en beide hebben zo goed als geen permissies nodig (In de appdata folder dus ook geen admin rechten voor install) dus hoe er dan andere zaken beschadigd raken...

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1